1974 El Camino

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Projektit', aloittaja Gary Grand, 23.3.2025.

  1. max

    max Double Gearhead

    Aika räväkkänä vaihtoehtona oon harkinnut aivan tätä perus GM 15" peltivannetta leveänä,mutta väri oliskin mustan sijasta 60-luvulla Nascar vanteissa käytetty kullan ja pronssin välimaastossa oleva sävy.
    Eli jos auto olis vaikka musta tai sininen,niin efekti olis kyllä toimiva.
     
    sleepercooler, 4d sedan, Seevu ja 1 muu tykkäävät tästä.
  2. Jopa 50 -luvun..

    [​IMG]
     
    Gary Grand tykkää tästä.
  3. Pillgrim

    Pillgrim 1st gear

    Siniseen on vaihdettu BOP perä, kun orkkiksesta meni vetoakseli. Välitystä en muista,
    mut villi veikkaus on alle 3.
     
  4. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead


    Ei nyt peltivanne mutta vanhan ajan 15" vanne kuitenkin, värjättynä Subarun gold vannevärillä, ja päälle mattalakka:

    [​IMG]
     
    LPV, JouniK, kuula ja 1 muu tykkäävät tästä.
  5. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Joskus oli mullakin tälläinen vuoden -76 Camino, ja olisko ollut jopa parempi yksilö Gary tekee, mutta se tuli purettua ja myytyä osina pois kun tallitilat oli ns haasteelliset silloin. Ja olisko ollut jotain malttamattomuutta laajoja peltitöitä tehdessä päälläo_O

    Tästä Garyn laitteesta tulee varmasti asiallinen peli, hienoa tekemistä.
     
  6. Gary Grand

    Gary Grand Double Gearhead

    Tuommoinenhan sen alla on.

    [​IMG]

    Selkeä BOP siis siinäkin.:D
    Katotaan mitä nää kestää..o_O Eihän nää ihan heikkoja ole.
    Paria akselia on tosin jo ehdoteltu tai mietitty. Kaverilla olis Fordin 8.8 lukkoperä suolaiseen hintaan, mutta sen kanssa ei tarviisi ainakaan heti miettiä kestoa/osien saatavuutta.
     
  7. Gary Grand tykkää tästä.
  8. Gary Grand

    Gary Grand Double Gearhead

    Eikös nuo BOPit ollut jo aikalailla -70-luvun alusta eteenpäin 8.5"?

    Joo..
    Tuolta Buick perforamncelta lainattuna:
     
  9. Tämä tuli mieleen vaan siitä, että shr1 kertoi omassa projektiketjussaan, että se BOP 8.2 on vaikea kohde nykypäivänä. Ei saa osia jne.

    Ilmeisesti tämä on 8,5 on paljon parempi siinä suhteessa. Tässä on niiden välityksiä:

    Original gear ratios were 2.41:1, 2.56:1, 2.73:1, 3.08:1, 3.43:1, 3.73:1 and 4.10:1.
     
    Gary Grand tykkää tästä.
  10. 0132

    0132 Gearhead

    Jos muuten keulan osia on vielä haussa, niin multa löytyis tallista ylimääräiset sammakon silmät ilman umpioita.

    Oiskohan ne vähän myöhäsempää erää, kun se umpion yläpuoleinen kaari on paksumpi, kuin tuossa mun 74:ssa?
     
    Gary Grand tykkää tästä.
  11. shr1

    shr1 Gearhead

    Tuo minun toisaalla mainitsema 8.2" on ainoastaan Buickissa vuosina ´68-´70 käytetty 10bolt. Ei siis BOP-perä. Älkää hyvät ihmiset sekaantuko siihen akseliin! :odconfused: BOP:iin saa osia kyllä...
     
    Gary Grand tykkää tästä.
  12. Gary Grand

    Gary Grand Double Gearhead

    Koneen nyppäsin Jeepistä ja meinasin tiputtaa Caminoon. Ei menny niinku römssöössä.:mad:

    Apukuskin puoli.

    [​IMG]

    Kuskin puoli.

    [​IMG]

    Ja edestä.

    [​IMG]

    Pituussuunnassa tilaa siis olisi keskellä, mutta kun ottaa sumpun nurkista kiinni.
    Kuvien tilanteesta pitäisi vielä 3-5 senttiä tiputtaa alaspäin..:confused:

    Etupalkin muoto.

    [​IMG]

    Tuossa on alla gen 6 koneen öljypohja.
    Tuolla muodolla menisi kivutta kone paikalleen..

    [​IMG]

    Eli alemmassa pohjassa on reilut viisteet just tuolla ahistusta aiheuttavalla kohdalla.

    Puukottaisko etupalkkia vai öljypohjaa vai löytyiskö halpaa öljypohjaa Mark IV koneelle.o_O
     
  13. Katsuria saattaa kiinnostaa väärällä tavalla, jos leikkelee etupalkkia.

    Rockautossa on kuvia alkuperäisestä öljypohjasta. Näyttää olevan lyhyempi sumppu verrattuna tohon siniseen:

    [​IMG]
     
  14. rodhot

    rodhot Gearhead

    Omassa oli -69 camaron öljypohja ja jouduin nostamaan konetta 2cm jotta mahtui. Myöhemmin leikkelin öljypohjan kun kone siirtyi -64 Impalaan
     
    Gary Grand tykkää tästä.
  15. Gary Grand

    Gary Grand Double Gearhead

    Öljypohja sai sitten hivenen väkivaltaisempaa hyvänäpitoa ja kone tipahti oikeaan korkoon..
    Kuvia en käsitellystä öljypohjasta laita. :(
    Jos joku sitä haluaa kauhistella, niin saa itse könytä auton alle katsomaan..:D

    No, ennenkuin kone meni alas asti, piti moottorinkorvakkeet laikata kahtia ja siirtää kiinnityspistettä sivusuunnassa yli sentin puoleltaan. :mad: Taas sitä GayMänin helppoutta..

