1971 chevrolet monte carlo "Del Monte"

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Projektit', aloittaja Isamu, 13.4.2020.

  1. Isamu

    Isamu Gearhead

    Miksi chevy ei käynnisty, kristallipallosta tarvii katsoa.

    Jäin siis tien päälle kun chevy sammui lennosta. Siinä tovi pähkäilyä ja pari puhelua, Visa kävi katsomassa niin diagnoosina puola sökö.
    Motonetistä löytyi puola jonka pitäisi käydä, kamu hetti hakemaan ja asensin sen tien poskessa eikä lähde käyntiin. Vanhalle ja uudelle puolalle vedot suoraan akulta eikä auttaneet, käynnistysrele kyllä naksahti joten virtalukonpohja on ehjä.

    Jakajan kansi, pyörijä sekä johdot pari vuotta vanhat. Jakajana MSDn tuote, liekö joku jakajan sisäinen vika sitten, anturi tms
     
  2. puna niska

    puna niska Gearhead

    En tuon ikäisestä GM:stä tiedä mitään mutta kilpailevan autoyhtiön msd jakajista menee niitä reluctoreita tjsp about kerran kahteen vuoteen.
    Ennen kuin mitään tilaat hätäpäissään niin varmista mitä jakajan sisällä edes on kun ei ilmeisesti HEI jakaja.
     
  3. maxvo2

    maxvo2 Double Gearhead

    Mites sun akku jaksaa? Nämä nyky akut kyykkää usein kuin seinään. Jaa mistä tiedän…o_O
     
  4. Isamu

    Isamu Gearhead

    Tarvii oikeasti tarkastaa kunnolla mikä versio se on, varaosia näyttää saavan useimpiin MSD malleihin. Tuo on luultavasti hot rod magazinen perua kun auto on aikoinaan rakennettu, ainakin puola oli sen verran ryönäinen ja kuluneen näköinen blaster 2, että ollut siellä kauan.

    Bensa käryää kun sahaa eli sitä kaiken järjen mukaan saa, ei siinä tien poskessa tajunnut ottaa tulppaa irti ja oikeasti tarkastaa iskeekö se kipinää, tämä tuli mieleen vasta kun kaveri oli poistunut omiin menoihinsa ja venasin hinausta.
    Nyt sitten liitynkin autoliiton jäseneksi...

    Akku on kunnossa.
     
    Muokattu: 16.6.2024
  5. julmajari

    julmajari Gearhead

    vanhemmissa gm. ssä temppuilee ne pistokkeet tulipellin läpiviennissä sulakeboksille, varsinkin kuumalla ilmalla, saattaa kadota vain osa sähköistä, uudemmasta ei tietoa onko sama systeemi.
     
  6. Isamu

    Isamu Gearhead

    Tuli vastaan kommentti ettei motonetin yleismallin puola välttämättä toimis V8 koneessa koska joku ohmisuus joka tarkoitettu 4/6 sylinterisille, voiko tässä olla perää?

    Itse olen ymmärtänyt, että puola kun puola niin se antaa virtaa jakajalle.
     
  7. Aikamoinen essonbaarijuttu. On niitä eri vastuksilla, mutta ei se riipu sylinterimäärästä, vaan siitä muusta sytytysjärjestelmästä. Esim. GM: n HEI -sytytystä on ollut eri nimillä 4 ja 6 pyttysissä.

    Mitä tulee Blaster 2 puolaan, niin:

    Primary Resistance .7 OHMs

    Ja esim. Bilteman suurtehopuola:

    Resistanssi, primäärinen: 0,85 Ω (toleranssi 10 %)
     
  8. Isamu

    Isamu Gearhead

    Nyt on tutkittu ja mietitty mitä kipinälle tapahtui ja tuloksena jakajalla tullu ilmeisesti tunnit täyteen. Asennettu silloin hot rod magazinen projektiaikaan joten onhan se siellä suorittanut jo hyvän tovin.

    [​IMG]



    [​IMG]

    Kaverin kanssa katseltiin lampun kanssa, irtotulpalla, mittailtiin sähkön kulkevan oikeisiin paikkoihin, ei vaan pääse sylinteriin asti. Just tänään pikkupuhteena otettiin jakaja ulos ja vaihdettiin uusi anturi joka lukee triggeripyörää jakajan sisällä eikä toiminut.
    Jakajan kyljessä näkyy sininen palikka ja tämä on ilmeisesti jonkinlainen sytkäboksi ja vahva viite on siellä sisällä tapahtunut jotain kamaluutta.
    Tämä mallin jakaja vanha kun taivas eikä oikein löydy tietoa, valmistus lopetettu ilmeisesti joskus 90-luvun puolella joten ei saa sitä boksia varaosana.
    Seuraava askel on vaihtaa jakaja, heittelin jo kyselyä facebookin palstoille jos joltain löytyisi sopiva jota voisi ehkä lainata kokeilua varten.
    Jos jollain tätä lukevalla on SBC sopiva jakaja niin olen kiinnostunut!
     
