1968 Coronet 440 2D HT -laittelua

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Mopar B-Bodyt', aloittaja TimoN, 4.5.2015.

  1. Camino'79

    Camino'79 Gearhead

    1/4" on liki 6mm, että oisko se?
     
  2. TimoN

    TimoN 3rd gear

  3. TimoN

    TimoN 3rd gear

    Taas kyselen apuja...

    Sain kaikista sylintereistä ilmaruuvit auki ja imulaitteella vedin vanhat nesteet ja ainakin osittain ilmat pois, joten periaatteessa kaikki piti olla kunnossa. No, laitoin sitten auton käyntiin ja armoton suhina alkoi kuulua jalkatilan maisemista. Tarkemmin kun kuunteli, niin itse asiassa se sihinä tulikin konehuoneen puolelta, pääsylinterin alareunasta. Siellä oli sellainen vähän vajaa 5mm reikä, joka menee läpi suoraan tuohon tilaan, jossa on tehostimessa ton pääsylinteri mäntää painavan tapin läpivienti. Tuossa kun on toi vähän soikean muotoinen syvenys, niin sen alareunaan se osuu:
    [​IMG]

    Tuossa siis syvennyksen yläosaan osuu se ruuvi ja stoppari, jolla pääsylinterin mäntää estetään putoamasta pois sieltä sylinteristä silloin, kun sylinteri on irrallaan. Tässä netistä tempaistussa kuvassa on muuten samannäköinen pääsylinteri, mutta tuossa se männän stoppari on juuri siinä alareiässä, kun taas tuossa mulle tulleessa se oli yläreiässä ja alareikä menee suoraan läpi.
    [​IMG]

    Tämä siis toisin ilmaistuna tarkoittaa sitä, että ton tapin läpivienti tehostimeen vuotaa kuin seula. Mun asiantuntemus loppuu kesken tässä kohdassa, ja ihmettelenkin, että:

    - Kuuluisko ton läpiviennin olla tiivis niin, että alipaine pysyy tehostimen sisällä, vaikka pääsylinteri olisi pois kokonaan?
    - Ja miksi siinä pääsylinterissä on se reikä tuohon tilaan? Onko se siksi, että mahdollinen männän nesteohivuoto tulisi pihalle ennen kuin pinta nousee? Alkuperäisessä pääsylinterissä ei mokomaa läpireikää ole ja itse asiassa se läpi tuleva mäntää painava tappi oli aika lailla uinut nesteessä, enkä yhtään tiedä, että paljonko nestettä on tehostimen sisällä. Tuskin aiakaan paljoa, koska ei sitä nestettä ollut vanhasta säiliöstä paljoa hukassa.
    - Onko siitä jollekin asialle haittaa, jos sen pääsylinterin läpireiän vaan vetää tavalla tai toisella kokonaan umpeen?

    Ja lopuksi; uuden pääsylinterin paketissa oli tällaiset:
    [​IMG]

    Olisiko ne pitänyt asentaa johonkin? Haitarikumin pienempi pää on sen kokoinen, että sen pääsylinteristä pihalle tulevan tapin saa siitä kyllä läpi, mutta ei tuolle isolle päälle oikein ole mitään paikkaa mihin sen laittaisi. Ja tuosta renkaasta ei ole mitään käsitystä, että mihin se kuuluisi. Se on muuten ihan tasainen, mutta ulkokehällä on tuo yksi ura. Mielestäni keskireikä siinä on sen kokoinen, ettei sitä oikein esim. siihen läpi tulevaan tappiin pysty pujottamaan paitsi enintään tosi rajusti venyttämällä.
     
  4. TimoN

    TimoN 3rd gear

    ...tulipa vielä mieleen, että käsittääkseni se tehostin on malliltaan tällainen:
    [​IMG]
     
  5. Ikämies

    Ikämies 2nd gear

    Olettaisin että tuo kumihaitari tulee kabiinin puolella tehostajan akselin päälle. Tuohon suhinaan en osaa sanoa...omaanikin pitäisi tutkia miksei oikein pelitä.
     
