1972 barracuda

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Projektit', aloittaja tapnie, 12.9.2015.

  1. tapnie

    tapnie 2nd gear

    Avataanpa tälle projektille seuranta jos vaikka itse saisi uusia vinkkejä ja toisaalta joku saisi uusia ideoita mun kokeiluista.

    Eli pitäisi alkaa -72 barracudasta lähteä tekemään jotain mitä on ollut harvemmin nähtävillä suomessa, tai niin luulisin. Pussihousut nyt varmaan repee housuistaan nyt mutta lohdutuksena voin sanoa ettei tämä kappale ollut mikään keräilyharvinaisuus. :)

    Auto tuli kesällä Arskazonen kautta meikäläiselle, joka oli koriltaan "lähes" ruosteeton, tarkoittaen lähinnä takakylkien uusintaa ja pintapeltien avausta ja puhdistus/suojaus operaatiota. Tarkoituksena on pitää auto ulkoasultaan alkuperäisenä mutta päivittää kaikki pinnan alla oleva. Maalaus tulee olemaan alkuperäistä mukaileva mutta e-kopan muotoja korostava. Tällä hetkellä auto on tallissa ja odottaa vielä grilliin pääsyä joka on jo hommattu. Työkeikat vain hidastaa tätä operaatiota, nytkin pitäisi lähteä siperiaan kuukaudeksi..

    Tekniikaksi olisi tulossa alumiini race blokkia vaparina kuivasumppuineen, joka on tällä hetkellä työn alla, Outlaw kisoissa ottavat noista sen 800 kaakkia mutta jos jotain katuystävällistä tosta meinais... Itsellä ei ole koskaan ollut tapana mennä siitä missä aita on matalin vaan tarkoituksena on ollut aina haastaa itsensä tekemällä kaikesta "paskasta" jotain mikä toimii. Kuvia tulen lisäämään omaan albumiin, jonka linkitän jossain vaiheessa tänne kun en viitsi sivuton kuvatilaa viedä.

    Mitähän muuta kertoisi.. No eiköhän tulevaisuus näytä sitten ja tulipaha avattua tämä ketju, myöhemmin sitten lisää paljastuksia.
     
  2. palontie

    palontie Double Gearhead

    Hienoa!Jäämme odottamaan...
     
  3. tapnie

    tapnie 2nd gear

    Tulipa sitten aloitettu pöhkimään koria hieman..eli kaipa se projekti on sitten virallisesti aloitettu. Lähinnä oli tarkoitus testata mirkan laikkoja miten kestävät ja kyllähän se ihan hyvin kesti siihen asti kunnes alkoi tulla kittiä vastaan. Täytyy miettiä tosissaan jos vaihtais oveen pintapellin kun oven etureunassa on todella syvät lommot jotka vedetty kitillä täyteen kuten nyt arvata saattoikin.Ruostetta nyt ei löytynyt hirveesti mutta ei se perunapelto hirveesti hymyilyttänyt.

    [http://aijaa.com/z5Z6Fm

    Samalla pitäisi viedä lohkoa koneistettavaksi huomenissa ja sen jälkeen alkaa etsimään uusia pinnanpultteja pukkeihin tai sitten uutta lohkoa :) hieman on hankala löytää kyseisiä studeja mutta eiköhän ne jostain ajan myötä löydy.

    http://aijaa.com/Ahvche
     
  4. Wade-

    Wade- Gearhead

    Hienon kuuloinen projekti sulla 8)

    Onko tarkoitus vetää koko kori peltipinnalle?

    Moottorisuunnitelma kuulostaa aika kivalle :D Mitä kansia oot suunnitellut? Itsekin mietiskelin alumiinilohkoa dusteriin mutta budjettisyistä jäi hommaamatta kun oli tuo 340 lohko valmiina jo... Studejahan kannattaisi varmaan tilata ihan mitan mukaan vaan jenkeistä? Niin itse tein kun tarvitsin pidemmät studit.

