1980 Dodge Aspen 4d

Ketju osiossa 'Projektit', aloittaja Tarkeet, 6.3.2016.

  1. maverick999

    maverick999 2nd gear

    Tää on hieno yksilö kyllä ja hyvissä käsissä. Sääli kun en pääse Lahteen tänä vuonna, olis ollu kiva nähdä tää livenä.
     
    Tarkeet, Gary Grand ja isalmela tykkäävät tästä.
  2. Tarkeet

    Tarkeet 2nd gear

    Kiitos :)

    Tuleehan noita tilaisuuksia.
    Voi olla että lahden reissu itselläkin vaakalaudalla. Iski flunssan perkule kun piti mennä auto ruuvaamaan kondikseen. Jossei muuta niin lähden Volvolla käymään näyttelyä katsomassa.

    Ehkä parempi näin, niin kerkiää nuo fusible linkitkin saapumaan. Sulakkeella rakennetut väliaikaratkaisut olisivat todennäköisesti aiheuttaneet vaan lisää päänvaivaa...
    Parempi rakentaa kerralla kunnolla.
     
    maverick999 tykkää tästä.
  3. Tarkeet

    Tarkeet 2nd gear

    Kojelauta kasaan, ratti paikalleen, kaljaa koneeseen, fusible linkin vaihto ja menoks!
    [​IMG]


    Kunnes 500 metriä myöhemmin...
    [​IMG]

    Kaasupoljin alkoi tuntua aavistuksen oudolta ja ohjaus jäykistyi kun käännyin liikenneympyrään. Ympyrästä ulos kääntyessäni ratti potki vastaan ja kuului rutinaa. Lopulta auto sammui eikä enää lähtenyt käymään. Kuoleman uhatessa sanotaan elämän vilisevän silmissä, näissä tilanteissa silmissä vilisevät mahdolliset murto-osa sekunnin diagnoosit: "ratti irtosi? tehostin hajosi? Citykani pääsi konehuoneeseen?".
    Ei muuta kuin tien sivuun, pelti auki ja ihmettelemään. Hetken siinä ihmeteltiin kun huomasin että kaasuttimen kaasuvipu oli jatkuvasti "vedettynä", vaikka kukaan ei ollut polkimella. Vähän aikaa pyöriteltyä frendi tokaisi: "toi vaijeri on ihan rispaantunut". Kyseessähän oli kaasuvaijeri joka oli mennyt jengalle rattiputken ympäri tiukassa käännöksessä. Ilmeisesti tarttunut johkin pulttiin ja suojakuori hajonnut parista kohtaa.
    Tuli aika typerä fiilis. Kai tuota voi sanoa omaksi mokaksi, sillä vaijeri on saattanut mennä huonoon asentoon sähköjä setviessä. Eipä edes käynyt moinen mielessä :rolleyes:

    No ei muuta kuin vaijeri toista kautta ja kovaa ajoa kotipihaan. Vaijeri itsessään on vielä ehjä, mutta täytyy vaihtaa se kuitenkin.

    Positiivisena seikkana kone käy nätisti *kop kop*. Ei ole kertaakaan kehrännyt yhtä kiltisti talviseisonnan jälkeen.

    Palaneesta fusible linkistä tehtiin ns. "pikavaihdettava" versio, mikäli joku sitä vielä polttaa jostain syystä. Näin ei tarvitse jäädä kadunvarteen kiroomaan, vai voi hoitaa sen ähräämisen sitten tallissa.
    [​IMG]

    Hanskalokeroon "vaihtokitti" valmiiksi.
    [​IMG]

    Ehkä ainutkertainen tilaisuus kun jokainen kottero käy ja kukkuu sekä on leimassa. Pitihän siitä napata kuva:
    [​IMG]

    Vielä on pientä kähnäämistä: Radio ei käytännössä toimi kun auto käynnissä. Pysyy virroissaan ehkä sekunnin kerrallaan. Mittariston valot ovat myös pimeät ja lämppäri lähtee ensimmäisen kerran viiveellä käymään, jonka jälkeen toimii normaalisti. Eihän tämä hauskaa olis jos kaikki toimis kerralla. Hatuttaa vaan kun ne toimi vielä kaksi viikkoa sitten :confused:

    Mittaushommiin siis.
    Mutta pääpointtina: auto liikkuu taas toistaiseksi.
     
    leivonharri, FuryIII '71, isalmela ja 5 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  4. pagi

    pagi 3rd gear

    Tuli muuten ulkonäköön aika mukava päivitys kun nuo vanteet vaihdoit.. todella hieno nyt tykkään!!!
     
