1965 Dodge Dart GT

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Projektit', aloittaja Polara, 23.6.2022.

  1. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Se oli tilaajan vastuulla, mitä mihinkin vaunuun pistettiin. 225 automaatti Valiantissa 3.23 tehtaan jäljiltä tuntui tiuhalta. Vaihdoin 2.93:n. Alunperin 170+manual auton 3.55 olisi ollut ihan passeli, mutku piti saada 225 isolohko, niin 2.93. Tenu-Dartissakin oli 3,55 rattaat. Nyt on 4,10 ja on vielä parempi!
     
  2. Polara

    Polara Gearhead

    Onhan noihin saanut sitten ihan laajalla skaalalla välityksiä. Olisko ne sitten enemmän 70-luvulla suosineet enemmän niitä kakkosella alkavia?

    Nyt lomalla on mukava kun voi päivittäin puuhastella jotain pientä tallissa. Tuo talli on rakennettu vanhaan 50-luvulla rakennettuun navettaan, jossa paksut tiiliseinät, niin tallissa sisällä mukava 18 -astetta lämmintä. Aika passeli!
    Huomasin tuossa eilen, että kun kyseessä on melkeinpä täysi projekti niin on vähän hankala tarttua mihinkään. On tullut ihmeteltyä vähän joka nurkalla jotain pientä, mutta konkreettista tekemistä vähemmän. Vielä on päättämättä ns rakentelusuuntaus. Alkaako tuota purkamaan vielä enemmän nippeleiksi ja sipistelemään, vai kävisikö nyt vain pahimmat ruosteet läpi ja alkaisi kasaamaan pikkuhiljaa. Ajamaankin olis mukava päästä joskus..
    Eilen sitten imuroin auton lattiat ja pinnat muutenkin sisältä. Samalla tuli mietittyä mitä sitä alkaisi tekemään. Ovet ainakin roikkuu ja osien mukana tuli ylimääräinen pari saranoita.

    [​IMG]

    Teurastin saranat ruuvipenkissä ja mittailin tapit. Aika kuluneet oli kaikki, joten nippeli-tepolta korjaussarjat molemmille puolille tilaukseen. Näitäkin minulla oli pari vuotta sitten hyllyssä, mutta tuli myytyä kun luulin että ei niitä amerikkalaisia enää tule talliin..

    Täytyy varmaan alkaa myös inventoimaan mitä kaikkea tähän tarvitsee ostaa uutena, niin sama tilailla rock autosta. Alkaa tulemaan hintoihinsa jos jokaisen osan ottaa Suomesta ja eri lähetyksellä vielä. Pääseepähän nyt tekemään jotain konkreettista kun saa nuo saranat huollettua.

    Auton mukana tuli mukavasti uutta osaa ja niistä tuonnempana. Osien mukana oli myös yksi uusi takajousi.

    [​IMG]

    Ihan aito Chryslerin race osa! Tuommonen kun löytyisi vielä kuskin puolelle, niin voisin joskus ostaa. Voi vinkata jos tallin nurkasta löytyy.
    Tai erilainen kai se kuskin puolelle on. Eikös näillä perä ole vähän kenollaan toiselle puolelle?

    Hitsauskone pitää hilata tontille, niin pääsee sitäkin hommaa aloittelemeaan.
     
