1980 Dodge Aspen Diplomat Special Edition

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja Cruiserproject, 19.2.2012.

  1. Cruiserproject

    Cruiserproject 1st gear

    Terve! Ensimmäinen kerta tällä foorumilla!

    Tuli viime keväänä ostettua ensimmäinen Amerikkalainen auto 1980 Dodge Aspen Diplomat Special Edition* ja pitäisi kesä-heinäkuussa aloittaa auton entisöinti. Viime kesä tuli sen kanssa ajettua ja nyt pitäisi ruveta entisöintitöihin.

    Sain auton halvalla ja se on erittäin "alkuperäiskuntoinen" meinaten, että osat, sisustus ym. on alkuperäistä, mutta paljon käytettyä. Kaikki viat ja laitettavat asiat tuli myyjän kanssa läpikäytyä ja etsinkin halpaa ensi jenkkiä, jonka kanssa voin opetella perusasioita ja jossa on laittamista. Tosiaan autoista ei ollut yhtään mitään kokemusta ja muutenkin tekniikan ym. tuntemus puhdas nolla, mutta viimeisen vuoden aikana oppinut jotain pientä oma kiinnostuksen, kyselyiden, kirjojen ja internetin avulla. Autossa on vieläkin leimaa elokuuhun ja toimiva peli, mutta haluan vaihtaa vialliset osat. Mutta en halua vaihtaa esim. bensapumppua sähköiseen, muovisia elektronisia fletkejä tai one-size-fits-all syyläreitä vaan kaiken pitäisi olla alkuperäistä ja mahdollisimman lähellä ainakin uusissa osissa.

    Koneena on alkuperäinen Chryslerin 225 cu in (3.7 L) Slant super six. Autossa on paljon alkuperäistä ja sellaisena sen haluaisin säilyttääkkin.

    Olen katsellut OE, OEM ja NOS osia netistä. Pitäisi kai tehdä tunnukset eBayhin ja PayPaliin ainakin NOS osien kannalta ja aloittaa osien tilaus, mutta en vielä tiedä minkä merkkisiä muita osia kannattaa ostaa. Ulkomailta tilaaminen ja Suomesta ostaminen käy kummatkin, mutta ulkomailta tilaaminen ei ole tuttua. Pitää käyttää hakutoimintoa, koska muistan, että olisi tullut googlella joku threadi vastaan näistä.

    Tässä kriittisimpien osien ostoslista:

    • = ostettava tuote (sulkeissa havaittu vika)
    - = valmistaja/merkki/malli

    •Bensapumppu (Alkuperäinen mekaaninen bensapumppu ei toimi (paikallaan laturin vieressä) ja autoon on asennettu manuaalikatkaisimella toimiva sähköinen halpispumppu (joka siis irroitetaan ja mekaaninen pumppu vaihdetaan uuteen toimivaan)
    -ACDelco
    •Pakosarja (Pieni vuoto)
    -?
    •Pakoputken ja vaimentimen vaihto (ei alkuperäiset ja huonosti kiinnitetty)
    -Walker Exhaust, Martelius Exhaust?

    Eli siis eBaysta ja RockAutosta olen osia katsellut. Kokemuksia?

    http://www.rockauto.com/catalog/raframecatalog.php


    P.S. Mitenkä tänne pystyy lisäämään kuvia omaalta koneelta? Olisin pistänyt Aspenista muutaman.

    *Autossa merkit "Dodge", "Aspen", "Diplomat" ja "Special Edition" eli auto on siis Dodge Aspen, mutta luulin Diplomat ja Special Editionin olleen kaksi eri varustetasoa, enkä tiedä voiko niitä yhdistää niin tämä vähän hämmentää. Keulamerkissa on kirjaimet "SE" eli Special Edition, mutta tekstin "Aspen" alla myös "Diplomat". Voisiko joku tietävä selventää?
     