    Mielenkiinnolla seurailen tätä kyllä :wink:
     
  5. tapnie

    tapnie 2nd gear

    Joo tarkoituksena on puhaltaa kori soodalla ja käydä kotelot läpi ettei jää roskaa ja ruostetta muhimaan sinne. Soodan jälkeen kun kori ei kerää ruostetta niin herkästi kun itsellä on kylmä talli ja sitten kun talvella sitä lämmittelee silloin tällöin niin alkaa keräämään kukkasta peltipuhtaalle pinnalle. JOs Vihdin alueella joku tietää halvan soodapuhaltajan niin pistäkää tietoa tulemaan.

    KOrista on nyt keula purettu ja tällä viikolla kiinnittelen etupään grilliin kiinni. Viikonloppuna voisi yrittää vielä saada perä kiinni grilliin.

    Ennen koneistusta sovittelin lohkon perään 904:sta ja hyvin se siihen sopi. Tarkoituksena on päivittää 904 ja katsoa mitä se kestää. Kansiksi W9, jotka siis 48 nostajakulmalla ja palotilat CNC koneistetut, kanavat pitää tosin portata.

    Studit löysin jo mutta en laittanut vielä tilaukseen. Sovittiin koneistajan kanssa, että hän tekee pari puuttuvaa pulttia jotta saadaan ykkösen runkolaakerin kaula koneistettua uudelleen. Se kun on joskus murtunut ja on nyt hitsaamalla korjattu. Kunnes tämä homma on tehty niin koneen niputtaminen on vähän stopissa. Ei kukaan sattuis muuten tietämään mikä on A8 motin nokka-akselin ja kampiakselin keskikohtien välinen etäisyys? Tossa kun on ratasjakopää niin olisi tarpeen tuo mittatieto koneistajalle, jottei tule yllätyksiä välysten häipyessä.
     
  6. tapnie

    tapnie 2nd gear

    Tulli tänään touhuttua muutama tunti tallissa ja irroittelin etukelkan ja muut härpäkkeet sekä kiinnitin grillin. Taka-akseli pitäisi ottaa irti ja laittaa myös takaa grilli kiinni. Sittenhän se alkaisi olemaan puhallus kunnossa. Tulee olemaan muuten näppärä grilli. Saa juuri mihin asentoon haluaa kun pyöri räikän varassa.

    Tuossa nyt muutama kuva tämän hetken tilanteesta:

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  7. LPV

    LPV 3rd gear

    Onko tuo räikkä jostain ketjutaljasta, vai mistä?
     
  8. anglia67

    anglia67 3rd gear

    Kuorma-auton jarruräikältä näyttää.
     
  9. tapnie

    tapnie 2nd gear

    Joo, joku sellanen se taitaa olla. Itse en kyseistä grilliä ole tehnyt vaan löysin sen tämän palstan kautta.

    Eilen tuli irroteltua taka-akselisto ja kiinnitettyä kori myös takaa kiinni. Nyt on talli sen verran täynnä kamaa että täytyy ottaa varmaan muutama ilta siivouksen parissa ennenkuin alkaa tukevoittamaan koria. Kuvat jäi nyt tällä kertaa ottamatta.
     
  10. tapnie

    tapnie 2nd gear

    Pientä taukoa ollut töiden vuoksi mutta eilen hain koneistajalta lohkon, jossa on ykkösen kaula korjattu hitsauksen jälkeen samaan tasoon kuin muutkin kaulat. Seuraavaksi pitääkin sitten tilata uudet 50mm rullalaakerit nokalle sekä runkolaakerit. Clevitet ajattelin tähän hommata 3/4 uraisena.

    Eipä noita studeja sitten enään löytynytkään ARP:lta, eikä niitä hirveesti kiinnostanut kyllä vastaillakaan mutta ongelma ratkaistiin koneistamalla pari uutta tappia samaisen koneistajan toimesta, vastaavanlaisesta materialista mitä ARP käyttää.Nämä tapit kun eivät olleet tavalliset suorat vaan näissä on erikseen koneistettu tiukat keskitykset itse pukille.