    FuryIII '71 tykkää tästä.
  5. Tarkeet

    Tarkeet 2nd gear

    Kiitoksia!
    Nyt kun noita vanteita on muutaman viikon katsellut, niin olen alkanut kiintymään niihin. Sopivat hyvin auton nykyiseen habitukseen.

    Kirjoitustahti on vähän hidastunut, osittain kiireestä ja osittain laiskuudesta johtuen. Mutta kirjoitellaan sitten kerralla pidemmin, lukekoon ken jaksaa :cool:


    Edellisessä viestissä mainituista sähkövioista seuraavaa:

    Radio -> vika olikin itse soittimessa. Ihan sama mistä veti virrat niin teki samaa. Vissiin se 5 vuotta alkaa olemaan ihan riittävästi halvimmalle pioneerin soittimelle.

    Lämppäri -> Toimii moitteettomasti, kunhan kääntää sen rauhallisesti päälle eikä suoraan rysäytä täysille. Voi olla katkaisijassa / puhaltimessa jotain pientä. Kattellaan "syssymmällä".

    Mittariston valot -> Todnäk toisesta mittaristosta varastetussa piirilevyssä on häikkää. Samanlaisen vian korjasin joskus vaihtamalla valojen katkaisijan, mutta en usko että se tällä kertaa on syypää, sillä valot toimivat ennen purkua vanhan mittariston kanssa. Täytyy rakentaa mittaristo uusiksi kertaalleen vielä, "syssymmällä".


    Noh, auto on nyt ollut ajossa taas muutaman sata kilometriä. Kun on duunissa helsingin keskustassa ja tulee julkisilla liikuttua, jää päivittäinen ajelukin huomattavasti vähemmälle. Duunista päästyään ja kotisohvalle lösähdettyään kun ei aina jaksa enää lähteä liikenteeseen. Muutenkin siirtynyt enempi harraste / cruisailu vermeeksi tämä. Koitetaan kuitenkin pariin tuhanteen kilsaan päästä ajokauden aikana.

    Kaasuvivusto vaati vähän rasvaa kun meinasi kuivuttaan alkaa kanittamaan osakaasulle. Onneksi luotto CRC 5-56 hoiti homman kotiin jälleen kerran.


    Kun Aspeni kerran otettiin taas ajoon, oli aika putsata yhdeksän kuukauden aikana kertyneet varastopölyt kertaheitolla:

    Tiedossa oli pitkä erinäisten kemikaalien tuoksuinen päivä, joten motivaattoriksi valittiin suomalaisen panimon laatutuote :D
    [​IMG]

    Ensteksi vähän esipesua pesuliuottimella, jotta sai kaikki tauhkat ja mahdolliset vanhat vahajäämät veks. Auto näytti kohtuu puhtaalta tasan niin kauan kuin oli märkä. Pöly ja muu lika oli siis pinttynyt kiitettävästi.
    [​IMG]

    Seuraavaksi vuorossa käsinpesu kintaalla käyttäen Dodo Juice pesuainetta. Tätä pari kierrosta niin jo alkoi loputkin liasta irtoamaan.
    [​IMG]

    Renkaat puhtaaksi TUF Shine tire cleanerillä. Renkaisiin lopuksi saman setin pinnoite.
    [​IMG]

    Auton kuivuessa kaikki tekstiilit pesurilla läpi pariin otteeseen. Oli muuten kohtalaisen mustaa pesuvesi ekan rundin jälkeen. Lisäksi perusteellinen imurointi ja muoviosien pyyhintä ValetPRO yleispuhdistusaineella.
    [​IMG]

