1971 chevrolet monte carlo "Del Monte"

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Projektit', aloittaja Isamu, 13.4.2020.

  1. Isamu

    Isamu 3rd gear

    Nyt niitä akseleita!!

    [​IMG]

    Ollu puuhaa tässä ja ehdin sairastaa oikein kivalta tuntuvan noron tuossa joten nyt vasta asentamaan tuoreita akseleita del monteen.
    Pöydälle kaikki esille asennusta varten niin helppoa tekemistä.


    [​IMG]

    Ohan nuo pinnat jo ehtoopuolella. Tämä esimerkki puolelta joka äityi vuotamaan tuossa pari viikkoa sitten. Edellinen omistaja alkanu tekemään akseliremppaa, liekö jyrisevän laakerin takia. Ostettu uudet laakerit ja tiivisteet, sitten ulos tulee tämän näköinen akseli johon mekaanikko toteaa "axle saverit hoitaa tämän" ja nehän sinne oli asennettu.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Kohtuu helppoa nyppäistä vanhat eväät kuoresta veks kun tuli akselien mukana tilattua akselilaakerien ulosvedin :D

    [​IMG]

    Kontaktipinnoille kevyt huitaisu virsikirjalla niin on pinta hyvä, sopiva hylsy hollille, vähän voiteluainetta väliin ja nakuttaa uudet laakerit paikalleen. Olihan outo kun laakerien paketissa luki timken, mutta laakerissa itsessään koyo o_O

    [​IMG]

    On nuo moserit selkeästi jytympää evästä kun laittaa vakion kanssa viereikkäin ja aivan totaalisen yliampuvaa mun tarpeisiin :D

    [​IMG]

    Sinne holahti ja perään tuoreet C-clipit, eiku poikkitappi paikalleen lukitsemaan akselit kuoreen! "not so fast" sanoi Billy-Bob, tappi ei halua mennä reikäänsä, vilkuilemaan mistä kiikastaa ja uusissa akseleissa on inansa mittaheitto vanhoihin verrattuna!! Siinä sitten päätä raapimaan "mitäs nyt" ja eihän tässä muuta vaihtoehtoa ole kun hiomalla poikkitappia hoikemmaksi jotta menee paikalleen.

    [​IMG]

    Mikähän vittu siinä on ettei amerikkalaiset oikein tahdo saada mitään suoriltaan mitoilleen, aina tarvii hioa, porata tai muuten vaan nakertaa. Tiedä häntä oisko sitten jotkut dormanin perusakselit menny suoriltaan paikalleen ilman minun asiaan puuttumista, eli oisko vika vaan näissä moserin tumpeissa.

    [​IMG]

    Lopuksi ei muuta kun tiivistepinnat puhtaiksi, tiiviste sekä pikkutujaus RTVtä pinnoille ja koppa takas kiinni. Takasin tuppasin samat öölit jotka sieltä oli tullu uloskin, niillä ollu ajettu kun joku 20km.
    On mulla komee moserin peräkoppakin :cool: Siitä ei vaan nyt sattunu kuvaa mukaan.
     
    Muokattu: 8.5.2022
    LehtinenA, vwg4 ja isalmela tykkäävät tästä.
  2. 383

    383 Gearhead

    Muistitko vetää akselit ulospäin kun olit laittanut c-klipsit paikoileen. Voi estää tapin menemästä paikalleen
     
  3. Isamu

    Isamu 3rd gear

    Joo
     
  4. rodhot

    rodhot Gearhead

    Aikoinaan tilasin Moserin mittatilaus vetarit ja niissäkin piti olla laakerin osuus viis satkua liian iso. Ei siihen normi sisäkooli laakeri mene.
     
  5. Isamu

    Isamu 3rd gear

    Nyt vaan lähinnä ajellu, mutta muutaman kohdan kuitenkin harrastanu taas siistimmäksi ja hienommaksi :)

    [​IMG]

    [​IMG]

    Ruosteinen vesipumppu osunut kipeästi silmään aina kun on avannu konepellin joten sen vaihtaminen ollut visiona jo tovin, OPGIn kautta löytyi alumiinipumppu tarjouksessa niin heitin sellaisen talven osatilaukseen mukaan :)

    [​IMG]

    Kirkastaahan se huomattavasti yleisilmettä moottorin etualalla, tämä yhdistettynä tuoreisiin hihnoihin, letkuihin, laturin kannakkeeseen sekä lämpärin lähtöön niin avot!

