1971 chevrolet monte carlo "Del Monte"

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Projektit', aloittaja Isamu, 13.4.2020.

  1. Isamu

    Isamu Gearhead

    On factory AC auto ja videot joita konsultoin antoi tosi hyvää vinkkiä, missään niissä ei puhuttu lokarin irrotuksesta. Kojetaulua tarvii irrottaa apparin puolelta jotta saa kammettua lisätilaa asennusta varten, mutta näytti hyvin suoraviivaiselta operaatiolta
     
  2. Isamu

    Isamu Gearhead

    [​IMG]
    Hupsista! Kuskin ovi roikkunut tosi pahasti koko omistusajan niin nyt vihdoin tein asialle jotain. Päivänä erään auto töissä halliin sisään, solumuovia suojaamaan ovea, liinalla ovesta kiinni ja pilkillä irti :)
    Piti kaverin kanssa tehdä hänen tallillaan, mutta tämä olikin oikea ratkaisu.


    [​IMG]

    Olihan ne tapin puslat jo hieman elähtäneet... Itse saranatapin vedin vaan kylmästi laikalla poikki kun ensin yritin naputella sitä irti huonolla menestyksellä.

    [​IMG]

    Uudet holkit prässäsin paikalleen M8 pultilla ja prikoilla. Tapissa on boorit jotka pitäisi saada tarttumaan saranaan ja oli stnan vaikeaa kun käsityökaluilla yrittää saada uppoamaan rautaan :(
    Saranatapissa riitti pituus niin leikkasin siihen pienen uran rautasahalla ja lukkorengas pitää sen paikallaan.

    [​IMG]

    Nopea raakasäätö ja ovi nousi jo siinä liki täysin ryhtiinsä, nyt aukeaa ja sulkeutuu paljon helpommin ja sulavammin :cool:

    [​IMG]

    Etulaakerit sai myös huomiota tuoreella vaseliinilla, tätä puuhasin kotipihassa ja naapuri ihmetteli mitä teen ja selvitin vanhuksissa olevaa rakennetta ja olevan yksi huoltokohde.

    [​IMG]
    Joku aika sitten olin liikenteessä ja kun saavuin kotiin niin haistoin jotain omituista! Konepelti auki ja lisää vuotoa :mad: Ylävesiletkulla tullu kilsat täyteen, oli pullistunut termarikotelon päästä ja ehtinyt hieman vuotaa imusarjalle. Varmaan jos olisin ajellut yhtään pidempään olisi haljennut kokonaan.
    Nyt siellä on silikoniletkut viemässä jäähynestettä moottorilta syylarille.

    [​IMG]

    Syvä hengitys ja sisälämppärin kennoa vaihtamaan. Youtube oli antanut hyvät neuvot joten luottamusta homman sujumiseen löytyi.
    Moottoritilan puolelta neljä mutteria auki, sisäpuolelta kaksi pulttia ja kotelo oli irti. Kojelautaa raotin apparin puolelta hieman jotta sain tilaa, siinä sivussa hanskalokeron alla oleva tuuletusventtiili otti itseensä kun en ollut tajunnut irrottaa sitä. Se jäi vielä varaston hyllyyn odottamaan korjausta epoksilla.
    Myös tuulilasille puhaltavien kanavien kaikki kiinnikkeet ovat rikki...

    [​IMG]

    Yllättävän kevyellä väkivallalla sain kammettua kotelon esiin, sitä stnan puhallushiekkaa valui esiin edelleen vaikka olevinaan imuroin ja puhalsin paikat huolellisesti hitsausoperaation jäljiltä. Useat ilmakanavat/putket myös todella rapeassa kunnossa, muoviosia on jo haljennut, joustavat kanavat todella hauraat jne

    [​IMG]

    Kuivahtanutta glykolin jämää kotelossa kohtuu hyvin, vuoto ei ole ollut valtava, mutta luultavasti jatkunut jo tovin. Harjaus, imurointi ja pyyhintä puhdistusaineella niin voi kasata puhtaana.

    [​IMG]
    [​IMG]

    Sinne uusi kenno sujahti ja kiinnitykseen vaihdoin M5 kuusiokolopultit :) Tiputin pari alkuperäistä ruuvia enkä jaksanut kaivella niitä esiin.
    Kennon lähtöjen läpivientiin tulipellin puolella laitoin hieman tiivistemassaa vaikka alkuperäinen läpivientitiivari oli yllättävän hyvässä kunnossa, se olisi pitänyt muistaa kanssa hankkia.