    Raudanpoisto ValetPRO Dragon's Breathilla. Kuvissa näkyvät liilat valumat ovat pinnasta irtoavaa rautapölyä, mm. jarruista irronnutta kamaa. Ehkä toimivin aine mitä olen alumiinivanteiden puhdistamiseen koskaan löytänyt. Helma ei ole kuvassa enää likainen, vaan valitettavan täynnä kiveniskemiä. En ole kuitenkaan vielä harkinnut maalamista -> haluan pitää maalipinnan alkuperäisenä. Ainakin toistaiseksi.
    [​IMG]

    Takapuskurihan on kauttaaltaan ruosteessa, osa puskee jo kromin läpi. Koittelin kuitenkin huvin vuoksi jos pahimmat pintaruosteet saisi poies.
    [​IMG]

    Kierros isopropanolia pesuainejäämien yms. poistamiseksi.
    [​IMG]

    Mustat trimmiosat Gtechniq C4 trim restorer -mönjällä.
    [​IMG]

    Pohjustusaineeksi perinteinen Auto Glymin Super Resin Polish (punainen). Todennut sen erittäin hyväksi etenkin kulahtaneen punaisen värin palauttamiseen. Pelkkä vaha ei juuri tähän kiiltoa tuo. Kuvassa levitettynä pintaan, erottuu huonosti.
    [​IMG]

    Itse vahaksi tällä kertaa Fusso carnauba-vahaa.
    [​IMG]

    Loppusilauksena vielä Fusson detaileri pintaan, jotta sain vahasta jääneet rasvajämät poies.
    [​IMG]


    Ja kas näin, rottelosta saatiin taas huijattua aavistuksen paremman näköinen:

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Lopuksi:

    Viimein uskaltauduin piipahtamaan ekoissa cruisingeissa sitten toissa kesän. Viime kesänä jäivät välistä elämäntilanteesta ja auton keskeneräisyydestä johtuen.
    [​IMG]

    Noh, keli oli sen verran kuuma että kauppatoria hiljakseen matelun jälkeen parkkeerattuani pellin alta nousi höyrypilvi. Muutamaa sekuntia myöhemmin kuului kuplintaa ja auto oksensi jäähdytysnesteet paisarin kautta pihalle. Seikan varmisti muutama sivullinen: "Hei, sul tulee jäähynesteet pihalle" :D
    Seikka mistä pidän näissä harrastepiireissä on se, että kun nostaa konepellin auki niin menee ehkä n. 10 sekuntia että paikalle saapuu joku auttamaan ja neuvomaan. Neuvomisella en meinaa mitään bensiksen pihalla tapahtuvaa veettuilua, vaan ihan oikeita relevantteja neuvoja. Jos joku tuntee piston sydämessään: kiitoksia.
    Tunnin kävellen kiertelyn ja jäähdyttelyn jälkeen lisää litkua systeemiin. Kotimatka sujuikin ilman vastaavia ongelmia, vaikka välillä pysähtelinkin tarkistamaan tilanteen. Seikkaa ei helpottanut että lämpömittari ei näemmä edelleenkään toimi kunnolla (2. alkuperäismallinen mekaaninen mittari), joten taidan asennella digitaalisen lisämittarin kojelautaan.
    Yksi mahdollinen syy ylikuumenemiselle hitaan vauhdin ja kuuman kelin lisäksi saattoi olla edellä ajavasta autosta syylariin kulkeutuva valmiiksi kuumennettu ilma.

    Anyway, käyn jäähdytys-systeemin huolella läpi ennen seuraavia helle cruiseja.

    Positiivesna seikkana cruisingeista: Tulipahan bongattua toinenkin kasikymppinen Aspeni, mukava yllätys. Toinen hymähdyksia aiheuttanut seikka liittyi kuvaamiseen: tällä kertaa ihan jokainen kamera ei laskeutunut alas kun "Dillen aspeni kauppakassi pikkujenkki" saapui paikalle. En tiedä johtuiko uusista vanteista, aspenien kannan vähenemisestä vai tähtien asennosta :cool:

    PS. Lähti näköjään näppäimistön hakkaaminen vähän lapasesta. Noh, tulipahan taas purettua ajatuksia ja tarinoitua muutaman viikon saldo täyteen. Kiva jos joku tämän luki. Seuraavaan kertaan.
     
