1961 Dodge Dart Pioneer "Pinohiiri"

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Projektit', aloittaja Make500, 22.9.2018.

  1. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Puolien sähkönkäyttö, kolmen millisekunnin varaus, jonka lopuksi ensiön monen ampeerin virta katkaistaan napakan kipinän aikaansaamiseksi, on potentiaalinen häiriölähde. Samaan nippuun puolien syötön ja ohjauksen kanssa ei välttämättä kannata sijoitella antureiden johdotusta.

    Vanhempaa erää olleen Street-version ohjauskyky oli valitsemani VAG-puolan kanssa ”kintaalla”. Heti vastasivat piäkonttorista ja asia korjaantui. Toki mulle Maxxecut myynyt kotomainen dealeri on ollut avulias myös.

    Pelkkää spekulaatiota. VAG puolan ohjauspinnien sisäinen terminointi oli aika alhainen resistanssiltaan eikä Maxxecu saanut aikaiseksi tarpeeksi isoa jännitevaihtelua. Myöhemmissä ecuissa asia korjattu sisäisesti.
     
  2. MJF

    MJF Double Gearhead

    Early-Valiantin konehuoneeseen ei vagin puolat mahdu kun ovat niin pitkät. Ottavat jo sisälokasuojaan kiinni. Lyhyet copit olis kyllä asialliset.
     
  3. Make500

    Make500 Gearhead

    Täällä on tilaa vaikka kuinka pitkälle puolalle. Mutta kuinka pitkälle suuttimelle, se onkin eri asia:
    [​IMG]
     
    rekkamies ja MJF tykkäävät tästä.
  4. Makuasioita nämä, mutta minusta noi COP-puolat on näyttänyt vähän hassuilta perinnekoneessa törröttämässä. Minusta nätimpi asennus olisi tohon sisälokasuojaan oleva puolateline, josta tulpanjohdot moottoriin. Siis tähän tapaan:

    [​IMG]
     
    teippi-mikko, Seevu, Visa ja 1 muu tykkäävät tästä.
  5. MJF

    MJF Double Gearhead

    Itse tykkäisin ajatuksesta että puola olisi suoraan tulpan päässä, mutta ei ole vielä tarpeeksi lyhyitä sattunut kohdalle että ne näihin slantin tuubeihin istuisi. Törröttimiä ei kiinnosta laittaa. Tällä hetkellä on suunnitelmissa ls-puolat lohkon kylkeen tulppien alle. Joutuu siirtään öljynsuodattimen ja laturin muualle :D
     
  6. Make500

    Make500 Gearhead

    Makuasiat onkin vaikeita. Mieluummin laittaisin nuo moottoriin kiinni
     
  7. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Lyhyimmät suuttimet on jotakin 5 cm pitkiä ja siitäkin mitasta osa uppoaa porauksiin. Löytyy myös suuttimia keskilinjalta sivuun suunnatulla keilalla, niin ei tarvitse väkisin asentaa suuttimia kauhean paljon kallelleen.

    Toisaalta ahdetussa mossessa näytti suuttimet olevan suunnattuna kohtisuoraan imukanavan lattiaan. Eipä se näyttänyt kulkua haittaavan. Eli kyllä ne voi asentaa "ihan pystyyn" myös. Mahtuu, mahtuu.

    Vanhemman mallinen sylinterinkansi ottaisi helpommalla COP puolat vastaan.
     
    Gary Grand tykkää tästä.
  8. MJF

    MJF Double Gearhead

    [​IMG]

    Tuon verran jää Volkkarin puola törröttämään.
     
  9. Make500

    Make500 Gearhead

    Okei. Ehkäpä laitankin LS2- puolat.
    1. pytyllä saattaa tulla ahdasta laturinkin takia.

    Pyöreät truck-mallin puolat näkyis olevan Rokkiautossa n. 30€ kipale.

    Nyt kun on päästy taas oikein vauhtiin ja tietäjiä on jeesaamassa niin olisiko mikä IAC-venttiili sitten sopiva?
    Joku helposti asennettevahan se tarttis olla.
    Tässä on joku 90-luvun Volkkarin osa ja siinä näyttäis olevan helposti tuollaiset letkulähdöt vain:
    [​IMG]

    Toki tyyris kikkare on, kun toistasataa maksaa..
     
