1980 Dodge Aspen 4D

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Projektit', aloittaja Tarkeet, 6.3.2016.

  1. Tarkeet

    Tarkeet 3rd gear

    Juu sellainen löytyy ja oli ainakin silmämääräisesti kunnossa. Lamppujen juotoksia testaillessa kosketushäiriö hävisi ainakin hetkellisesti. Liekkö johtunut piuhoitusten maadoituksista tms. Toivottavasti korjautui tuolla.

    Eiköhän koko kaapeli lähde vaihtoon kertaheitolla, sen verran hasardin näköinen.

    Kiitoksia! :)

    Voi toki olla tehtaaltakin peräisin, kun ottaa huomioon että sarjatuontantonahan näitä on puskettu linjalta pihalle.
     
  2. maverick999

    maverick999 Gearhead

    Joo, lampun pohjien kosketusvika pistää myös vilkku-indikaattorit loistamaan. Eli sama juttu, maa lähtee "väärää reittiä". Ei se voi oikein muusta enää ollakaan kiinni.
     
    Muokattu: 27.5.2016
  3. Tarkeet

    Tarkeet 3rd gear

    Parin tunnin visiitin kerkesin tehdä tallille tänään. Sähkö-projektia en saanut jatkettua, mutta sen sijaan pientä putsailua syylarille ja vesiletkujen kanssa ihmettelyä. Vanhat olivatkin jo aika hirmuisessa kunnossa, joten uudet piti saada tilalle. Homma ei mennytkään ihan niinkuin elokuvissa: Alavesiletku ja vaihdelaatikon jäähdytysletkut olivat oikeassa paikassa, mutta autossa ollut ylävesiletku ei täsmännyt lähellekkään Aspenin uutta letkua. Pienen ihmettelyn jälkeen huomasinkin että korjausoppaassakin yläletkun lähtö syylarista on aivan eri kohdassa.

    Tässä vaiheessa pisti miettimään että onkohan se vaihdettu johonkin toisen auton vastaavaan joskus matkan varrella? Vai onko kasikymppisessä jostain syystä erilainen syylari?
    Bensalinja ainakin taitaa olla ihan tehtaalta omanlaisensa näissä "tuoreemmissa".

    Tuolta näyttää tuo autosta irroitettu syylari. Kirjan mukaan letkun paikan pitäisi olla lähempänä korkkia ja vieläpä toisella puolella...? Kellään mitään hajua että mistä tämä olisi peräisin, helpottaisi uuden letkun löytämistä. Mitään merkintöjä en löytänyt.

    [​IMG]

    Vanha letku ylempänä. Kohtalaisen kulahtanut :D
    [​IMG]
     
    Muokattu: 27.6.2020
  4. Rottelo1984

    Rottelo1984 2nd gear

    Terve. Tuo syylari on 318:n ainaski mulla on dartissa tuommonen. Ois muuten joutilaana ehjä kutosen syyläri jos kiinnostaa.
     
  5. 1320

    1320 Gearhead

    Hienoa nähdä muitakin nuoria kavereita joita kiinnostaa USA-autot! Aspen on ihan hieno harrastekohde vaikka itse kallistunkin enemmän tuonne GM:n puolelle. Hyvältä näyttää rakentelu tähän asti, mun mielestä tällaisia projekteja on hauska seurata jossa tehdään mahdollisimman paljon itse.

    Lisää tarinaa vaan tulemaan sitämukaa kun homma etenee!
     
  6. ktech

    ktech 3rd gear

    V8-mallin syyläri on, kutosen syylärissä kapeampi kennokin kuin tuossa. Ota vanha letku malliksi ja etsi sen kanssa sopiva.
     
  7. Tarkeet

    Tarkeet 3rd gear

    Kiitos infosta, helpottaa kummasti uuden letkun etsimistä.
    Uutta syylaria en tarvitse, sillä tämänhetkinen on kuitenkin toimiva kapistus. Kiitos jokatapauksessa.
     
  8. Tarkeet

    Tarkeet 3rd gear

    Joopajoo. On nää sähköhommat hupaa. Yhden ongelman saa korjattua niin pari uutta tulee tilalle.