  6. TimoN

    TimoN 3rd gear

    ^ Joo, joku tuommoinen kävi itselläkin mielessä, mutta juuri tässä autossa ei taida olla edes paikkaa juuri tuon muotoiselle kumille siellä ohjaamon puolella. Ehkä jossain muussa mallissa sitten on.

    Sen vielä lisään, että tutkailin nyt sitä vanhaa pääsylinteriä, ja siinä oli itse asiassa reiät ihan samalla tavalla kuin tässä uudessa. Alareiässä on kierre ja se tulee läpi. Ja siihen reikään oli siinä alkuperäisessä ruuvattu männän stoppari. Yläreikä oli siinä tyhjänä, ja se on kyllä kierteellinen reikä, mutta umpipäinen, eli sen läpi eivät alipaineet karkaa.

    Eli nyt kun tossa tarvikesylinterissä stoppari oli ruuvattu yläreikään, niin alareikä jäi avoimeksi ja alipaine karkaa sen läpi.

    Voiskohan tämän nyt vaan korjata tukkimalla se alareikä? Löysin jopa sopivan ruuvin siihen tarkoitukseen miljoonalaatikosta, joka tuon auton mukana aikanaan tuli.
     
  7. HendriXXX

    HendriXXX Gearhead

    Kokeile vaan tilkitä se reikä. Ainakin raybestoksen jarrupääsylkyssä on kummassakin reiässä se toppari.
     
    TimoN tykkää tästä.
  8. Hai

    Hai Double Gearhead

    Sun ongelman alkusyy on kulunut stefa tehostimen etupään työntötangolla. Kts. liittämäsi workshop manuskan kuva.
    Tehostimen ja pääsylinterin väli tulisi olla "kuiva" ja vuotomahdollisuus ulos. Jos nyt tilkitset väli, niin seuraavan kerran kun pääsylkkä alkaa vuotamaan, imaisee tehostin j-nesteet sisäänsä.

    Haitarikumi on tarkoitettu käytettäväksi siinä tapauksessa, että pääsylinteri asennetaan ei tehostettuna. Haitarikumin kiinnitykseen kierrätetään peltinen kiinnitysosa, joka pultataan tuolla takapään pidätin ruuvilla/ruuveilla.
    [​IMG]
    Pieni kumirinkula on myös ei tehostettuun asennukseen. Sillä lukitaan työntötanko männän koloon. Siis rinkula tuohon työntötangon uraan ja plops työntö männän koloon.[​IMG]
     
    TimoN tykkää tästä.
  9. TimoN

    TimoN 3rd gear

    Tää on kyllä loistojuttu, että saa näin nopeasti asiantuntevia vastauksia kuvineen kaikkineen. Kiitos!

    Joo, Raybestoksen tuo mun uusi pääsylinteri on myös. Sen työnlaatua kun katsoo ja valmistusmaan tietää, niin ei kovasti yllättäisi, jos niissä joskus olisi stopparit molemmissa rei'issä, joskus yksi ylhäällä ja joskus alhaalla sen mukaan, millainen päivä asentajalla on sattunut olemaan... No, tällä kertaa niitä oli yksi ja se oli yläreiässä.

    Jotenkin juuri näin sen itsekin päättelin. Tuohon välitilaan karkaava alipaine vain lisännee vuodon todennäköisyyttä, joskin toisaalta ne männän tiivisteet kai ovat niin päin kartiot, että tuon puolen alipaineen pitäisi vetää ne tiiviimmin sylinterin reunoja vasten. Teoriassa ainakin.

    Ja koska vanha sylineri oli vuotanut männän tiivisteestä ja se alareikä tukossa, niin nestettähän oli tuossa välitilassa. Vahvasti veikkaan, että nestettä jo on siellä tehostimessakin. Jos sen väljän stefan saisi vaihdettua (ja uusi jostain löytyisi järkevään hintaan), niin kaipa sen voisi tehdä. Se tosin oli se tankokin alareunastaan sen verran ruosteessa, että on vähän epäselvää, että tulisiko siitä pitävää välttämättä stefan vaihdollakaan.

