1961 Dodge Dart Pioneer "Pinohiiri"

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Projektit', aloittaja Make500, 22.9.2018.

  1. Make500

    Make500 Gearhead

    Hienoa! Vähän menee yli hilseen, mutta ei paljoa onneksi:rotfl:
    Haluaisin jättää sen alkuperäisen asteikon. Discharge---- | ----Charge.
    12 V olis siinä asteikon keskivaiheilla.

    No, joudun kuitenkin paneutumaan laturihommaan jo ennen talvea, sillä kauppareissu nyt "toimivalla" latausjärjestelmällä teki jotain uutta mitä ei ole koskaan ennen tehnyt, eli amppeerimittari tanssii vinhasti. Pääosin kuitenkin latauksen puolella.

    En ihan vielä haluaisi tuota polttaa kuitenkaan, vaikka se eilen pariin otteeseen mielessä kävikin.
     
  2. MJF

    MJF Double Gearhead

    Mulla on slantissa diisseliaudin Boschilainen. Oli melkein heittämällä paikalleen slantin omiin korvakkoihin. Ja saa varmasti tarpeeksi tehokkaita :D

    [​IMG]
     
    Make500 tykkää tästä.
  3. Vaihdoitko hihnapyörän moniuraisesta yksiuraiseen vai on toi mallia miekka ja kilpi, jossa se on ollut jo alunperin?
     
  4. MJF

    MJF Double Gearhead

    Vaihdoin yksiuraisen
     
  5. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Tuommoisesta rakentaa samalla vaivalla virtaa näyttävän - siis jos halu on säästää D-C asteikko. Pikkuisen elektroniikkaa ja mittajohdot akulta lähtevään kaapeliin. Ei tarvitse kierrättää sitä virtaa kojelaudan kautta kuitenkaan.
     
  6. :rolleyes:

    [​IMG]
     
  7. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Jos tommonen mittarikoneisto osoittautuu passeliksi Pioneerin mittarin sisälle niin eiköpähän se ohjauskytkentä jotenkin synny.
     
  8. Onko tälle tullut laturirempan jälkeen huolettomia maileja?
     
  9. Make500

    Make500 Gearhead

    Maileja on kyllä tullut. Laturiremppaa tosin en ole ehtinyt suorittamaan sen kummemin kun lainasin roottorin yhdestä vanhasta. Kai tämäkin homma jää talveksi, jos vaan sinne asti pääsis.
    Tahtonut tää kesäaika mennä muualla kuin tallissa
     
    isalmela tykkää tästä.
  10. Kivahan sitä on ajellakin. Elokuu on tilastollisesti vuoden toiseksi lämpöisin kuukausi, joten vielä on (ajelu)kesää jäljellä.;)
     
    Make500 tykkää tästä.
  11. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    HYVÄ!
     
    Gary Grand, isalmela ja Make500 tykkäävät tästä.
  12. Make500

    Make500 Gearhead

    Dötsi palkittiin tänään uusilla OE-kokoisilla tohveleilla!

    Tästä seurauksena ajettavuus parani, ohjaus keveni ja muuttui kulmikkaasta jouheaksi, ratti lopetti tärinän, sisällä hiljeni hieman, kuopat ei tunnu enää ilkeiltä ja jonkun mielestä saattaa jopa näyttääkin paremmalta.
    Itseni mielestä ainakin:)

    [​IMG]
     
    rekkamies, esmi, tooke ja 9 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  13. Paljonko se koko muuttui?
     
  14. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Pumppasin earlyn 185R14 kumeihin jotakin 3,x baaria matkalla Malmin testipäiville. Kaupunkipyörittely keveni niin, että jatkan myös siviilissä samalla linjalla. Ensi kerralla ehkä vahvistetut pakun renkaat, niin voin pistää vielä kovemmaksi. Nimenomaan parkkihommissa auttoi, muttei haittaa tien päälläkään.
     
    Make500 tykkää tästä.
  15. Make500

    Make500 Gearhead

    Alkuperäinen ristikudosrengas on ollut kooltaan 7.50-14 ja lähes kaikki taulukot ilmoittaa vyörenkaaksi silloin 205/75R14.
    Takanahan mulla on ollut 15" vanteet joten sinne valikoitui 215/70R15, joka siis muutamia millejä suurempi.

