1961 Dodge Dart Pioneer "Pinohiiri"

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Projektit', aloittaja Make500, 22.9.2018.

  1. Make500

    Make500 Gearhead

    Tuota...
    Olet nyt tähän viestiin lainannut minun lainaustani 401:n viestistä.
    MINÄ en ole väittänyt, etteikö sun projektisi etenisi mihinkään.
    Mutta nyt tuo sun viesti näyttää siltä kuin pitäisin omaa projektiani jotenkin parempana kuin muiden projektit.
     
    jariha tykkää tästä.
  2. Jopas_jotakin

    Jopas_jotakin 3rd gear

    Eiköhän kaikkien projektit oo tasa-arvoisia.
    En ole halunnut kenellekkään aiheuttaa pahaa mieltä.
    Kunhan kommentoin, kun joku, en ees muista kuka, manasi mun projektiani.

    Sulle toivotan vaan kaikkea hyvää, no hard feelings, ok?
     
  3. Camino'79

    Camino'79 Gearhead

    Ei jumalauta ^


    Mutta siis onko noi louversit oikeesti ihan tehtaan jäliltä? Entäs jo niitä jatkais konepellin etulaitaan asti? ;)
     
  4. Semmoinen pikkujuttu tuli mieleen noista HEI-jutuista, jonka varmaan tiedätkin, että se virransyöttö kannattaa vetää valoreleen kautta. Se säästää virtalukkoa, kun virtalukosta menee vain pieni virta. Elikkä näin:

    [​IMG]
     
  5. Make500

    Make500 Gearhead

    Edellisestä päivityksestä onkin tovi ja oikeastaan mitään ihmeellistä ei ole tapahtunutkaan, mutta tehdään nyt tämmönen vuoden viimeinen raportti vielä.
    Eli aika vähän oltu tallin puolella, kun oli noita joulun pyhiä sun muutakin tekemistä.

    Jotain osatilauksia on saatu kotiinkin ja matkalla jossain vielä tulossa kaikenlaista kuten ahtimen snoutin korjaussarjaa ja ne tuplatiivistetyt takapään neulalaakerit.
    Ja nyt kun oli ajatuksena päivittää tuo sytytys järjettömäksi, tuli mieleen tuo latauspuolikin. Tarkemmin sanottuna lataussäätimen päivitys elektroniseksi. Joo, paljon on laitettu GM:n laturia ja ties mitä kun tuo Moppen oma on ihan suutari mutta kuitenkin sillä mennään. Varsinkin kun aikaisemmin tänä vuonna ostin uuden laturin siihen, sen paremmin miettimättä tätä säätöhommaa. 61-69 laturithan on niitä pyöreäpeppuisia, joissa FLD-liitäntä vain toisessa hiilessä ja toinen hiili on maadoitettu suoraan runkoon. Ja vanha mekaaninen säädin katkoo siis positiivista virtapuolta, elektronisen katkoessa negatiivista. Tuohon vanhan mallin laturiin olisi kyllä ollut sepitettävissä toiselle hiilelle FLD-liitäntä myös. Yksi vaihtoehto olisi ollut uudemman, 70 -> -mallin laturin hommaaminen. Onnistuin kuitenkin löytämään eBaystä n. viidenkympin hintaan elektronisen säätimen, joka korvaa suoraan tuon vanhan mekaanisen ja näyttääkin ulospäin samalta. Halvemmalla olisi saanut Mopar Performancen Constant Voltage- säätimen, tosin jostain syystä sitä ei suositella kuin kilpakäyttöön. Liekö lämmetä siis liikaa katukäytössä?
    No, näitäkin rojuja odotellessa kerkeää jotain muuta pahaa tekemään.

    Vastoin saamian ohjeita ja neuvoja, en omaa saamattomuuttani vienyt niitä valuosia koneistukseen vaan päätin sitten suorittaa oikaisut itse eilen hiomalla. Jos tämä tietää vielä ongelmia, niin mua saa sitten oikeesti tulla lyömään pölkyllä päähän. Työnä se ei ollut kuin parin tunnin homma ja (mielestäni) riiittävät suoruudet on saavutettu. Tai ainakin mukavampi sitten koneistaa. Kyllä niitä Tojotan kansia tuli pentuna hiottua lasilevyn kanssa, mutta nyt vähän eri taktiikalla. Ja juu, älkää vaan tehkö niin kuin minä teen, vaan tehkää ne hommat ihan oikealla tapaa.

