1980 Dodge Aspen 4D

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Projektit', aloittaja Tarkeet, 6.3.2016.

  1. isalmela

    isalmela Gearhead

    Mukavaa juttua, jatka vaan. Ei kaikkien projektien tarvi olla frame-off täysremonttia. Mulla ainakin vastustaa tarpeeksi pienemmätkin hommat ;)
     
    tooke, Tarkeet, MJF ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  2. Tarkeet

    Tarkeet 3rd gear

    Kiitoksia vinkeistä!

    Tuli hieman muuttujia, kun käyttiksestä halkes syylari paikallisen pikaruokalan ajokaistalla.
    Laitettu kuntoon, mutta siirsi fokuksen hetkellisesti taas muualle. Muutenkin käyttikseen ollut tarve tehdä pientä huoltoa ja korjailuja.

    Kiva kuulla, että tarina kelpaa!
    Joo tuntuuhan se välillä olevan tarpeeksi tekemistä ja ähkimistä ihan noissa perusjutuissakin :D
     
    isalmela tykkää tästä.
  3. Tarkeet

    Tarkeet 3rd gear

    Kiirehän siinä taas tuli, mutta auto saatiin kuin saatiinkin taas ajokuntoon juuri ennen toukokuuta.

    Takapantahan siellä laatikossa oli kuin olikin poikki.
    Päädyin kuitenkin viemään sen pajalle, niin sai varmasti ajoissa kuntoon. Harjoitellaan sitten toiste tai toisen laatikon kanssa. Tosin näin taisin sanoa viime kerrallakin :oops:
    Askin jumppaaminen takaisin autoon tallin lattialla tunkin voimin oli jälleen eri-mukavaa puuhaa.

    Hienoisen ähertämisen jälkeen se lopulta sujahti kohdilleen ja piakkoin pääsi koittelemaan vekotinta käyntiin, vain huomatakseen, että aikanaan laitetut polttoaineletkut oli päässeet hapartumaan. Viimenen kerta kun ostaa motonetin letkua, vaikka kestihän edellisetkin reilu kuusi vuotta.

    Perän- moottorin ja laatikon öljyjen kanssa lotraamisen lisäksi vetelin viimein kunnolliset maadoitukset koneen ja rungon väliin. Sinisilmäisenä luulin, että pari vuotta takaperin päivittämäni maajohto akulta koneelle ja paukkujohto runkoon olisi riittänyt. Johan loppui radion pätkiminen yms pienet muut sähköhäröt. Yksi jos toinenkin joskus taisi kunnon maista mainita, mutta kun ei ihminen usko.

    Eka käynnistyksellä laatikon öljyt valahti pihalle löysälle jääneestä jäähdytyslinjasta edellämainitun bensaletkun haparoitumisen lisäksi. Pitkään äherrettyäni ilta alkoi olla jo pitkällä, mutta baanalle oli päästävä!
    [​IMG]

    Perhana kun heräsi taas muistot, että miksi tämän rottelon kanssa jaksaa vääntää. Onhan se nyt kiva ajella, vaikka pitikin kilometrin välein kurkkia alle, että pysyyhän ne nesteet oikeasti lokeroissaan.

    Tulipahan joku Ameriikoista kotoisin oleva herrasmieskin toteamaan huoltsikalla, että "Why on earth would someone bring an Aspen to Finland?! It sounds and looks nice though, you need to drive it more!"

    Pari päivää myöhemmin kävin pyöräyttämässä perinteisen kevätmeikkauksen perusteellisen pesun, konevahauksen ja kiillotuksen merkeissä. Tarkempaa juttua prosessista ja työvaiheista löytyy aikasemmilta sivuilta.
    [​IMG]

    Nyt karvan vajaa sata kilometriä pyöritelty nurkissa ja perhanan hyvin tuntuu toimivan.
    Tavoitteena olisi suunnata ensi lauantaina lahteen, mikäli tähdet osuvat oikeaan.

    Jonkin verran asiaa jäi perinteiseen tapaan talvella tekemättä, mutta tehdään niitä sitten kesälomalla tai kun jotain hajoaa.

