1964 Lincoln Continental

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Projektit', aloittaja MiguT, 20.10.2014.

  1. MiguT

    MiguT 1st gear

    Ennen ensimmäistä starttia joutui vähän aikaa kikkailemaan virranjakajan asennon kanssa. Aloittelijamaisia juttuja. Mutta loppujen lopuksi sekin meni jotakuinkin kohdalleen ja kone käy nätisti ilman mitään vuotoja.
    [​IMG]

    Joku pieni ujellus kuuluu koneen käydessä, toivottavasti tulee laturista eikä vesipumpusta. Ei kuitenkaan kuulunut ilman hihnoja, eli ei tule moottorista. Kaasuttimeen pitäisi hakea vielä kunnolliset säädöt.

    Tein uuden kiinnikkeen ja pohjan akulle
    [​IMG]
    [​IMG]

    Halusin jarruongelmista lopullisesti eroon ja vaihdoin kaikki rumpujen sisällä olevat sylinterit uusiin ja uusin takajarrujen putket.
    [​IMG]

    Käsijarru on alipaineohjattu. P:ltä tai N:ltä kun vaihtaa mille tahansa vaihteelle, imaisee paine jarrun pois päältä. Käsijarru ei kuitenkaan lukittunut pohjaan ollenkaan, niin pitihän se poljin nypätä irti.
    [​IMG]

    Tuollainen puoliksi rullaava palikka pitäisi lukittua kun jarrua painaa, mutta tuohan oli mennyt ruostumaan jumiin.
    [​IMG]

    Pienellä liottelulla ja rasvailulla alkoi toimia ja nyt toimii sitten käsijarrukin.
    [​IMG]

    Vielä pitäisi selvittää miten mikäkin alipaineletku menee jarrulta neutraalikytkimen kautta johonkin jakoblokin nippaan
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Eli vielä olisi kaasarin säätö, jarrujen ilmaus ja tuulilasin pesurin kehittäminen edessä. Ostin jo Bilteman pesurisetin, mutta yritän vielä elvyttää kojelaudan nappia, että saisin pesurin konehuoneessa toimimaan ilman ylimääräisiä jälkiasennusnappeja kojelaudassa. Jos ei ala onnistua, niin laitan väliaikaisen (pysyvän) ratkaisun, että pääsen hakemaan leimaa tähän laitokseen ensimmäistä kertaa 13 vuoteen ;)
     
  2. Karck

    Karck 3rd gear

    Sanattomaks vetää tää rojekti. Upeeta.
     
  3. MiguT

    MiguT 1st gear

    Kiitos!

    Jarrut on nyt ilmattu. Kuskinpuoleinen etuletku oli tukossa, mutta sain sörkittyä auki. Täytyy nyt varmuuden vuoksi vielä uusia nuokin, kunhan uudet saapuvat maahan. Nyt sitten tappelemaan pesurin kanssa.
     
  4. MiguT

    MiguT 1st gear

    Pesurin sähköt selvitetty, sähköryypylle vedetty virrat, virranjakajan asento saatu viimeisen päälle kohdalleen ja sähkölasit herätelty eloon. Kaasuttimen säädön kimppuun sitten seuraavaksi. Ja taustapeili tipahti lasista kojelaudalle. Onkos tuohon joku ihan oma liimansa, vai mitä olette käyttäneet?
     
  5. 1purehell

    1purehell Double Gearhead

    On siihen oma liima. Sillä pysyy parhaiten.
     
  6. Pas(i)kiainen

    Pas(i)kiainen Gearhead

    Mä pistin lasiliimalla, pysyi sen minkä auto oli mulla. Eli vuoden verran sen taustapeilin liimaamisesta.
     
  7. FuryIII '71

    FuryIII '71 Double Gearhead

  8. Windsor

    Windsor Gearhead

    Hieno on Lincoln kuvissa ja myös livenä!
     
  9. MiguT

    MiguT 1st gear

    Eipähän ole tullut kirjoiteltua nettiin paljoa jorinoita autosta lähikuukausina, kun aika on mennyt ajamiseen. Nää kun ei tunnu hajoavan, niin ei ole ollut oikein raportoitavaa Smiley :)

    Mutta laitetaan nyt pieni kertomus kevään ja kesän tapahtumista.