    No, pikaratkaisuna varmaan menee sekin, että laittaa nyt sen alareiän umpeen, kuten oli vanhan pääsylinterin kanssakin. Ei se mikään hyvä ratkaisu ole, mutta väliaikaisena kelvannee.
     
  10. TimoN

    TimoN 3rd gear

    Olen tässä ihmetellyt, että miten saisi ton tankin anturiliitoksen vuodon korjattua.

    Varmaankin pitää tietty eka irrottaa tankki ja sitten verrata siellä nyt olevaa tiivistettä sekä sitä toista tiivistettä ja valita paksumpi. Niitähän tiivisteitä yksi tuli tankin mukana ja yksi anturin mukana; en muista, että kumman sinne laitoin. Lisäksi ajattelin verrata vanhan ja uuden tankin anturin lukitusrengasta, josko niissä on jotakin paksuuseroja.

    Mutta sitten. Jotain liimaa / tiivistesilikonia / jotain vastaavaa voisi vielä laittaa varmistukseksi siihen tiivisteen molemmin puolin. Onko jotakin hyviä ideoita, että mikä olisi hyvää tavaraa tähän tarkoitukseen? Loctite 5699 laitoin imusarjan ja kansien väliin, mutta noinkohan tuo mahtaa kestää bensaa noissa tankkiolosuhteissa? Loctite ei oikein ilmoita bensakestävyydestä mitään - vain öljynkestävyys ja vesi/glykoliseoksen kestävyydestä kertovat.

    Esimerkiksi Permatex Aviation Form-a Gasket 3 olisi Motonetista saatavilla ja sitä mainostetaan bensankestäväksi. Toisaalta se on "hitaasti kuivuva ja kovettumaton"; onkohan se nyt sitten jotenkin hyvä asia? No kovettumattomuus kumitiivisteen kanssa on varmasti hyvä.

    Toinen bensiiniä kestäväksi mainittu Motonetissa myytävänä oleva tuote on PerfectSeal Gasket Maker 4, joka taas "ei kuivu, kovetu, liukene eikä valu". Voiskohan tuo toimia? Pitää vissiin yrittää etsiä käyttäjäkokemuksia, josko joku olisi sellaisia näistä aineista nettiin kirjoitellut. (Ja jos on, niin yleensä löytyy vain erittäin vahvoja kannanottoja puolesta ja vastaan. :) )

    Ensisijaisesti tietysti pitää koittaa saada se niin, että liitos olisi tiivis ilman mitään liimaustakin (eli riittävä tasainen paine sille tiivisteelle), mutta tiivistävä liima tai vastaava lisävarmistuksena ei haittaisi... Varsinkin, kun mielestäni sen jo kertaalleen varsin huolellisesti siihen laitoin ja silti vuotaa.
     
  11. TimoN

    TimoN 3rd gear

    En muuten huomannut viimeksi mainita, että jarrut toimivat nyt varmaan about niin kuin niiden kuuluukin. Ei niillä paljon pröystäilemään pääse, mutta auton saa kyllä ihan asiallisesti pysähtymään. Sitä en ole kokeillut, että montako kunnon jarrutusta peräkkäin voi tehdä ennen kuin alkaa häipymisilmiö tulla esiin.

    No, mutta. Jatkan tankkiasialla. Otin tankin taas irti ja tutkailin vuotokohtaa. Kyllä se siitä anturin liitoksesta tosiaan vuotaa. Avasin sen, ja uskon löytäneeni ongelman.

    Kuvassa punaisella nuolella on merkitty tankin puolella korkeampi kohta, johon kumitiiviste ottaa kiinni. Paikallaan olleessa kumirenkaassa näkyy jälki tästä kohdasta, ja se ei olekaan osunut keskelle. Itse asiassa vihreiden nuolien kohdasta suunnilleen se jälki katoaa, eli siinä tiiviste ei olekaan vastannut tarkoitettuun tiivistyspintaan, joten totta kai se vuotaa...
    [​IMG]

    Miten siinä sitten noin pääsi käymään - uskoisin laittaneeni paikalleen sen tiivisteen, joka oli anturi / imuputkipaketissa valmiina paikallaan ja nyt kun kaivoin sen toisen tiivisterenkaan esiin - sen, joka luultavimmin tuli tankin kanssa, niin se onkin halkaisijaltaan suurempi.