    [​IMG]

    [​IMG]

    Samaan vahinkoon heitin kiinni ICT billetin ohjaustehostimen kannakkeen, tosin tämä vaati hieman muokkausta.
    Monte carlossa kun ollut tehdasilmastointi niin tehostimella oli 2-urainen pyörä ja tämä otti uuteen kannakkeeseen kiinni. Pikkusen näytti hiltin laikkaa ja milwaukeen hiomakonetta niin nyt on 1-urainen hihnapyörä tehostimella :D
    Kiva kun duunipaikalle on noin 7 minsan matka fillarilla niin siinä voi käydä tekemässä leikkaus ja hiontahommat nopeasti kunnon vermeillä.

    [​IMG]

    Toinen juttu mikä häiritsi mua koko ajan oli pahasti haljenneet sisälokarit! Tässä vehkeessä ne on jo muoviset ja reilu 50 vuoden jälkeen ikä oli selkeästi nähtävissä.

    [​IMG] [​IMG]

    [​IMG]

    Uudet ei sinänsä paljoa maksaneet ebayn kautta, lähetys- ja tullikulut vaan aivan messiaaniset koska paketin tilavuus iso! Olisi tullu hintaa liki tonni jos olisin alkanu yksityisasiakkaana näitä tilaamaan.
    Keksin sitten kysäistä vintage motorsilta jos heidän kontissaan olisi tilaa näille ja sitähän löytyi oikein sopuisaan hintaan. Tilasin lokarit ebayn kautta heidän antamaansa osoitteeseen jossa kontit pakataan ja mulle tästä kuljetuksesta ei koitunut kuluja koska ilmainen toimitus manneryhdysvaltojen sisällä maarahtina :cool:

    [​IMG]

    [​IMG]

    Stna kun on komeet! Mukaan vielä kiinnikesarja niin menee kiinni tuoreilla eväillä. Tosin tästä sarjasta jäi noin puolet käyttämättä ja jouduin uusiokäyttämään osan vanhoista kiinnikkeistä.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Suoraviivaista suorittamista sekä odotettua "made in america" menoa joten kevyttä muokkausta tarvittiin. Muutama kiinnitysreikä myös ei sattunut kunnolla kohdalleen niin vetäisin muovin läpi vaan uudet.

    Nyt vasta huomasin ettei ole kokonaiskuvaa moottoritilasta joten se sitten seuraavaan postaukseen. On yleisilme muuttunut huomattavasti ostohetkestä :)
     
    Visa, Latvis, leivonharri ja 4 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  6. Isamu

    Isamu 3rd gear

    [​IMG]

    Yleiskuva moottoritilasta nykykuosissaan
     
    Gary Grand, LehtinenA, Stratos ja 9 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  7. Isamu

    Isamu 3rd gear

    Nyt chevy on lakesteelin pajalla osaavissa käsissä jossa korroosio saa lähtöpaperinsa joten kuvaraportti mitä vinyylin alta lopulta löytyi... Ruostetta, lasikuitua sekä bondoa a large portion yes!

    Sanoja tässä päivityksessä ei ole paljon, kuvat kertoo tarinan vaikka jokaisesta kohdasta ei tullut napattua fotoa. Nauttikaa!

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Muokattu: 3.7.2022
    Visa ja isalmela tykkäävät tästä.
  8. leivonharri

    leivonharri Gearhead

    Tästä on nyt vaikea tykätä.
     
    Gary Grand tykkää tästä.
  9. isalmela

    isalmela Gearhead

    Jessus sentään :eek:
     
  10. Isamu

    Isamu 3rd gear

    Muutamassakin kohdassa hitsausmestarin kanssa taivasteltiin miksi kautta herrani sarvien ei ne toistaitoiset amerikan eetut ole vaivautunu korjaamaan oikein?

    Kevyttä pistekorroosiota monin kohdin jossa olisi riittänyt kevyt hiominen ja migillä reikä umpeen, mutta eheeeeei lasikuitumattoa ja bondoa on parempi ratkaisu.
    Edit: Yhdessä lisäämässäni kuvassa takapilarista tämä näkyy varsin hyvin. Reikä, ympärillä täysin ehjää siistiä peltiä.
     