    Katsastusta ennen piti tosiaan saada tuulilasin pesuri toimimaan ja tämmöinen viritelmä sinne sitten loppujen lopuksi tuli:
    [​IMG]

    Toimi hienosti ja katsastamaanhan sitä piti lähteä. Ensin ajelin auton pajalta kaverin hallille kunnon pesuun. Liuotinpesua, raudanpoistoa, liuotinta, raudanpoistoa, autoshampoota, vahaa ja hieromista. Hirvittävä määrä betonipölyä, maalipölyä ja metallimujua oli pinnassa pajalla lojumisen jäljiltä.
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Kotipihalle päästyä oli ensimmäisenä ongelmana tyhjä akku joka paljastui uutuuttaan rikki olevaksi. Ei ottanut virtaa vastaan ollenkaan. Vähän nihkeissä sääolosuhteissa sitä tuli latailtua, mutta kun ei, niin ei.
    [​IMG]

    Akku takaisin ja uusi paikalleen ja kun varattu aika läheni, ei auto startannutkaan. Uusi startti oli mennyt myös hajalle ja ei muuta kuin perumaan rekisteröintikatsastusta toistamiseen. Uusi startti US-Partsista ja alkoi näyttää jo paremmalle.
    [​IMG]

    Ei muuta kuin leimalle ja siellä kaikki meni hienosti, mutta leimaa ei ensimmäisellä kerralla hellinnyt, koska korissa ei ollut lyötynä runkonumeroa.
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Konttorilta lainattiin ystävällisesti meistit ja kävin montulla laittamassa numerot runkopalkkiin jonka jälkeen auto oli leimattu.
    [​IMG]

    Pientä vääntöä oli vielä, kun mustapohjaiset kilvet oli tilattu ja eivät meinanneet antaa autoa ajoon ennen kilpien saapumista. Tein hyvinkin selväksi, että ei haittaa jos väliin tulee yhdet eurokilvet reiluksi viikoksi, koska ilman kilpiä en olisi saanut autoon vakuutuksia. Loppujen lopuksi homma kuitenkin onnistui ihan mainiosti.
     
    aip911 tykkää tästä.
  10. MiguT

    MiguT 1st gear

    Kaasuttimen säätäminen on sellaista salatiedettä, että pitihän sitä kokeilla. Korvakuulolta aluksi ruuvailin seoksia kohdalleen ja auto tuntuikin toimivan aika nätisti. Pieni epävarmuus kuitenkin oli ja kokeiltiin sitten yhtenä iltana millaiset ne seokset oikeasti ovat. Putkeen reikä, nippa kiinni ja PLX:n laajakaistalambda paikalleen.

    [​IMG]

    Aivan tolkuttoman rikkaallahan se tietysti kävi. Alle kymppiin tippui heti kun painoi vähänkin kaasua. Laitettiin aluksi monta pykälää pienemmät primääri- ja sekundäärisuuttimet ja alkoikin toimia aina nätisti, mutta nyt veti jo osakaasulla ja täyskaasulla hieman laihalle. Pykälää isommat sekundaarisuuttimet ja hieman pienemmät neulat primääreihin, niin johan alkoi olla seokset kohdillaan tasakaasulla ja täyskaasullakin,

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Täyskaasulla AFR meni 13,8-14,2- lukemiin ja annettiin olla. Nyt tuo vie kaupungissa noin 25l/100km ja 500km kesälomareissun keskikulutus oli 18,9. Tästä suurin osa matka-ajoa. Lähtee käyntiin tosi nätisti kylmänä ja kuumana, vastaa kaasuu nätisti, tuntuu aivan riittävän tehokkaalle ja on erittäin helppo ajettava.

    Muuten on tullut vain sipisteltyä pikkujuttuja. Ovien kumitiivisteet on tolkuttoman hintaisia, noin 1500€/puoli jos alkuperäisiä haluaa ostella. Ei oikein sopinut kukkarolle ja kävin paikallisesta kumiliikkeestä ostamassa metritavarana tiivistenauhaa. Omasta mielestäni oikein toimivat.

    [​IMG]
    [​IMG]

    Etummaisiin kolmioikkunoihin tilasin 145€/pari maksavat muotoon valetut tiivisteet, kun ajaessa olo on kuin purjekoneessa, kun tiivisteet ovat niin kovettuneita. Täytyy asennella ajokauden päätyttyä.

    Muuten ei ole tullut tehtyä juuri muuta kuin kruisailtua.

    Mökkireissulle mahtui mainiosti 6 kyytiin kaikkine tavaroineen ja mökkitielläkään ei ollut mitään ongelmia maavaran puolesta.

    [​IMG]

    Kaverin kanssa käytiin iltakruisailulla.

    [​IMG]

    Talven aikana auto oli peitettynä, mutta jostain oli päässyt hieman lakkasumua tarttumaan ovien alaosiin, joten käytin auton kevyessä myllytyksessä. Pinnasta tuli vielä entistäkin parempi.

