1965 Dodge Dart GT

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Projektit', aloittaja Polara, 23.6.2022.

  1. Cocco Bill

    Cocco Bill Gearhead

    Jaa se on jo harvinainen peli moinen tuonikäinen Gt ....Amerikassakin...olipa sitten 65 tai kuuskutonen(tai vanhempi) ja makuasia toki mutta vitosen naamavärkistä tykkään enempi kuten sivumennen Valiant/Barracudankin samanvuotisesta ja noista A autoista isotakalasinen Barracuda tietty SE juttu mutta Gt Dartti ei kauas jää...:)

    Detaljit on upeita katsella ja ollaan ihan eri tyylitasossa kuin perinteinen 4d kutosdartti vaikka samaa tavaraahan pitkälti ovatkin tietty lähtöjuuriltaan.
    Noita oli...nimenomaan oli...aika mukavastikkin suomessa laiteltuina jos orkkiksinakin ennen uustuontia vaikka harvemminhan tänne Ht tai muita erikoisversioita pahemmin tuli karvalakkien sijaan mutta Barracudia ja noita jostain kumman syystä tuli kohtuullisesti .
    Kova juttu oli ihan aito 2ovinenkin Dartti tai Valianttikin ei senpuoleen...
    USAsta aika turhauttavia saalistaa näitä erikoisempia A malleja poikkeavien erikoisosiensa puolesta puhumattakaan jos hyvää ja halpaa koko autoa etsii...tai oltava just tietyn varusteinen,värinen ja vuotinen.Eipä tuo arvoon silti häävisti vaikuutanut tai arvostukseenkaan vaikka tämän iän A kanta vähentynyt vähistäkin eikä taida muuttuakkaan.
    Paalit on nielleet siellä tehokkaasti Asta alkaen tai pihanperät mädännyttäneet mutta niin on käynyt myös täällä valitettavasti eikä Gt valmistusmäärätkään mitenkään jätti-isoja olleet olipa sitten 6/V8 alunperin lähteneet.
    Alkuperäiset 273 Commandot kovinkin harvinaisia säilymiä korvattuna useimmiten jollain muulla pikulohkolla tai orkkis 6nen kasitettu.
    Eiköhän vakionen peruskone piisaa jo oli mikä oli ,tiedä onko näistä(kään) enää järkeä värkätä skoodankiusaajia,teslantuhojia tai audinkukistajiksi tai tarkoituskaan jos tämmöisen pelastamiseen uhraa aikaa,rahaa ja hermoja vuosia ja vastapuolella kaupasta ostettua nykyaikaa.

    Aika apaattisen näköisiä väsähtäneitä suomiautoja näkyy niiden hyvin säilyneiden Gt sijaan enemmistönä mitä näkyy tai jos näkyy.
    On niitä varmaan sisätiloissakin ja hyväkuntoisia vielä olemassa mutta ei ennenvanhaan ulos unohdeltu mätänemään hootee jenkkejä...joku kävi taatusti soittamassa ovikelloa ja pelasti jopa neliovisen jos edes jotain mainittavaa jäljellä huonommastakin aihiosta.
    Oisko useimmat,jopa aikanaan niin himoittujen Gt versioiden pihabongaukset mitä tullut nähtyä tällä vuosituhannella, ajettu siihen kymmenen viistoista vuotta sitten missä seisovatkin yhä,lyöty ovi lukkoon ja tuurin varassa miten säilyneet eikä ovikelloja pahemmin soiteltu enää aikapäiviin kysellen myyntiä.
    Monissa näkyy suomitausta vahvasti vanteista mirramaalaukseen ,karvanopat yhä(kosteassa/homeisessa) kajuutassa, leopardit penkeissä ,ämyreille isot reiät hattuhyllyssä ja nostalgisia tarroja sivuikkunoissa jne
    Hatunnoston paikka kuka Gt Darttia harrastaa....tai semmoista alkupään Barracudaa toki muitakaan väheksymättä mutta vanhempia A erikoisuuksia ei liikaa ole harrasteena.
    Ei senpuoleen kovasti hyljeksittyjä on myös AMCn Marlinit ,2 oviset Americanit tai jopa Roguet:(
     
    Muokattu: 23.4.2023
    Kustom STW ja Polara tykkäävät tästä.
  2. Polara

    Polara Gearhead

    Kiitoksia @Cocco Bill tarinoinnista! Jotenkin nämä a-bodyt on viehättäneet jo pitemmän aikaa ja useampia on pihassa pyörähtänyt. Aina on ollut tarkoitus että ne lähtisi eteenpäin paremmassa kunnossa mitä mulle tulleet.

