1971 chevrolet monte carlo "Del Monte"

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Projektit', aloittaja Isamu, 13.4.2020.

  1. Z(etor)71

    Z(etor)71 3rd gear

    Nähty nyt kanssa livenä Monte ja hyvä oli kuulla, että ei hajoitettu pahemmin.
    Omasta kulkineesta käynnistyksenesto helposti vaivatta ja nopeesti... saa kabiinista ECM:n mykäksi... jos ulkosalla yön yli tms.
     
  2. 383

    383 Gearhead

  3. Visa

    Visa Gearhead

    Sp-leinosen powerbox tuli itelle. Näppärästi saa koko auton virrattomaksi, eikä tarvitse akunnapoja ruuvilla irti
     
  4. Isamu

    Isamu 3rd gear

    Outo sattumus joka nyt arveluttaa!
    Eilen laitoin auton käyntiin ja kuului outo sivuääni, kierroksilla selkeä kolina ja siinähän pyöri jo mielessä vanha kunnon kangen laakeri :(

    Avasin sitten venakoppaa jos näkyis jotain niin löytyi löysällä olevan keinuvipu 3. sylinterissä! Nyt vaan kova ihmettely mikä tämän olisi voinut aiheuttaa? Onko siellä nostajassa jokin vika vai nokka menossa pyöreäksi... Nyt tuntuu käyvän ihan hyvin ilman soraääniä.
    Öljyt vaihdettu reilu viikko sitten ja ulos tuli ihan hyvännäköiset ja nytkin sisällä olevat on täysin puhtaat.
     
    isalmela tykkää tästä.
  5. 3964

    3964 3rd gear

    Studi noussu kannesta tai jos alkuperäiset säätömutterit ni pyöriny auki.

    Pahin skenaario ,nokka pyöreenä.
     
  6. Akit

    Akit 2nd gear

    Jos on seisonnassa jääny hydraulinostaja jumiin ja kun on käytetty enemmän niin öljynpaineella lähtenyt liikkeelle. Ja toiminta palannut "normaaliksi"
     
  7. Isamu

    Isamu 3rd gear

    Moottorihommia! Tässä tiivistettynä asennusrupeamaan muutaman kuukauden ajalta.

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Kasaus alkoi puhdistuksella, yleisellä tarkastelulla ja valmistelulla. Osavalinnat IMO hyvin tunnettuja merkkejä kuten mahle, cloyes, melling, clevite, delphi ja BTR.
    Ekat kiinni menneet uudet osat olivat öljy- sekä vesireikiin uudet tulpat sekä öljykanavaan tuleva barbell venttiili.
    Vaikka internetistä löytää kaiken maailman tiedon niin minulla on silti viehätys myös kirjoitettuun muotoon joten asennuksessa apuna Haynesin öljyinen käsi :)

    [​IMG]


    Alakerran laakerit ovat cleviteltä ja päälle tuhti sipaisu red linen asennustöhnää.

    [​IMG]

    Pulteiksi valkkasin OEM tyyppiset venyvät ja nämä menivät Haynesin ilmoittamaan astemittaan. Vaikka ostin nämä summit brändin alta niin pultit tulivat pusseissa joissa merkintä "GM genuine parts". Taitaa summit myydä oman brändinsä alla noita pienemmällä katteella tms, mutta luotan niiden olevan 100% käypäistä kamaa.

    [​IMG]

    Asennuskartio!!! Yksi parhaita ostoksia ikinä, kautta herrani sarvien mäntien asennus oli helppo keikka tuolla, hyvin sijoitettu 25e ;)
    Kanget ovat vakiot gen4 tyyliset ja männiksi löytyi facen palstalta tasalakiset perusmukit oikein sopuisaan hintaan!

