1980 Dodge Aspen Diplomat Special Edition

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja Cruiserproject, 19.2.2012.

  1. Cruiserproject

    Cruiserproject 1st gear

    Joo kyllähän siihen Aspenin ajoon nopeasti tottui ja nyt pienemmät autot tuntuu liian pieniltä ja halu olis johonkin 50-60-luvun maantielaivaan. Mutta kyllähän se vähän huvittaa kun ihmiset ei osaa parkkeerata ja hidastavat ja pää heiluu kuin jollain bobble head nukella kun katsellaan, että mahtuuko auto raosta, jossa molemmilla puolilla on metri tilaa. Ja moottoritiellä ajetaan melkein keskellä kaistoja, kun pelätään että kylki ottaa kaiteeseen kiinni. Ja varsinkin kun uudet autot eivät mitään kauhean isoja ole. Kaverikin tuli isänsä jollain "luksus luokan" mersulla, jonka piti olla Iso (toisiksi isoin malli) ja pienempi oli kun Aspen. Ja 2009 Chrysler 300 on myös pienempi.

    Dodgella 15km 1½ kaistaista mutkaista asvalttitietä vajaatoimisella sähköisellä bensapumpulla (ei oikein toimi kiihdytyksissä) 8min 33s. Eno kertoi joskus että Broncolla meni 10min (en tiedä menikö oikeasti) ja itse sain 2001 VW Pololla 11min 4Xs (en muista viimistä numeroa). Eli ihan hyvä lukema Dodgella. Ensimmäistä kertaa kuulin kun renkaat ulvoivat kun B-luokan Hollywood leffassa kuskin paikalta.
     
  2. Shit-O-matic

    Shit-O-matic 1st gear

    Mulla on ollut '76 perusmallin slant Aspen ja '80 Special edition orggis 318 V8 koneella, sen kyllä huomasin että ei se V8 Aspeniin kuulu. Hirvee kulutus ja ei se yhtään kovempaa kulje kun kutonenkaan. Paljon parempi ajella slantillä. Putkiston kun muuttaa niin saa kivan Jaguarmaisen hyrinänkin koneeseen.
     
  3. Cruiserproject

    Cruiserproject 1st gear

    Juttelin kanssa jenkkifoorumilla, että pitäiskö kasi laittaa siihen jossain vaiheessa ni vastaus oli ei kannata ja pienen slant valistuksen jälkeen päädyin siihen, että haluan yhden alkuperäisen jenkin kyseisellä koneella ja Aspenista en luovu. Tyttöystävä innostui uudesta harrastuksestani ja kehui 80-luvun Capriceja ja ajattelin sellaisen hommata kesäksi, koska itsekin niistä tykkään. 5 tai 5.7L koneella. Yksi siisti 4.3 V6 oli nettiautossa ja olin myyjään yhteydessä, mutta se meni heti vähän aikaa sitten. Viikonlopun jälkeen myyjä kertoi maanantaina, että se oli myyty. Päätin sitten, että yksi suora kutonen on jo niin toinen tulee sitten kasin koneella. Joskus tarkoituksena olisi hommata 60-luvun Cadillac DeVille tai muu siipiauto, kun kaikki muu elämiseen liittyvä kohdallaan. 1958 Plymouth Fury olisi kova peli, mutta pitää nyt olla realistinen :odroll:

    1992 Opel Corsa peltoautona
    1980 Dodge SE kunnostetaan kesäkäyttöautoksi

    Hankinta listalla on tämän vuoden puolella:
    1995 Saab 900 talviautoksi (halvalla maatilanaapurilta, joka auttaa Dodgen kunnostuksessa)
    1980-1989 Chevrolet Caprice kesäkäyttöautoksi
     
  4. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Suhteellinen käsite tuo "lähellä" kyllähän Jyväskylästä on Karstulaan likemmäs 100km ja ainakin 100km sinne, missä kuvittelen tuon auton olleen. Joskus (tai aika usein) työreissulla olen tainnut tuon nähdä yhdessä pihassa tien varressa.
     
  5. Cruiserproject

    Cruiserproject 1st gear

    110km Google mapsin mukaan. No eihän se "lähellä" ole, mutta kun joutunut tuhansia kilometrejä ajelemaan usein niin 100km tuntuu pieneltä matkalta. Katsoin piruttani google mapista niin "1 098 km" tuli autonhakureissulle matkaa kun piti kaveri käydä hakemassa toisen auton kuskiksi, auto hakea, tyttöystävä hakea ja maatilan kautta koukkasta ja jättää Opel sinne ja viedä kaveri vielä kotiin. Ihan hieno "road trip" 8) Niin ja aikaa meni joku 40h yhtä soittoa tien päällä, josta n. 6h tuli seistyä jossain moottoritien reunalla korjaustöissä. Dodgesta meni takaisintulomatkalla se sähköinen bensapumppu ja kivan virityksen avulla saatiin kuntoon ja Opelista lähti kaasupoljin irti menomatkalla.
     
