1972 barracuda

Ketju osiossa 'Projektit', aloittaja tapnie, 12.9.2015.

  1. arskazone

    arskazone Gearhead

    Joopa-joo,tässä on hyvää tekemisen meininkiä ja päivänselvää ettei olla 'flipperiä'
    rakentamassa.Myöskin pussihousut nostettu naulaan-jess,diggaan!
     
  2. tapnie

    tapnie 2nd gear

    Pitkästä aikaa jotain päivitettävää kun tuo vapaa-aika on niin pirun rajallinen nykyisin ja ei vaan tahdo löytyvän aikaa tämän tekemiseen. Toisaalta luulen etten ole ainut tämän ongelman kanssa.

    Koekasasin alakerran kun kaikki romppeet oli olemassa ja tämä toimenpide oli ollut To Do-listalla pitkän aikaa ennen kuin tasapainotukseen veisin romppeet.

    Lohkolle tehtiin runkolinjan tarkistus ja hoonaus sekä samalla tehtiin sylinterien hoonaus. Kampuralle jouduttiin tekemään kaikkien kaulojen hionta ensimmäiseen alikokoon, koska akselissa oli kolme satkua heitto. Paljon ajettu ilmeisesti jossain... Kiertokankien suoruus tarkistettiin ja samalla jouduin teettämään uudet yläsilmukan helat kun olivat liian väljät tappeihin. Tässä vaiheessa kiitokset Racers Placelle, josta onneksi sain nopeasti tangon oikeaa materiaalia ja joista sitten sorvautin uudet helat. Lohkon nostajien reikiin tehtiin myös kevyt hoonaus. Rullanostajat oivat tosin hieman levinneet alapäästään (rullan akselinkohdalta) ja olivat hieman nahkeat menemään reijästä läpi. Tosin hyvin ne siellä liikkuivat sen jälkeen kun olivat menneet läpi ja konetta pyöritti mutta taitaa olla viisaampi uusia ne vaikka pirusti maksaakin. Koneistukset Vantaan moottorikoneistamossa ja hyvää jälkeä koneistusten suhteen, kone pyörii nätisti, välykset siinä kuuden satkun tienoilla.
    Samalla testailin miten sumppupumppu ja damperi hihnapyörineen sijoittuu keskenään niin pääsee miettimän apulaitteiden paikkoja hihnojen kulun suhteen, Harmi vain kun ei ollut oikeita pultteja varastossa niin jäi roikkumaan tuo päätykansi.


    Tässä speksejä:

    Lohko Moparin A8 sprinttilohko, dekkikorkeus 9,6", poraus 4,135" ja runkolinjan laakerit SBM 340 mukaiset. Sylinteriputket. Kaikki pukit kiinni kahdella pultilla paitsi keskimmäiset kolme, joissa on vielä ristiin pulttaus lohkon sivusta. Nokka-akselin laakereina neulalaakerit. Nostajat koneistettu Chevyn kamppeille.
    Männät CP-Carillo ja tasan dekkitason kanssa. Tarkkaa tilavuutta en ole vielä ehtinyt mittaamaan.
    Männänrenkaat, CP-Carillo, Molyrenkaat. THG, ja low tension öljyrenkaat erillisellä oil rail supportilla.
    Kiertokanget, Carillo H-profilet, isku 6,123" Chevyn kaulat
    Kampura, Billetti, Bryantilta 4" iskulla, kaikki kaulat ensimmäisessä alikoossa.
    Laakerit Cleviten Triarmorit runkolinjassa ja kiertokangissa
    Milodon ratasjakopää
    SFI hyväksytty Fluidamper
    MSD Crank trigger
    March Performance serpentiini hihnapyörä kahdella käytöllä.
    Barnes sumppupumppu, käyttö suoraan nokka-akselista.
    Chevyn alumiininen öljypohja, joka muokataan sopimaan tähän lohkoon.
    Polttoaineena tulee toimimaan E85.