    [​IMG]
    [​IMG]

    Liikkuvat muotoutuu. Tussitäppä joka pultin viereen joka vedetty lopulliseen kireyteen


    [​IMG]

    Nokkavalinnan kanssa tulikin painittua hetki, @Visa ja @laakkius antoivat konsulttiapua niin valinta kohdistui BTRn stage 1 keppiin jonka spekseinä 221/228 .613"/.605" LSA 112+2.
    Mainospuheissa luvataan olevan "daily driver applications" ja toimivan vakioturbiinilla, mutta suositellaan hieman kovempaa stallia.
    Oma kokemus nokkavalinnasta on täysi 0, joten luotin suosituksiin ja minulle vakuutettiin tuon olevan mun tavoitteisiin ja auton luonteeseen sopiva valinta :)

    [​IMG]

    Kaveri Jussi tuli käymään eräänä päivänä ja katsotiin nokan olevan varmasti ajassaan, varmuudeksi olin ostanut cloyesin säädettävän jakopään jos olisi tarvinut hieroa, mutta ei ollut tarvetta. Asettui tasan 0-asentoon ja pultit momenttiin!

    [​IMG]

    Takakannen jouduin ostamaan koska core tuli ilman sitä. Kaunutarinoita takastefan vuodoista bongannut tälläkin palstalla joten suosiolla ostin sitä varten keskityskartion jotta varmasti asettuu kohdalleen ja takastefalla paras mahdollisuus hoitaa tehtävänsä ;)

    [​IMG]
    [​IMG]

    Öljypumpuksi asettui mellingin vakiotyylinen, öljypohja tarpeineen löytyi ebaysta. Tosi hyvä diili kun mukana tuli itse pohja, imuputki, pultit, tiiviste, pohjan loiskelevy ja suodattimen jalka! Parissa kohdassa oli pikkuisen karkeaa viimeistelyä joten näytin vähän karbiditerää ja nauhakonetta alumiinille. Äärimmäisen huolellinen puhdistus tämän jälkeen!
    Haynesin öljyinen käsi neuvoi laittamaan tipat RTVtä kulmiin jossa tiivistepinnat kohtaavat ja näin toimin.

    [​IMG]
    [​IMG]

    Kansien kasausta! Mahlen venttiilivarren kumit, PAC racing beehive jouset sekä retainerit joita summitin verkkokauppa suositteli kaveriksi nokalle ja nämä viimeisteltynä uusilla lukoilla:cool:
    LS tarkoitettu venttiilijousipuristin myös loistava ostos, 20e kiinan pojilta ja ainoastaan pultit vaihdoin varmasti hyviin.

    [​IMG]
    [​IMG]

    Uudet delphin LS7 tyyliset nostajat, nostajien kiinnityskaukalot, mahlen kannentiivarit ja kiinnitykseen ARP, eiköhän näillä eväillä pysy paketti nipussa!

    [​IMG]
    [​IMG]

    Keinuille BTRn trunnion upgrade kit. Tiedä häntä miten tarpeellinen päivitys tässä sovelluksessa, mutta tulipahan asennettua kun sellaisen keksin ostaa ja tavallaan se antaa mielenrauhaa niin silloin se on hyvin sijoitettua rahaa :D

    [​IMG]

    Nyt ollaan tässä pisteessä, kaikenlaista pikkusälää tuli vielä asennettua kuten öljytikku, puolien kiinnikkeet, öljyn täyttöputki, linja jäähynesteelle kansien väliin, sytytystulpat, nokan ja kampuran asentotunnistimet...
    Tönärien mitan sain otettua Holdenerin antamalla ohjeella ja menevät kohta tilaukseen kunhan liksa putoaa, se onkin viimeinen moottorin sisälle tuleva osa ja sitten voi sanoa long blockin olevan valmis :)
    Paljon on tapahtunut ja paaaljon on vielä edessä ennen kun tämä moottori kuljettaa monte carloa, onko se vuonna 2024 vai -25 jää nähtäväksi.
     