  6. Shit-O-matic

    Shit-O-matic 1st gear

    Joo kyllä se vaan silloin oli hienoo kun sai viimeinkin sen kauan odotetun ajokortin ja vähän rahaa taskuun niin koulupäivän aikan bongasin nettiautosta kyttäauton värisen Aspenin hintaan 800€ ja sitähän oli sitten pakko lähteä katsomaan saman tien. Koulupäivä päätty siihen ja V6 Taunuksen keula kohti Lohjaa.

    Ihan järkyttävä pommihan se auto siellä perillä oli, mutta olin niin haltioissaan että tein siitä kaupat. Seuraavana päivänä sitten kaverin kanssa ajeltiin se tänne hämeeseen. Aspeni kiemurteli ja selkäranka rutisi joka montussa kun vääntösauvat oli laskettu niin alas kun vaan sai. Hytissä haisi bensa, mikään mittari ei tominu ja jarrujen varotusvalo hehku tulipunasena mutta ei saanu sitä hymyä huuliltaan pois. Sama hymy on ja pysyy edelleen kaikkien jenkkiautojen ratin takana oli ne sitten kuinka hirveitä kikottimia tahansa.

    Perille silläkin autolla päästiin vaikka tein vielä välipysähdyksen kaverin pihassa, johon koko kasa meinasi hyytyä kun sytkän ja kaasarin säädöt oli niin pielessä, että polttoaine tuli putkesta ulos raakana.

    :rotfl:
     
  7. C-barge

    C-barge Gearhead

    Vahvasti eri mieltä tosta kutosen ja kasin erosta. Tos mun vehejksessä superkutonen siis oli pikkasen piristetty, kansi pikkasen kaivettu ja lohkosta muutama milli otettu veke sekä mieto mopar perfin virinokka, 2.25" putki turbovaimentajalla. Kyllä sillä liikenteen mukana pysy ja se vaikutti joap ihan pirtsakalta kun vähän kaasua paino. Ainoo et se loppu 10 senttii ei sitten vaikuttanutkaan mitään. Pidin sitä uskomattoman laiskana kunnes tuli jonku aikaa ajetttua systerin 305 capriceilla (82 & 89), niihin verrattuna supersick oli lähestulkoon raketti. Kellotin vehkeen VW openissa 200 metrillä ja aika oli 12.006/96.57 km/t. VAstaa varttimaililla sellasta 18.7 aikaa. Sit ku pukissa nökötti aika saman vireinen 318, ni ajattelin et josko sen veivais keulille ja nin sit teinkin. Kulutus kasvoi kyllä 3 litraa satasdella, mut oli sit menokin aivan toista luokkaa. Ja sitä menohalua tuli myös käytettyä mikä varamasti selittää osan kulutuserosta. Kävin tuonkin kellottamassa VW-openissa ja aika oli 9.71/127 km/t. Varttiamilille luokkaa 15.1, ja toi siis 2.95 välityksellä ilman lukkoa. Lukkoa olis tarvittu, tod näk olis mennyt sillä 14 puolelle kun olis saanut lähteä "täysiä".
     
  8. Cruiserproject

    Cruiserproject 1st gear

    Oli muuten lupaavan oloinen foorumi. Tein accountin ja threadin sinne ja odottelen vastauksia. :)

    Tosiaan niin mulle auto on ollut aina vain auto. En koskaan ollut niistä kauhean innostunut, mutta jostain vain sain kipinän, että nyt jenkki. Kun myyjä avasi ladon oven niin pelkäsin näkeväni jonkun ruosteisen maahan juurtuneen kasan, mutta kyllä oli hymy huulilla ja vilkaisu tyttöystävään ja sama ilme. Heti kun ladon ovi aukesi ja näin auton niin tiesin, että se on mun. Ei pystynyt pidättelemään hymyä ja naurua kun lähdin koeajolle tyttöystävän kanssa pitkin hiekkatietä. Periaatteessa ei ollut varaa eikä mitään järkevää perustelua miksi olisi pitänyt saada se auto, mutta järki sai väistyä. Paljon kyllä sanottiin, että ethän sä tiedä mitään autoista ja mahdoton juttu laittaa kuntoon, eikä ole paikkaa missä pitää blaah blaah blaah, mutta ennennäkemättömällä tarmolla aloin vaan järjestämään asioita. Eihän sitä muuten olisi koskaan aloittanutkaan oppimaan, jos olisi aina vaan miettinyt "ei kannata, kun ei osaa". Syksyllä kävin isäpuolen ja äidin ladossa ihan muuten vaan kattelemassa Dodgea ja käynnistin aina välillä huvikseni kun teki niin mieli lähteä paahtamaan sillä. Yks päivä kaivoin noi Autoglymin tuotteet kaapista ja pistin firman VW Transporterin kojelaudan uuteen ilmeeseen, kun ei ollut muuta tekemistä... :D Kädet syyhyää jo siihen malliin, että on pakko päästä Dodgea näpräämään!
     