    Samalla mittailin sitä, että kuinka paljon alkuperäisen tankin tiivisterengas painuu kasaan, kun kiinnitysrengas laitetaan paikalleen. Ja sitten tein vastaavat mittaukset ja laskelmat tälle uudelle tankille. Totesin, että uusi kiinnitysrengas kiristää tiivistettä enemmän vaihtelevasti kuin alkuperäinen. Yksi kolmesta kiristyskynnestä vissiin puristaa jopa vähän lujempaa kuin orkkis, mutta kynsissä oli niin rajusti korkeuseroa, että yhden puristusvoima jää varsin vajaaksi ja yksi on vähän siltä väliltä. Itse asiassa tuossa tiivisterenkaaseen painuneessa jäljessäkin näkyy, että kuvassa noin kello kolmen maisemassa ei juuri jälkeä ole, joten siitä kohdasta se ei kummoisesti ole puristunut. Koputtelin vasaralla sopivaa vastinpintaa vasten niitä kynsiä, ja nyt ovat omien mittausteni mukaan aika lailla tasaisen korkeat; nyt eroa on alle 0,1mm, kun alun perin sitä oli yli 0,5mm. Se on aika paljon, kun miettii, minkä verran tuollainen parin millin paksuinen kumi edes voi puristua.

    Laitoin kuvaan vielä kaksi uutta tiivisterengasta, joissa eri halkaisijat ja sitten vanha ja uusi kiristysrengas. Ja alla olevassa paperissa on näköjään niitä mun mittaustuloksia ja laskelmia kirjattuna. :)
    [​IMG]


    Yksi typerän tuntuinen homma tuossa tuli myös ilmi. Alkuperäisessä systeemissä anturin sähköliitin on erittäin jämäkästi paikallaan, mutta tässä uudessa se heiluu kuin sanonko mikä ja missä... Se ei siis ole tukevasti kiinni tuossa peltikiekossa ja siinä itseä huolestuttaa, että noinkohan se mahtaa pitää vuotamatta jatkossa. Nyt siitä tosin ei näyttänyt läpi tulevan tavaraa, mutta en tiedä, kuinka kauan se niin mahtaa pysyä, jos sille ei mitään tee. Nythän se on jotenkin niitattu rakenne, jossa sisäpuolella on tuollainen huovanpala sähköeristeenä ja läpivienti lienee tehty tolla mustalla kumilla, joka näkyy ulkopuolella.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Koska tuo vaikuttaa epävarmalta systeemiltä, niin ajattelin laittaa siihen molemmin puolin kunnon kerroksen Plastic Paddingin Vuodontorjunta -tavaraa. Samaa kaksikomponenttista ainetta käytin viime kesänä vanhaan puhki olevaan tankkiin, ja siinä se ainakin toimi oikein mainiosti. Sillä saa samalla sen heilumisen loppumaan. Pitää tosin ensin mitata, että se on varmasti sähköä eristävää ainetta, sillä muuten menevät anturin lähettämät lukemat täysin pieleen.

    Onko jollain joku mielipide tai hyvä vinkki tuon anturiliittimen tiiveydestä? Onko tuo edes tarpeen tai muutenkaan hyvä juttu sitä tiivistää mainitulla tavaralla?

    Tämän itse koko anturi-/imuputkisysteemin ajattelin asentaa nyt sen isompihalkaisijaisen mutta toisaalta vähän ohuemman tiivisteen kanssa ja laittaa samalla liitokseen Permatex Aviation Form-a-Gasket 3:a ihan vaan varmuuden vuoksi ja antaa kuivua pitkään.
     