  2. Shit-O-matic

    Shit-O-matic 1st gear

    Nuo osat jotka olet listannut saat ihan suomesta.
    Bensiinipumppu vaikka www.usparts.fi
    http://www.usparts.fi/?page=59#676 (klikkaa aspen osaluettelo)
    Polttoainepumppu huiket 31€

    Samasta paikasta saat myös pakoputkiston
    Pakosarjan löydät varmasti kun selaat tämä sivuston "myydään osat ja tarvikkeet" palstaa tai laitat ostoilmoituksen "ostetaan osat ja tarvikkeet" palstalta. Aspeniin löytyy todella paljon osia suomesta. Vain harvinaiset osat kannattaa tilata yhdysvalloista.

    Tervetuloa joukkoomme. 8)
     
  3. Cruiserproject

    Cruiserproject 1st gear

    Kesällä soitin US Partsiin ja sieltä tarjottiin Carterin varaosapumppua, mutta käsittääkseni ACDelco olisi alkuperäinen valmistaja, joten ajattelin käyttää sitä. Voi tietenkin olla, että heillä olisi ACDelcoakin vaikka ei sivuilla mainittu eli pitää vielä kysellä.

    Pakoputkistoa ei silloin ollut, mutta sain jonkun toisen firman nimen (South West Trade?) josta olisi pitänyt löytyä. Mutta katsoin äsken niin US Parts on Walkerin jälleenmyyjä eli sieltä saisi niitäkin

    Kiitoksia paljon!

    Jenkkifoorumilla joku heitti tällaisen linkin NOS osaan:

    http://www.ebay.com/itm/NOS-Mopar-1980- ... mps-Turn-/
    330687946101?pt=Vintage_Car_Truck_Parts_Accessories&fits=Make%3ADodge|Model%3AAspen&hash=ite
    m4cfe899d75&vxp=mtr

    Mukava nähdä, että ihan uusia tehtaan osiakin on (vielä) tarjolla.

    P.S. Voisiko joku kertoa miten nuo linkit saa oikein ja kuvia lisätty suoraan koneelta tai heittää linkin johonkin ohjeeseen?
     
  4. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Kuvia ei saa tänne suoraan linkitettyä, johonkin aijaa.com tai vastaavaan ensin kuvat ja sitten linkittää ne tänne.


    Viestiä kun kirjoitat on nappi missä lukee URL, sen kanssa saat linkit lyhennettyä.
     
  5. grantorino

    grantorino Gearhead

    Terve vaan
    Millanen korimalli autosi on? 2d, 4d tai 5d farmari?
    Onko tilttiratti?, puupanelointia kojelaudassa?, kuljettajan istuin sähkösäätöinen? vinyylikatto? värilasit? jos nämä löytyy niin autosi on aito special edition malli.
     
  6. MudMax

    MudMax Gearhead

  7. Cruiserproject

    Cruiserproject 1st gear

    Aijaa joo ajattelinkin, että siinä voisi olla joku tuollainen. URL-nappia kokeilin, mutta jotenkin en vaan onnistunut. :)

    4d. Tilttiratista en ole ihan varma... Kuvassa näyttäisi olevan? Puupanelointia ei löydy. Kuljettajan istuin on sähkökäyttöinen ja vinyylikatto löytyy. Värilasit? Jotkut tummennuskalvot, mutta ne on tosiaan jotain itseteipattavia euron kalvoja, jotka on joku joskus laittanut (olen miettinyt pitäisikö repiä vaan irti).

    Aijaa :) höh tosiaan linkki oli saatu sieltä jenkkifoorumilta.

    Tuossa muutama kuva autosta:

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Ihmeen hyvältä auto näyttää kuvissa ja pimeällä luonnossa ja pesun jälkeen, mutta päivänvalossa tuo maalipinta on kyllä aikansa elänyt. Kunhan joskus saa tekniikkapuolen kuntoon niin voi noita detaljeja katsella myöhemmin. Itseä ei ajanpatina haittaa. Ehkä jopa vähän tykkäänkin salaa... :D
     
  8. Cruiserproject

    Cruiserproject 1st gear

    Oli muuten tuossa autossa jotain muovi puujäljitelmää ratissa, mittaristokehikossa ja hansikaslokerossa ainakin.
     