  9. Cruiserproject

    Cruiserproject 1st gear

    Ite en tiedä tosta kutosen ja kasin erosta mitää. Jenkkipojat vaan kerto foorumilla. :) Mulle toi Aspenin super six on just passeli ja mittarin mukaan huippunopeus oli jotain 200kmh / 125mph, mutta pitäis ottaa vaika navigaattori mukaan ens kerralla, että sen vois varmistaa. Tosiaan ei tiedä yhtään paljonko heittoa on. Hyvin kulkee motarilla ja enemmän tulee lyhyitä kaupunkipätkiä ajeltu sen kanssa ja ihan kivan kruisailukyydin antaa. Kun (=jos) tulee se 80-luvun Caprice hommattua tänä kesänä niin ihan kiva vähän vertailla, että minkälaista kyytiä se antaa.

    Toi sähkönen bensapumppu on muuten ihan surkea kun lyö pedaalin ihan pohjaan niin nopeus alkaa tippua kun pumppu ei pysy perässä ja tyhjäkäynnillä syöttää liikaa. Parin päivän seisonnan jälkeen saa antaa suoraan kaasaariin, että lähtee käyntiin (tämän keksin ihan itse jopa vaikka ensin olinkin, että tähänkö se jäi! :eek: ). Moni on ehdottanut parempaa sähköstä pumppua, mutta jostain syystä haluan vaan sen mekaanisen, koska "sellanen se on ollutkin".
     
  10. C-barge

    C-barge Gearhead

    Voima tosta kutosesta loppuu jo ennen 4000 kierrosta, veikkaan et se todellinen huippu on siinä 160 huitteissa. Niin muistelen tosta omastani laskeneeni rundien, välityksen ja rengaskoon perusteella. En tiedä kuinka tukkosia noi 70-luvun lopun 318:t ovat, mut etenkin jos ei ihan kaikki oo timmissä ni ei välttämäti suorituskyky huimaa.
    Ei pidä käsittää väärin, mun mielestä toi aspeni oli hyvä peli ja ku sitä pikkuhiljaa kunnostelin niin se rupes olee loppuvaihaessa jo tosi hyvä sekä ajoltaan, mukavuudeltaan että kulultaan. Alkuperäinen tarkotus oli turbottaa se kutonen, mut kun se oli aivan loppu niin remppaan meni sit siihen varattu budjetti ja tyydyttiin perinteisempään viritykseen. Painava auto ja pitkä perävälitys ei ollut ehkä kutoselle suotuisin yhdistelmä, ja (siitä huolimatta) virityksen yhteydessä olis ollut parempi kun olis nokka ollut räyhempi. Nyt se veto tosiaan loppu siellä 4000:n huitteilla.
     
  11. Cruiserproject

    Cruiserproject 1st gear

    Tarkotitko, että 160km/h olisi tuo huippunopeus? Kyllä luulis, että yli sen kulkee ainakin tuntu vauhti olevan 180-200km/h, mutta en mene mitään vannomaan. Pakko mitata joskus. Eikös navigaattorilla saa luotettavan lukeman nopeusta?

    Onkos muuten Suomessa mitään autokoulun tapaista rataa, jossa pääsisi kokeilemaan väistöjä ja liukkaan kelin ominaisuuksia vaikka maksusta? Voisi kysellä jos pääsisi jonkun autokouluporukan mukaan radalle. Sellainen rata olisi vielä kiva missä saisi kokeilla huippunopeuden jollakin suoralla samalla.
     
  12. rusteri

    rusteri 3rd gear

    On kyllä komia yksilö. Täytyy onnitella oikein onnistuneesta valinnasta.

    Jos mun ensimmäänen aspeni olis ollu eres lähelle nuon nätti, niin taitaas se edelleen olla markeilla. Parit talvet(ja kesät) laskettelin sillä käyttöauton ominaisuudessa, enkä moiti yhtään. Sääli vaan että kori oli täysin loppu kun muuten pelas kun unelma. Mää sen korin leivoon vielä viimeselle leimalle jotenki nippuhun ja sitte laitoon kiertoon. :)
    Nii palio jäi kaivelemahan että tuossa kesällä kun hain ns. aihion kun tarvittin tuohon käyttö darttiin sijaismoottori, niin ostin sitte aspenin, mutta en vain oo hanninu sitä ruveta pistämään palooksi. Kyllähän siitä on jo etujarruja haviteltu parin jätkän toimesta, mutta vielä on pokka pitäny. :D

    Lujia vehkeitä ja mukavia ajaa.
     