  12. TimoN

    TimoN 3rd gear

    Hohhoijaa, taas tuli muistutus siitä, ettei pitäisi kuvitella uusien osien sopivan suoraan paikalleen, kun kyseessä on (ilmeisesti kiinalaiset) jälkituotanto-osat...

    Aloitin, kuten olin suunnitellut, laittamalla Plastic Padding vuodonkorjausainetta varmuuden vuoksi anturin sähköliittimen läpiviennin ympärille, ettei se rupeaisi siitä vuotamaan. Molemmin puolin kunnon nokareet ainetta - toivottavasti se pysyy ja bensatkin saisivat pysyä tankin sisäpuolella.

    [​IMG]
    [​IMG]

    Sen jälkeen sovittelin alustavasti tiivistettä ja anturi-/imuputkipakettia paikalleen tsekkaamatta sitä kuitenkaan lopulliseen asemaansa. Se oli virhe, sillä seuraavaksi laitoin Permatex Form-a-Gasket 3 -liimaa (olemukseltaan kuin siirappia) ja sen jälkeen puuha olikin helkutin sotkuista. Tuossa kohdassa kun laittoi kaikki osat paikalleen, niin tiiviste oli edelleen yläreunastaan aivan löysästi. Ei muuta kuin tiiviste pois välistä ja sovittamaan uudelleen: imuputki oli sen verran väärässä asennossa, että se otti tankin pohjaan kiinni ja esti laipan yläreunaa painumasta kunnolla tiivistettä vasten! Taivutin siis putkea ja nyt se alkoi mahtua sen verran lähelle omaa paikkaansa, että tuli seuraava vika esiin: anturilaipassa on kaksi kynttä, joiden tarkoitus on ohjata laippa oikeaan kohtaan. Nekin olivat niin päin hanuria tehty, että laipan reuna oli osittain tankin puolella olevan rengasmaisen tiivistyspinnan sisäpuolella. Näin ollen vaikka laippaa olisi kuinka tiukkaan vetänyt kiristysrenkaalla, niin tiiviste olisi ollut jonkin matkaa löysällä. No, noiden kynsien materiaali on niin pehmeää, että siitä pystyi ottamaan palat pois sivuleikkureilla ja samalla systeemillä sai tankin puolelta niitä hahloja sen verran suurennettua, että sai tankin rinkulan ja laipan edes suunnilleen samankeskeisesti. Tiiviste toki jäi siltikin edelleen löysäksi niin, että kiristysrengasta sai pariin otteeseen muotoilla uusiksi saadakseen niin paljon puristusta, että tiiviste ei enää heilu sinne tänne. Olkoon nyt siinä sitten muutaman päivän niin, että liima ehtii kuivua varmasti kunnolla.

    Lisäksi ton imuputken päässä olevan sihdin verkko on kiinni niin, että siinä on ainakin yksi ihan kunnon rako, josta saa roskaa imettyä bensalinjaan ja lisäksi se koko sihtisysteemi ei edes ole sen putken päässä kunnolla kiinni. Käsittämättömän surkea esitys - uskaltaisin väittää, että sille OEM-quality -merkinnälle ei ton värkin pakkauksessa olisi ollut oikeutusta.

    Sen verran omaa kehua vielä, että tein ihan ite työkalun kiristysrenkaan asentamista varten. Oli aika halpa, kun aihiona oli hyllystä löytynyt pakoputken ylijäämäpala ja niinpä tuosta ei tyylipisteitä paljon tule. Mutta se tuntui toimivan oikein mainiosti. Noi taivutetut kynnet vastaavat kiristysrenkaaseen ja putken toisessa päässä on hahlo, josta voi vääntää jollain tangolla.
    [​IMG]
     
    Saetkae tykkää tästä.
  13. TimoN

    TimoN 3rd gear

    Ajelin tänään duuniin Coronetilla, ja pari havaintoa sain tehtyä. Ensinnäkin se vuotaa moottoriöljyä, saakeli. On se tietysti tiedossa ollutkin, mutta kun reilun 30km ajon jälkeen se oli ollut seisoksissa ehkä vajaat puoli tuntia ja sinä aikana asfaltille oli tullut kämmenenkokoinen öljyläikkä, niin ei se nyt ainakaan hyvä merkki ole. No, oli sitä öljyä vielä kuitenkin yli alarajan, vaikka en tänä vuonna ole tainnut sitä kertaakaan vielä lisätä. Pitää yrittää selvittää, että mistä se nyt vuotaa.