    Ensi kertaan!
     
    teippi-mikko, FuryIII '71, Seevu ja 15 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  4. Tarkeet

    Tarkeet 3rd gear

    Ajelun täyteinen viikonloppu takana ja hyvinhän tuo kikotin pelitti.
    Perjantaina tuli pyörähdettyä pitkästä aikaa Malmilla. Yleensä olen tykännyt pyörähtää myös kauppatorilla, mutta tällä kertaa se jäi välistä.

    Pääsipähän kottero ihan telkkariinkin, kun Yle oli tekemässä "puoli seitsemän" -ohjelmaa tapahtumassa :D
    Aspen-kylttikin törröttää miten sattuu. Kaikkea sitä.
    [​IMG]

    Auton elämän kohokohta ja jatkossa pelkkää alamäkeä tiedossa?

    Lauantaina tulikin käytyä Lahdessa virallisesti avaamassa ajokausi, kuten aikaisempinakin vuosina.
    Kalustoa oli sen verran paljon, että kympin maissa lauantaina ei ollut asiaa harrasteparkkiin. Piti käydä iltapäivästä noutamassa vekotin lähiparkista kentälle.

    [​IMG]

    Tapahtuma oli hieno ja herätti taas fiilikset ajeluun ja harrastamiseen!
    Vaikka sisällä oleva kalusto on upeaa, viihdyn edelleen parhaiten pihalla ihmettelemässä vierailijoiden autoja. Tulipahan toinenkin "kasikymppinen" bongattua.

    [​IMG]

    Peräkanaa pyörähdeltiin kaverin kuljettaman -67 Amazonin kanssa pitkin sataman ja messuhallin väliä. Joutuihan tuota kertaalleen kokeilemaankin ja voikin olla, että Aspen saa vähemmän kulmikkaan kaverin jonain päivänä :rolleyes:

    Noin viitisen sataa kilometriä kertyi taas matkamittariin ja mukavaa oli!
    Laatikko vaihtoi todella nätisti eikä pienillä kierroksillakaan tapahtunut "perinteistä" mankan pätkimistä ja empimistä uusien maadoitusten ansiosta.

    Cruise sen sijaan ei näyttänyt toimivan, joten pitää sitä penkoa tuossa myöhemmin. En tiedä menikö nopeusmittarin kiinnityksessä jokin mönkään, vai onko vain jostain syystä ottanut neniinsä. Syksyllä vielä muistaakseni toimi. No, ei se menoa haitannut.

    Viikonloppu huipentui veparimme veteraaniauton, -66 Ford F600 "Hopan" herättelyyn litkujen läpikäynnin, ja pienen testilenkin merkeissä. Kilometrejä viimeisen kolmen vuoden aikana ei ole montaa kertynyt, mutta nyt olisi tavoitteena saada tuotakin ulkoilutettua enempi. Vaihdelaatikko vuotaa vielä öljyä kohtalaisen reippaasti, joten se on selvitettävä ennen mahdollisiin tapahtumiin osallistumista.
    [​IMG]

    Tällaista tällä kertaa. Kuulemisiin!
     
    eeko, FuryIII '71, Isamu ja 7 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  5. juko7

    juko7 Double Gearhead

    Mukavaa luettavaa taaskin. Onko sulla linkkiä tuohon mainitsemaasi ohjelmaan?
     
    Tarkeet tykkää tästä.
  6. Tarkeet

    Tarkeet 3rd gear

    Kiva kuulla!

    Tuolta löytyy: https://areena.yle.fi/1-64204681

    En koko ohjelmaa jaksanut katella, kurkin vain nuo cruising-pätkät :D
     
    Gary Grand, kerkko, FuryIII '71 ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  7. Vezques

    Vezques 2nd gear

    Ei todellakaan tarvitsisi.
    Nimim. viimeksi ajossa syyskuu 2020
     
    Tarkeet ja isalmela tykkäävät tästä.
  8. Tarkeet

    Tarkeet 3rd gear

    Kaunis kesäilta ja tekemisen puute, mitäs sitä muutakaan kun pientä askartelua auton parissa.
    Kiitos nimimerkin "fish", sain puretusta kasikymppisestä muutaman puuttuvan mittariston osan.