    Aktiivista työaikaa vaihtamiseen meni noin 4-5h, varmaan olisi saanut hieman nopeammin jos olisi ollu pakko eikä olisi puhdistanut paikkoja tai tehnyt uusia kiinnityksiä kennolle yms
    Jouduin myös osittain irrottamaan koteloa uudestaan kun olin unohtanut laittaa yhden läpiviennin paikalleen joka on kotelon takana puoliksi.

    Jos nyt pääsisi ajelemaan autolla joka ei vuoda jäähynestettä vähän sieltä sun täältä.
     
    Muokattu: 10.5.2024
    rekkamies, Visa, teippi-mikko ja 10 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  3. Isamu

    Isamu Gearhead

    [​IMG]
    Vitutus on saanut kasvot ja ne kuuluvat minulle!
    Uusi kenno kesti reilu 50km ajoa, nyt on glykolit taas auton alla o_O Kennon ohitus takas peliin ja ihmettelyä.

    [​IMG]

    Tulipellin kohdalla tiputtelee rungon päälle

    Just pistin rockautolle vaatimuksen viallisesta osasta, katsoo ottavatko käsittelyyn.
     
    Muokattu: 11.5.2024
  4. Mr_MilleR

    Mr_MilleR Gearhead

    Itse tehnyt aikoinaan saman homman Chevelleen. Jos vuoto on konehuoneen puolella rungon päälle, niin eihän sieltä voi vuotaa kuin löysä letkun liitos kennon nysään. Jos kennossa olisi vuoto, niin sehän vuotaisi auton sisään.
     
    Isamu tykkää tästä.
  5. Isamu

    Isamu Gearhead

    Tätä siinä ihmettelinkin ja ensimmäisenä tarkastin ovatko tulipellin läpiviennillä olevat letkut paikallaan ja kireällä jota ne olivat. Todella hämärä juttu miten vuotaa ellen sitten itse mokannut letkujen tutkimista aivan täydellisesti ja vaikka kapillaari-ilmiö vie nesteen jotain saumoja pitkin ilmastointiboxia pitkin sen alapuolelle.

    Kommentti sai minut nyt epäilemään itseäni, tutkinpa vielä kertaalleen letkuja ja lähtöjä, ehkä vaihdan tuoreet klemmarit ja letkut.

    Edit: Laitoin sisäkierron takaisin peliin ja varmistin moneen kertaan letkujen olevan pohjassa asti ja klemmareiden kireällä, koeajolle salia kohti ja palaan asiaan olenko jälleen kompastunut kiireeseen.
     
    Muokattu: 12.5.2024
  6. Mr_MilleR

    Mr_MilleR Gearhead

    Kennon liitosputket ovat eri halkaisijalla, joten kannattaa käyttää myös kahta eri halkaisijalla olevaa letkua, jotta sovitus on tiukka.
     
  7. Isamu

    Isamu Gearhead

    Joo, tiedän ja kun ostin auton niin uusin lämppärille menevät letkut sekä klemmarit ja nyt uusin 16mm sisähalkaisijalla olevan letkun kun jouduin puukottamaan sen irti vanhasta kennosta.
    En sovita vielä aasinhattua päähäni, mutta kevyen lenkin perusteella vaikuttaisi pitävän eli taisi sittenkin olla klemmarit hieman löysällä ja paineen alla pääsi nestettä ulos :oops:
     
    Gary Grand, isalmela, Fuselage ja 4 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  8. isalmela

    isalmela Gearhead

    Ei tässä aasinhattuja tarvita, tekevälle sattuu ja jos ei mitään tee niin ei mitään satu. Sinä onneksi teet, ihan hyvällä meiningillä
     
    Gary Grand ja Seevu tykkäävät tästä.
  9. Pikku-Kalle

    Pikku-Kalle Gearhead

    Kyllä tässä tilanteessa kantsii ottaa ennemmin asenne että pääsitpä helpolla ku oliki klemmari vaan huonosti/vähän löysällä. Tätä se on aina, vaikka täydellisyyteen ja tarkkuuteen pyrkii (ainaki sopivan täydelliseen) ni aina välillä jotain sattuu.
     
    Gary Grand tykkää tästä.
  10. maxvo2

    maxvo2 Double Gearhead

    Tekevälle sattuu. Hittoako tuosta fibasta. Opettaa ja muistuttaa kaikille sitä viimeisen tsekkauksen merkitystä. Eteenpäin.
     
