1969 Dodge Dart Custom

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Projektit', aloittaja Bowtie, 2.9.2016.

  1. Bowtie

    Bowtie Double Gearhead

    Sanovat että jokaisen amerikanautoharrastajan tulisi jossain vaiheessa omistaa A-korinen Mopar Slant Sixillä, GM-raatoja on tullut sorkittua reilut kymmenen vuotta ja nyt talouteen tuli eka Mopar:
    [​IMG]

    Darra on katsastettu viimeksi vuonna -99, eli on levännyt uusimaalaisen harrastajan tallissa 16 vuotta. Tekniikkana 225+904, perä pikkuperä eli onko tuo nyt sitten 7 1/4... Kaasutin on kaksikurkkuinen, eli joku Aspen lienee saanut luovuttaa kaasuttimen ja imusarjan. Dart lähti käyntiin muistaakseni kolmannella huikalla, myyjä muisteli että oli viimeksi siirtänyt ajamalla vuonna 2011.

    Dodge traileroitiin kotiin ja alettiin tutkimaan mitä sitä on tullut ostettua... Sisusta oli ottanut jonkinverran hometta vuosien aikana, orkkisverhousten päällä oli lampaankarvat jotka nakkasin samantien roskiin, sen verran pahalta haisivat... Istuinten verhoilu on jonkinverran repeillyt, eli alkuun mennään huovilla penkkien päällä. Muuten verhoukset on suht ok ja alkuperäiset, toki käytön jälkeä löytyy, matot tosin menee uusiksi jossain vaiheessa.
    [​IMG]
    [​IMG]

    Aloittelin elvytyksen ihan perusteellisella moottoripuolen huollolla, eli sytkäkamat, öljyt ja suodattimet samoin kuin bensaletkut ja vesiletkut uusiksi. Laskin koneesta vanhat kurat ulos ja kaadoin 10W-30 mineraalia huuhteluöljyksi, koekäytön yhteydessä huomasin helisevän äänen tietyllä kierrosluvulla vähän tyhmäkäynnin yläpuolella. Epäilykset kohdistui vesipumppuun, joten uutta kehiin, samalla puhalsin ja maalasin ylähihnapyörän ja flektin ja vaihdoin hihnan tietenkin... [​IMG]

    Eipä ollut vesipumppu syypää, ääni kuului yhä... Käytin ilman hihnaa ja ääni kuului silti, eli ei laturikaan. Hetken nenänkaivelun jälkeen jakopää auki, ja ketjuhan oli melkoisen venynyt ja ottanut koppaan kiinni... SWT:ltä uusi jakopää ja ääni häipyi, eli problem solved. Siinä sivussa piti tehdä jarruputket tuliseinältä taaksepäin, jarrusylinterit taakse vaihtui samalla. Hihnat oli melko tuoreen näköiset joten pistin kasaan niillä, ilmauksen jälkeen Dartissahan on jarrut! Peräöljyt ja laatikkoöljyt vaihtui samalla tohinalla, samoin termari...

    Bensatankki oli ostettaessa aikalailla morjens, myyjän mukaan kun hänellä oli auto ajossa oli ongelmia tukkeutuvien bensasuodattimien muodossa. Hussolta löytyi sopivasti ehjä California-autosta otettu tankki joka on sisäpuolelta käytännössä virheetön. Tankki on lähtöisin -67 GT Dartista mutta hyvin tuo näyttää sopivan -69:iin, joten se sai uuden kodin tästä Dartista, vanha tankki olikin lytyssä ja ruosteessa sisältä joten se meni romulavalle.

    Koeajon esteenä oli renkaat jotka oli täysin valmiit, ei oikein pitäneet ilmaa enää... Sain auton mukana 14-tuumaiset peltivanteet jotka kiikutin puhallettavaksi ja pulverimaalattavaksi, ja tilasin Vannetukusta valkosivu-Vitourit koossa 195/70/14. Pillerit täytyy vielä hankkia jostain...
    [​IMG]

    Löytyihän sieltä ruostettakin, tämä paikka on vielä vähän työn alla.
    [​IMG]

    Sisustaa rouva on putsaillut ihan urakalla ja pessyt ovipahvit, kattoverhouksen ym. Näistä on tullut otettua valitettavan vähän kuvia, täytyy napsia ja lisäillä viimeistään kun sisusta on nipussa taas. Matot on aika finaalissa, mutta pesun jälkeen saavat välttää ja tilataan uudet jossain vaiheessa.