    Tänään oli vuorossa kuskin puolen lokasuojan kiinnikkeen korjaus. Lokasuoja on tehty venemateriaalista, joka ei ainakaan ruostu.. Ei nuo lasikuituhommat ole sieltä parhaasta päästä, mutta tulipahan kokeiltua.
    Viime aikojen paras investointi näihin harrastehommiin on ollut kunnollinen hengityssuojain. Jotenkin vanhemmiten on alkanut enemmän miettimään mitä kaikkia liuottimia ja muita käryjä näiden autojen parissa tulee hengiteltyä ja jos sitä on mahdollista estää tai vähentää niin miksi ei tekisi niin? Oli ihan mukava nuo hartsitkin levitellä kun ei käynyt henkeen.
    Piti tehdä ensin kiinnike. Hitsasin peltilipareeseen m8 pultin, joka oli tarkoitus saada kiinni irti revenneen kiinnikkeen tilalle.

    [​IMG]

    Tussilla tein apuviivat, niin osasi asemoida pultin oikeaan paikkaan lokasuoja irrallaan ja ylösalaisin.
    Tuommonen siitä sitten tuli.

    [​IMG]

    Huomenna uskaltaa mallata paikalleen. Yritin laittaa lasikuitumattoa senverran ettei irtoaisi ihan pienestä. Lasikuitujumalat varmaan nauraa partaansa..

    Ei ihan hirveästi näy markkinoilla -65 Dartin keulan listoja maskin ja valojen ympärille..
     
    Dart stw, Herje, Visa ja 1 muu tykkäävät tästä.
  3. Polara

    Polara Gearhead

    Jotkut varmaan tietää sen kuolemanlaakson, kun kaikki on levällään, purettuna, osat paskaisia ja ei oikein tiedä mihin tarttua tai mitä tehdä? Luulen päässeeni tästä vaiheesta yli. Talvella ei meinannut oikein löytyä tahdonvoimaa mennä talliin ja monta kertaa tein päätöksen olla lähtemättä. Suotta sinne on lähteä väkisin pakertamaan, harrastus muiden joukossa tämä nykyään on.

    Pukissa ollutta moottoria on tullut hinkattua ja rapsuteltua pikkuhiljaa puhtaammaksi. Tänään alkoi jo näyttää siltä että kyllä tästä vielä hyvä tulloo kun sen maalaa.

    [​IMG]

    Moottorin väriä on tullut mietittyä viime päivinä. Maalaisko samantyylisellä moparin turkoosilla, vai auton ajan henkeen sopivaksi punaiseksi. Myös musta moottori kullan värisillä venttiilikopilla on pyörinyt mielessä. Museoautoahan tästä ei minulla ollessa ainakaan tule.

    Dampperin pultti oli kyllä tiukassa. Meinasi jo usko loppua, kun en omista pulttipyssyä. Kun konstit loppuu otetaan keinot käyttöön. Vasaralla teräviä napautuksia pultin kantaan ja kampiakseli takapäästä lukkoon, niin johan paukahti auki.
    Kun on nuoresta asti tottunut touhuamaan moottorivehkeiden kanssa ja asunut hiekkatien päässä, niin kaikkia työkaluja ja hienouksia ei aina ole käden ulottuvilla. Siinä on saanut keksiä aina milloin minkäkinlaista apuvälinettä että pääsee hommissa eteenpäin. Tänäänkin tuo dampperin irrottaminen meinasi tyssätä heti alkuunsa, mutta VAG:ilaisen jarrusylinterityökalua ja hihnapyörää apuna käyttäen tein ulosvetäjän, jolla homma hoitui. Varmaan kaupasta olis löytynyt oikeakin työkalu tuohon..