    Mutta tsiigataan nyt vähän kuviakin, ettei mene sitten yksinpuheluksi:
    [​IMG]
    Kopasta alkaa vihreä olla vähissä, mutta on siinäkin vielä aika talkoot ennen kuin värjäämään
    pääsen.

    [​IMG]
    Nurkista löytynyt vanha jakaja ei tuntunut väljältä. Tämä on vielä aitoa amerikkaa, ei niitä
    halpoja kiinalaisia. Johdot oli tosin poikki, mutta pienen lyhennyksen ja tinauksen jälkeen ainakin
    yleismittarin mukaan olisi nyt toimiva jakaja. Moni vissiin tekee näille jotain rajoittimia mekaanisen
    ennakon säätöön ja se saattaa ollakin tarpeellista varsinkin ahtimen kanssa.

    [​IMG]
    Heti joulun päälle tuli pukin paketti hieman myöhässä. Iloinen yllätys oli tuo GM:n HEI-moduuli,
    joita tuli kaksi vaikka yhden tilasin.

    [​IMG]
    Niin, kröhöm! Nuo tason "oikaisut" tein näin. Reilut palat santista liimattuna varmasti suoraan
    kivitason palaan ja WD-40 liukasteena. Välillä imurilla paperi puhtaaksi. Karkeudesta 80 karkeuteen 320.

    [​IMG]
    Tästä lähti n. 0,7 mm tavaraa pois. Tuohon kun laski ahtimen päälle, ei ainakaan mitään rakoja
    näkynyt valoa vasten.

    [​IMG]
    Tähän katkoin pinnapultit ja sitten ne Misabit tiivarit.

    [​IMG]
    Muttereiden alle tilasin ne värinäkumit sitten. Näitä ei varmaan hirveen kireelle tarvi laittaa?
    Ja ehkä kannattaa vaihtaa mutterit nylockeihin.

    [​IMG]
    Sitten se hieno billettipyörä tuonne kaiken ruosteen ja lian keskelle. Pultin reikiä kun suurensi
    puoli milliä, niin keskitti tosi tiukasti dampperiin. Olisihan tuossa keskellä hyvä varmaan olla
    joku sovite ja pultti vielä kampuran päähän. Saa nähdä tuleeko laitettua.

    [​IMG]
    Tiivisteet tein millin kligeriitti-arkista.

    [​IMG]
    Sitten tuota lisätukea tuli mietittyä. Tässä on nyt menty siitä, mistä aita on matalin. Eli
    mahdottoman yksinkertaisesti. Ei näytä esteettiseltä, mutta ei kai tuota kannata vaikeamminkaan
    tehdä. Ainakin se kiiltää liikaa...


    Oikeesti on:). Mutta en kyllä jaksa mennä niin pitkälle:p

    Kiitti muuten vinkistä, hain releen ja kannan valmiiksi. Näissä vanhoissa vehkeissä nuo amppeerimittaritkin
    aiheuttaa kaikenlaista päänvaivaa ja parempi siis sytytysvirta ottaa jo ennen mittaria.


    Mutta joo, mahdottoman hyvää uutta vuotta kaikille foorumilaisille ja pistäkää ne suojalasit silmille kun selvin päin paukuttelette niitä pommeja!

    -Make
     
    sleepercooler, Nilsbertti, Vuokralainen ja 13 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  6. Hienoa settiä taas kerran. Semmoista tekisi mieli kysyä, että millaisia bensasysteemejä olet suunitellut?
     
    Make500 tykkää tästä.
  7. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Jakajan alipaine-ennakon jos viitsisi muuttaa peilikuvaksi, jotta työntää ennakoita myöhäiselle ahtojen läsnäollessa, niin sehän olisi vallan erinomainen tähän sovellukseen. Kaikkein hienoin versio tietty semmoinen, joka osaa sekä alipaineella aikaistaa ja ylipaineella myöhäistää.

    Pisteet telamiina-laturin säilyttämisestä. Jos tyhjäkäynnin saa tarpeeksi isolle, niin sehän lataa jopa paikoillaan ollessa.
     
    Make500 tykkää tästä.
  8. Tarkoitit tämmöistä kaksitoimista alipainekelloa, kuten vanhoissa turboautoissa. Tässä
    Porschen;

    [​IMG]
    Löytyykö jostain Mopariin sopivaa mallia?
     
    Make500 tykkää tästä.
  9. Voi joutua semmoisen kaksitoimisen säätimen rakentelee, jos se semmoisen haluaa. Tässä on Boschin säädin:

    [​IMG]

    Ilmeisesti noitakaan ei enää saa uutena.
     