    Muokattu: 9.6.2019
    LPV, ImpJay, FuryIII '71 ja 14 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  6. isalmela

    isalmela Gearhead

    Mukavan näköinen Aspenhan sieltä alta paljastui :)
     
    Tarkeet tykkää tästä.
  7. Pietsi

    Pietsi 3rd gear

    Voi olla että on vaan hiukan säätöä vailla. Tyhjäkäynnin seos säätö ja sytytysennakko kannattaa tarkistaa. 12astetta tai pari astetta lisää siihen mitä oli. Kannattaa kokeilla.
     
    Tarkeet tykkää tästä.
  8. deeäxä

    deeäxä Gearhead

    ite vierastan lisämittareiden asennuksia muuten orkkis kabiiniin. Pyrin pitämään orkkikset toimivina, mikäli se vain järkevästi onnistuu. Niiden toimintaperiaate on loppujen lopuksi hyvinkin yksinkertainen. ;)
    Kovasti olet vaivaa nähnyt auton eteen! Iso peukku! :cool:
     
    ImpJay, Tarkeet, Gary Grand ja 1 muu tykkäävät tästä.
  9. Tarkeet

    Tarkeet 2nd gear

    Kiitoksia kommenteista :)

    Hyvä idea.
    Seoksen ja sytkäennakon pitäisi olla kunnossa, kun ne syksyllä katsottiin erään tutun ex rallimekaanikon pajalla. Päästötkin olivat säädön jälkeen miltei inhimilliset. Tämähän ei kuitenkaan tarkoita etteikö vielä voisi olla persiillään, joten koskaan ei haittaa tarkistella.

    Originelli mittarit tulen kyllä fiksaamaan, tämä on saletti. Digitaalisen mittarin asettelen lähinnä väliaikaisesti (niin, mikään ei ole niin pysyvä kuin väliaikainen :rolleyes:) ilman että kiinnitän sitä lopullisesti mihinkään. Tämä lähinnä sen vuoksi että voi sitten seuraavan mekaanisen mittarin kanssa päästä varmuuteen että oikeasti näyttää sitä mitä pitääkin.
     
    deeäxä, FuryIII '71 ja isalmela tykkäävät tästä.
  10. ImpJay

    ImpJay 2nd gear

    Eikös kuitenkin voi laittaa mekaanisen analogisen aftermarkettimittarin paikalleen? Aspenissahan lienee digitaalinen ainostaan kello, niin olisi sentään sinne päin.
     
  11. grantorino

    grantorino 2nd gear

    Digikello on ainoastaan SE mallissa, customissa on viisarikello ja perusmallista puuttuu kello kokonaan. Näin 1980 malleissa.
     
    ImpJay tykkää tästä.
  12. leivonharri

    leivonharri Gearhead

    Taidat tykätä pelkällä viivottimella piirretyistä autoista.
     
    Gary Grand tykkää tästä.
  13. Rusty

    Rusty Gearhead

    On niissä kynääkin käytetty.
     
    esmi ja Inlinee tykkäävät tästä.
  14. juko7

    juko7 Gearhead

    Joku sanoi, että Volvolla on patentti nelikulmaisesta pyörästä, mutta eivät jostain syystä ole ottaneet käyttöön.. no, eka oma auto oli (kuntoonsa nähden tyhmänä nörttinä ostettu ylihintainen mätä paska) Aspen joten muistoja nämä jutut herättää ja hyvä että homma etenee ja autohan näyttää hyvältä.. kiva näitä on lukea, jatka vain kirjoittelua
     
    isalmela tykkää tästä.
  15. VintageSpeed

    VintageSpeed 3rd gear

    Ei vaan tietokonetta. Aspeni taisi olla eka Mopari joka piirrettiin kompuutterilla.
     

Kerro tästä muillekin!