    Päivitetään speksejä sitä mukaan kun tulee uutta tavaraa haalittua kasaan.. jotain mä kuitenkin unohdin tästä päivityksestä.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    arskazone ja hevimies tykkäävät tästä.
  3. Lowry

    Lowry 2nd gear

    Missä tää kävi puhallettavana vai teitkö ite jossain?
     
  4. tapnie

    tapnie 2nd gear

    Pistin yv:tä.
     
  5. tapnie

    tapnie 2nd gear

    Jotain pientä pitkästä aikaa. Kannet tuli haettu viime vuoden puolella ProStreetin käsittelystä. Liikkuvatkin tuli tasapainotettua joulun jälkeen ja nyt olisi sitten kasaus vuorossa. Kasaus jäi hieman kesken kun pitää ottaa hieman sylinteriputken alapäästä pois tavaraa kun limput ottavat nyt kiinni. Tasapainotuksessa kun laitettiin malloryn sijasta pienet nöölit tigillä kiinni ja nyt kampura sitten enää mahdu pyörimään. Tiukkaa on.. Keinuvivuiksi tuli T&D:n setti jotka on 1.6 vipusuhteella. Nyt pitäisi sitten alkaa miettimään nokan valintaa ja tai sitten joutuu varmaan teettämään customina sen. Puristukset sijoittuvat 4.165 tiivisteen porauksella ja 045 paksuudella 13,4 paikkeille. Jos käyttäisi 051 paksuista tiivistettä niin sitten puristukset laskisi 13,17 paikkeille.

    Vaihteistoksi tulee todennäköisesti mersun 722.6 rattivaihteilla, joten sellaistakin täytyy alkaa etsimään saksan maalta jos edullisesti löytäisi jostain.
    [​IMG]
     
    arskazone tykkää tästä.
  6. Lowry

    Lowry 2nd gear

    Vaihteisto valinta kuulostaa mielenkiintoiselta. Onko korihommat edennyt?
     
  7. tapnie

    tapnie 2nd gear

    Korihommat on jäissä kun joutuu töissäkin käymään. Helmat tosin on hitsuuteltu takaisin kiinni mutta muuten on kesken ja paljon. Jospa se tästä.
     
  8. VilleTre

    VilleTre 3rd gear

    Seurataan,hyvää tekemistä olet saanut aikaiseksi.
     
  9. tapnie

    tapnie 2nd gear

    Liikaa on aikaa mennyt viimeisestä päivityksestä mutta projektit kestää ja uusia tulee. Kuitenkin tämän tapauksen osalta on homma edennyt siihen vaiheeseen että kone alkaa olemaan kasassa mekaanisesti sekä korityöt pääsee kunnolla alkamaan. Tänään tuli postissa uusi kaaveli millä sovitellaan mersun vaihteisto moparin perään(tietysti vaihteisto käydään läpi ja pakkoja lisätään). Tarkoituksena olis käydä dynossa talvella katsomassa miten on onnistuttu motin suunnittelussa. Lisää tarinaa kuvien muodossa piakkoin.
     
  10. MJF

    MJF Gearhead

    Jahas, vai tähän projektiin se kaaveli tulikin, onhan tätä tullut seurattuakin :)
     
  11. Remmiveto

    Remmiveto Gearhead

    Mukavaa lukea että muutkin on katsonut laatikon ulkopuolelle.

    Moottori on hieno. Korkea puristus tulee rajoittamaan käyttöä.

    Korityö hyvällä mallilla. Muutaman korin avannut noin. Oman b-korisen projektin vein tuosta vielä hieman pitemmälle.

    Putkirunko piilotettu taka-aisojen ja kattopalkkien sisään. Keula kokonaan putkea mutta kanttaan "aisat" putkien päälle.

    Etuakselistona C4 Corveten.

    Moottorina minulla on rakenteilla välijäähdytetty 4,7L Kenne Bell ruuviahdettu Viperin (Ilmorin) 8.3L V10, Diamondin männät, Verdin veivit, Verdin 5 stage pumppu.

    Laatikkona MB 722.649 eli järein tutummin Maybachin laatikko. (V12 tt malleista) +1000Nm vakiona.