    Sitten toinen juttu. Ajelin moottoritiellä ja ihmettelin, kun edellä menevät autot jarruttivat. Oletin, että olivat nähneet jossain poliisiauton, kun mitään muuta syytä ei ollut näkyvissä, kunnes sitten tulikin näkyviin keskellä tietä ollut sorsaperhe. Niihin kun ei päälle tietenkään halunnut ajaa, niin jarrutin reippaasti (ja väistin sen jälkeen). Hämmästyttävän helposti ainakin joku rengas meni lukkoon jarrutuksessa. Ei oikein itselle selvinnyt, että mikä tai mitkä pyörät olivat lukossa sen aikaa, että vinkumisen alettua tajusin keventää jarrutusta.

    Mutta tuohon liittyen piti sitä kysyä, että ovatko näissä jarrut luontaisesti takapainoiset? Nimittäin kun äänen perusteella tuli itselle sellainen tunne, että nimenomaan takapyörä(t) käväisi(vät) lukossa, ja se ei ole tietenkään millään tavalla toivottavaa. Tsekkasin siinä sen jälkeen vielä katsastuslapun tältä keväältä ja etujarruissa on kyllä voimaa enemmän kuin takana. Ulkomuistista noi 4kN edessä ja 2,5kN takana ja varsin tasaiset oikean ja vasemman välillä. Tuo ei tietysti mitään todista siitä, etteikö silti takapää voisi jarrutuksessa mennä ensin lukkoon, kun perä kevenee. Levyjarrusarjan asentamisella eteen saisi tuonkin ratkaistua, samoin kuin sen, että noi rumpujarrut itsetehostusominaisuuksineen ovat jotenkin aika konstikkaat käyttää, jos haluaa menon olevan ns. smoothia kaikissa tilanteissa.

    Niin joo, en osunut yhteenkään sorsaan, vaikka ne palloilivat siinä keskellä tietä vaikuttaen olevan ihan yhtä hämmennyksissä kuin kiinalainen turistiryhmä jossain suomalaisen kaupungin torilla.
     
  14. MJF

    MJF Double Gearhead

    Kylläpä se tahtoo olla ominaisuus että takapää lukkiutuu ensin
     
  15. Saetkae

    Saetkae 3rd gear

    Nämä vanhat lotjat ovat järkyttävän huonoja ajaa ääritilanteissa verrattuna mihin tahansa "> 90 luvun spögelööttiin" Spögelöötti tarkoittaa tässä tapauksessa mitä tahansa länsiautoa. Omalla -73 Coronetilla on tullut ajelua satunnaisesti vaihtelevissa keleissä viime kesästä lähtien. Vaikka siinä on levyjarrut edessä ja kaikki jarruihin ja alustaan liittyvää vimpan päälle kunnostettu jotakuinkin orkkista vastaavaksi tai paremmaksi, niin menee milloin mikäkin pyörä lukkoon hätäjarrutuksissa. Vähän riippuu siitä, onko tullut ajettu vesilätäkön tai sohjvallin läpi. Tai sitten jos on osannut ajaa jarruttamatta vaikka 100km suoraa tietä kesäkelillä voi ensimmäinen tiukka jarrutus hyvällä pinnalla nostaa perseen niin ylös, että takajarrut menee lukkoon.