    [​IMG]

    Semmosta turailua tänään tallilta. Kevään myötä on intoa alkanut taas löytyä tähänkin hommaan.

    P.s. On muuten välillä vähän raskasta tämä kuvien lisääminen tänne. Otat ensin kuvan, varmuuskopioit sen google kuviin, josta jaat sen dropboksiin, josta kopioit linkin tänne. Eikä siinä vielä kaikki! Kun sinulla on se linkki liitetty tähän lisää kuva toiminnon osioon, sieltä rimpsun lopusta pitää pyyhkiä se dl=0 pois ja kirjoittaa raw=1 tilalle.. Tai näin ainakin minä teen.
    No, se siitä. Nyt pihalle nauttimaan raikkaasta vappusäästä.
    Vappuja!
     
    FuryIII '71, isalmela, Kustom STW ja 1 muu tykkäävät tästä.
  4. Myös keltainen voisi olla ajan hengen mukainen:

    [​IMG]
     
    Polara tykkää tästä.
  5. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Itse huomannu että Imgur on helpoin. Raahaa eka kuvat sinne, valitsee sopivan linkin tänne (BBCode) niin kuvat näkyy heti.
     
    SPORT TRUCK ja Polara tykkäävät tästä.
  6. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead


    Samaa mieltä, Imgur on hyvä ja helppo kuvapalvelu :odcool:

    https://imgur.com/

    Kuvien lataus on tosi nopeaa ja helppoa suoraan tietokoneen kansiosta raahaamalla...sitten sieltä kätevät linkit ja jotka saa linkitettyä parilla klikkauksella vaikka tänne...

    Google kuvat
    oli muuten toimiva kun joskus kokeilin, mutta kuvien saaminen näkymään missään sivustolla oli miltei mahdotonta...tai ne näky ehkä itelle, mutta ei sitten kellekään muulle :wc:
     
    eeko ja Polara tykkäävät tästä.
  7. Polara

    Polara Gearhead

    Täytyypä perehtyä.. Vaatiiko se imgur käyttäjätilin luomisen?

    Jotain pientä tallissa puuhastelua. Tuskailin niitä siirtopyöriä jo aiemmin ja niitähän olis löytynytkin tätä kautta, mutta matkahuollon rahtikulut rengassarjalle on nykyään aivan posketon 79€!
    Suuntasin siis paikalliselle kylän metalliromunkeräyspaikalle. Mielessä oli löytää vaikka jotkut 5x112 vanteet, koska nekin menee, mutta ei niillä ajamaan pysty. Tuonkin tiedon bongasin kun katselin suomen gas monkey garagea, eli Coyote & Roadrunner garagen touhuja youtubesta. Mukavan tuntusta rakentelua hyvällä otteella.

    Hetken pengoin rengaskasaa ja ei oikein löytynyt sopivia. Just lähtiessä bongasin että joku oli jemmannut vähän syrjmmälle viisipulttiset vanteet.. Niitä ihmettelemään ja nehän oli sopivasti jostain Toyotasta, eli jakokin sattui mopariin sopivasti 5x114,3. Ne on 14”, eli varmaan vanhasta Hiacesta, kun päällä oli c-renkaat. Keskireikä vaati vähän reikäsahaa että saa eteen mahtumaan. Taaksehan nuo menee tuoltaan.

    [​IMG]

    Nyt projekti nytkähtää noilta osin eteenpäin ja saan sen varmaan rullaavaan kuosiin pikkuhiljaa, kunhan ne strategiset hitsaushommat saa tehtyä.
    Nyt alkoikin kesäloma, niin tule varmaan taas enempi tallissa viihdyttyä.

    Eteen valikoitui Viking Stop 2000 ja taakse Nokian Hakkapeliitta :D

    [​IMG]

    Seuraavaksi olis mielen päällä irto-osien hiekkapuhallusta ja moottorin maalausta.