  9. grantorino

    grantorino Gearhead

    Kyllä autosi on oikea SE malli. Ratti näkyy olevan yläasennossa, ja onhan siellä sitä puukuviointia mittarin ympärillä, hansikaslokeron kannessa ja ratissa vaikka se tosin muovia onkin. Ovipaneelit ovat oikeat. Myös puskureissa olevat kumilistat kuuluvat SE varustukseen. Onko pyörissä alkuperäiset pinnakapselit paikalla? tai tallessa?
    Missä Diplomat merkki on? Sen on varmaan joku itse laittanut.
     
  10. juko7

    juko7 Double Gearhead

    Siistin näköinen Aspeni!

    Nykyään melkein joka mallille on myös omia foorumeita joista saa usein hyviä tietoja, esim tuommoinen löyty:

    http://www.aspenandvolare.com/
     
  11. Cruiserproject

    Cruiserproject 1st gear

    Eipä ole valitettavasti noita alkuperäisiä pinnamalleja vaan jotkut 5-puolaiset vanteet (jonka tyylisiä kai käytettiin 60-80 luvulla?) tulivat mukana (yhdet renkaat kuvien vanteilla), jotka istuvat "ihan jees" auton ilmeeseen. Tarkoituksena on hommata Coker Tireltä tai Diamondback Tireltä alkuperäisenlaiset ohutraita valkokylkirenkaat ja pinnavanteet kromi(?)kapseleineen kun auton tekniikkapuoli on kunnossa. Tosin sitten pitäisi kai alkaa oikomaan noita pieniä lommoja ja maalailemaankin. Tai ainakin tuntuu, että auto voisi näyttää vähän hassulta uusine vanteineen ja pyörineen kun maalipinta on tuollainen. Ja voisihan ne puskuritkin käydä kromialtaassa uittamassa...

    Itseasiassa nämä merkit ovat hansikaslokerossa... Reiät merkeille löytyvät ainakin oikeanpuoleisen lokasuojan kohdalta renkaan yläpuolelta hieman vasemmalta. Maalissa erottaa tekstit "Aspen" ja "Diplomat" reikien kohdalta. En ole laittanut niitä merkkejä kiinni, koska pelkään, että ne putoavat vaikka tuntuvat hyvin pysyvän, jos vain tunkisi paikalleen. Merkkien takana on kahdet "piikit" jotka menevät lokasuojan pellin läpi ja vertailin maalissa näkyviä tekstejä (haalistunut ympäriltä ja merkkien tekstien kohdalta säilynyt) niin siihen ne sopivat.

    Noh :) kuten sanottu niin kuvissa näyttää aika paljon paremmalta kun luonnossa. Lisäsin pari huonompaakin kuvaa, josta totuus selviää. :-?

    Katos! Kiitos paljon, pitää perehtyä tuohonkin foorumiin.

    Tässä kuvia vanteista (ennen ja jälkeen pienen kiillotuksen Autoglymin kromiaineen kanssa). Harmi kun renkaisiin jää vettä sateella ja ruoste alkaa ilmestymään uudestaan... Voisikohan vanteet vetää vaikka autovahalla, jotta ruoste pysyisi pois?

    Ennen 1
    [​IMG]

    Ennen 2
    [​IMG]

    Jälkeen 1
    [​IMG]

    Jälkeen 2
    [​IMG]

    Jälkeen 3
    [​IMG]

    Kuvia kyljistä (Vasemmalla puolella valkoiset teippaukset on vain ovissa eli jotain on lokasuojille kai tehty. Maalaus tai vaihdettu). Kyljet on kauttaaltaan aikas haalistuneita ja yritän nyt kiillottaa ja vahata oikeaoppisesti ne ja katon jos siitä olisi mitään hyötyä. Oikeassa ongelma kyljessä (ei ole valitettavasti kuvaa) on joku läikkä... Ei nyt kauhean iso, mutta näyttää joltain palojäljeltä eli vähän kuplintaa ja mustaa.