    Muokattu: 21.6.2024
  9. Jos en ole ihan väärässä, niin tuon moduulin voi korvata 4 -pinnisellä HEI -moduulilla tai vastaavalla.

    Siis se MSD:n on tämmöinen?:

    [​IMG]
     
  10. maxvo2

    maxvo2 Double Gearhead

    Olisikohan ihan Chevyn perus HEI ja uusi boksi sisään nopein ja varmin ratkaisu.
     
    Isamu tykkää tästä.
  11. Isamu

    Isamu Gearhead

    Tuollainen potikka siinä jakajan kyljessä on, liekö sitten joku MSDn versio HEI modulista jota asentaneet sen aikaisiin billettijakajiin.
    Sillähän homma voisi rokata jos ihan normi HEI palikka saisi tuon jakajan taas henkiin.

    Edit: Itsellä on hyvin vähän tietoa ja kokemusta tämän tyylisistä sytkistä, oppimiskäyrä tässä on nyt jyrkkä.
     
    Gary Grand ja isalmela tykkäävät tästä.
  12. Tossa linkkamassani kuvassa MSD:n palikassa on tollanen ruuveilla oleva kansi kiinni. Ruuvaa se auki. Ei ole mahdotonta, että se alla on jopa HEI -moduuli sellaisenaan. Näistä ei aina tiedä.

    Tässä se HEI:n kytkentä:

    [​IMG]
     
    Gary Grand tykkää tästä.
  13. maxvo2

    maxvo2 Double Gearhead

    Mun ajatus oli, että hommaat siistin käytetyn HEI:n. Purkaa, putsaa ja laittaa sisään uuden boksin, jakajan kannen, pyörijän ja tulpan johdot. Niin ja tuot virta-avaimesta katkeavan plussan heille. Väitän, että pässin varma ratkaisu.
     
  14. SK

    SK Gearhead

    Näinhän se vähän on GM:n kanssa:

    joko orkkis kärkijakaja tai sitten GM:n oma HEI.

    Muitakin vaihtoehtoja on, mutta sitten pitää joku syy.
     
  15. Isamu

    Isamu Gearhead

    Nyt on sellainen aika kun tämä harrastus vaan vastustaa, ajokausi parhaassa kohdassa ja vehje lojuu pihassa hengettömänä.

    [​IMG]

    Hommasin uuden HEI-modulin toiselta harrastajalta ja ohitin jakajan kyljessä olevan palikan kokonaan eikä mitään vaikutusta, nyt on mieli maassa ja täysin neuvoton mitä ihmettä tässä enää voi tehdä?! Itse kun on kohtuu kädetön tämän tason teknologian kanssa, laukauksia pimeään lähinnä nämä puuhailut.
    On se varmaan nieltävä tappio ja vaihtaa koko jakaja...
     
    isalmela tykkää tästä.
  16. Kokeile vaihtaa vielä niiden signaalijohtojen paikkoja. Niistä toinen on + ja toinen -. Tuskin auttaa, mutta helppo testata.
     
  17. pelle

    pelle Gearhead

    Mulla olis hyllyssä tämän kesän pölyttymässä yksi täysin toimiva, ajosta otettu, SBC HEI jakaja .. todennäköisesti ACCEL - 59107C - GM HEI Replacement Distributor W/ Coil..

    En ole ihan varma merkistä kun ei löydy mitään tekstejä.
    Kuvan perusteella ainaki samannäköinen.
    Todella helppo asentaa. Sisältää integroidun puolan, ei tarvii kuin yhden + piuhan kytkemisen ja on 100% toimiva.

    En myy, mut voin tarvittaessa lainata käyttöön. En lähetä.
     
    Isamu tykkää tästä.
  18. Isamu

    Isamu Gearhead

    Kiitti, mulla on jo HEI-jakaja odottamassa kaverin kautta jos tuosta MSDn tekeleestä ei löydetä sitä vikaa lopulta niin saa se alkaa suorittamaan tehtävää sytytyksen puolella.
     
  19. Isamu

    Isamu Gearhead

    Just tänään hain kaverilta HEI-jakajan, tässä töissä avasin ja puhdistin sen sisältä, viritin tuoreen modulin sinne, tilasin uudet tulpanjohdot US-partsilta niin eiköhän se noilla tokene :)

    [​IMG]

    [​IMG]

    Kansi ja pyörijä sitten myöhemmin huoltoon kun ensin saa pikkulohkon käyntiin.

    Pistän tuon vanhan MSDn tekeleen myyntiin halpana projektina jos jotain kiinnostaa, mukana tulee pikkulohkoon sopivat tulpanjohdot, kansi ja pyörijä uusittu 2021 kaudelle, samalla kaupan tulee upouusi MSD blaster 2 puola jonka nyt ostin turhaan.
     
    Muokattu: 27.6.2024
    Gary Grand tykkää tästä.
  20. LehtinenA

    LehtinenA 2nd gear

    Mua vois kiinnostaa tuo blaster 2 ihan pelkällään, epäilen et oma on kaput kun lämpimänä startti ongelmia :confused:
     
    Isamu tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!