1961 Dodge Dart Pioneer "Pinohiiri"

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Projektit', aloittaja Make500, 22.9.2018.

  1. Make500

    Make500 Gearhead

    Lukuunottamatta dampperin lentoa syylärin läpi, on takana 1000 huoletonta mailia.
    Renkaat täristää homona satasen vauhdissa, kun ei ole painon painoa niissä.
    Ei mulla muuta:D

    [​IMG]
     
    rekkamies, hantta, Gary Grand ja 9 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  2. Kerkeetkö vielä tänä kesänä sinne dynoon?
     
  3. Make500

    Make500 Gearhead

    Täytyy yrittää jos onnistuisi.
     
  4. leemu

    leemu Gearhead

    Kai sentään on mailimittari:poff:
     
    Gary Grand, Visa ja Make500 tykkäävät tästä.
  5. Make500

    Make500 Gearhead

    Enpä ole foorumin ainoa joka kärsii Moparin latausmurheista ja tänään se tauti iski mun Dodgeen. Juuri kun oli tulossa mukava päivä ja piti lähteä oikein cruisngiin.
    Muutaman kilometrin kotoa päästyäni huomasin latausmittarin painuvan Dischargen puolelle ja peräydyin oitis kotiin.

    Ensi töikseni nyppäsin lataussäätimen irti ja kurkkasin sisälle todeten yhden "fusible wire":n olevan poikki. No, tinasin siihen sulakkeen tilalle kokeeksi.
    Ei auttanut.
    Laitoin hyppyjohdon laturin F-terminaaliin ja kas, uuden karhea kiinantelamiina ei puhu yhtikäs mitään.

    Kai se on pakko lopettaa räpiköinti vastavirtaan ja siirryttävä modernimpaan teknologiaan..
    Sattuu vaan autismiin taas purkaa toimiva amppeerimittari pois pelistä..
     
  6. Tarkoittaako tämä uutta laturia, säädintä vai sekäettää?
     
  7. Make500

    Make500 Gearhead

    Kai se on sekäettää. Täytyy varmaan käydä Biltemassa kattomassa..
     
  8. Make500

    Make500 Gearhead

    Totuushan on kuitenkin se että auto alkaa kaivata kokonaan uutta johdotusta, mutta siihen en viittis nyt alkaa kesken ajokauden.
     
  9. Mulle tuli tuosta amppeerimittarista mieleen, että saiskohan se jotenkin helposti muutettua semmoiseksi hämäysmittariksi. Eli ei se mitään varsinaisesti oikeasti mittaisi, mutta virrat päällä näyttäisi jotain.
     
    Make500 tykkää tästä.
  10. Inlinee

    Inlinee Gearhead

    AC Delco Si10-laturi vaa kehii, saa vaik motonetist jos hajoo, venepuolelt
     
    Make500 tykkää tästä.
  11. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Mä yritin oman Dartin mittarin koneistoa ”stimuloida” mutten keksinyt oikein toimivaa tapaa helpolla. Olisi pitänyt rakentaa enemmän, mutten viitsinyt. Joko tehdä uusi koneisto sen asteikon taakse tai elektroniikka joka ajelee sitä alkuperäistä muulla kuin laturista tulevalla virralla.

    Aiemmin, ennen ampeerimittarin poistoa, mulla oli mittarin rinnalla ohuesta johdosta ”oikosulkulenkki”. Se epäherkisti mittaria sopivasti, jotta ”Valmetin laturin” virta mahtui asteikolle. Seuraavaksi syttyi johtosarjapalo tulipellin läpiviennissä, joten lopputulema on se, että ison laturin kanssa tarvitsee tehdä johtosarjojen huolto.
     
    Make500 tykkää tästä.
  12. MJF

    MJF Double Gearhead

    En tiedä minkä näköinen ampeerimittari tässä on,mutta uudempiin ovat laittaneet volttimittareita tilalle. Sisukset vaan, jättää entisen taulun. Halppismittarin 14 volttia on vähän plussan puolelle
     
    Make500 ja Gary Grand tykkäävät tästä.
  13. Jotain tuommoista ajattelin, että olis saanut jollain vastuksella ja tinailiulla jne. siihen eloa.

    Huomasin eilen myöhemmin saman. Ainakin A-bodyfoorumilla monella tuon mittarin koneisto oli Sunpro/Boschin sisuskalut:

    [​IMG]
     
    Make500 tykkää tästä.
  14. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Volttimittaria ja MAD muutosta vaan tilalle, niin latailee paremmin, ilman että tarvii pelätä koko auton palamista.
     
    Make500 tykkää tästä.
  15. dart -66

    dart -66 Gearhead

    Muokattu: 18.7.2021
    Make500 tykkää tästä.
  16. Make500

    Make500 Gearhead

    No niin. Saan siirtää laturihankintaa vielä "hetkeksi".

    Jostain syystä roottorin käämitys oli poikki. onko tämä nyt sitä nykylaatua sitten..
    [​IMG]

    Ja mitä tulee amppeerimittarin muuttamisesta volttimittariksi..
    Voipi olla milenkiintoinen operaatio:D Odotan sitä innolla:rolleyes:

    [​IMG]

    Mieluiten hoidan nämä lataushommat kuntoon samalla kun käyn joskus johtosarjan kimppuun.
     
    Gary Grand tykkää tästä.
  17. Onkohan tuo amppeerimittari nivelöyty kuitenkin vain yhdestä pisteestä? Ainakin samanikäisen Imperealin mittari on niin ja näyttääkin hiukan samalta:

    [​IMG]
    Ehkä siinä tapauksessa se ei ole tekemätön paikka.
     
  18. Make500

    Make500 Gearhead

    Nivel on pystyssä.
    Eli neula pysyy koko ajan pysytasennossa, eikä kaadu kallelleen.
    Siinä mielessä hankala
     
  19. No jotain tommoista kikkailua mä pelkäsinkin.
     
  20. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    [​IMG]
    Tommosesta saa koneiston pystyakseliseen. Joutuu hieman säveltämään oheiskomponentteja, jotta saa mieleisensä liikealueen, mutta se ei ole vaikeaa. Vähän joutuu ehkä koteloa muokkaamaan jotta mahtuu Dodgen mittaristoon.

    100uA galvanometri on herkkä kapistus. Jos menee tekemään oman asteikon, niin materiaalilla on väliä. Tehtiin joskus tommosesta ilmaisin, jolla sai selville IBM Token Ring verkon liittimestä kumpaan suuntaan bitit liikkuu. Ihan sitä bittivirtaa ajettiin signaalimuuntajan ja germaniumdiodin läpi ja se tulos tommoseen mittariin. Proto toimi, mutta 0-sarjalaiset ei. Oltiin laitatettu paperinen tarra asteikkoon ja se riitti pistämään mittarin sekaisin. Seuraavassa erässä oli painatuksin tehty taulu.
     
    Gary Grand, isalmela ja Make500 tykkäävät tästä.

Kerro tästä muillekin!