    Itse koneistuksesta sen verran, että puuttuva runkolinja mallinnettiin 3d-mittauksella, jolla selvisi myös heti koko runkolinjan suoruus joka oli kuulemma erittäin hyvä. Tämän jälkeen sitten koneistus parista suunnasta. Öljyreikää ei ihan saatu tehtyä kun tuossa ykkösen kaulalle tulee kaksi linjaa viistosti. Olisi pitänyt olla laakeri jo mukana niin sen olis pystynyt myös sitten viilaamaan kohilleen. Pitää itse hieman kairata sitten kun saanut laakerit talliin.

    Korille ei ole tapahtunut mitään sitten grilliin saannin jälkeen koska en ole vielä hitsuukonetta saanut tuotua toisesta talllista mutta tehdään nyt konetta ensiksi vähän aikaa. Seuraavaksi pitäis viedä lohko kevyeeseen honaukseen ja tilata männänrenkaat myöskin ennen sitä.


    Mittailin myös noita mäntien, kankien ja tappien painoja:
    Männät 469g, H-profiili kanget 696g, tapit 130g.
    Kaikkissa oli painot gramman sisään , eli ei oikeistaan lainkaan heittoja.

    Tässä nyt muutama kuva miltä korjattu kohta näyttää.
    [img[​IMG][/img]

    [​IMG]
     
  11. tapnie

    tapnie 2nd gear

    Tallilla tuli hieman käytyä lähinnä putsailemassa osia.
    CP:n männät hinkkasin puhtaaksi ja sovittelin sylintereihin. Pientä hoonia ja välysten tarkastelua tarvitaan tosiaan.

    [​IMG]

    Carillon kanget on aika hyvin muutenkin putsattu entuudestaan sekä sovitettu männäntapeille joten sinne ei tarvi tehdä mitään.

    [​IMG]

    Sitten päätin ottaa muutaman kuvan noista W9 kansista.

    [​IMG]

    Imukanavaa:
    [​IMG]

    Pakokanavaa:
    [​IMG]

    [​IMG]

    Kansien mukana tuli 1,625" uudet pakovenat, jotka on varmaankin ihat riittävät. Imuventtiileiksi ajattelin hommata puolestaan 2,2" tuumaset. Niinkuin kuvista näkyy niin kannet on tosiaan raakakannet ja jonkinverran on niissä hommaa että on pulttauskunnossa. Kanavat, seetit ja ohjurit pitää käydä läpi. Sekä palotilat viimeistellä.

    Seuraavaksi taidan mennä laakerikaupoille niin saan tuon alakerran nippuun ja vietyä tasapainotukseen tai oikeammin tarkastukseen. Kone tulee kuitenkin kiertämään jonkin verran niin parempi tehdä varman päälle vaikka nuo on osat tuntuu olevan joskus tarkkaan puntitettukin.

    Tällästä pientä tällä kertaa...
     
  12. tapnie

    tapnie 2nd gear

    Tuli hahmoteltua kuinka korkea tuosta motista tulee ja tuleehan se konepellistä kurkistamaan...

    [​IMG]
     
  13. tapnie

    tapnie 2nd gear

    Pikästä aikaa pieni päivitys tämänkin osalta mitä opiskelun ja talonremontinnin ohelta ehti. Lähinnä on tullut odoteltua osia moottorin suhteen ja nyt kun on laakerit ym. pikkuosat kasassa niin pitäisi viedä lohko hoonaukseen sekä runkolinjan oikaisuun. Mittailin välykset kellolla ja yleisesti runkopukeissa onkin välykset 7-8 satkun välissä paitsi tuossa korjatussa ykkösen pukissa jossa välykset on nollassa.

    Kiertokanget on myös ok välyksellä eli 8 satkua kellon kanssa mitattuna. Pitääpä tehdä tiivistelmä spekseistä kunhan saan lohkon koneistuksesta ja alakerran kasattua.

    Kannet on viety portattavaksi ja varmaankin sitten kesän tienoilla saadaan ne asennukseen.

    Tänään tuli tehtyä hommia korin kanssa muutama tunti. Ylimääräiset pellit irroteltu ja seuraavaksi sama homma toiselle puolelle ja uudet pyöränkotelot työn alle.