  10. Make500

    Make500 Gearhead

    Mihin nuo letkut pitäisi sitten liittää? Eikös koko järjestelmässä vaikuta koko ajan sama ali-/ylipaine? Onko kuvan läppä joku muu kuin kaasuläppä?

    -EDIT- Tai tietysti se on kaasuläppä:p Ainahan siellä alipaine on ulkopuolella:D
     
    Camino'79 tykkää tästä.
  11. Make500 tykkää tästä.
  12. Googlailin vielä noita kaksitoimisia alipainekelloja. Niitä on monessa autossa, mutta suurin osa niistä on semmosia, jotka on tarkoitettu toimimaan kahdella eri alipaineella. Sellasia Turbo-mallin kelloja on Saabissa, Volvossa ja Porschessa, Korjatkaan, jos olen ihan väärässä..

    Aihetta sivuten tässä on Saabin korjaamo-opas. Luulen, että semmoinen kaksitoinimen säädin oli 83 ja vanhemmissa Saabeissa.
     
    Make500 tykkää tästä.
  13. Tämä sinun ongelmasi on jotenkin jäänyt mietittyttää. Erilaisia ratkaisuita sytkän myöhästimiseen ahtojen myötä on, mutta yksi ratkaisu voisi olla tämmöinen. Tämän toimivuuteen en osaa sanoa. Mutta siis 5-pinninen HEI moduuli. Siitä on juttua Slant Foorumilla ja sitten tässä on jonkunlainen Fiat-asennus.

    [​IMG]
     
  14. fairlane -67

    fairlane -67 Gearhead

    Niiden värinäkumien prikkojen väliin kuuluu jäädä rakoa, googlettamalla löytyy varmaan oikea välyskin. Kaasari heiluu pikkusen kun on oikeas kireydes. Nyloc muttereilla ilman muuta kiinni, jos ostaa tohon paikkaan tarkoitetut pinnapultit, niin niissä tiheänousuinen kierre+nyloc mutterit.
     
  15. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Mulla on moottoripyörässä Ultiman sytkäboxi ja siinä mahdollisuus tuon HEI modulin tavoin (paine)kytkimellä tiputtaa ennakot kertarytinällä useita asteita. Sehän toimii, mutta sen kohdan jossa ennakot poistuu ja palautuu huomaa ajossa. Painekytkintä ruuvaamalla sen toki saa haluamaansa paikkaan eikä mun mielestä ole mielekästä laittaa painekytkintä toimimaan ihan pienillä ahdoilla vaan vasta sitten kun alkaa olla nakutusoireita. Puolen baarin ahdoille HEI modulin viiden asteen myöhästys on vallan sopiva.
     
  16. Make500

    Make500 Gearhead

    En taida vielä tässä vaiheessa miettiä liikaa tuota sytytyksen myöhästystä. Tarkoitus tähdätä kuitenkin sinne puolen barin ahtoalueelle maksimissaan. Jotkut kombinaatiot toimii ilmankin myöhästämistä. Ehkä rajoittaa jakajasta sitä mekaanista ennakkoa ja laittaa kevyempää jousta, jotta sais kaikki ennakot jossain 2000-2500 kierroksen kohdalla. Mutta näitä hommia tutkitaan sitten aikanaan jos saadaan pirssi käyntiin. Mutta jotenkin kiehtoo itseäni enemmän joku mekaaninen tapa tai se kaksoiskello, kuin elektroniikka hoitamaan se myöhästäminen. Todellisuus ja nakutusalttius ei kuitenkaan selviä ennen kevättä kun ajokausi alkaa.

    Eilen muuten asensin imusarja-ahdin-kaasari-paketin konehuoneeseen. Ja yritin sitä käymäänkin saada. Akku vaan pääsi tyhjenemään kun sahasin ensin bensaa kuivaan kaasariin. Mutta kerran se kävi jo viis sekuntia. Sitten se tulvi kaasarin ja pitikin aloittaa uudenvuoden vastaanotto kun saapui vieraita.

    Vetohihna pitäisi käydä piakkoin hakemmassa, jotta saisi sitten nikkaroida jotain kiristintäkin siihen.

    Siitä bensapuolesta kysyttiinkin jotain? Orkkispumpulla tarkoitus ainakin käymään tuo laittaa. Tiedä sitten riittääkö sen tuotto. Bensalinjakin saattaa olla vähän pientä, mutta näitäkin hommia täytyy sitten varmasti parannella vielä jossain kohtaa.
    Kalibrointihommiin taidan hankkia laajakaistalambadan.