    Muokattu: 12.6.2023
    Petri R., Gary Grand, Seevu ja 7 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  8. Isamu

    Isamu 3rd gear

    [​IMG]

    Nyt vihdoinkin tullu vastaan toinen 1-koppainen monte carlo :)
     
    Petri R., LPV, lappis ja 7 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  9. Isamu

    Isamu 3rd gear

    Ei ole tullu paljoa harrastettua, lähinnä vaan ajellu ja viihtyny auton parissa kun viime kesän liikkuminen jäi väliin :) Jotain kuitenkin väsäilly.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Päivänä eräänä keksin pestä del monten pohjan oikein kunnolla ja tehdasmassat sanoi "vitut tästä" kun laskin 100bar kränzlestä suoraan kohti :confused: Monin paikoin pelti paistoi pohjassa kun vilkuilin auton alle ja vanha massa lillui likaveden mukana lattialla kohti viemäriä...

    [​IMG]

    Ei hätiä! Reissu motonetiin ja auto nosturille paikkausoperaatiota varten ;) Mulla kun on käytössä moinen kapistus kimppatilassa vajaa kilsan päässä kotoa. Putsailin paikkoja mitä tarvi, rapsuttelin ja hioin, sitten suihkin tuoretta evästä perään niin pysyy pohja kuosissa.

    [​IMG]

    Pikkudetaljeja joista nautin :D Torista bongasin myös pioneerin mankan jonka asensin, uusi virtalukon sylinteri varkaiden murjoman tilalle, takapenkille uudet turvavyöt yms pientä näpertämistä.
    Tarvis vielä vaihtaa ovien saranatapit niin asettuisivat ryhtiinsä ja 6x9 kajarit odottaa asennusta hattuhyllylle.

    [​IMG]
    [​IMG]

    Oikean mittaiset BTRn tönärit myös tipautin moottoriin niin nyt long block on täysin valmis, apulaitteita, imusarjaa yms tässä jo visioin.
    Kiinan pojilta tuli adapterit moottorikiinnikkeille sekä pakosarjat, molemmat mielestäni todella hyvän hintaiset ja laatuvaikutelma ylitti kirkkaasti odotukseni
     
    Petri R., Visa, LPV ja 6 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  10. Visa

    Visa Gearhead

    Näyttäisi olevan samat sarjat kuin mulla. Nelosen tulpanhattu ottaa herkästi itseensä. Suosittelen Axxelin keraamisia tulpanjohtoja.
     
    Isamu tykkää tästä.
  11. Isamu

    Isamu 3rd gear

    Nyt on uus käytetty puhelin niin alkaa kuvien laatukin olemaan taas kirkkaampi :D

    [​IMG]
    [​IMG]

    Etukajarien tuotto on aina ollu tosi ohkainen niin nyt sai parempaa soundia autoon. Hertzin 6x9" hattuhyllylle toi hieman syvempää toistoa ja pontta musan kuunteluun chevyssa :)
    Käytin alkuperäisen hattuhyllyn aihiona, liimalla 4mm vaneri taustalle ja päällystin huovalla. Kajarit kiinnittyy vaneriin M4 läpipulteilla ja koko viritys on parilla wronic ruuvilla kiinni hattuhyllyn peltirungossa kontin puolelta.
    Liittimet irti ja ruuvit auki niin koko hoito nousee ulos yhtenä pakettina tarvittaessa.

    [​IMG]

    Peltiin tarvi myös nakertaa hieman isompaa reikää jotta kajarit mahtuu paikalleen ja johdotus tulee kontin johtosarjan kanssa samaa reittiä. Piuhat peltiin kiinni parilla nipparilla ja tarrakoukuilla niin pysyvät ojennuksessa.