    [​IMG]

    Lappeenrannassa jenkkiautoaktiivit järkkäilee aika aktiivisesti kaikenlaisia viikkomiittejä ja onhan noissa ollut ihan hauska käydä pyörähtämässä välillä.

    Nämä kaikki kuvat on Vasili Harvonen- nimisen herrasmiehen ottamia
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    Tuo meidän toinen koirakin on innostunut V8:n murinoista ja istuu mielellään apukuskin paikalla ajellessa. Tarkkasilmäisimmät huomaavat tuon veijarin etupenkillä viimeisessä kuvassa.

    Dronea ja erilaisia kuvaustekniikoita on testailu myös kesän aikana ja Instagrammissa on pyörinyt tämmöinen Joonas Utin kuvailema video.

    [​IMG]


    Ja eihän sitä ole malttanut olla kokeilematta polttaako isolohko kumia. No eihän se kuivalla polta. Turbiini ottaa niin alhaalta, että laatikko alkaa luistamaan ennen takarenkaita. Pito ei vain rikkoudu. Märällä asfaltilla pidon saa rikottua ja kyllähän tuo ihan iloisesti muuttaa valkosivut valkosavuksi.

    [​IMG]


    Talven aikana tehtävää on kuitenkin paljon. Tässä ulkomuistista listaa:
    - Syyläri vuotaa 3. rivin kohdalta. Uusi kenno tai sitten joku järeä alumiinisyyläri tilalle
    - Etummaisten ikkunoiden tiivisteet täytyy uusia
    - Bluetooth- vastaanottimelle stereoihin kunnon virtalähde, jotta sen saa toimimaan häiriöttömästi
    - Ilmastoinnin korjaus ja käyttöönotto
    - Uusi lattiamatto
    - Oikeanpuoleisten ikkunannostimien huolto ja kytkimien releytys
    - Mittariston jännitteensäätimen vaihto
    - Takakontin verhoilu
    - Etu- umpioiden modernisointi ja releytys
    - Ohjaussimpukan uudelleenrakennus
    - Jarrurummut täytyy pyöräyttää sorvissa, kun sisäpinnat on vähän ruosteiset
    - Etupään puslien vaihto
    - Konepellin uudelleenmaalaus
    - Ovien sisävalokytkimien huolto
    - Nelilinkit ja ilma-alusta jos ehtii ja on rahaa

    Näihin kuviin ja tunnelmiin tällä kertaa!

    [​IMG]
     
    aip911 tykkää tästä.
  11. FuryIII '71

    FuryIII '71 Double Gearhead

    '57 Buickki tuo sun kaveris auto? Onko chopattu vai näyttääkö vain siltä? Eniveis, hienoja molemmat!
     
  12. MiguT

    MiguT 1st gear

    Juu, 57 Buick Special. Onhan sille tehty jos jonkinlaista metkua :)
     
  13. MiguT

    MiguT 1st gear

    Vähän meinaa vastustaa välillä. Ensin hajosi vesipumppu, kun laakeri pääsi jostain syystä liikahtamaan vähän eteenpäin, jonka jälkeen impelleri alkoi ottaa vesipumpun runkoon kiinni, tiiviste hajosi ja vedet lenteli pihalle. Sain nilkutettua talliin ja pumpun korjattua.
    [​IMG]
    [​IMG]

    Vähän laakerilukitetta väliin vahingosta viisastuneena
    [​IMG]

    Laitoin pumpun paikalleen ja hölmöyksissäni kasasin kaiken. Vedet sisään ja jostain laippojen välistähän ne lorisi pihalle. Kaikki auki ja uusien tiivisteiden ja liimojen kanssa kasaan ja taas mentiin. Kävin hakemassa leiman autoon ja ajelin pari päivää.

    Eilen illalla koukkasin 6-tieltä liittymään ja kääntäessä ohjaustehostin alkoi pitää pirunmoista ujellusta. Pysäytin ja konepellin alta nousi pirullinen savu, kun pakosarjat ja kaikki muu oli täynnä ohjaustehostimen nestettä. Näissä on kampiakselin päässä kiinni oleva pumppu, joten edes hihnaa ei saa irroitettua. Ehjät ja edes korjauskelpoiset pumput alkavat olemaan harvassa, niin en viitsinyt ajella yhtään ylimääräistä, vaan käytin harrasteajoneuvovakuutuksen omavastuutonta hinauspalvelua.

