1968-1970 Suomi-Toronadot?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja NY4dHT, 3.1.2025.

  1. dart -66

    dart -66 Gearhead

    Eikös se ollut juurikin tuo AFG-1?
     
  2. Bluestone

    Bluestone Double Gearhead

    Oliko tämä herra joku kilpamoottoripyöräilijä aikanaan? Jostain on tämmöinen mielikuva.
     
  3. jyrkita

    jyrkita 3rd gear

    Jos en väärin muista niin omistaja taisi olla Unskin Nipa
     
  4. tapsah

    tapsah 2nd gear

    Ei suomi-auto mutta jossain etelä-suomessa olen nähnyt joskus vuonna 1 ja 2 lentokenttä toronadon, suuri määrä ovia kyljissä.
     
  5. teddy99

    teddy99 Double Gearhead

    Olen muuten nähnyt saman auton jonkun hallin nurkalla ja ihmettelin miksi se on rahdattu Suomeen? Oli todella huonokuntoinen. Ja vienyt tilaa koko 9 metrin merikontin. Tämä oli joskus 90-luvun lopussa mahdollisesti Hyrylän suunnalla? Aika suurella todennäköisyydellä päätynyt vähemmän halvaksi metalliromuksi..?
     
  6. TopyCa

    TopyCa Gearhead

    En ymmärrä miksi joku haluaa noita "Lentokenttätaxeja" joissa on monta ovea!
    Ja vielä "Rust belt" alueelta jolloin autossa ei ole lattiaa...

    Niillä on ajettu pari kolme miljoonaa mailia, ovat huonolla hoidolla (koska Jenkeissä ei ole toista ostajaa, jäävät hoitamatta) ja rahti ja muut kulut yli auton arvon!

    Ruotsissa tekevät 6-ovisia Volvoja ja ne ovat halpoja wanhoina = olisi paras vaihtoehto.

    Normaalit Limotkin halpoja mutta parempia vaihtoehtoja laulukuoroille.

    Tai mustat "ex Kovaset". Savonlinnassa oli kansallispukuisilla sellainen. Tein kauppaa heidän kanssa ja sain tutustua. Tosi makea siältä, ex ministerin käyttämä ja meidän veronmaksajien sponsaama.

    No, en itsekään ole aina mennyt järki edellä ostoissa... mutta kunnon tappio selvensi pään nopeasti!
     
  7. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    Livenäkin nähnyt ton custom Toronadon. Oli hieno. Niinku mikä tahansa kaksovinen jenkki siihen aikaan.

    Bre-Vir auto tais kehittyä USA Car Centeriksi joka löi rahaksi piilofarkuilla ja vaneilla. Myöhemmin sitte Bremer ja Virtanen kait vaikutti kiinteistöbisneksessä, aina Ahdin kuolemaan asti.
     
    kerkko tykkää tästä.
  8. tapsah

    tapsah 2nd gear

    loisto-auto jatkaa tommonen toro kun ei tarvi kartaania jatkaa
     
  9. TATU

    TATU Gearhead

  10. tapsah

    tapsah 2nd gear

    ^^ annan idean vapaasti käytettäväksi.
     
  11. TopyCa

    TopyCa Gearhead

    Ideoita Suomi Toronadolle tehdä takaa raapivaksi, kuten aidon Jenkin kuuluu tehdä :)

    Alkuperäisen suunnittelija Jay Lenon vieraana;



    Jay Lenon takavetoinen helmi joka myös kulkee. Näin livenä Burbank'in kirjakaupan viikko miitissä jossa Jay käy usein;

    https://www.hotrod.com/features/1966-oldsmobile-tornado/
     
    kerkko tykkää tästä.
  12. paja1

    paja1 Double Gearhead

  13. Ford67

    Ford67 3rd gear

    Jos jopa Suomen kilvissä on Corvair Toronadon 425cid V8-paketilla(En muista mikä se V8-lehden numero oli, missä esitelty?), niin eiköhän toisinkin päin mene. En siis tarkoita puhallinkutosboxeria Oldsiin:poff:, vaan takapenkit pois ja oma voimansiirtopaketti n. 3 metriä taaksepäin:pinup:.

    66-67 Toronadot omaavat silmiä hivelevä GT lookin, mutta se etuveto ja tolkuton massa tökkii itselle. Oliko lähes 5000lbs testipaino jossa aikalaislehdessä:odcry:. Vaikkei sportiksi tarkoitettu ollutkaan.
     
    TopyCa tykkää tästä.
  14. TATU

    TATU Gearhead

    Jotain sinne päin, kävin poimimassa talteen ja jatkoivat matkaa harrastajalle muistaakseni Turun suunnalle.
     
    eeko ja paja1 tykkäävät tästä.
  15. NY4dHT

    NY4dHT 3rd gear

    Kiinnostavia kommentteja, mutta ei taida olla kenelläkään enempää tietoa tuosta vm. 70 Toronadosta.
    Se oli siis valkoinen, mustalla vinyylikatolla, mustalla nahkasisustuksella ja kaikilla sähkövarusteilla. Lienee maksanut uutena noin 75 tuhatta markkaa, jos edes riittää. -Ei Suomen kallein vuonna 1970, mutta likeltä liippaa. Nähty viimeksi joskus 1986 tai sinne päin.
    Vuosimalleja ’68 tai ’69 ei tainnut tulla Suomeen uutena yhtä ainutta.
     
    Muokattu: 10.1.2025
  16. fmila

    fmila Gearhead

    Olihan se mullekin tuttu kaveri, joka sen aikanaan teki liikenteeseen, lasikuitu konepelteineen jne. Hulluksihan häntä jo silloin "tituleerattiin". Mullakaan ei ole kuin hämäriä muistikuvia siitä laitteesta kun se pyörähti kerran pari just siellä Jykän lapsuuden maisemissa.
    Bre-Virin kävi just niinku muistit. R.I.P. Ahti

    t.AM
     
  17. LPV

    LPV 3rd gear

    66-67 Toronadot omaavat silmiä hivelevä GT lookin, mutta se etuveto ja tolkuton massa tökkii itselle. Oliko lähes 5000lbs testipaino jossa aikalaislehdessä:odcry:. Vaikkei sportiksi tarkoitettu ollutkaan.

    Saman ikäiset 66... Buick Rivierat on tehty samaan peruskoriin, samoin Caddy Eldot. Buick on takavetoinen, Olds ja Caddy etuvetoja. Eli tarvittais Rivieran takaripustus, akseleineen, kardaani ja laatikko. Koneeksi Oldsin oma siirrettynä keskelle, kun ei ole loota kyljessä. Eturipustuksesta en tiedä, ehkä Buickista että saa navat sisemmäs. Pääsis niistä ulospäin pullottavista etuvetovanteista...
     
  18. jykä hyvinkää

    jykä hyvinkää Gearhead

    Joskus haaveillut ’67 Eldoradon ja Rivieran risteytyksestä. Sais hienon muskeli-Eldon!
     

Kerro tästä muillekin!