  10. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Katsele suurin piirtein saman kokoisen moottorin IAC. Mulla on joku euroauton eikä se oikein riitä kaikkiin tarpeisiin.

    Jos pystyykin auttamaan kylmäkäyntiä, niin ei samoilla säädöillä pudottamaan tyhjäkäyntiä vapaalla tarpeeksi alas.

    Edit. Mulle tutun F-150 4,9 kutoskoneen IAC näyttäisi olevan rockautossa parikymppiä. Se on laipalla imusarjassa, mut pianko siihen sen laipan ja letkukarat liittää.
     
    Muokattu: 12.9.2021
    Make500 tykkää tästä.
  11. Make500

    Make500 Gearhead

    Ok. Thanks!!
     
  12. Siinä, kun on hahmotellut sopivat paikat niille puolille, niin mittailee kuinka pitkat piuhat ne tarttee. Eiköhän semmoiset sitten muutaman sentin tarkkuudella löydy valmiinakin, jos ei halua askarella niitä itse. Esim. jotenkin näin:

    [​IMG]
     
  13. Visa

    Visa Gearhead

  14. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Maxxecun outputpinni on kykenevä 1A virtaan, mikä riittää releille ja suuttimille yms. Esim mun käyttämän IAC kelan resistanssi oli jossakin 6-7 ohmin tienoilla. Asia ratkesi laittamalla sopiva vastus sarjaan - jaksoi toimia silläkin ohjauksella - saman lainen viritys kuin matalaohmisten suuttimien kanssa.

    Tuon joutuu tutkimaan tapauskohtaisesti. Mitähän tuo edellisen viestin BMWn IAC nappaa virtaa? Kytkentäohjeessa 3-napaiselle Bosch venttiilille oli laadittu aika suuritehoinen vastus kytkennän osaksi.
     
  15. jrasi

    jrasi Gearhead

    Vanhemmissa koneissa meni kolmospytyn jäähdytysilma ensin öljynjäähystä läpi, sittemmin tämä korjattiin ohjaamalla öljynjäähyn läpi kulkenut ilma suoraan pihalle (ns doghouse puhallinkoppa). Lämpöä kompensoitiin nimenomaan jakajan nokalla, jolloin kolmosen kipinä lähti 4 astetta myöhässä, verrattuna ygöseen.
     
    Filth, isalmela ja Slant Sickness tykkäävät tästä.
  16. Make500

    Make500 Gearhead

    Vakuuttavan oloinen paketti saapui tänään postissa:)
    Ei puutu enää kuin puolet:rotfl:

    [​IMG]
     
    LPV, Kustom STW, Gary Grand ja 6 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  17. Sputnik on saapunut.:cool:

    Bongasin yks päivä tämmöisen proggiksen, jossa on LS -puolat. Kun ne on mustien tulpanjohtojen päässä, niin ne ei hyökkää silmille:

    [​IMG]
     
  18. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Kannattaako niitä laittaa koneen päälle kypsymään?
     
  19. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Ei löytynyt tähän hätään yhtään johtosarjan niputuskuvaa. Molemmat Maxxecut oon suunnitellut semmoselle paperille, että olen streetin/minin kaavion tulostanut A4 kokoisena A3 paperiin ja semmoseen laatinut johdotuksen liitoksineen. Esim +12V piuhoja ei ole tarpeeksi edes kuudelle suuttimelle, joten jossakin ne on haaroitettava. Sit piirtelee sitä sähköpääkeskusta omaan paperiinsa. Virtalukko-ongelman (ei ole yhtään terminaalia jossa pysyisi virta katkotta ajo-starttaus välillä) voi ratkoa niinkin, että Maxxecu tekee sen viiveen pitämällä omaa syöttöään releellä tietyn aikaa. Koska siitä tulisi ”hölmö” viive sammutukseen, voi kyseisen ehdon kumota latausjännitteen nousulla…

    Työn iloa. Hyvä tulee!

    Oliko Tero pakannut karamellejä toimitukseen?
     

Kerro tästä muillekin!