    Pakoputkikin on aika mehupilliä ja pitäisi sekin varmaan uusia ainakin 2,5" putkella.

    -Make
     
  17. Se mekaaninen pumppu saattaa hyvinkin riittää. Lähinnä ajattelin, että millaista suodatinta ja regulaattoria olet miettinyt. Tuo kaasari on herkkä bensanpaineelle ja tod näk se tulviminen johtuu juurikin sitä liian korkeasta bensanpaineesta. Tässä lainaus Free Technicsin sivulta:

    - Bensanpaine suositus Weberille ja Dellortolle on 0.15-0.20 bar. Monet mekaaniset vakiopumput tekee enemmän, esim Volvo ja Ford useimmiten 0.40 bar. Kaikki vähänkin uskottavat sähköpumput tekee aina ylipaineen. Vain kaikista kevyimmillä sähköpumpuilla paine voi olla sopiva. Pumppu joka riittää 150 hepan koneelle tekee ylipaineet. Mittaa niin tiedät. Turha arvailla. Paineensäädin vaan väliin ja paine kohdalleen niin asia on kunnossa. Ihan turha kokeilla kuinka kauan neula sattuu kestämään ylipainetta.

    Mut joo, Noita bensansuodattamia ja reguja moneen lähtöön. Yksi hassu suodatinmalli löytyy Jeepistä, jossa on paluulinja. Siinä on ilmeisesti regu sisällä ja sekin tiputtaa paineen 4 psi.

    [​IMG]
     
    Make500 tykkää tästä.
  18. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Malpassi/ Petrol King -säädettävä regulaattori ei tarvitse paluulinjaa. Maksaa muutaman kympin ja löytyy esim Moposportista. Niitä myytiin jo joskus 70-luvulla bensansäästöön. Auttoikin, jos oli bensapaineet liikaa kaasuttimelle.

    Jo esitetyillä metalliosien tekotaidoilla pystyy valmistamaan sen käänteisen alipaine- elikkä ylipainekellon ja tuskin tuommoinen remmiahdinkone sitä alipaine-ennakkoa edes kaipaa.
     
    Make500 tykkää tästä.
  19. Make500

    Make500 Gearhead

    [​IMG]

    Pikkukipakka pakkaspäivä työmaalla, mutta onneksi pääsin "livahtamaan" hieman etulähdössä himaan. Siinä iltapäiväkahvikupin äärellä tuumailin, että mikseiköhän moottori tahtonut oikein käynnistyä uudenvuoden aattona ja se kaasarin "tulviminenkin" mietitytti, koska lähinnä sitä tuli pyöritettyä vasta vähän startilla.

    Eikun talliin siis..

    Hetken ääneen miettimisen jälkeen huomasinkin: "Hitto, tuossahan on alipaineletkut ammollaan auki ahtimen päällä!"
    Letkujen päihin pultit tulpaksi, ja muutaman sekunnin startin jälkeen se heräsi ongelmitta.

    Aiempi "tulviminen" johtui siis liian innokkaasta kaasun sutkuttelusta ja se viiden sekan hörähdys törkeestä määrästä bensaa imupuolella.

    Tämä ei tarkoita, että bensanpaineet olisi mitenkään kunnossa vaan kyllä sinne se regulaattori täytyy tietenkin vielä laittaa.

    Ihmeellistä oli että kaasariin ei tarvinnut millään lailla koskea ja se kävi ihan siedettävää tyhjäkäyntiäkin heti (tosin kuullostaa videolla kyllä ihan joltain vanhalta dieseliltä:p) :


    Tästä onkin siis mielekäs taas edetä, eli remmin mittailua ja hankintaa siis.

    -Make
     
    sleepercooler, atobee, wilburi ja 8 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  20. Valtavan iso peukku sinne!

    Sen alipaineen voi ottaa varmaan siitä kaasarista. Ottamatta kantaan viime kesän vääntöön ported vacuum vs manifold vacuum, niin ainakin minä sitä kokeilisin.

    [​IMG]

    Siihen olemassa oma liitin, mutta minusta sen voi ottaa M5 kierteisellä peruspaineilmaliittmelläkin, jos se vaan mahtuu sinne. Siis tämmöisellä:

    [​IMG]
     
    isalmela ja Make500 tykkäävät tästä.

Kerro tästä muillekin!