    Peräksi olen kaavaillut Danan 70 uivin vetarein ja keskimutterinavoin. Takapyörät 345/35/19

    Korissa alumiiniset puskurit, etulokarit ja luukut.

    Lisää Instagram (hastag) project_plan_bee

    Seuraan mielenkiinnolla.
     
  12. tapnie

    tapnie 2nd gear

    Kaikkea muuta pikkuhomaa on tullut tehtyä talon suhteen, mutta nyt kone alkaa olemaan kasassa pikkuhiljaa Nokka-akselin päähän on sovitettu alumiiinen adapteri öljypumpun käytölle. Kannet vippoineen on koekasattu tikkuineen. Koekasauksessa tuli huomattua, että sylinterin 5 ja 6 imukanavan osalta pitää hieroa hieman lisää tilaa, jotta 3/8 työntötangot sopivat liikkumaan, ahdasta on. Läppärungot maalasin VHT:n ryppymaalilla ja tässäkin tapauksessa joutui pari kertaa testailemaan oikeaa tapaa.. Suuttimiksi on hankittu boschin 1000cc/ 3bar. Seuraavaksi pitäisi ne istuttaa runkoihin. Sitten alkaakin miettiminen sytkän ja ruiskutuksen toteutuksen suhteen, Letkutukset öljynkierron ja vesien suhteen pitäisi myös tehdä mutta se käy nopeasti verrattuna tähän kaikkeen muuhun sovittamiseen ja kompastuksiin mitä tämän koneen kanssa on ollut, noh, onpahan ollut haastetta, eikä tule heti samanlaista vastaan, toivottavasti.

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Muokattu: 18.12.2018
    Herje, FuryIII '71, wilburi ja 4 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  13. Jopas_jotakin

    Jopas_jotakin 3rd gear

    Komeaa työtä, isot propsit!

    T. Jopasmies
     
  14. tapnie

    tapnie 2nd gear

    Illat tällä viikolla on asennettu ja linjattu koria liiikuteltavan teräsrungon päälle. Päätin tosiaan asentaa koko komeuden U-palkeista kasatulle kuljetusrungolle, jonka aikoinaan sosialisoin eräältä laiteasennustyömaalta. Hitsasin korin kiinni 6" korkeudelle ja palkisto toimii referenssinä kun tarkistelen alustan mittoja. Eihän se täysin vääntöjäykkä rakenne ole, mutta kelpaa tähän tarkoitukseen mitä olen ajatellut. Ajattelin samalla asentaa koneen ja laatikon pakettina keulille mock-up tarkoituksessa niin näkee paljonko pitää ottaa pois kardaanitunnelista kun tuohon nyt tulee tosiaan tuo mersun laatikkko tai NAG1 toiselta nimeltään. Eilen aloittelin myös 4-linkkien asentamista. Tähän tulee Control Freakin paraller linkit, Etualselisto pitäisi myös päättää ja asentaa jossain vaiheessa. Tässä on hyvä kun kori on asennettu liikuteltavan rungon päälle niin saa kätevästi sitä siirreltyä pois tallista tarpeen tullen. Jospa viikonlpoun aikana olisi jo enemmän kuvia ja edistymistä näytettävänä niin ei jää virtuaalirakentamisen asteelle.
     