    [​IMG]

    Pajan pihalla laitoin ohjaustehostimen säiliöön nesteet sisälle ja pumppu ei kuulostanut mitenkään erityisen äänekkäälle. Toivotaan siis, että pelkästään joku tiiviste tai linja on pettänyt brutaalisti. Illalla tutkimaan ja toivomaan, että tämä ajokausi jatkuisi vielä vähän aikaa.
     
    aip911 tykkää tästä.
  14. MiguT

    MiguT 1st gear

    Tämän hinurireissun jälkeen auto jäikin suoraan talviteloille. Syksyn mittaan hommasin ja asensin uudet stefat ohjaustehostimen pumppuun ja etupään ollessa purettuna tilkittiin vuotava syyläri. Vaihdoin mittariston taakse jännitteentasaajan paremmin toimivien mittareiden toivossa ja releytin kaikki sähköikkunoiden kytkimet nopeampien ikkunoiden toivossa.

    Syksyn mittaan olen myös hieronut kauppaa uudesta projektista ja nyt kun sain sen hommattua, Lincoln pitäisi siirtää omalta pajalta muualle talvisäilöön. Mutta koska tämä on motorsporttia, niin eihän hommat mene koskaan helpoimman kautta. Starttikuntoa valmistellessa laitoin viime viikonloppuna nesteitä sisään ja tietysti se juuri paikattu jäähdytin alkoi vuotaa toisesta kohtaa, ja todella pahasti. No, vastahan se oli 52 vuotta vanha...

    Kävin tiistaina hakemassa suurimman Griffinin mitä USPartsilta löytyi ja seuraavana on vuorossa sovittelua. Ylävesiletkun paikka täytyy muokata 45mm 38mm sijaan, mutta muuten ei pitäisi olla ihmeellistä tekemistä.

    [​IMG]

    Pari kysymystä kokeneemmille:
    1. Jäähdytysjärjestelmän ylin kohta on tuo paisuntasäiliö ja paisarissa on myös korkki ja ylivuotoletku. Alkuperäisessä syylärissä ei ole siis korkkia ollenkaan. Eli fiksuinta lienee tulpata uuden syylärin korkin paikka kokonaan?

    2. Vanhassa syylärissä on myös automaattilaatikon nesteille kierto. Varmaan riittää, jos kierrätän noi nesteet jatkossa maskin sisälle asennettavan pienen jäähdyttimen kautta? Kävin pyörittelemään mielessäni, että jäähdytyksen sijaan tuo syylärin läpi kiertävä vaihteistöljy kyllä lämpeneekin nopeammin, eli olisiko tuo kierto kuitenkin tarpeellinen?
     
  15. LPV

    LPV 3rd gear

    Sillä syylarin sisällä olevalla kierukalla on tosiaan kaksi merkitystä, ensin se lämmittää laatikon kylmällä kelillä ja toisaalta jäähdyttää kuumalla. Kesäautossa tuolla lämmityksellä ei ole niin suurta merkitystä. Mulla ainakin on FireBirdissä toiminut loota hyvin pelkällä erillisellä lauhduttimella. Se lauhdutin on mulla syylarin edessä. Joten kun koneen flekti pyörii, se vetää ilmaa lauhduttimenkin läpi. Harrasteautolla pitää vaan malttaa kylmällä lähteä hissukseen liikkeelle kylmällä. Ja voihan sen lauhduttimen kylmällä vaikka peittää jollain.
     
  16. MiguT

    MiguT 1st gear

    Kiitos! Näin arvelinkin. Lincolnilla mennään lipumalla, eli eipä tuolla kovin äkkinäisiä liikkeitä tehdä nesteet lämpimänäkään :D Ilmastoinnin korjaus odottaa vielä parempia aikoja, eli taidan asentaa pienen jäähdyttimen laatikon öljyille syylärin eteen ilmastoinnin kennon tilalle.

    Kävin viime yönä sovittelemassa jäähdytintä ja on kyllä millilleen sopiva joka suuntaan yhtään leveämpää tai korkeampaa ei olisi mahtunut asentamaan ilman rälläköintiä.

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  17. MiguT

    MiguT 1st gear

    No joitain tuossa on kännykkään räpsitty. Laatu on toki sitä luokkaa.

    Vakiosyylärissä ei ole korkkia ollenkaan, vaan se on erillisessä paisuntasäiliössä. Kaveri vetäisi tigillä tuosta uudesta syyläristä korkin paikan umpeen ja suuremman lähdön ylävesiletkulle. Muuten istui nätisti paikalleen. Myöskään kiertoa vaihteiston öljylle ei löydy, joten asensin pienen jäähdyttimen maskin sisään. Täysin huomaamaton ulkoa päin, mutta toimii hienosti ja on ainakin yksinkertainen.