    Elikä, ongelmat ilmenivät loppusuoralla kun oltiin korjailemassa vasemmanpuoleisia valojen johdotuksia. Probleema on seuraavanlainen: Valot toimii normaalisti, pitkät toimii, hätärit toimii mutta vilkut ei. Releen koitin vaihtaa, sulakkeet on ok, maadoitukset tuntuisivat olevan ok. Mitään ei vaan tapahdu kun kääntää vilkut päälle, rele ei naksu eivätkä mittariston vilkkuindikaattoritkaan pala.
    Kaiken kukkuraksi mittariston valot katosivat. Kaikki merkkivalot toimivat, kuten jarru ja öljyvalo yms, mutta taustavalaistus ei.

    Samanlaista ongelmaa mittariston valojen kanssa oli aiemmin, mutta korjaantui valokatkaisijan vaihdolla. Olisikohan samaa vikaa? Vaikuttaako vilkkuihin tuolla tapaa? Joku muu komponentti joka olisi kärähtänyt?
    Vai onko tässä nyt jotain mitä ei vaan tule mieleen...
     
  9. buli86

    buli86 1st gear

    tere, mulla samanlainen aspeni nii ossaatko sannoo missä vika ku lähtee ryypyn kanssa hyvin pyörimään mut ei pysy käynnissä kylmänä tai kuumana, sammuu saman tien, uusittua kaasari ja tulpat, kaikki vinkit on tervetulleita.. nii tosiaan itelläki ensmäinen jenkki.
     
  10. Ana67

    Ana67 Gearhead

    Toimiikos jarruvalot? Hätävilkkujen katkaisin "pohjassa"? Vetokoukku?

    Vilkkukatkaisijan kunto, se ratin alla oleva "hässäkkä" ruukaa vanhemmiten välillä hajota, ei toimi jarruvalot eikä vilkut. Hätävilkkujen nappi jos "väli" asennossa jostain syystä niin ei toimi vilkut. Vetokoukku varsin usein sotkee valoja vanhemmissa Jenkeissä.
     
  11. Tarkeet

    Tarkeet 3rd gear

    Täytyy katsella nuo jarruvalot. Peräkoukulle ei mene mitään sähköjä, kaikki epämääräiset viritykset niiltä suunnilta purettii vuosi takaperin, kun eivät toimineet silloinkaan.

    Ihmetyttää vaan kun kaikki toimi aikaisemmissa testeissä ja yhtäkkiä ei enää ollenkaan. Jos joku piuha ottanut maahan kiinni tms ja jotain kärähtänyt? Mutta mitä?

    Edit: mittariston valot toimii taas. Samoin jarruvalot yms härpäkkeet. Eli ainoa joka temppuilee on nuo vilkut. Voikohan tota katkaisijaa testata mitenkään purkamatta rattia? Tai poissulkea jotenkin?
     
    Muokattu: 30.3.2016
  12. Latva jr

    Latva jr Gearhead

    Aikanaan olleesta aspenista pimeni kanssa mittariston kaikki valot valokatkaisijan vaihdon yhteydessä kun takalasinlämppärin katkaisijan johto otti maihin siihen valokatkaisijan runkoon. Vikaa etsittiin pitkään, kunnes sieltä löyty muistaakseni 3A sulake palaneena. Sekin paljastui vasta kun kaikki sulakeet kävin läpi yleismittarin dioditestillä eli kulkeeko ääni läpi vai ei. Nyt en mistään löydä tähän hätään edes sitä kuvaa sulakerasian kannestakaan.
     