    [​IMG]

    (Kuvassa vanha 1992 Opel Corsani, jolla tuli tehtyä aivan järjettömiä ja uhkarohkeita reissuja ainakin nykyään kun niitä miettii. Silloin ne eivät tuntuneet mitenkään ihmeelliseltä ja jotenkin sitä vaan sokeasti luotti, että auto kestää ja kyllähän se jotenkin vaan kesti vaikka paljon oli vikoja. Dodgen tultua kuvioihin auto on päässyt eläkkeelle ja siitä tuli "peltoauto", mutta ei ole vielä pellolla käynyt. Noita matkatarinoita voisi joskus postailla johonkin aiheeseen liittyviin threadeihin :D )
    [​IMG]

    [​IMG]

    Näillä ohjeilla ajattelin aloittaa pesu-kiillotus-vahaus kokeilun maalipinnan piristämiseksi. Tavarat tulikin jo ostettua ja kesää odotellaan!

    http://www.dccarcare.com/tipowk/tipowk10.html

    Part I
    http://www.youtube.com/watch?v=UaliWjVKwnA

    Part II
    http://www.youtube.com/watch?v=L_SSci7nMPg&feature=relmfu

    (Huom. kaveri pesee tossa ykkösosassa auton ulkona auringon paahteessa. Tätä en itse tekisi enää)
     
  12. Tomaso

    Tomaso 3rd gear

  13. Cruiserproject

    Cruiserproject 1st gear

    Aijaa miks? :eek:
     
  14. Shit-O-matic

    Shit-O-matic 1st gear

    Alkuperäinen valmistaja on kyllä Carter sillä onhan supersix koneessa myös Carterin kaasutin. AC Delco on vain tarvikevalmistaja ja tehnyt enemmänkin GM autoihin osia kuin Mopareihin.

    South westiltä saa ihan hyvin Aspeniin osia, mutta mitään harvinaisempi sieltä ei kannata kysellä.

    Todella hyvännäköinen Aspen. Onko sulla tuossa jo digitaalinen kello kojelaudassa? Mulla olisi analooginen SE mallin kello ylimääräisenä.
     
  15. C-barge

    C-barge Gearhead

    Kyl kait 80_ssä on jo digitaali. Ettei vaan olis Koivukylästä peräsin toi vehjes, marjaradan alle jäävän ok-talon omistajalla oli just tollanen "silmäterä", mut tos hiljattain joutu lähtee siitä evakkoon.
     
  16. kotr

    kotr 3rd gear

    kah perjelettä!!! meillon liiterin takana tuommonen SE aspeni purettuna. joitaki hyviä piste osia löytyy ja ovat kaupan.
     
  17. DamnNoNamesLeft

    DamnNoNamesLeft 2nd gear

    no perhana onhan nätti aspeni! 8)

    Aika hyvässä kuosissa vielä ton ikäseks.. Aspenithan tuntuu olevan hieman ns. "aliharrastettuja" täällä suomessa.

    Itsellä vanissa paljon samantyyppisiä ongelmia.. Bensapumppu on yks. Se tosin on vissiin aika yleinen vika Slanteissa.. Tosin ite aattelin korvata sen piilotetulla sähkösellä, ja poistaa kokonaan ton vanhan.

    Tekniikkaahan tosta ei saa ajamalla rikki, jos vaan öljyt muistaa vaihtaa aikaajoin..

    Onnea pyllykynän kanssa! :lol:
     
  18. Cruiserproject

    Cruiserproject 1st gear

    Just mulle sanottiin toisinpäin, että Carter on vaan varaosavalmistaja (eli sama kuin tarvikevalmistaja ymmärtääkseni) ja ACDelco on se, joka on alunperinkin ollut autossa. :) Ajattelin, että tämä voisi pitää paikkansa, koska muistaakseni nykyinen mekaaninen pumppu on kokonaan musta ja niin on ACDelcokin, mutta Carterin on sellaisen kiiltävä. Mutta sama kai se on kumman sinne laittaa, jos speksit ym. on samat. Mutta laitetaan vaikka Carter, jos se on se alkuperäinen (ainakin omasta mielestä kivempi niin).