    P.s. Tuolla tallin nurkassa seisoo joutavana kaverin uusilla laatuosilla rakentama kireä Chevyn 292 alukansilla + nelilovinen manuaali, jos joku tarvitsee vaikka rodiin tms. Puristusta 12:1, tunnelram ym ym. Kiertää! Kysele jos herättää kiinnostusta, niin osaan välittää tietoja. Hintaa ~5k€
     
    Kustom STW tykkää tästä.
  8. Polara

    Polara Gearhead

    Laitetaan vielä selvennyksenä että metallinkeräyspiste, josta renkaat löytyi on tuommonen maaseutukylällä oleva puolivirallinen romuläjä. Sinne vie porukka metalliromua ja vastineeksi voi hakea jos löytää jotain käyttökelpoista. Kerran vein 2kpl Mk3 Escorttia sinne, niin yöllä oli toinen hävinnyt hyötykäyttöön.
    Joskus metallinkeräysauto käy sitä tyhjentämässä ja rahoilla kylän mummot pääsee käymään uimahallissa tai teatterissa.
    Kiertotaloutta parhaimmillaan.
     
    Seevu, LPV, MJF ja 9 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  9. Kustom STW

    Kustom STW Gearhead

    Sen verran tarkennusta ettei kyse ole Chevrolet 292 kutoskoneesta vaan kiukkuisesta pikkukasista.
     
    Polara tykkää tästä.
  10. Polara

    Polara Gearhead

    Jotakin taas tallissa saanut aikaiseksi. Kyllähän sitä aina purkaa helposti, mutta eiköhän tässä kohtapuoliin ala suunta vaihtumaan kasaamiseen päin. Ainakin tämän vuoden puolella. Sehän on kohta jo vappu..

    Tässähän on erillispenkit edessä ja jostain syystä vuosien varrella kosteus on päässyt muhimaan uloimpien kiinnitysreikien kohdalla. Lattiapellin alla on vahvikkeet, jotka myös oli hapertuneet.

    [​IMG]

    Muuten pelti vaikuttaa tuossa lattian keskikohdalla oikein kovalta, koska vesi ei ole päässyt tuossa seisomaan. Toisin kuin etu- ja takajalkatiloissa, jotka on joskus uusittu.

    Tuommoset noin voirasian kannen kokoiset palat laikkasin irti ja täytyy käydä työpaikalla pokkaamassa uudet vahvikkeet tuohon alle. Just tänään näin somessa hupivideon, jossa varttimailin lähdössä penkin kiinnikkeet petti ja kuski löysi itsensä takaosastolta..
    Semmoset reijät sain aikaan.

    [​IMG]

    Tuo etujalkatila on vielä aika karun näköinen, kun en ole vielä sille tehnyt mitään.

    Vänkärin puolella sama homma etummaiselle kiinnikkeelle. Taaemman kohdalle on jo aikoinaan laitettu paikka ja se oli ok.
    Apukuskin jalkatilaa koputtelin meisselillä ja aika haperoa se oli. Otin sitten reilulla marginaalilla palan pois, että on tervettä peltiä mihin kiinnitellä uutta. Alkuperäiset pistehitsaukset runkopalkkeihin poralla auki ja pala pois. Harmaita hiuksia tuotti ainoastaan aikaisemmat paikkailut, joissa hitsiliimaa oli vedetty reilusti runkopalkkiin asti pellin läpi. Siitäkin selvisi rälläkän avulla.

    [​IMG]

    Runkopalkki näytti sisältä tarkastellen oikein hyvältä, vaikka perinteisesti nuo vääntösauvojen ympäristöt on niitä heikkoja lenkkejä. Eteenpäin menevän runkoaisan pohjaa täytyy uusia, mutta muuten taitaa riittää vuosien hiekkamujun siivoilut.
    Tällä viikolla pitäisi tulla hitsauskone, niin pääsee myös ummistamaan paikkoja jossain kohtaa.
     
    FuryIII '71, esmi, Kustom STW ja 3 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  11. Polara

    Polara Gearhead

    Tosiaan nuo lattian alla olevat penkin kiinnityskohtien vahvikkeet oli aika heikossa hapessa.

    [​IMG]

    Työpaikalla kävin penkomassa roskalavoja ja sieltä löytyi sopivasti pieniä pellin paloja, joista leikkasin pahvimallin mukaan ääriviivat.

    [​IMG]

    Taittelin kulmat alkuperäisen mukaan..

