1974 El Camino

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Projektit', aloittaja Gary Grand, 23.3.2025.

  1. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Toi 14-naulanen 10,5" on kyllä järeä tapaus, painoakin riittää.

    Muistan kun kerran yks kyseli että onko GM:llä mitään järeämpää akselia kuin 12-pulttinen, sanoin että on, 14-pulttinen. Funtsi sitten että voiko sellaisen laittaa Camaroon? Vastasin että ei voi:D
     
    Gary Grand tykkää tästä.
  2. Gary Grand

    Gary Grand Double Gearhead

    Caminon peräänkin tuli kurkistettua. Ja putsattua.. ja kansi tiivistettynä jäi odottamaan öljyjä.

    Joskus hiukan pinjoni hiponut murikkaa..:confused:

    [​IMG]

    Varsin epäselvät meistaukset oli lautaspyörässä.

    [​IMG]
    "41-1_" välitys..
    Olisko meisti hajonnut, mutta toisesta pinionin numerosta ei saa selkoa.
    Koitettava pyöritellä ja laskea välitys, kun joutaa.
     
  3. Tämä on minun arvaus:

    I believe its 8.5 ring,2.42 ratio, ring numbers are 1234475..41-17..GMC

    Astetta pitempi välitys..:rolleyes:
     
    Gary Grand tykkää tästä.
  4. Gary Grand

    Gary Grand Double Gearhead

    Jösses!?!:confused: 2.41 :odeek::wc:

    Aattelin että 41-16 olis jo pitkä..:rotfl:
    Tuolla vois lähteä testaamaan huippuja.

    Otanpa toisenkin perän auki..:lol:Mitä auton alla pyöritellessä kierroksia laskeskelin, niin pitäis olla vähän järjellisempi välitys.:odroll:
     
  5. Sä tarttet sen kumppaniksi Bemarin manuaalilootan..;)
     
    Gary Grand tykkää tästä.
  6. max

    max Double Gearhead

    454 kun nokalla jyllää,niin tuolla välityksellä pääsee jo soonisiin nopeuksiin.Pitäiskö sanoa tukka suorana jos sullakin sitä olis.
     
    Gary Grand ja Seevu tykkäävät tästä.
  7. Gary Grand

    Gary Grand Double Gearhead

    Kulkee niin että tukka lähtee?:D
    No, tukka tais aikanaan harventua kun CR500:ia oli muutama leikkikaluna..:confused:

    Ei se huippunopeus, vaan se matka sinne..:cool:
     
    Pikku-Kalle ja max tykkäävät tästä.
  8. Gary Grand

    Gary Grand Double Gearhead

    Jäänyt päivittelemättä tilannetta muuten..

    [​IMG]

    Putket, bensalinjat ym. pientä alkaa olla kunnossa.
    Pitäisi nostaa koppaa vuorostaan työtilaan, niin voisi hitsata pari paikkaa vielä..
    Sitten nuo voisi yhdistää.:cool:

    Tehdä sähköt loppuun ja kasata sisustan.. ..ja, ..ja..:odroll:
     
    FuryIII '71, Mija, Impala 69 ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  9. max

    max Double Gearhead

    Pakoputket näyttäs olevan 3" kokosta.Eihän nyt kukaan itseänsä kunnioittava voi pienempää laittaakaan.
    Tais olla niin jos motti on luokkaa 500hp ja sille tarjoaa 2.5" putkistot niin se kuristaa jo voimantuottoa.
     
    Gary Grand tykkää tästä.
  10. Olen joskus tämmöisen taulukon löytänyt:

    Performance Exhaust Systems: How to Design, Fabricate, and Install -kirjassa on tämmöinen taulukko:

    [​IMG]
     
    kerkko ja Gary Grand tykkäävät tästä.
  11. Gary Grand

    Gary Grand Double Gearhead

    Putkikoko tulee vähän semmoisena kokeiluna..
    Tuo kone Jeepissä, kahdella 2.5" putkella( ja 2 1/4" pöntöillä) kuulosti melko vaisulta.
    Jos ei ala luonne paljastua näillä putkilla, niin sitten on vain ihan liian vähän nokkaa.:D

    Tosin metrin alkukäyrillä käynnistely pihassa sai kissan menemään piiloon talon sisällä ja koirakin kuulemma alkoi vinkua..:D

    Ihmeen hyvin saa moottorin luonteen kastroitua liiallisella vaimennuksella..o_O
     
    Kustom STW, sleepercooler ja Seevu tykkäävät tästä.
  12. Gary Grand

    Gary Grand Double Gearhead

    Kone tuossa nyt on vakioporauksella ja iskulla oleva 454.
    100cc ovalport kannet 3856206, männät 30cc patilla, nokkana Cranen 278/290 .529/.525"
     
  13. Gary Grand

    Gary Grand Double Gearhead

    Vaihteeksi korihommia.
    Ensin parit paikat.
    [​IMG]
    [​IMG]

    Sitten uskalsikin jo kopan nostaa ylös.
    [​IMG]

    Kyllä mä tarviisin reilusti pienemmän vehkeen näihin hommiin. ‍
    On niin tunnotonta touhua tällä koittaa näin pieniä ja hentoisia värkkejä hoidella!!?:odeek:

    Meinasin tuonkin repiä kahtia, kun oli jääny yhdeltä reunalta vähän kiinni!:wc:
    Onneksi syrjäsilmällä huomasin että runkohan liikahti mukana kun aloin nostaa.. o_O

    Olihan siellä jo takapyörät 20 senttiä ilmassa.. :confused:

    Nyt olisi pehmeät kohdat kivasti tyrkyllä!
    Pääsee hitsaamaan altapäin! :cool:

    Kipinöitä hihoihin ja kalsareihin!:odrazz: Liikettä lantioon!:odoops:
     
    FuryIII '71, Kustom STW, Seevu ja 5 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  14. Harva sitä pääsee kehumaan, että on liian iso vehje..:rolleyes:
     
    maxvo2, Kustom STW ja Gary Grand tykkäävät tästä.
  15. Gary Grand

    Gary Grand Double Gearhead

    Joo...:oops:

    Tuon Åkermanin sovittaminen noinkin ahtaaseen rakoon kuin mun työpiste, vaati jo vähän pujottelua.
    Eikä mitään äkkinäistä passaa tehdä, kun kaikki antaa periksi, mihin koneella osuu.:confused:

    Jos joku haluaisi vaihtaa 8-15tn ympäripyörivän koneen suoralla vaihdolla 23tn vehkeeseen, niin saattaisin olla hyvinkin kiinnostunut.
    Tai voisin kai väli"rahana" jotain autojakin antaa..o_O

    [​IMG]
     
    FuryIII '71, kerkko, Kustom STW ja 3 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  16. max

    max Double Gearhead

    Mulla on pienet ja mitättömät vehkeet suhun verrattuna,sillä Bobcatilla nostan lauantaina motin pois ja uuden sisään.
     
    Gary Grand tykkää tästä.
  17. Gary Grand

    Gary Grand Double Gearhead

    Tämä maailma on pienten ja vikkelien..
     
    max tykkää tästä.
  18. Gary Grand

    Gary Grand Double Gearhead

    Iskin taas kiinni ruosteisiin..

    Kopan etukiinnike on vähän kuppainen.

    [​IMG]

    Onneksi on tuo varaosahylsy. :p

    [​IMG]

    Nappasin siitä etunurkan ehjällä korvakkeella ja aloin vanhaa nurkkaa laikkailla pois.

    Koko illan sai yhden halvatun kulman kanssa nujuamiseen käytettyä aikaa, eikä uusi pala vielä tarttunut edes paikalleen.
    Tuossa kohtaa menee sinnetänne tupla- ja triplapellitystä, eikä tehnyt mieli sipaista liikaa pois mistään kohtaa.
    :confused:

    Jäikin kuva ottamatta putsatusta nurkasta..:oops:
     
    Isamu tykkää tästä.
  19. maxvo2

    maxvo2 Double Gearhead

    Eikös sitä tavata sanoa, että isolla pärjää aina! :D
     
  20. Gary Grand

    Gary Grand Double Gearhead

    Sinisestä napattu irtokorva näyttää varsin hyvältä.:cool:

    [​IMG]

    [​IMG]

    Toissailtana räntäsateessa sain kovaa peltiä etunurkkaan lisättyä sen verran että korikorvake pysyy jatkossakin kiinni.

    [​IMG]

    Takaisku iskikin sitten eilisiltana..
    Kaasu loppui Migatronicistä just kun olin saanut kopan etukorvakkeen heppailtua paikalleen.
    Tänään sitten heti aamusta Jkylään hakemaan kaasua.

    Täydellä putelilla vahvistettuna pääsin uudella raivolla rojektiiliin kiinni. :odcool:
    No, homma alkoi yskähdellä heti uudestaan kun olin saanut sen korvakkeen hitsattua.. :wc:
    Lanka loppui. :odeek:
    Pari kelaa autotallin nurkassa on, niin niitä kaivelemaan esiin.. o_O
    No, prkle..:confused: Molemmat millistä!?! :mad:
    En ala hitsaamaan koripeltejä millin langalla! :wc: Enkä lähde toista kertaa kaupoille lomapäivänä!
    Millinen lanka koneeseen ja päätös orkkisrungon kunnostamisesta syntyi.. Kolmemillistä peltiä on hyvä vedellä millin langalla! :poff:

    [​IMG]

    Aika paljon sai aikaa kulumaan putkilinjojen, ym. hilppeiden irroittelussa ja rungon kääntämisessä pystyyn, niin paljon ei valmista vielä saanut aikaiseksi..

    [​IMG]

    Lidlin plasma näytti kyntensä tuon kolmemillisen pellin kanssa. :odcool:
    On sillä Jeepin akselista jo tullut korvakkeita poistettua ja uusia tehtyä, mutta toimivuudesta jäi tuossa hommassa huono maku suuhun talvella. :odeek:
    Nyt tajusin, että syy silloiseen pätkimiseen ja yökkimiseen olikin sinkityssä pellissä jota silloin silppusin!
    Ruosteinen ja musta sillä menee kuin piparitaikinaa leikkaisi.:poff:
     
    eeko, Seevu, Isamu ja 1 muu tykkäävät tästä.

Kerro tästä muillekin!