    Pöllyttäjä-73, rekkamies, Inlinee ja 1 muu tykkäävät tästä.
  3. fmila

    fmila Gearhead

    Omassa -65 GT.ssä oli alunperin 2,93. Tuntui turhan pitkältä, vaikka autossa olikin 4-speed manual ja alkuperäiset 13" pyörät. No se "onneksi" hajosi jo alkuun suditellessa. Sitten kun löysin siihen jonkin varaosa perän, niin ensimmäisessä olikin 3,23 välitys ja samalla oli pyörätkin vaihtunut jo 14" ja koneeseen saatu lisää potkua 600:n Holleyn ja toisen imusarjan myötä. No tämäkin tasauspyörästö hajosi 20n kuskin riehakkuuden myötä ja onnistuin sen vielä hetkeksi korjata käyttöön. Seuraavan talven päivityksissä sitten tuli konekin käytettyä auki ja omilla virityksillä 273n taiottua lisää voimaa ja vaihdoin jo "raksuttelevan" taka-akselin "kolmanteen" 7 1/4" jossa oli 3,55 välitys, sekin ilman varsinaista lukkoa. Tosin shimmasin sen tiukaksi ennen alle asennusta ja renkaiksikin tuli varsin korkeat H70-14" puolivyöt. Koneessa sen verran nokkaa, et kierti iloisesti 6500 rpm asti ja tuo kokonaisvälitys lienee ollut aika kohillaan kun se jaksoi kiertää 4n päällä jopa 6200 rpm asti. Vauhtia alkoi sit olemaan jo aika reippaasti yli 200n "todellista".

    Noilla varusteilla onnistuin saamaan sen 14,79 s vartilla joskus silloin Keimolan iltakisassa:cool:

    t. AM
     
    Pöllyttäjä-73, kerkko, JYR ja 1 muu tykkäävät tästä.
  4. Pietsi

    Pietsi Gearhead

    Ei noi oikein pelaa niillä lahnaväläreillä. 2.9 menettelee vielä.
    Se latta on liene meinattukin vain apparin puolelle.
    Menee vedossa suoraan (y)
     
  5. Polara

    Polara Gearhead

    Ei varmaan pelaakaan, eikä tähänkään ole sellaista tulossa. Pitää se kuitenkin miettiä tulevan käytön mukaan onko maantiellä satasen vauhdissa moottorin kierrokset 4500 4,11 perävälityksellä vai vähemmän..
    Saisihan tuohon a833 laatikkoon myös ylivaihderattaita:
    https://www.motortrend.com/how-to/a-833-the-ultimate-mopar-4-speed-fix-get-overdrive-and-strength/
     
  6. Polara

    Polara Gearhead

    Kyllä noita race jousia on ihan molemmille puolille. Kuskin puoleisessa varaosanumero on muuten sama, mutta viimeinen numero on 9. Ei varmaan ole nyt ihan ensimmäisten hommattavien asioiden listalla, mutta pidetään takaraivossa.

    Eilen otin työn alle seuraavan huonosti toimivan kokonaisuuden. Takalasit ei oikein noussut eikä laskenut huonostikaan. Jotain mätää siellä oli. Oli tuuriakin matkassa, kun veivasin kuskin puolen takalasia edestakaisin vaikka se lasi ei liikkunutkaan, niin kohta se nostovarsi pamahti koko sen jousen voimalla siellä ja purki jousen jännityksen. Onneks ei ollut sormia välissä.
    Lasi oli irti nostovarsista ja jotain muutakin häikkää siellä oli.

    [​IMG]

    Kuskin puolella pään raapimista aiheutti tuo keskellä oleva irtonainen varsi, mutta toisen puolen purettua totesin että se on ylimääräinen.
    Entinen omistaja kertoi tarinaa, että Dodge oli joskus ollut Joensuussa yön yli La Barren edessä kadunvarsiparkissa ja joku yön soturi oli käynyt tyrkkäämässä liikennemerkin tolppineen takasivulasista läpi. Siksi noita on joskus käyty läpi laseissa on Tamglass leimat.

    Ainakin pirun jäykät on nuo vanhat vaseliinit ja kiskoissakin on vähän mutkia. Toisen puolen rattaisiin on iskenyt hammaspeikko, joten jos näitä löytyy jonkun hyllystä niin saa huutaa hep!

    [​IMG]

    Tuo kouru ohjaa lasin takareunaa ja siinä on nähtävissä jonkunlaisen tiivisteen/ohjurin jämät. En tiedä estääkö se myös lasia kippaamasta liikaa taakse. Millähän nimellä tuollaisen löytää, vai meneekö askarteluksi..
    Pitää perehtyä. Jos jollain olisi räjäytyskuvia tai vaikka korjausopasta tähän autoon, niin olisin kiitollinen. Vai löytyykö ne jo netistä kaikki?
     