    [​IMG]

    Toistin saman neljä kertaa, niin sain kotiin viemisiksi puolivalmiita osia paikalleen soviteltavaksi.

    [​IMG]

    Puolivalmiita siksi, että vasta kotona tallilla pääsin sovittamaan ja katsomaan istuvuuden. Pientä muokkaustahan ne vaati ja kasasin sitten hitsaamalla.
    Pitää vielä putsailla ruosteet alta ennen kun hitsailee kiinni ja ummistaa lattiat noilta kohdilta.

    [​IMG]

    Semmosta tällä kertaa. Pikkuhiljaa eteenpäin.
     
    teippi-mikko, LehtinenA, Kustom STW ja 8 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  12. Polara

    Polara Gearhead

    Jaahans, onpa se aika hurahtanut nopeasti. Pitää jotain päivitellä ennenkun topikki tippuu toiselle sivulle. Lattioiden hitsaus on lähtenyt pikkuhiljaa etenemään. En kyllä noista ruostepaikkailuista niin välitä, mutta tehtävä ne on nyt kun auto on purettu.
    Pientä pisteosaa on tullut haalittua ja viimeisimmäksi tuli vesiproput lohkoon, niin pääsen maalaamaan sen loppuun tänään.
    Joitakin osia olen yrittänyt myös kyttäillä torilta ja facebookista, mutta ei ole tärpännyt. Esimerkiksi levy/rumpu jarrupääsylinteri olisi ostoslistalla tuon yksipiirisen tilalle.

    Töissä pitää keksiä aina jotakin hauskaa, niin neuvoin opiskelijoille viikolla hiekkavalua ja käytin valumallina Dodgen logoa. Tuostahan voi jalostaa vaikka ilmanputsarin mutterin tai muuta hauskaa. Ensimmäisessä kuvassa suoraan valun jälkeen, toisessa purseet pikaisesti viimeisteltynä.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Eipä siinä. Inspiraatiota on tullut haettua mm. Youtubesta ja katsottu aina uudet coyote & roadrunner garage jaksot. Myös Matti’s garagella on hyviä juttuja. Mukavaa ja hyvällä otteella kuvattua pätkää. Sopii hyvin itäsuomalaiselle mentaliteetille. Tervetullut lisä tubeskeneen.

    Sadepäivän iski päällensä, niin se on sama painua talliin. Katsotaan mitä saadaan aikaan.
     
    kerkko, teippi-mikko, JYR ja 10 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  13. Polara

    Polara Gearhead

    Vesiroput tuli asenneltua, niinkun viimeksi uumoilin. Laitoin varuilta pienen turauksen jotakin hyllystä löytynyttä Loctiten sealeria. Massavasara oli hyvä apuväline. Ei ole tullut pitkilleen noita asennettua, mutta sinne ne tarttui kun antoi rohkeasti iskua. Joskus on ollut hankalampiakin asennuksia, kun c-korisesta isolohkoautosta alkoi vuotamaan startin alla oleva proppu ja se piti vaihtaa alakautta. Onhan tuo pukissa ollessa melko paljon helpompi operaatio.
    Moottorimaalin vetäisin päälle nyt koko lohkoon ja öljypohjaan. Siitä tuli nyt musta. Mukava kun välillä saa jotakin valmista ja näkyvää aikaan, niin jaksaa taas keskittyä muihinkin kohtiin.

    [​IMG]

    Virallinen valvojakin halusi tulla pönöttämään kuvaan.
    Lisälaitteet ja muut moottoriin tulevat kilkkeet pitäisi käydä läpi myös ennen maalia. Välillä kyllä mietin että veiskö suosiolla pulverimaalaukseen Neulamäkeen?
    Uusi jakopääkin taitaa olla ostoslistalla, tai vähän käytettykin kelpaa jos löytyy.

    Semmosta pientä tällä viikolla. Hei, ja jos tiedätte mistä löytyy erikokoisia hitsattavia lehtijousen talloja taka-akseliin, niin saa vinkata. Us-partsilla löytyy, mutta on vähän turhan paksulle putkelle.
     
    teippi-mikko, Herje, Arkkumies ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  14. LPV

    LPV 3rd gear

    Olisko tuo 060 porattu 283 SBC?
     