    [​IMG]

    Edessä mulla ollu jo muutaman vuoden kick-panelit joissa valmiina paikat 6.5" kajareille, mutta asennussyvyys asetti isoja rajoitteita kajarivalinnalle. Tämän seurauksena musan sointi ollut aina vähän ohut kun en halunnut alkaa leikkelmään peltiä pois isompien kajarien edestä.
    Tosin ehkä se sitten tulevaisuudessa silti :p
    Alkohan tässä myös pyörimään mielessä jos kuitenkin joku pieni vahvari tuonne antamaan paremmin voimaa kajareille...
     
    Muokattu: 13.7.2023
    Kalja imuri, Seevu, Visa ja 1 muu tykkäävät tästä.
  12. Akit

    Akit 2nd gear

    Hyvä ratkasu toikin. Mulla Monttesaa musavehkeet Zekleri kuulosuojaimet bluetooth kuulokkeilla. Näillä saa puhelutkin myös ajonaikana.:rolleyes:
     
  13. Isamu

    Isamu 3rd gear

    [​IMG]

    Kristallipallot, tarotkortit ja ouijalaudat esiin, arvuuttelua miksi perä puskenut öljyä ulos huohottimesta??! :eek:

    Taustatietona: Perä on hikoillut hieman öljyä kuskin puolen akseliputken liitoksesta, tuossa yksi päivä kun auto oli ylhäällä tsekkasin peräöljyt samalla ja siellähän olikin isompi vajaus eli hikoilu on ollut enemmän vuotoa.
    Vedin sitten molempiin akseliputkien liitoksiin tuhdit tiivistemassat ja lisäsin öljyä jota upposikin sitten 8-9dl eli vajaus on ollut huomattava :confused:
    Testiajo keravan cafe cruisingeihin, sain auton parkkiin ja ryömin tarkastamaan vuotoja. Mun tiivistämät kohdat ovat OK, huohotin oli oksentanut öljyä ulos ja nyt raavin päätä mistä tämä johtuu.

    Ainoa mitä itse keksin mahdolliseksi on koska mulla on moserin alukoppa, täytin perän sen reijästä reunalle asti niin tämä olisikin korkeammalla kun OEM täyttöproppu ja mennyt ylitäyteen ja tämän seurauksena puskee ylimääräistä ulos.
     
    isalmela tykkää tästä.
  14. fenix

    fenix 3rd gear

    Liika öljy.
    Huono peräkopan muotoilu, jolloin vatkaa ja roiskii öljyä.
    Kannattaa tseka youtubesta: Banks differential cover videot.
    Aika valaisevia.
    Ps. asutko Järvenpäässä?
    Taidat ajella usein mun duunipaikan ohi Monte Carlolla.

     
  15. fenix

    fenix 3rd gear

    Kohta 13.30
    Videoita löytyy lisääkin.

     
  16. Isamu

    Isamu 3rd gear

    Banksin videot on tuttuja, moserin kopan sisäinen muotoilu vastasi aika pitkälti tehdaskoppaa ja ostin lähinnä tyhjennys - sekä täyttöpropun takia. Oli myös alennuksessa ja hetken mielijohde.
    Seurailla tilannetta, on vaan ihmettelyn aihe ja todennäköisesti sinne onkin vaan mennyt hieman liikaa tavaraa jota nyt sitten puskee ulos.

    Nummenkylässä asun ja kaupungilla usein ajelen :)
     
    fenix tykkää tästä.
  17. fenix

    fenix 3rd gear

    Just siinä Nummenkylän St1 vastapäätä "kuminpolttosuoran" toisella puolella olen duunissa ja näen sut melko usein lipuvan ohi.
     
  18. Isamu

    Isamu 3rd gear

    Auramolla? Siitä tulee meille puurtajankadulle usein tavaraa, papericlamppeja sekä muita laitteita asennukseen
     
  19. fenix

    fenix 3rd gear

    Jep.
     
  20. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Yks on jos se huohotusventtiili ei toimi kunnolla, niin nostaa painetta ja sit täräyttää kunnolla ulos.
     
    Isamu tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!