    Jotain purkuautoja siellä oli nytkin. Harmi kun alkuperäinen radio puuttuu. Sellaisen voisi laittaa koristeeksi, jos onnistuisi löytämään jostain.

    Kiitos! :D On ja se digitaalinen kello on tuolla olohuoneen vitriinissä muistuttamassa eräästä matkasta viime kesänä, jolloin kojelaudan sisältä alkoi tulla pistävää sähkönkäryä ja savua. Ajoin paniikissa erään kaupan pihalle ja katsoin paikan missä on paljon tilaa, mutta jotkut turistit ajoivat tietenkin ihan kylkeen kiinni. Englanniksi pyysin heitä siirtymään, jos auto syttyisi tuleen (tosiaan ei ollut mitään kokemusta autoista tai muistakaan korjaustöistä) ja he siirtyivätkin. Sen jälkeen kampi käteen ja pari soittoa kavereille, joilta tuli aika masentavia ehdotuksia, että mitä on käynyt ja kertoivat, että auto todennäköisesti jäisi siihen.

    Otin kuitenkin takakontista työkalupakin, joka oli pari kertaa aikaisemminkin pelastanut. Mietin, ettei tästä voi tulla mitään, koska en ollut aikaisemmin tehnyt auton sisällä mitään hommia (korjaukseen liittyvää). Aloin kuitenkin purkamaan kojelautaa kohdasta, josta savua oli alkanut tulemaan. Irroitin mittarikehikon ja kellon ja huomasin, että kellon musta muovinen kotelo on takaata sulanut. Sen avaamalla selvisi, että kellon se keltainen laatta, jossa on johtoja ym. kiinni oli palanut. Laitoin näön vuoksi sen mustan kotelon takaisin, mutta kello oli entinen (sammuttamalla mittarivalot ja laittamalla päälle kello "nollaantui" ja näytti aina muistaakseni 09.00 ja välkkyi epämääräisesti). Jännä, että se laatta haisee vieläkin vähän, jos läheltä haistaa ja erittäin paljon viikkojenkin päästä silloin kun se kärähti. Piti autoa tuulettaa useamman kerran. Mutta oli aika helppo nakki ja itsekin yllätyin, että selvitin vian tosta vain. Tykästyin vain entistä enemmän vanhoihin autoihin, koska ne ovat yksinkertaisempia ja niille jopa voi tehdä jotain itsekkin. 2009 VW Transportterin kojelautaa joskus kattelin, mutta en lähtisi avaamaan. :D

    En ole varma missä tuo Koivukylä sijaitsee, mutta en usko. Tää on haettu Karstulasta (Keski-Suomi, Jyväskylän lähellä) toukokuussa 2011. Kerran kyllä näin viimisen päälle olevan Aspenin nettiautossa ja hintaakin oli jotain 6000€ omakotitalon pihalla. Oli aivan samanlainen, mutta keltaiset lisähuomiovalot asennettu keulan puskurin alle ja kunto parempi ja mr-kilvissä. Tää mun peli oli silloin nettiauton halvin Amerikkalainen, jossa ei ollut laatikkovikaa, moottoria purettu tjsp. koska en täydellisenä amatöörinä uskaltanut sellaista ostaa. Halusin auton, jonka voin itse ajaa ainakin ostopaikalta pois. Omistajan mukaan pari vuotta seissyt jossain navetassa, josta auton kanssa lähdinkin ekalle koeajolle ja ollut Tampereella taksina. Voi ollakkin, koska taksi merkin kokoinen jälki katolla ja sen molemmilta puolilta suorat viivat reunoihin, jotka on ilmeisesti olleet taksi merkin teline. Voisi tota historiaa hieman selvitellä. Valmistusmaa USA ainakin rekisteriotteen perusteella eli ei ole sitten Colombia tai Mexico versio.