    Pöllyttäjä-73 ja rekkamies tykkäävät tästä.
  7. Tosta voi imuroida `66:n manuaalin:

    https://mymopar.com/service-manuals/
     
    sleepercooler, silirimpsis, Slant Sickness ja 1 muu tykkäävät tästä.
  8. Polara

    Polara Gearhead

    Mukava kuulla muidenkin muisteloita Darttien parissa.
    Kaverilla oli vuosituhannen alussa 66 GT (65 flipillä). Sillä heitettiin parikymppisten innolla useita retkiä ja hauskoja muistoja siitä piisaa. Tekniikka taisi olla 273cid, 904 ja 8 3/4 lukolla. Jos sattui olemaan joku kuski jolla ei ollut kokemusta amerikkalaisten ratista, niin ohjeet saattoi joskus olla että laitat renkaat linkkuun, pakkoykkösen päälle ja kaasu pohjaan. Sitten kun on kierroksia sopivasti, niin tyrkkää shifteristä kakkosen päälle..

    [​IMG]

    Tuokin on ollut tallien aarteena vuodesta -04 asti ja edelleen Kuopiossa.
    Täällä kylillä vaikutti myös pitkään kiihdytyshistoriaa omaava Coyote Dart GT. Sitäkin tuli monesti katseltua ja kuolattua. Lopulta se myytiin pois Kuopiosta ja vähän ajan päästä ajettiin katon kautta lunastukseen. Liekö elvytetty?
     
    Pöllyttäjä-73, rekkamies ja Herje tykkäävät tästä.
  9. PetteriT

    PetteriT Gearhead

    muistan tuon auton hyvin. Jossain vaiheessa taisi olla aika leveät tassut takana (ainakin leveämmät kuin kuvissa) oliko tuo alunperin sellainen kullanruskea? Muistan kuopiossa jossain vaiheessa liikkuneen sellaisen projektivaiheisen 65 dartin joka liikkuin osin kitattuna ja osin alkuperäisessä kullanvärisessä maalissa. Sitten kuopiossahan oli se viininpunainen joka majaili talvet siellä toriparkissa (esiteltiin kasissakin joskus Oliko se se coyote-dartti?)
     
    Polara tykkää tästä.
  10. kuula

    kuula Gearhead

    Keltanen, aikanaan myös punanen. Aka hiljaisuuden temppeli:D
    Naitu on, vaan ei rakastettu.
     
    Herje ja Polara tykkäävät tästä.
  11. Polara

    Polara Gearhead

    Saattohan siinä olla leveämpääkin rengastusta. En ihan tarkkaan muista kun ei ollut oma. Kojootti taisi majailla talvet toriparkissa, vai oliko se Minnan parkkihallissa? Katolleen ajon jälkeen se oli päätynyt Toijalan Akaaseen. Onkohan kenelläkään havaintoja sen jälkeen?

    Viikonloppuna tuli touhuttua pihahommia ym. Jotain pientä ehti auton ympärillä ihmettelemääm. Kuvassa muun muassa The sähköt!

    [​IMG]

    Ilmeisesti etuvalojen, vilkkujen ym kytkennät. Tänään karsin johtosarjan pois ja konehuone siistiytyi kummasti. Ohjaamosta poistin myös kasarityylisen kierroslukumittarin ja kolmen Equus -lisämittarin paneelin. Nostin ne samalle hyllylle autossa kuskattavan cd-levylaukun kanssa pois silmistä.

    Ikkunamekanismit jäi vaivaamaan mieltä, että tuskin siellä ylimääräisiä osia on ja löytyihän niille korjausoppaan perusteella oikeat paikat. Toisen puolen ”ylimääräinen” varsi oli jäänytkin kiskoonsa kiinni. Selvisi että niistä on niittaukset pettäneet ja ne täytyy askarrella kasaan sitruunahappokylvyn jälkeen.

    [​IMG]

    Pientä eroa noissa on, kun toisen puolen mekanismi on mutkalla ja toisen puolen hitsailtu. Katsotaan miten nuo saa vielä pelaamaan..

    Moottoria ehdin vähän raottelemaan ja tutkailemaan valunumeroita.