    Omassa on ollut alkuperäisen lämpömittarin "lanka" poikki jo iät ja ajat. Aikanaan ostin toisen mittariston, jossa oli ehjä piirisarja, mutta tässäkin oli sama osa rikki. Nyt viimein sain käsiini budjettiin sopivat palat, joista rakentaa ehjempi kapistus.

    Tuo purkuauton mittari oli sisältä siistin näköinen, mutta päältä hieman elämää nähnyt. Ei muuta kuin niitit auki ja levy vaihtoon.


    [​IMG]

    Kuvasta erottuu ehkä hieman heikosti, mutta alkuperäinen palanut oikealla, uusi vasemmalla.
    Oli yllättävän siistinä säilynyt, ottaen huomioon tuon osoitintaulun kunnon.
    [​IMG]


    Rupeaa olemaan aikamoinen Frankenstein tämä mittaristo, kolmen eri auton osista kun on kasattu. Jotain noista osista joutaa kiertoonkin, jos joku jotain tarvitsee.
    [​IMG]


    Lämpömittarin sähköjä en vielä sen koomin tutkinut, sillä anturissa ei ole mitää johtoa kiinni tällä hetkellä.
    Se odottakoon ensi jaksoa. Sen sijaan sain myös viimein ehjät sinivihreät kuvut mittaristoon, jolloin ei tarvitse enää tuijottaa osin vihertävää, osin kellertävää valoa. Tosin samantein alkoi mieli tehdä hieman eri sävyistä, mutta tästä ehkä lisää jatkossa.

    Työmatkaa piristi se, että virrat kytkettyäni "Fasten Belts" valo syttyi palamaan!
    Koko omistukseni aikana en ole kyseistä valoa edes nähnyt. Oletin sen olevan "poiskytketty", kun vöihin ei kulje tällä mitään roikkaa. Vilkaus omistajan käsikirjaan ja kappas, senhän kuuluukin palaa muutaman sekuntin ajan.
    [​IMG]

    Kuvassa vaihteenosoitin ei ole paikallaan, sillä sen muutaman kerran irroittaneena ristin sen takaisin laittamisen yhdeksi viheliäisimmistä vastaan tulleista hommista. Etenkin nälkäisenä.

    Tämän lisäksi sain toimivan "avain- /valosummerin", joka surisee kun avain on virtalukossa ja oven avaa. Hiton ärsyttävä ääni, mutta pitäähän sen nyt toimia kun sellainen kerta on autossa joskus ollut! ;)

    Ja löytyipä alkuperäinen radiokin toiselta myyjältä, nimimerkkiä en tosin tiedä.
    Toimintakunnosta en osaa sanoa, mutta ideana oli hieman "retromodata" siitä bluetooth-mankka.

    Kaiken kukkuraksi tallikin sai pienen kevätsiivouksen.
    [​IMG]


    Tajusin tuossa päivänä eräänä, että perhana yhdeksän vuotta tuli tässä kuussa täyteen aspenin kanssa. Täytyy alkaa miettiä, että mitä kivaa sitä keksisi kun tulee pyöreitä täyteen.

    Muutamia pieniä ideoitahan toki on.
    Mitään kovinkaan suurta tai peruuttamatonta en aatellut ryhtyä rakentamaan, mutta tietynlainen mieto "retrofuturistinen kasariviba" hieman houkuttelee. Nokkelimmat pokkelimmat ovat saattaneetkin huomata "jalopuujäljitelmä" osien yms. ostoilmoitukset V8-marketin puolella.

    Autohan on ollut tehtaalta sen verran karvalakkimalli, että edes mankkaa tai hanttarin peiliä ei ole ollut. Takalasin välisen Dodge-lätkäkin on jälkiasenteinen. Mitään aitoa "Special Editionia" en ole kuitenkaan jäljittelemässä, vaan hieman vaihtelua ja omaa silmää miellyttäviä päivityksiä. Ei tämä museokuntoinen ole nytkään, joten mitään ei ehkä "pilata". Jos mieli muuttuu, niin saahan ne alkuperäiset osat takaisin paikalleen.

    Mutta näistä sitten lisää jos jotain saan hankittua ja hommaa edistettyä.
    Haaveilla saa toki aina.
     
    teippi-mikko, fish, kerkko ja 10 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.

Kerro tästä muillekin!