    [​IMG]

    Jälkikasvu täytyy saada turvallisesti kyytiin, joten teetin takapenkille vyöt
    [​IMG]

    Kova halu olisi saada Dart vielä tämän syksyn aikana kilpiin ja päästä vähän ajelemaan... Tekemistä olisi vielä:
    -Hitsaushomma valmiiksi
    -Vähän katella sähköjä (oikean puolen vilkut syttyy kun painaa jarrua)
    -Rokkikoneita
    -Öljynvaihto vielä kerran (ajettu kahdet huuhteluöljyt. ajoöljyksi meinasin Gulfin 20W-50 Classicia)
    -Sisusta kasaan
    -Varmaan löytyy muutakin pientä sipistelyä...

    Kaiken kaikkiaan Dart on mielestäni kohtuullisen hyvä Suomi-autoksi joka on ollut talviajossakin 90-luvun loppuun, kori on kohtuullisen ryhdikäs tosin löytyy muutamia rupiakin. Konepelti, katto ja takaluukku saattaa jopa olla alkuperäisessä maalissa, täytyy niitä yrittää myllytellä siistimmäksi. Kyljet on ilmeisesti maalailtu sprayllä, joten menee uusiksi jollain aikavälillä... Listat on kaikki tallessa ja kohtuullisen hyvät, samoin kromit, takavalot voisi uusia jossain välissä. Korin pahin ongelma on cowl panel, eli tuulilasin alareuna johon ei ilmeisesti ole tarvikkeena korjauspeltiä saatavana? Jos jollain on joku raatokori josta pellin saisi irroitella niin otan vihjeen mielelläni vastaan! Dartin kanssa on ajatuksena pitää rimaa kohtuullisen matalana, joten täysin nippeleiksi autoa ei ole tarkoitus laittaa vaan pyrkiä pitämään ajossa mahdollisimman paljon, kuitenkin jos joku osa puretaan niin pyrin kunnostamaan ennen kuin ruuvaan takaisin...
     
    Angloid, Naumasto, FuryIII '71 ja 5 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  2. Pietsi

    Pietsi Gearhead

    Vilkku voi toeta aivan etu ja taka vilkun kiinnitysruuveja ronkkimalla. Maadottaa niitä myöten.
     
  3. Raider Japa

    Raider Japa Gearhead

    Hienoa että herätit Dartin ruususen unesta
     
  4. Herje

    Herje Double Gearhead

    Hieno löytö.
    Ja kaiken lisäks Slantilla.:cool:
     
  5. Valapatto

    Valapatto 2nd gear

    Hyvähyvähyvä!

    Viimeistään ens kesänä ajellaan reteessä kahden auton letkassa ruisinkeihin?:cool:
     
  6. Ford 15M

    Ford 15M 2nd gear

    Tossa vehkeessä on kyllä munaa. Taitaa olla aika vähän tota ´69 vuosikertaa? Vuotta vanhempihan taitaa olla Suomessa se harvinaisin Dart?
     
  7. Bowtie

    Bowtie Double Gearhead

    Jep, jos romut vaan on nipussa...!:D

    Enpä osaa sanoa miten yleisiä nämä on, 67-69 näkyy aika paljon 2DHT:nä kyllä mutta ei niinkään neliovisina...? Ja mikäs siinä, HT on hieno kori!
     
    hantta tykkää tästä.
  8. Rottelo1984

    Rottelo1984 2nd gear

    Jaa että mulla on sitten harvinaisuus -68 dartti.

    Hienon pelin oot löytäny
     
  9. hantta

    hantta Double Gearhead

    -70 ja 71 on tullut muutamia kasilla, mutta ainakin meillä ollut -70 oli tullut maahan sinisenä, joskin maalattu uutena mustaksi.
     
  10. Bowtie

    Bowtie Double Gearhead

    Mikähän siinä on ollut ideana että uusi auto maalattu mustaksi...? Sininen ollut asiakkaan makuun liian kevytmielinen väri...? Tämä auto on käsittääkseni alunperinkin musta, fender tagissa ulkoväri X9 joka löytämäni decoderin mukaan musta.

    70 taisi tulla aika montakin V8-Dartia, jos Swingerit luetaan mukaan...? Vai viittaatko Hantta neliovisiin?
     