    [​IMG]

    Muutamasta lähteestä olen kuullut että joku ränttätänttä tyhjäkäynti tuossa on ollut. Sen kummempaa tietoa ei ole. Näillä näkymin vilkaisen mitä sisällä on ja kasaan uusilla tiivisteillä. Suunnitelma voi muuttua. Mutta toimiva moottori perimätiedon mukaan.
    Valunumeroista selvisi että lohko on vuoden 1970 318cid #2536030 ja kannet on varmaankin auton alkuperäiset 273:n kannet vuodelta -65 #2465315. Päällä oli Performer imusarja ja imukanavia oli myös kansista jossakin vaiheessa vingulla kohdisteltu ja siloteltu.
     
    Pöllyttäjä-73, Kustom STW, sleepercooler ja 3 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  12. fmila

    fmila Gearhead

    Jos kyseessä on -65 273n kannet, niin niissä pitäisi olla imusarjan pultit 5/16" ja pulttien kulma 55 astetta. -66 ja uudemmissa on sit sama kuin 318 yms, eli 3/8" pultit ja 60 asteen kulma pulteille. Omaani kyllä onnistuin tuon uudemman imusarjan jotenkin sovittamaan pultin reikien "vinoon poraamalla".

    t. AM
     
    Pöllyttäjä-73 tykkää tästä.
  13. Polara

    Polara Gearhead

    En vielä tutkinut imusarjaa tarkemmin, mutta samaa luin muilta foorumeilta että pultin reiät vaatii hieman modaamista tuolla kombinaatiolla. Ainakin silikoonia oli riittävästi..

    Saranoiden korjaussarja saapui viime viikolla. Saranoitta liottelin sitruunahapossa, niin sai ruosteet pois.

    [​IMG]

    Lueskelin mielenkiinnosta aiheesta ameriikan poikien for a-bodies only foorumilta. Siellä kirjottelee joku tyyppi joka töikseen korjaa ja entisöi noita saranoita siellä harrastajille. 190$ on perus kunnostus ja lisätyöt lisähinnasta.

    Vaikka tuossa sarjassa on noita pronssiholkkeja jokaiselle tapille, niin alempaan saranaan niitä ei kuitenkaan tule. Ne saranat on vielä karkaistua tavaraa, niin poraaminenkin vaatisi hieman viitseliäisyyttä.
    Vaihdoin siis alempiin saranoihin vain tapit ja ylempiin pronssihelat sekä tapit. Laitoin kokeilumielessä ylimääräiset pronssiholkit noihin rollereihin, joista oli ne muoviset alkuperäiset ihan palasina. Katsotaan miten toimii. Ei tuossa korkealta tipu vaikka ei pelaakaan.
    Nuo on nyt oikein timmit ja odottaa vain paikalleen laittoa.

    [​IMG]

    Pieniä asioita, mutta onpahan tehty.
     
    Pöllyttäjä-73, rekkamies, Seevu ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  14. maxvo2

    maxvo2 Double Gearhead

    Nuo kumikourut / karvakourut löytyy metritavarana Etralta. Omaan -65 Waldoon tein sellaiset ja hyvin luisti. Ikkuna meinaan. Kummi hiukka huonommin...
     
    Seevu ja Polara tykkäävät tästä.
  15. nimat-13

    nimat-13 Gearhead

    Oliskohan tuo voinut olla jyväskylässä -70 luvun lopulla?Kaverilla oli tollanen valkoinen ja se maalattiin punaiseksi.Kone oli 273 joka ihan loppu niin laitettiin 318 joka hiukka parempi.
    Musta kilpinen oli silloin ja ehkä B alkuinen.
     
  16. Polara

    Polara Gearhead

    Voisi vaikka ollakin. En vielä ole selvittänyt aikaisempia rekkareita. Nuo auton mukana tulleet on eurokilvet ja vähän epäilen että olisko alkuperäinen tunnus..

    Muuten on taas pikkujuttuja tullut tehtyä. Ehkä aavistuksen enemmän nämä inhimilliset kelit houkuttelee ulkohommiin, mutta eihän tuo tuolta karkaa. Suuremmat linjat odottelee vielä että saisi työkaluja tontille. Tuleepahan vähän mietittyäkin mitä tekee.