  13. juha745

    juha745 Gearhead

    Eihän näissä mene mikään maadotus esim. mittariston kiinnitysruuvien kautta, niinkuin jossain vanhemmissa Mopareissa? Itellä oli vastaanvanlaista ihmettelyä tuossa vähän aikaa sitten kun Belvederestä hävis melkein kaikki valot. Mittaristo kiinni ja johan toimi! :confused::D
     
  14. Tarkeet

    Tarkeet 3rd gear

    Täytyy nuo maadoitukset katella juu. Mittariston valojen pimeneminen johtui näemmä kärähtäneestä parkkien sulakkeesta. Voi olla vilkuissakin joku simppelikin juttu mutta hetkellisessä "v-harmituksessa" kun rupeaa selvittelemään niin ei mistään tule juuri mitään.
    Menee jokatapauksessa ensi viikkoon ennenkuin mitään kerkiää tekemään.

    Nyt en osaa oikein sanoa. Itsellä kylmänä (etenkin lähellä nollaa) saa antaa vähän kaasua mutta lämpimänä pysyy nätisti käynnissä. Viallinen ryyppy?
     
  15. Pas(i)kiainen

    Pas(i)kiainen Gearhead

    Mulla on Cutlassissa sellanen jännä ominaisuus, että jos yks vilkku on palanut niin siihen suuntaan mikään vilkku ei vilku vaan jää palamaan kirkkaana.
     
  16. AnttiJ

    AnttiJ 3rd gear

    En tiedä dodgeista mitään, mutta ainakin oldsissa on omat releet vilkulle ja hätävilkulle.
     
  17. Tarkeet

    Tarkeet 3rd gear

    Joo molemmille omat releet. Hätärit toimii releelle saakka (naksuu mutta valot ei vilku) mutta normi vilkku ei. Ei edes pala kirkkaana, tuntuu että releelle asti ei kulje virta ollenkaan.
     
  18. maverick999

    maverick999 Gearhead

    Nolottaa edes kysyä mutta olethan pitänyt virtaa päällä kun testaat vilkut? Hazardit ja valot toimii muistaakseni ilman virtalukkoa, mutta vilkut ei :D

    Jonkun kaavion mukaan vilkkukytkimessä:
    Puna/musta=normi vilkkureleelle
    pink=hazard-releelle
     
  19. Tarkeet

    Tarkeet 3rd gear

    Joo virrat olleet päällä, ainakin ekoissa testeissä :D
    En sitten tiedä jos loppua kohden hermon mennessä olisi jäänyt laittamatta päälle vaikka muut "viat" olisikin tullut korjailtua..
    Pitää tosiaan double checkata noi maadoitukset ja käydä mittarin kanssa läpi jokainen piuha. Eiköhän se selviä kun rauhassa tutkailee :)
     
    Muokattu: 2.4.2016
  20. Tarkeet

    Tarkeet 3rd gear

    Nonniiih perhana, nyt toimii vilkutkin! Vähän kun maadoituksia korjaili, eristi piuhat kunnolla ja LAITTOI NE VIRRAT PÄÄLLE niin johan alkoi pelittämään. Ilmeisesti suutuspäissä ei ollut viimeisissä testeissä piuhojen korjailun jälkeen tullut koskettua avaimeen ollenkaan, vaan kiroiltua kun mitään ei tapahdu viikseä kääntäessä... Moneen otteeseen huomannut erinäisten projektien kanssa että välillä kannattaa vaan mennä kotio nukkumaan ja koittaa rauhassa toisena päivänä ;)

    Pientä räpellystäkin ehdin tuossa Volvon leimakuntoon saattamisen ohessa harrastella, lähinnä erinäisten osien kiillottelua ja maalailua.

    Syylärille vähän mustaa pintaan. Pari lommoa tuossa on, mutta eipä paljoa näy tuulettimen takaa.
    [​IMG]

    Vaihteen-osoittimen tikku uusissa väreissä.
    [​IMG]

    Uusi bensafiltteri ja metal polisherilla jynssätty bensaletku.
    [​IMG]

    Tällaista "tärkeää" näpertelyä tällä erää. Ajokuntoon saattamiseen olisikin enää tuo syyläri takaisin autoon kiinni, litkut sisään ja öljyjen sekä tulppien vaihto. Sitten olisi vielä ne pari hitsattavaa paikkaa. Noh, eiköhän tämäkin toukokuun ajoihin mennessä "valmistu".
     
    Muokattu: 27.6.2020

Kerro tästä muillekin!