    Kävi tuuri, että tuli tuo super six ja special edition paketti, koska kun lähdin autoa ostamaan niin enpä paljoa mistään mitään tiennyt (enkä vieläkään hirveästi :D ). En tiennyt esim. koneesta mitään. Tuli sitten muut kertomaan, että mitä olen oikein ostanut ("Sulla on muute asia X tuossa noin" "Ai on vai?") ja sitten ostinkin Haynesin ja Chiltonsin korjausoppaat ja aloin netistä kattelemaan, että mikä auto tuo nyt sit oikein on. :rotfl: No näin sitä ainakin on tullut opittua paljon. Olihan se vähä noloa ku ei osannut vastata mihinkään kysymykseen autosta kun ihmiset jossain tiedustelivat ketä missäkin. Mutta hinta/laatusuhde oli ihan kunnossa ja halusin auton, jossa on vähän laittamista (ei ns. "valmista pakettia" eikä sitä niillä summilla olisi saanutkaan ainakaan kovin kummoista), että tulee kanssa opittua jotain. Ja tulihan sitä pakostikin ja jatkuu vaan ja kivaa on!!
     
  19. Cruiserproject

    Cruiserproject 1st gear

    Katos täällähän oli toinen sivu ja lisää viestejä. Tota mitä ovat "piste osat"? :D

    Kiitos! :D Kiva kuulla välillä mukaviakin kommentteja autosta. Samaa nuo jenkkiäijät on sanonut jenkkifoorumeilla, että on luotettavin kone mitä voi olla ja sieltä on tullut enemmän positiivista palautetta kun Suomessa.

    Täällä on kuullut kaikenmaailman kommentit jo eräiltä kavereilta, kavereiden sukulaisilta ja omiltakin.

    "Ei sulla tollaseen oo varaa toi vie ainakin 20l/100km!"
    "Neekerijenkki"
    "Ai vaan kutosen kone? Toihan on iha mopo"
    "Myy toi romu pois ja osta joku toimiva auto"
    "Tollaset viritykset on vaarallisia" (Akku ei ollut kunnolla kiinni ja sähköinen bensapumppu)
    "Miksi Amerikkalainen?"
    "Älä vaan sytytä tupakkaa bensa haisee!"
    "Toimiiks toi?" (Auto parkissa, ei käynnissä)
    "Aidoissa jenkeissä on keskikonsoli" (???)

    Sitten on setä ja isä, jotka on jenkkejä harrastaneet ja pari kaveria, jotka on ihastuneet autoon sen koon ja tehojen takia (kun eivät paremmasta tiedä :D ). Mutta ihan hyvin toi kulkee sen voin sanoa... Ja oli vähän erilaista istua tuollaisen auton ratin taakse kun oli ajellut VW Pololla ja sitten Opel Corsalla niin tuntui ihan järjettömän kokoiselta autolta. Koeajossa pelotti lähteä liikkeelle kun tuntui, että auto on 8m leveä ja konepelti loppui johonkin horisonttiin. :rotfl: Jotkut satunnaiset nuoret on ihastelleet autoa ja kaverit kyselee koska auto on taas liikenteessä. Kerran taas mummo ilmaisi tyytymättömyytensä kaupan pihalla, ettei tällaisia surmanloukkuja saada tieliikenteestä pois. Olin siinä vieressä ja totesin, että hyviä autoja nää on ja mummo tiedusteli mistä tiedän ja sanoin että auto mun. Tuli aika hiljasta... Entisen taloyhtiön vanhat rouvat taas kehuivat autoa ja tekivät huomion, että on se pitkä (tuli joku 10cm-20cm taloyhtiön parkkipaikan ruudun yli vaikka keula seinässä). Moni taas on ihmetelly, että miten voi saada kolme istua edessä ja kolme takana.
     
  20. C-barge

    C-barge Gearhead

    Noit samoi 8 m leveitä autoja on pk-seutu täynnä. Silt ainakin tuol liikenteessä usein vaikuttaa. Koivukylä on Vantaalla, mut ei sit ollut sama vehe. Saatto olla toi sumuvaloversio, siisti peli ja hyvällä huolenpidolla ollut sekä väri ja SE täsmäs! Itellä ku joskus oli vaan negerimallin custom... piristetty super six ja kulutus 15.9l/100 keskimäärin, pk seudun pätkäajoo. Ja nopee oli! 0-100 ehkä 12 ja risat!
     

Kerro tästä muillekin!