    Olisi tarvetta sovitus renkaille 28-30" ja 13-14" leveänä, jos jollakin olisi ylimääräisenä tilaa viemässä käyttökelvottomia renkaita pääkaupunkiseudulla, niin voisin hakea pois.


    [​IMG]

    [​IMG]
     
  14. tapnie

    tapnie 2nd gear

    Tuli irroteltua katto tänään ja yllätyksekseni sisäosat näytti olevan varsin hyvässä kunnossa ottaen huomioon että autossa on ollut vinyylikatto. Pisteiden avaamiseen käytin Wurthin kautta hankittua pisteterää mallia "kultainen" jos se jollekin jotain sanoo kun en nyt koodia muista. Samalla terällä on tullut irroteltua kyljet ja muut pisteet ja vieläkin leikkaa kohtalaisesti vaikka nyt pitäisi jo kyllä vaihtaa uuteen.

    Seuraavaksi pitäisi avata helmat ja katsoa mitä sieltä löytyy, sekä myöskin cowl. Piti avata vielä A-pilarit mutta näyttää sen verran hyvältä että enpä taida. Ajattelin katso vaan endoskoopilla sisälle ja avata vasta sitten jos on jotain hälyttävää nähtävissä. Takapyörien koteloita pitäisi kanssa alkaa hahmottelemaan ja asentelemaan. Ajatuksena on, että suuret muutokset tehdään koriin ensin, kuten vahvikkeiden laitto, takapyörän kaaret, etu- ja takarungon yhdistäminen ym. mitkä jää pintapeltien alle ja sitten vasta puhallus ja pohjamaalaus.

    Tuossa nyt muutama kuva taasen, ruostehommat jää kyllä minimiin tämän projektin kanssa, onneksi. Jos tulevan viikonloppuna ehtisi taas hieman purkamaan lisää.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  15. tapnie

    tapnie 2nd gear

    Tämäkin etenee pikkuhiljaa. Käytin fisun hieman myöhäisellä vappuajelulla...

    Puhallukseen ja maalaukseen lähdössä
    [​IMG]

    ja vuorokautta myöhemmin uudella maalilla. Kuvat nyt on hieman huonoja kun aurinko sattui hieman häiritsemään.
    [​IMG]

    [​IMG]

    Kori on nyt vahvistehitsattu lähes kaikista saumoistaan sekä etu-ja takarungot yhdistetty. Täytyy sanoa, että konehuone jäykistyi huomattavasti heti tämän operaation jälkeen. Nyt alkaa sitten viimeisten ruosteiden korjaus mitä paljastui vielä puhalluksessa ja sitten osien takaisin sovitus. Takarunko on vielä hieman auki mitä teen sille, koska ajatuksena oli asentaa 4-linkit mutta niiden kunnollinen toteuttaminen vaatisi uuden tyyppiset runkoaisat.

    Koneen alakertakin kuulemma valmistuu tällä viikolla, sitten liikkuvien tasapainotus ja nippuun asennus.
     
    Fuselage tykkää tästä.
  16. arskazone

    arskazone Double Gearhead

    Wow Tapsa,pakko ottaa hattu päästä,propsit-ISOT!
     
  17. tapnie

    tapnie 2nd gear

    Juu Arska, lähti homma vähän lapasesta...
     
  18. palontie

    palontie Double Gearhead

    Vai vähän:DEnsi viikolla leimalle!!:D:D
     
  19. Wade-

    Wade- Gearhead

    Voisi jo sanoa, että kyseessä on perusteellinen korin läpikäynti :p Hyvältä näyttää!
     
  20. tapnie

    tapnie 2nd gear

    Noista koteloiden sisältä löytyy kyllä aikamoinen määrä kaiken maailman roskaa ja ruostetta ja tavallaan on mun mielestä tyhmää ja laiskuutta jättää ne käymättä läpi jos koko auto kuitenkin puretaan osiin muutenkin. Tuohon meneen kuitenkin sen verran aikaa ja vaivaa että tekee sitten niin ettei tartte miettiä koska ruoste iskee läpi.
     

Kerro tästä muillekin!