  15. Polara

    Polara Gearhead

    Kyllä. Tuossa tarkempia speksejä myynti-ilmoituksesta kopioituna:

    SBC 292cid (283 +0.60”) +12:1 puristus (tunnel ram)

    Alakerta:

    OEM lohko, porattu 0.60” (3.935”) - Hoonattu Kuopion Venttiilipajalla ennen kasausta

    OEM takoakseli 0.10” kaulat

    Uudet scat H-veivit + ARP pultit

    Käytetyt TRW L2302 (0.60") takomännät + uudet männänrenkaat

    Uudet ARP studit ala- ja yläkerrassa

    Uudet Cleviten laakerit

    Uudet proput yms. nippelit ja nappelit

    Uusi ATIN super dampperi + ARP pultti

    Uusi suorahampainen ratasjakopää (ääntävä malli)

    Uusi Melling 55hv öljypumppu + ARP käyttöakseli + ARP pumpun studi

    Uusi öljypohja (öljytikku kuskinpuolella)

    Uusi mekaaninen polttoainepumppu (käytännössä lutkuttanut kuivana kokoajan, sillä tämä oli ruiskulla)

    Uusi vesipumppu (vakio)

    Uusi laturi + kiinnikkeet + Moniurahihna

    Uudet mitatut compin tönärit (CCA-7693-16)

    Alakerta tasapainotettu Racers Placessa aikoinaan


    Alumiinikannet:

    Comb Chambers: 64cc

    Intake Valve Dia: 2.02”

    Intake Port volume: 200cc

    Intake Port Dim: 1.190”w x 2.075”h

    Int Port Location: Stock

    Exh Valve Dia.: 1.600”

    Exh Port volume: 62cc

    Exhaust Port Dim: 1.410”w x 1.350”t

    Flow, Intake: 257 cfm @ .500” lift / 28”

    Flow, Exhaust: 172 cfm @ .500” lift / 28”

    Retainers: Steel 10° with 1.437”

    Springs: 1.437D = 130# @ 1.800” / .620” max Comp 987

    Valve Length: Std 4.935” w/ 1.250 & 1.437 / 5.035” (+.100) w/ 1.550

    Valve Train: Std SBC 3/8”

    Fel-Pron peltitiivisteet kasattu kuparilla (7733SH1 0.015”)


    Nokka-akseli:

    Isky Mega Racing Cam 304 (201304) hydrl.

    Valve Lift Int/Ext. 0.530/0.525

    Valve Lash Hot Int/Ext. 0.000

    ADV Duration Int/Ext. 296/304

    0.050 Duration Int/Ext. 248/256

    Lobe Center 106


    Uudet Iskyn nostajat (ISK-202-HY)

    Uudet speedpro korkeat venttiilikopat

    Uudet speedpro 1.5” rullakeinut

    Uudet venakopan tiivisteet

    Uudet AEROFLOW huohottimet

    NGK 3363 Racing Plug tulpat, yksi käyttämätön sarja mukaan


    Pakettiin kuuluu:


    Imusarja (weiand tunnel ram)

    Hihnapyörät +moniurahihna

    Laturi (uusi) + kiinnikerauta


    Oli tunnel ramilla ja kaasuttimilla hetken, jonka jälkeen tunnel ram ruiskulla (E85).


    Paketilla ajettu max. 1000km, eli ei juuri uudelle häpeä uudetkaan osat. Ollut manuaalin keulalla, vaatii viinaa juodakseen, jos meinaat saada kunnolla toimimaan.

    Lisähinnasta manuaali mukaan, 4-lovinen.
     
    LPV tykkää tästä.
  16. Polara

    Polara Gearhead

    Nyt tuli joulu! Oikeassa paikassa kun osaa avata suunsa, niin saattaa joskus onnistaa.
    Facebookin mopari ryhmän kautta löytyi nyt nuo ainoat puuttuvat listat. Mitä kuvia katsellut, niin suuresta osasta suomi-dartteja puuttuu nämä maskia ympäröivät "kävelykeppi" listat. Amerikassakin on tajunneet asian ja sielläkin hinnat on jo aika karkeita.
    Kiinnikkeet noista puuttuu, mutta taidan nyt kokeilla mallintaa ja 3d-printata töissä jonkunlaiset versiot.