    Kun on tottunut Mini Coopperin kyytiin ja sen hyviin kaarreominaisuuksiin meinaa kaataa tuon lotjan joka kerta kun ajaa Kehä III ja Lahden tien rampeissa. :)
     
  16. TimoN

    TimoN 3rd gear

    Joo, se on tosiaan niin, että tällaisella autolla ei paljon kannata ääritilanteisiin joutua, jos ei sitten välttämättä halua kokea vauhtia ja varsinkin vaarallisia tilanteita. No, muutenkin koitan pitää pitkät etäisyydet muihin tielläliikkujiin ja olla ennakoiva, mutta Coronetilla liikkuessa se on mielessä korostetusti. Harmitti aika vietävästi, että tuo yllä kuvattu tilanne pääsi yllättämään siitä huolimatta, että näin jo useamman sadan metrin päästä, että noilla kohdin porukka jarrutteli ja joku käytti vilkkuakin erikoisen näköisesti, vaikka siinä ei ole mitään liittymää. Sorsat vaan on sen verran tien värisiä ja matalia, että ei niitä kerta kaikkiaan näkynyt ennen kuin oltiinkin jo aika lähellä. Sitä ennen vain ihmettelin "Miksi edessäolija jarruttaa, onks täällä poliisit jossain, ja mitä se nyt tolleen koukkaa sivuun ja voi vittu armoton parvi linnunpoikasia keskellä omaa kaistaa..." Eihän tuossa muuten mitään ollut, mutta yllättävän kevyen tuntuisella jarrutuksella kuivallakin kelillä sai renkaat vingahtamaan. No, noi ennen auton Suomeen tuomista Amerikasta hankitut Hankookin M+ S -renkaatkaan eivät kyllä pitokyvyltään ole mitään huippuluokkaa, vaikka eivät vielä ole edes kovin vanhat.

    Mutta tuohon moottorin öljyvuotoon liittyen, varmaan tosi tyhmä kysymys, mutta kysyn silti. Ei kai tässä ole mitään estettä pestä moottoria painepesurilla? Kunhan nyt ei laturia, sytkäosia tai starttia pahasti kastele, niin onnistuu kai? Lähinnä kansista alaspäin peseminen olis mielessä, jolloin imusarjan alla oleva pelti (valley pan vissiin nimeltään) pysyisi myös suunnilleen kuivana tai ainakin niin, ettei sinne synny vesiallasta.
     
  17. Hai

    Hai Double Gearhead

    Itse pesen aika huolettomasti painepesurilla. Kertaakaan ei ole käynyt niin, että pesu olisi lopullisesti rikkonut sähköosia. Yleisin ongelma on, että jakajan sisällä on vettä, mutta sekin on helppo puhaltaa paineilmalla kuivaksi. Sama koskee ammetta. Pesun jälkeen vaan kuivausta ja valohoitoa.
     
    Saetkae tykkää tästä.
  18. TimoN

    TimoN 3rd gear

    Kiitos neuvoista jälleen! Rohkenin pestä moottorin ja ajatus siitä, että kastelisi vain moottorin alaosaa, oli kyllä aika teoreettinen. Kyllä sitä vettä vaan päätyi ihan ympäriinsä joka puolelle. Laitoin ennen pesua tosin muovipussit laturin ja startin päälle ja näillä näkymin en saanut sen kummemmin tuhoja aikaiseksi veden kanssa.

    Sen jälkeen sitten testi-/kuivauslenkille ja sen jälkeen auton alle etsimään öljyvuotoa. Helppo oli kohdistaa se turbiinin suojapeltiin, kun siitä se tippui lattialle. Suojapelti pois ja armoton ympäristön puhdistaminen. Sitten moottori käyntiin ja auton alle ihmettelemään, että mistä kohdasta vuotaa. No siitä se tuli kulkusuuntaan nähden moottorin vasemmasta takareunasta; pikkuisen näkyy valumajälkeä tuossa ruuvinreiän ulommalla puolella:
    [​IMG]

    No, ei tämäkään tietysti vielä selvittänyt, että mistä se vuotaa, mutta aiheutti pahan epäilyn siitä, että kampiakselin takastefa olisi ollut pilalla.