    [​IMG]
    [​IMG]

    Viime perjantai-lauantai välisenä yönä ajelin kaverin kanssa kotia kohti ja noin 120km/h vauhdissa kuului poksaus, moottori sammui ja ihan kaikki sähköt autosta hävisivät. Ei minkäänlaista eloa mihinkään suuntaan. Lirutin auton tien laitaan ja oletin moottorin hajonneen näyttävästi. Kurkkaus auton alle ja mitään ei näkynyt. Sitten kurkkaus ohjaamoon ja kojelaudan sisältä puskee tupruamalla savua. Alkoi tulla pienoinen kiirus. Tietenkin takakontin avaimet olivat toisessa avainnipussa ja käytössä oli ainoastaan virtalukkoon sopiva vara-avain. Tietenkin sammutin ja työkalut on siellä kontissa. Tyypillistä. Onneksi perässä ajellut kaveri huomasi tilanteen ja autosta löytyi sammutin ja jakoavain. Kauhealla tohinalla akun kengät irti ja savuaminen loppui. Aikamoiset katastrofin ainekset oli ilmassa, mutta onneksi ei vaikuttaisi pahempaa käyneen.

    [​IMG]

    Keskeytys nro. 2.
    [​IMG]

    Kojelaudan purkamisen jälkeen syylliseksi osoittautui ampeerimittarille menevät piuhat. Toinen tulee suoraan laturilta ilman minkäänlaisia sulakkeita ja toinen lähtee mittarin jälkeen apulaitteille. Olin ohittanut tuon mittarin ja kolvannut liittimien väliin paksun kaapelin ja suojannut sen asiallisesti. Näissä on tyyppivikana ampeerimittarin ja kojelaudan rungon välissä olevien tiivisteiden hapertuminen ja mittarin ja rungon koskettaessa yhteen palaa koko kojelauta. Olin siis olevinaan ehkäissyt tämän :D

    Noin 5cm tuon tekemäni kaapelin vierestä tuo alkuperäinen laturilta tullut kaapeli hankautunut kojelaudan runkoon ja vetäissyt kunnon oikosulun koko sähköjärjestelmään. PRKL! Mitään muuta ei onneksi ehtinyt palaa/sulaa kojelaudan sisältä.

    Kaivoin samalla huonosti toimineen laturin pöydälle. Tarkoituksena oli vaihtaa jo hommatut hiilet tuohon alkuperäiseen laturiin, mutta akselin takalaakeri on rikki ja tasasuuntausdiodit on revenneet rungosta irti, eli laturi on roskiskamaa. Uspartsilta hain jo ennakkoon uuden laturin, mutta tuo ei käynytkään paikalleen erilaisen hihnapyörän vuoksi. Alkuperäisestä laturista ei korvaavaan hihnapyörää saa ehjänä irti. Täytyy alkavalla viikolla käydä hankkimassa uusi laturi ja sitten tutkia onko tuo oikosulku särkenyt mitään muuta sähköistä.
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
  18. MiguT

    MiguT 1st gear

    Laturi tuli fiksailtua ja loppu ajokausi sujui ilman suurempia ongelmia. Ohjaussimpukan päältä hajosi yksi putki josta selvittiin uuden liitoksen teolla ja kyllähän tuo ohjaussimpukka kiihtyvään tahtiin tiputtelee nesteitä pihalle, eli ensi talvena viimeistään tuo simpukka on korjattava.

    Mutta kesän mittaan huomasin, että moottori alkoi selkeästi käymään aiempaa rikkaammalla. Bensa haisee sisälle ja kiihdyttäessä pöllyttää reilusti mustaa putken päästä. Hetken aikaa tyhjäkäyntiä käydessä maahankin jää kunnon mustat läntit. Edellisenä kesänä tosiaan säädettiin laajakaistalabdan kanssa tuo hyvin säätöihin ja mihinkään ei ole koskettu sen jälkeen. Mikä voisi aiheuttaa rikkaammalle menon? Laihana käymisen ymmärtäisin esim. heikon bensapumpun takia, mutta näin päin tuntuu vähän oudolta. Onko kellään kokeneemmalla heittää vinkkiä?
     
  19. Kalu

    Kalu Double Gearhead

    Jännittäviä tilanteita ollu sulla... Kaasari tulvii? Eli roska neulaventtiilissä tai se muuten vaan on alkanu vuotaa, tai sitte koho täys pensaa, eli siinä on reikä?
     
  20. juhamann

    juhamann 3rd gear

    Itselläni ei aika ja tietotaito riittäisi tällaiseen projektiin lähimainkaan. Upeaa työtä tehty monumentaalisen autovanhuksen kanssa! Tsemppiä jatkoonkin!
     

Kerro tästä muillekin!