    Koneenkorvia löytyy ainakin kolmea eri syvyyttä minun tietoon:
    Car, joka pitäisi olla matalin
    Truck, joka pitäisi olla korkein
    Diesel joka sopii Truck-palkkiin, mutta on koneen lohkon leveyden takia vähän matalampi kuin Truck korvake. Tämä sama tiettävästi on myös Truck/ Big Block.

    ..ja tietysti sitten näiden lisäksi pääsin nyt tutustumaan tuohon Car/ Big Block -korvakkeeseen, joka on vielä vähän matalampi kuin Car -malli.. :confused:

    Joka tapauksessa Facen El Camino-ryhmän tietäjät tiesivät kertoa tästä melko harvinaisesta korvakkeesta ja etukäteen..
    Eihän tuon mikään harvinaisuus pitäisi olla kun miettii tehtyjen isolohkoautojen määrää, mutta suurin osa niistä on ollut vanhanmallisella sandwich koneenkorvakkeella eikä noilla uudemmilla läpipultattavilla.:D

    Matalista korvista tuli silpomisen ja hitsailun jälkeen vielä matalammat.. :p

    Noin se jäi eilen.


    [​IMG]

    Lootan takakannake askarreltava seuraavaksi.

    27-poorista yokea ei näköjään omissa varastoissa olekaan, niin laitettava tilaukseen..
    Laukkasella näkyi olevan reipas 70€ uusi ja käytetyistäkin pyytelevät 50€.
    Sopivan pituisen kardaanin löytyminen olisi lähinnä ihme.. Joku 140cm sain pikaisesti mittanauhalla.
    Joutuu ilmeisesti taas antamaan rahaa Hiomo Kantaselle että tekevät noista ylipitkistä sopivan.
     
    Seevu ja Isamu tykkäävät tästä.
  16. max

    max Double Gearhead

    Peltisarjat näyttäs sopivan paikalleen pelkääjän puolelle,entäs kuskin puoli?
     
  17. Gary Grand

    Gary Grand Double Gearhead

    Kuskinpuoli istuu paremmin. Joka suuntaan jäi ilmarakoa.:cool:
    Tältä puolelta joutuu kutospytyn putkea hivelemään vasaralla kun hipoo alatukivarren korvaketta.

    Eli nehän istuu kuin tehtaalla tehty!:D

    Pistin aamulla Kuttilaan kyselyä tuulilasista.
    Nyt tuli tarjous..
    "Vihreä sävylasi tummalla yläreunalla 390€ + rahti 80€"

    Köh.. [​IMG]
    No, köyhälle kaikki on.. Eihän tuo mikään kallis ole nykyautojen laseihin verrattuna.
    Kai se on vaan tilattava.
     
    Muokattu: 15.4.2025
    Seevu tykkää tästä.
  18. kerkko

    kerkko 3rd gear

    Parin tonnin korvilla, vähän alle? Ilmeisesti iso työ järjestelmien kalibrointi? Mutta hyvä tuli. Seuraavana päivänä napsahtaneen nastan vaurion sai onneksi fiksattua. Nimim. terveisiä merkkiliikkeen lasinvaihdosta.
     
    Gary Grand tykkää tästä.
  19. LPV

    LPV 3rd gear

    10 bolt peristä vielä...
    GM perät on olleet vuodesta 1970 saakka "corporate" periä. Eli kaikissa samat sisäkalut murikassa. Raideleveydet ja kiinnitykset korisarjan mukaan.
    Tuossa hyvä artikkeli Speedway Motorsilta:
    https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&opi=89978449&url=https://www.speedwaymotors.com/the-toolbox/gm-10-bolt-identification-and-upgrades-7-625-7-5-8-2-8-5-8-6/143507?srsltid=AfmBOoppHNT7sOre4daIf1KzS_NwJ3FMijduW3VtcZEbVxer2h2da6jY&ved=2ahUKEwjZsZaw3eCMAxXxLRAIHVH0Kh8QFnoECDgQAQ&usg=AOvVaw2ih0sFFWxxlkKleb94J-aH
    10 bolt muuttui 8.5 tai 90 luvulla 8.6 kokoiseksi ja kaikissa merkeissä sama perä sarjoittain.
    70-77 GM A-body
    70-96 B-body
    75-78 E-body
    70-81 F-body
    70-79 X-body
    79-08 GM Trucks/SUVs
     
    Seevu ja Gary Grand tykkäävät tästä.
  20. Gary Grand

    Gary Grand Double Gearhead

    Tämä olikin hyvää tietoa.:odcool:
    Omissa vempeleissä on jo tullut 8.5/8.6" pikkuperät tutuiksi, mutta BOP:it on vielä jäänyt tutustumatta.
    Tuo "pikku" ihan sen takia, kun 14-bolt 9.5" ja varsinkin 10,5" on paljon tutumpia GM peristä..:rotfl:
     
    4d sedan tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!