    Jatkoin kuitenkin etsimistä moottorin yläpuolelta (oli muuten järkyttävän kuumaa touhua), ja löysin uskoakseni öljynpaineanturin. Sen vieressä oli noro öljyä, jonka päättelin valuneen joko siitä anturin tiivisteestä tai imusarjan tiivistyksen nurkasta. Taas puhdistusta hankalassa työasennossa ja kone uudestaan käyntiin. Ja vuoto paikallistettu - kumpikaan veikkauksistani ei mennyt oikein, sillä öljy valuu sen anturin läpi. Käytännössä sitä tulee sen johtoliittimen ja anturin rungon välistä.
    [​IMG]

    Kyllä kai tuo nyt on se öljynpaineen varoitusvalon anturi (tai tunnistinko se on nimeltään)? Ölynpainemittariahan tässä ei ole.

    Nyt pitäis jostain äkkiä saada uusi anturi, kun viikonlopuksi on suunnitelmissa kaikenlaisia ajeluja. En tiedä, arvaako tuollaisenaan tuolla lähteä. Tuo tämänhetkinen vuotomäärä ei ole niin kriittinen, etteikö sen kanssa hyvinkin voisi elää, mutta kun noilla vuodoilla toisinaan on taipumuksena lisääntyä ihmeen nopeasti, niin ei huvittaisi kokeilla onneaan. Tuosta jos se koko liitinnasta lentää helkuttiin ja öljyt tulevat syntyneestä reiästä pihalle, niin sitä ei välttämättä heti huomaa, eikä varoitusvalokaan siinä vaiheessa enää ole toimintakuntoinen...
    US-Partsilla saattais olla tuommoinen anturi, mutta kun heidän verkkokauppansa kertoo niistä tuotteista kovin rajalliset tiedot, niin en nyt sitten tiedä, että onko se oikeanlainen. Pitää vissiin aamulla kysellä. Onneksi tuota samaa anturityyppiä on kai kaikkiin Moparin V8-koneisiin uutena laitettu tosi monena vuonna, joten ei tuo sen puoleen pitäisi niin kovin hankala olla löytää jostain.
     
  19. Hai

    Hai Double Gearhead

    Ihan normi ongelma vanhan painekatkaisijan kanssa.
    Se voi kestää pienen vuodon kanssa vuosikymmenen tai sitten bakeliitti naksahtaa huomenna?
    Jos alkuperäisen tyyppistä (esim. Standard PS11) ei jaksa odotella, voi reikään ruuvata melkein minkä hyvänsä painekatkaisijan, jonka kierre on 1/8" NPT.
     
  20. TimoN

    TimoN 3rd gear

    Jes, toi kierteen koko olikin hyvä taustatieto, jos jatkossa tulee tarvetta tietää, niin täältä sen löytää. Kävin Skinnars Verkstadilla juuri, ja sieltä löytyi hyllystä nimenomaan toi Standard PS11. Taas tekee mieli kehua kyseistä firmaa, kun tuo osa esimerkiksi löytyi niin, että kun kerroin, mikä auto ja vuosimalli, sain heti oikean jatkokysymyksen (eli onko mittari vai pelkkä varoitusvalo) ja sen jälkeen siellä kaveri otti esille yhden kirjan, jota plarasi varmaan alle puoli minuuttia, käveli hyllylle ja toi sieltä oikean osan ja hinta oli 12€. Ei tuo nyt tietysti asiantuntijalle mikään vaativa homma ollutkaan, mutta menepä mihin tahansa ns. tavalliseen tarvikeliikkeeseen, niin tuskin löytyy osaa hyllystä ja varmaan aika paljon kauemmin etsittäisiin tietoa siitä, millainen osa pitäisi tilata, jos sitä edes saisi tilattua.

    Mitesmuuten, tiivistyykö toi tuolla kartiolla ja kierteessä valmiiksi olevalla massalla? Vai onko siinä vielä joku prikka? Muodon perusteella ainakaan O-rengasta tässä tuskin missään on. Olin siellä liikkeessä niin innoissani osan nopeasta löytymisestä, että en huomannut tiivistämisasiaa kysyä...

    Eiku nyt vielä luin tarkemmin edellisen viestin. Siis jos se on kerran NPT, niin silloinhan se tiivistyy (kartio)kierteestä.
     

Kerro tästä muillekin!