  11. Isamu

    Isamu Gearhead

    On näiden autojen kanssa tapahtunut oikeasti pahojakin fiboja ja niistä itseään ruoskinut tarpeettoman paljon, nyt en sovittanut aasin hattua päähän vaan homma futaa ja jälleen yksi korjaus/parannus tehty monte carloon :)

    Nyt kun vielä sisälämppärin puhallin toimis niin olis kiva :D Sähkö katoaa jossain kytkimen, releen ja puhaltimen välillä, kun puhaltimelle antaa suoraa sähköä niin toimii iloisesti. Joku edellinen omistaja on tehnyt siellä omia kytkentöjä jotka on mysteeri.
     
    karra tykkää tästä.
  12. Mr_MilleR

    Mr_MilleR Gearhead

    Minulla oli Chevellessä sen tullessa Kaliforniasta 2007 myös paljon sähköpuolen ongelmia. Muutamassa tapauksessa syyksi paljastui irroitettu liitin. Minullakaan ei puhallin toiminut. Ilmastoinnin boxissa konehuoneessa on vasemmalla puolella edestä katsottuna kaksi liitintä. Toinen näistä oli muistaakseni irti. Puhallin alkoi toimia liittimen kiinnittämisen jälkeen.
     
  13. Isamu

    Isamu Gearhead

    Mun autossa kaikki liittimet on paikoillaan, puhaltimen releen tienoilla on jotain johtoja/abicoja jotka eivät varmasti ole tehtaan jäljiltä. Selvitystyö ei ole niin innostanut koska pelkkä kesäkäyttö.
    Mun ketjun ekoilla sivuilla tarinoin hieman monte carlon sähköistä mitä amerikan Joe oli väsänny. Löysin paljon ryöstöliittimiä, radion ja kierroslukumittarin johtojen väri vaihtui metrin matkalla kolme kertaa yms hienoja virityksiä joita siivoilin veks.
     
    Gary Grand tykkää tästä.
  14. Mr_MilleR

    Mr_MilleR Gearhead

    Itse arvostan toimivaa lämmitystä. Suomen suvessa kun ajelee viiden asteen lämmössä vesisateessa ikkunat huurussa kabiinissa hytisten, niin ei paljoa naurata. Jos sinulla puhallin toimii, onnistuu tilapäinen patentti parilla johdolla ja toimivalla releellä. Saa ainakin tarvittaessa kabiiniin puhallusta. Nopeuden säätö ei tällöin tietysti toimi, mutta parempi puhallus täysillä kuin ei ollenkaan.
     
  15. ari vw

    ari vw Gearhead

    Noniin, näimmekin joku aika sitten kun olimme samalla pesuhallilla. ja tänäänkin mutta eri tuotteen pesulla. hieno on kuin possu pienenä livenäkin.
     
    Isamu tykkää tästä.
  16. Isamu

    Isamu Gearhead

    Bongasin oikein kivan SBC nokan myynnissä palstalta hyvään hintaan ja ostin sen pois, mitä kaikkea tarvii sen vaihtoon?
    Ajattelin samalla laittaa uudet nostajat sekä jakopään, tarvittavat tiivisteet ja onko jotain muuta?

    Nokka on lunati voodoo 262/268; Duration @ .050 (Int/Exh): 219/227; Gross Valve Lift (Int/Exh): .468/.489; LSA/ICL: 112/108
     
    Muokattu: 12.6.2024
    Seevu tykkää tästä.
  17. Visa

    Visa Gearhead

    Ehkä tymäkämmät venajouset, mutta eiköhän sä nykyisilläkin pärjää. Kuitenkin seuraava steppi on se lässyn asennus.
     
    Gary Grand ja Isamu tykkäävät tästä.
  18. Samaa sanoo Lunatin manuska:

    Mid-level performance street cam with excellent drivability. Exceptional replace-
    ment for muscle car type cams with automatic transmissions. Works well with
    stock type exhaust manifolds and dual plane intake with mild 4 bbl carb. This
    is an awesome 4X4 and performance marine cam where dry exhaust is used.
    Improved valve springs and roller rockers recommended.
     
  19. Visa

    Visa Gearhead

    Jos meinaat laittaa rullanostajat, nii taitaa mennä työntötangot uusiksi nostajien pituuden vuoksi
     
  20. Isamu

    Isamu Gearhead

    Ihan laahurimalliset menossa "hydraulic flat tappet".

    Vai tarkoititko rullakeinuja? Sellaiset mulla jo on
     

Kerro tästä muillekin!