    [​IMG]

    Muuten projekti on edennyt pikkuhiljaa. Talven aikana on lattiat hitsattu ja odottaa maalia. Vähän olisi vielä hitsikoneelle hommia ja sitten pääsisi muita kohtia edistämään.
     
    Sierra, Seevu, esmi ja 8 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  17. Polara

    Polara Gearhead

    Vähän toisenlaista harrastamista taasen.
    Edestä puuttui parkki-/vilkkulinssit. Muutamia hintoja mitä katselin, niin alkoi päätä huimaamaan. Sekä usan tarjonta että kotimaan ”uusiotuotanto”. Päätin siis kokeilla itse. Otin vilkun pohjasta strategisia mittoja ja latasin muutaman referenssikuvan netistä. Sitten eikun mallintamaan.


    [​IMG]

    Mallintamisen jälkeen otin testitulosteen

    [​IMG]

    Tukirakenteiden poiston ja kovetuksen jälkeen näytti tältä.

    [​IMG]

    Tuota hartsia ei voi käyttää lopullisessa versiossa, koska ei kestä uv säteilyä. Tai alkaa halkeilemaan pitemmän päälle. Todettu kuitenkin että tuli suhteellisen toimiva malli. Pientä viimeistelyä vaatii ja tulostan sitten oikeilla aineilla.
    Printteri oli Formlabsin Form 2 ja clear resini.
     
    LPV, teippi-mikko, Solvent ja 15 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  18. Sierra

    Sierra Double Gearhead

    Nuo keulan listat puuttui tosta jo silloin 90-luvulla. Ton koneen vauhtipyörä muuten kävi täällä tallin sorvissa silloin, kitkapinnan oikaisivat. Kannattaisiko nyt tasapainottaa?
    Viikolla viimeksi kaverille muistelin erästä Mattisenlahdentien sen aikaista routaheittoa ja ton auton ensiajoa konerempan jälkeen siihen, kyllä amisjannu hämmästyi mitä dartin keula siinä teki.
     
  19. Polara

    Polara Gearhead

    Kerrohan @Sierra lisää tuosta ajelusta?

    Täällä on tullut tallipeikkona heiluttua. Pieniä hankintoja tallille myös tuli tehtyä, kun bongasin omalla kylällä myynnissä hiekkapuhalluskaapin, mitä olen pitempään jo haikaillut. Sattuu joskus toria selatessa hyviä sattumia, kun oli vielä kaverin ja päästiin hyvin hinnasta yhteisymmärrykseen.
    Kompurahan mulla on vähän pieni noihin puhallushommiin, mutta heti uudekseltaan putsailin imusarjan, kun sisällä laitteessa oli alumiinioksidi. Kohta vaihtelen hiekat sisälle ja testailen alustan ja sisustan irto-osiin. Työpaikalla olis pieni maalaamo, niin siellä olis hyvä ruiskutella osat maaliin.

    Hitsaukset alkais olla näillä näkymin auton alla hyvässä kuosissa. Viimeiseksi on pitänyt tietysti jättää ne veemäisimmät kohdat, eli takapyörän kaaret ja sisälokarit. En tiedä alanko itse noita pintapeltejä yrittämään, vai pyytäiskö suosiolla apua.

    Laakerikaupalta Vaahtiliiterin luota kävin viikolla tuumasia pultteja haalimassa, kun aloin etuakseliston osia mallailemaan toisiinsa.

    Kohta alkais loma, niin ehtii taas touhuamaan. Jos on jollekin jäänyt pikkulohkon tiivistesarjasta kampiakselin etu- ja takapään stefoja, öljypohjan sivutiivisteitä tai mekaanista bensapumppua, niin laittelehan viestiä.
    Kiinnostaisi myös hankkia jarrupääsylinteri. Mielellään tehostamaton levy/rumpu -mallinen
     
    sleepercooler, Kustom STW ja Isamu tykkäävät tästä.
  20. dart -66

    dart -66 Gearhead

Kerro tästä muillekin!