    Muokattu: 3.7.2022
  11. Seevu

    Seevu Double Gearhead

  12. maxvo2

    maxvo2 Double Gearhead

    Voi pska…. Nyt onneksi tulee kuntoon, onpahan jotain hyvääkin.
     
    isalmela tykkää tästä.
  13. Isamu

    Isamu 3rd gear

    Yksinkertaisia autojahan nämä on, mutta oikeasti yllätyin miten helvetin helppo tuosta oli nyppäistä sisusta irti :D Aktiivista työaikaa purkamiseen ehkä max 2h ja tämäkin oli kohtuu löysin rantein

    [​IMG]

    [​IMG]

    Matot ja niiden alla oleva juuttikangas erinomaisessa kunnossa, niille ei toimenpiteitä kun asennetaan takaisin. Tehdasbitumit olivat nähneet parasta ennen päivänsä jo kauan sitten, murenivat irti pieninä paloina joten joku bulkkipaketti tuoretta evästä vaikka motonetistä ja vetäisen ne lattiaan jossain vaiheessa.
    Loma alkaa viikon päästä niin siinä aikaa puuhailla :) Lattiapellit täysin ehjät, parissa kohdassa jotain pientä pintahilsettä niin ei tarvi kun putsauksen.
     
    Visa, isalmela, Gary Grand ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  14. Inlinee

    Inlinee Gearhead

    Muistelenko ihan vääriä jottei tähän enää viinyliä tulo?
     
  15. Isamu

    Isamu 3rd gear

    Muistat aivan oikein, autosta tulee kokovalkoinen.

    Mietin vinyylin takaisin laittoa ihan kunnolla ja kyllä mun maku taipuu enemmän ihan maalin suuntaan.
     
    Make500, Seevu ja Inlinee tykkäävät tästä.
  16. Mr_MilleR

    Mr_MilleR Gearhead

    Jos katto on tuollainen, niin kannattanee tutkia muutakin autoa. No sen varmaan olet tehnytkin.
     
  17. Isamu

    Isamu 3rd gear

    Etenee!! Lasit irrotettu, paikat puhallettu ja auto pajalla sisällä niin korjaus voi oikeasti alkaa :) Eilen juteltiin hitsausmestarin kanssa ja hän oli juuri hakemassa tarvikkeita, kun on tuoretta metallia liimattu niin hän maalaa lasien paikat jotta ne voidaan asentaa hänen pajallaan takaisin niin auto on suoriltaan ajokelpoinen.

    Nyt innostaa ja kovat odotukset!!

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Takalasin alareuna on A-kopassa heikkous, siinä on tehtaan jäljiltä hyvä rako mihin vesi ja skeida pääsee muhimaan ja tekemään temppunsa.
    Tälle ilmeisesti hyvä ratkaisu on laittaa täyteen korimassaa jotta rako tasoittuu.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Jälkiviisaudet on aina parhaita. Tuossa tuli mieleen jotta olisi voinut kokeilla tilata kattopellin jonkun suomalaisen firman kontissa samalla tavalla kun nuo etulokaritkin tulivat niin olisi varmasti saanut sen kohtuurahalla :oops: Pelti itsessään maksaa esim. summitilla 449e joten ei mikään maailmanloppu.
    No nyt se on hieman myöhäistä. tulee metritavarasta.
     
    esmi ja isalmela tykkäävät tästä.
  18. Isamu

    Isamu 3rd gear

    Tilasin nyt sitten tuon kontin luukun ja takalasin väliin tulevan korjauspalan kun puhallus paljasti koko totuuden :confused:

    Nyt vaan sormet ristissä jotta toimitus futais ajallaan, ennustettu saapuvaksi 13-15.7
     
    isalmela tykkää tästä.
  19. gt302

    gt302 2nd gear

    tekasee siitä nopeesti laikka-avon:)
     
  20. gt302

    gt302 2nd gear

    Nuo näyttää ulkoapäin syöpyneiltä nuo ruosteet.. Mutta kannattee tsekata pelti alapuolelta juurikin nuo kulmat jne.. Onko kuinka syöpyneet.

    Kyllähän tuo vaatisi uuden pellin tai ainakin käyttää tuo vanha irti ja korjata kunnolla.
    Saat samalla piilossa olevat paikat ruosteettomiksi ja suojattua.
     

Kerro tästä muillekin!