    Konehuone alkaa olla aika siisti jatkotoimenpiteitä varten.

    [​IMG]

    Pari paikkaa vaatii ainakin ja nythän tuo olisi soma maalata samalla. Tulis kyllä siisti kun nyt hiekkapuhaltais eturungon ja lokarit molemmilta puolin.

    Sisällä autossa tein myös pieniä tutkailuja ja vähän purkamista lisää. Tuo sisusta on maalattu kauttaaltaan jossain vaiheessa mustalla käläkälällä ja nyt se hilseilee mukavasti sieltä irti. Myös kattoverhoilusta.

    Mittariston ja nuo muoviset paneelit rapsin irti. Melkein kaikissa oli ruuvikiinnikkeet ok. Ainoastaan tuo lämppärin säätimien peitinlevy oli osittain liimattu.

    [​IMG]

    Noille voisi suorittaa jonkunlaisen maalinpoiston. Maalinpoistoainetta ei varmaan uskalla käyttää ettei muovit sula. Jokin kevyt lasikuula- tai soodapuhallus ehkä? Ja uusi maali.

    Noiden alta paljastui myös pinkkiä väriä kojelaudan metalliosista.
     
    Pöllyttäjä-73, rekkamies ja isalmela tykkäävät tästä.
  17. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Jarrunestehän tunnetusti pilaa maalauksen. Olisko se sopivan mietoa mittariston siivoukseen?
     
  18. Polara

    Polara Gearhead

    Vois testata jarrunestettä. Sen ei pitäis muoviosille olla paha, mutta kokeilee pienemmälle alueelle ensin.

    Takaikkunoiden mekanismeja ihmettelin lisää viime viikolla. Kuskin puolen sain jo aika hyväksi. Jonkunverran oli kieroutta. Parhaaksi tavaksi koin laittaa mekanismin ilman lasia paikalleen ja pyöritellä hetken aikaa edestakaisin ilman sitä avustinjousta. Siitä näki karkeasti liikeradan ja pystyi tekemään säätöä. Sitten lasin kanssa seuraavaksi.
    Ihmettelyä aiheuttaa, että mistähän ja minkälaista tiivistettä/nauhaa siihen ikkunan aukkoon tulee? Eli tuohon kuvan osoittamaan paikkaan sisä ja ulkopuolelle. Ilmeisesti noilla klipseillä kiinni?

    [​IMG]

    Jossain vaiheessa viime viikolla aloin myös hahmottelemaan etupään uusia/kunnostettuja osia paikoilleen. Nämä nyt on vasta kokeilumielessä kasattu, niin näkee miten istuu ja puuttuuko jotain. Ilmeisesti nämä on c-korisen levyt ja systeemit. Näyttäis istuvan ihan ok. Vielä pitää hitsata noitten ylätukivarren kiinnikkeiden alta runkoa.
    Tässähän on alunperin edessä kallistuksenvakaaja, joka varmaan on ihan hyvä juttu! Auton koodeja tutkin myös senverran, että on alkuperinkin ollut V8:lla.

    [​IMG]

    Kävin viikonloppuna jututtamassa myös edellistä omistajaa ja hakemassa unohtuneita osia. Ylläolevasta kuvasta huomaa että paikat on ollut hyvin tuhdisti massattu ja sitä massaa oli irronnut tuolta sisälokareista useampi ämpärillinen. Varmaan sen takia ihan ok kunnossa pellit.

    Osien joukossa oli myös kohtalaisen hieno alkuperäinen yksityiskohta autosta:

    [​IMG]
     
    Pöllyttäjä-73 ja rekkamies tykkäävät tästä.
  19. Jos tämä on ollut kasilla ja 4 -vaihteisella ollut ja vieläpä Suomi -auto, niin se on ollut jo uutena pirun harvinainen tapaus..Tähän voi liittyä vaikka kuinka eksoottista historiaa vielä.
     
    Polara tykkää tästä.
  20. faikku66

    faikku66 Double Gearhead

    Muistan kun edesmennyt kaverini Pete kultatussilla välillä "ehosteli" tuota mittaristoa:D.
     
    Polara tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!