    Koko muuttui siis 195/70R14 ---> 205/75R14 ja 225/60R15 ---> 215/70R15

    Mittaria pitää kalibroida varmaan vaijeria ratastamalla, kun se edelleen näyttää liikaa.
    Mittariston päässä muuttui jokin silloin aikoinaan kun sorvailin siihen uuden neulan akselin.


    Joo, täytyykin vielä katsoa paineet.
    Jotkut ovat sitä mieltä että katsoo renkaasta max. paineen ja vähentää siitä 5-10%
     
    Seevu tykkää tästä.
  16. Make500

    Make500 Gearhead

    Dodge se vain hiljeni entisestään kun asensin nyt sen toisen vaimentimen.
    Ensin on siis se Simonsin pitkä ovaali, mutta kuitenkin läpivirtaava ja perään vielä mahtui pystyasentoon Motonetin ovaali Fennosteeli. Nyt ei enää ole häiritsevää mouruamista, vaan sellaista mukavaa suoran kutosen supsutusta.

    [​IMG]

    Samalla Motonetin reissulla ostin sen GM-mallin laturin ja asentelin sen tänään paikoilleen.
    Valot kirjastui kummastui ja tyhjäkäynnilläkin lataus 14,5 V.

    [​IMG]

    Romulaatikosta löytyi vanha volttimittari, mutta ainakin sen koneisto osoittautui aivan liian suureksi piilotettavaksi vanha ammeterin sisään.

    [​IMG]


    Ahtimen olen joutunut pariin kertaan nostamaan pöydälle tässä imuvuodon vuoksi.
    Imusarja-adapterin ja ahtimen välinen tiivistys on alkanut pettämään ja syyhän on tietysti se että en adapteria rakennellessani kuskannut sitä koneistukseen. Se vaan ei ole aivan tarpeeksi plaani.

    Tätyy hoitaa se homma pois alta tulevan talven aikana.
    Muuten auto on toiminut siis aivan loistavasti ja sillä saa kyllä ajella hymyssä suin.
    Voimaa on ja laatikko pelaa. Tosin sitä paikoiltaan lähdön yskähtelyä en ole vielä saanut kokonaan selätettyä, mutta olen ajatellut vähän kiertää sitä ongelmaa tilaamalla vähän korkeammalta nappaavan turbiinin.
    Ongelma on suurin kun autoa ajaa joku muu kuin itse. Itse osaa annostella kaasua aina sopivasti ja siinä 1500-2000 kieppeillä saa surutta jo painaa lapun lattiaan.

    Nälkä kun kasvaa syödessä niin ajatuksena myös vielä vaihtaa ahtimen hihnapyörä johonkin 3,4" kokoon, nyt se on 3,8". Myös ahtimen silencer portit sais hitsata umpeen, jos sais vähän enemmän ääntä siitä pihalle.

    Eli nyt näyttää siltä että penkkiin mennään vasta keväällä.
     
    rekkamies, teippi-mikko, Gary Grand ja 3 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  17. Minusta kannattaisi kokeilla hiukan erilaisia seosputkia. Se voisi auttaa tuo yskimiseen tai sitten ei. Itselle tulee mieleen tuo/nuo F11 -putket. Ja just kokeilemalla vaikka vaihtaa ensin yksi putki ja sitten se toinen.

    Ja ai niin, Iso peukku, että toimii.
     
    Make500 tykkää tästä.
  18. Make500

    Make500 Gearhead

    Niin, olis siihen turbiinin vaihtamiseen toinenkin syy. PERFORMANCE:rotfl:
     
    Visa ja Seevu tykkäävät tästä.
  19. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Muita syitä ei tarvita. Mulla on 225:n perässä limppu, joka ottaa kiinni 3500 yläpuolella ja se on ihan pervo!
     
  20. Sitä ei ole koskaan liikaa..Muista sitten päivittää muukin voimasiirto kestämään kaikki ne kaakit;)

    Päivittämisestä tuli mieleen, että DD6 meinasi päivitellä omaansa Aspenin levyt eteen. Ainakin jos niitä jarrupäivityksiä ajattelit, niin kannattaa pitää tuo mielessä.

    Ja niihin seosputkiin. Tuolla on just se 1 kpl niitä F11 putkia:

    https://tt-motors.com/tuote/seosputki-f11/

    Tossa testissä ei kovin korkelta tipahda..;)
     

Kerro tästä muillekin!