  11. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Joku ei oo tykännyt sinisestä tai sitten on tullut tarve mustalle virka-autolle ja tommonen oli heti toimitukseen. Aroyhtymä maalasi mopareita uutuuttaan muutenkin, kun ne oli toisinaan tehtaan jäljiltä melko huonossa maalissa.
     
    hantta tykkää tästä.
  12. hantta

    hantta Double Gearhead

    Olen törmännyt muutamiin vastaaviin, eli jostain syystä maahantuoja ei ole saanut tarvittavaa mustaa autoa. Ja noista kasiautoista; 70 ja71 tuli v8 Customeita ja Swingereitä, jopa repullinen 340 versioita, eli taisi kasidartit moninkertaistua parissa vuodessa.
     
  13. mörkö

    mörkö Gearhead

    On se hyvä nähdä että uskollinen palvelija elpyy... Dartti on kuulopuheen mukaan ollut AGA.n entinen ja heillä olisi ollut yhteensä viisi vastaavaa. Näistä kuuskytluvun lopun kolmesta mallista 67 oli ylivoimaisesti yleisin, 69 harvinaisempi ja 68 harvinaisin. Tällä on ilmeisesti ollut jotain tekemistä devalvaation yms. taloustoimenpiteen kanssa, koskapa kaikkien autojen 68 ja 69 mallit harvinaisempia kuin aikaisemmat. Olen nähnyt Suomessa ainakin yhden täysin vastaavan 69 Customin mutta Hollannissa koottuun 270 mallin 67-69 Darttiin en ole törmännyt.
     
  14. dart -66

    dart -66 Gearhead

    Taisi 67-69 270-sarjan Dartit olla todella vähissä, en muista nähneeni 4-ovisina kuin 68 ja niitäkin omani (30vee sitten, NEV-44) lisäksi vain yhden. Huhu kertoi tuolloin, että alle 10 olisi tullut...
     
  15. Bowtie

    Bowtie Double Gearhead

  16. juha745

    juha745 Gearhead

    Toimisko näin?
    [​IMG]
     
  17. Bowtie

    Bowtie Double Gearhead

    Joo, huomattavasti paremmin, kiitoksia!

    Hissukseen edistyy Dartin elvytys, tuntuu olevan niin paljon kaikenlaista menoa ja puuha koko ajan... Ruostepaikka tuli ehjättyä, ei kaikkein nätein paikka mitä on tullut tehtyä mutta onpahan ehjä:
    [​IMG]

    Löyty jotain sisustakuvaakin, tai ovipahveista lähinnä ennen- ja jälkeen puhdistuksen:
    [​IMG]
    [​IMG]

    Ei nyt mikään mullistava ero, mutta kyllä sisusta kummasti siistiytyy kun kaikki pinnat käy läpi ja putsaa. Ovipahvit on alkanut jo räjähtämään alareunoistaan, mutta saa olla, ei ne ainakaan parane jos niitä alkaa itse vinyylillä korjailemaan... Jos kuvanmukainen käsinojan pehmuste löytyy joltain ehjänä ja ylimääräisenä niin saa mielellään tarjota!
     
  18. VintageSpeed

    VintageSpeed 3rd gear

    Yritin kysellä duunissa (AGA) näistä Darteista. Kukaan ei pahemmin muistanut että tuollaisia olisi ollut. Tosin se ikäluokka on jo piktälle eläköitynyt täältä. Pari kaveria muisti kuitenkin että AGA:lla oli ollut suomessa jokin avo Dodge tai Plymouth, joka on nykyisin Ruotsissa yrityksen varastossa tallessa.
     
  19. vernando de hoto

    vernando de hoto Gearhead

    OT. Omistan Dodge Dart 270 4D sedanin vm. 1968. Rekisterinumeroa en muista. Tuli Oulusta, musta väriltään, tulluna alunperin Ruotsista, alkuperäinen teknikka 6/autom, muutettu 318/autom jossain joskus.
     
  20. Bowtie

    Bowtie Double Gearhead

    Kiitos! Harmi ettei kukaan muistanut... Tai ehkä perimätieto on muuttunut kulkiessaan suusta suuhun, ja firman nimi mennyt väärin...? Kai Trafilta löytyisi vielä historiatiedot, mutta laitetaan nyt ajoon ensin.
     

Kerro tästä muillekin!