    MJF ja cellu tykkäävät tästä.
  15. tapnie

    tapnie 2nd gear

    Pientä edistymää tapahtunut. Laatikkohan oli mersun kaavelilla ja löysin tosiaan jeepin mallistosta sopivan, joka sopi suoraan heittämällä niin laatikkoon kuin moottoriinkin. Näitä swappejaha on on tehty enemmänkin mitä olen lueskellut. Laatikkoa ostaessani tiesin, että siinä oli vikaa ja sellaisena se minulle myytiinkin. Kaavelin vaihdon vuoksi jouduin siis purkamaan laatikon osittain ja samalla todennäköiseksi syyksi paljastui öljypumppu, joka oli tehnyt ikävää jälkeä niin itseensä kuin mesen kaaveliinkin. Kitkalevyt itsessään olivat hyväkuntoiset eikä mitään vaurioita niissä näkynyt, Sisuskalut olivat muutenkin erinomaisessa kunnossa silmin nähden. Jatkossa kun tulee laatikon lopullinen kasaus ajankohtaiseksi, pitäisi kasvattaa pakkojen kokoa lisäämällä muutama levy lisää jokaiseen. Onneksi tässäkin asiassa googlen ihmeellinen maailma autttaa, sillä en ole pahemmin vaihteistojen kanssa touhunnut. Vinkkejä otetaan myös vastaan jos foorumilla on tietämystä näiden laatikoiden osalta. Tällä hetkellä laatikko on koneessa kiinni tosiaan vain Mock Up tarkoituksessa.

    [​IMG]
    [​IMG]
    Öljypumpun päädystä:
    [​IMG][/url

    Kaavelin päädystä:
    [​IMG]

    Taka-akselin linkkejä asentelin myös viime viikolla, Varsin helppo asentaa/sovitella paikoilleen, Tosin ovat vielä hitsaamatta paikoilleen kiinni. Itse akselikin pitäisi sovittaa ja heftata paikoilleen.
    [​IMG]
     
    Herje, VilleTre, isalmela ja 1 muu tykkäävät tästä.
  16. Remmiveto

    Remmiveto Gearhead

    Yleisin W5A-sarjalaisen parannuskeino on vaihtaa solenoidit sininsiin AMG;n tekemiin. Samoin parantaa vaihtoa poraamalla reikä venttilipöytään.

    Pakkojem toimintahan/ voitelu ei ole perinteinen, en tiedä siksikö harvemmin laitetaan lisää, vaihdetaan eri materiaalisiksi ennemmin.

    Linkeistä, oliko minkälaiset ohjeet?
    Linkkikarttaa?
     
  17. tapnie

    tapnie 2nd gear

    Saman käsityksen olen saanut, että solenoidien vaihto olisi yksi toimenpide sekä tosiaan reiän poraus/ suurentaminen venttiilipöydässä Jotkut lisäävät kitkalevyjä ja toiset taas vaihtavat parempaan materiaaliin. Kaikilla luonnollisesti omat argumentit miksi näin. Katselin Raybestos Stage1 levypaketin hintaa Vaihteistokaupasta niin se voisi olla yksi vaihtoehto. Täytyy nyt kuitenkin vielä purkaa loput osat laatikosta niin näkee tuleeko mitään yllätyksiä ja saan varmuuden muiden kytkimien kunnosta ja päätän sitten miten edetä vaihteiston suhteen.

    Linkit ovat nämä, aika näyttää miten nämä sitten toimii.. http://www.freakride.com/product/mopar-4-link-coil-over-rear-suspension-systems-copy/ Päätin antaa kuitenkin runkoaisojen olla alkuperäiset niin päädyin nyt tähän ratkaisuun.

    Tätä projektia tehdään rauhallisesti ja omaksi iloksi. Työkalupuolelle on tullut tehtyä myös joitain hankintoja, jotta, pystyy itse tekemään pieniä custom osia tarpeen mukaan projektin edetessä. HBM:ltä tuli jyrsin ja parin viikon sisään pitäisi tulla vielä sorvi. Tuli myös hankittua Esabin Caddy 2200 AC/DC lähinnä alumiinihitsauksen vuoksi. Nopeasti testailin tavalliseen peltiin ja ei voi muuta sanoa kuin taitaa MIG jäädä tallin nurkkaa pölyttymään kun on suuremmat hitssaukset saatu alustan osalta tehtyä...
     
    Remmiveto, PeteKoo ja arskazone tykkäävät tästä.
  18. tapnie

    tapnie 2nd gear

    Kyllä se vaan alkaa näyttää jo siltä, että pohjamaalit vois kohta vetää pintaan, vuosien jälkeen.
    [​IMG]
     
    1purehell, Visa, Gary Grand ja 8 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.

Kerro tästä muillekin!