  13. Cruiserproject

    Cruiserproject 1st gear

    Kiitosta vaan taas! :D

    Mutta sanonpahan vielä kerran, että luonnossa vähän eri näköinen kuin kuvissa. :-? Sisältä siisti, mutta oikeasti se maalipinta on vaan loppu ja kromiosat melko himmeitä. Voin ottaa vähän tarkempia kuvia todisteeksi joku päivä, kun menen autoa taas katteleen. Mutta paljon positiivista on esim. alkuperäinen ratti ja sisusta. En tiedä kuinka vaikeaa olisi esim. alkuperäistä oikeanväristä rattia alkaa metsästämään tai jotain kojelaudan osia tai purkamaan vanhoja virityksiä, että siltä osin osui ainakin kohdalleen. :)

    Onhan tossa vielä hommaa laitettavaksi ja saa nähdä miten aika ja raha antaa myöten, että meneekö vielä ensi kesäänkin. Muutamia uusia vikoja ilmeni kesän käytön jälkeen, jotka ei vaikuta ajamiseen, mutta jotka haluan kuntoon (kuskinpuolen lasi ei nouse, pitäisi puhallin tarkistaa, kun ei tunnu puhaltavan kuin kojelaudan reiästä tuulilasiin ja pitää omituista surinaa täysillä). Ainakin sähköpenkki ja cruise toimivat vielä :D
     
  14. Shit-O-matic

    Shit-O-matic 1st gear

    Heh joo sähköt noista kannattaa käydä kyllä läviste vaikka Aspenissa ei enää olekkaan sitä vanhanmallista tulipellin läpivientitöpselihässäkkää.
    "Uudemmissa" jenkkiautoissa on juurikin huono juttu nuo pisteosien rupsahtaminen iän myötä. Aika monta Aspenia, Capricea, Mercurya ja Cadillacia on nähny tapahtumissa jotka on muuten aivan sairaan hyvässä kunnossa, mutta yleisilmettä laskee juurikin se, että esimerkiksi alumiiniset ikkunanlistat tai tingletangle merkit korissa on syöpyneet tai himmentyneet. Aspen varsinkin on aika paha entisöidä koska niitten laatu on ollut tehtaalta tullessa jo hieman ailahtelevaa. Pari MR-rekisteröityä Aspenia olen nähnyt ja molemmissa oli juurikin sama ongelma.
     
  15. Cruiserproject

    Cruiserproject 1st gear

    Tosiaan niin joku oikosulku ilmeni syksyllä juuri ennen talviteloille laittoa. Parkkien ja takavalojen sulake menee heti, kun yrittää uutta lykätä tilalle eli sähköt tullaan käymään kanssa läpi. Polttimot on OK sillä vilkut toimii.

    Sanokaas nyt joku mitä nuo "pisteosat" oikein ovat? Mitä termi tarkoittaa?
     
  16. FuryIII '71

    FuryIII '71 Double Gearhead

    Pisteosat=pienet koristetilpehöörit mitä autossa on. Esim. vaikkapa ne aspen - tekstit ym. merkit sisustassa tai ulkopinnoilla.
     
  17. Shit-O-matic

    Shit-O-matic 1st gear

    Ainakin mulle sana pisteosa meinaa noita merkkejä, listoja ja muita koristeosia. Esim radion nuppi tai SE merkki on pisteosa.
     
  18. Cruiserproject

    Cruiserproject 1st gear

    Okei kiitoksia ja taas oppi uutta. Yritin katsoa tuolta sanastosta, mutta ei ollut sinne laitettu.
     
  19. Simo

    Simo 1st gear

    Kyllä omassa Aspenissani ainakin on varsin samantapainen, 40-napainen liitin, kuin Dartissani.


    Onnittelut Aspenin hankinnasta! Erityisen hienoa, kun arvostat alkuperäisyyttä. Niin ja kyllä se AC Delco on GM:n tuotemerkki, eli Carterin pumppu, alumiininvärisenä, on ainoa oikea :)

    Tässä vähän SuomiAspen-tietoa vuodelta '80


    [​IMG]
     
  20. Cruiserproject

    Cruiserproject 1st gear

    Kiitos! Ja tosiaan arvostan alkuperäisyyttä erittäin paljon ja olen todella uskollinen autoja kohtaan. Jotenkin niistä ei vaan raaski luopua ja veikkaan, että tällä tulee ajettua niin kauan kun osia ja bensaa on saatavilla tai henki pihisee. Hehe tuli tallennettua tuo mainos koneelle! :D

    /edit Unohtui sanoa, että tosiaan Aspenandvolare.comissa jenkkikaverit vahvistivat tämän, että Carter sinne kuuluu.
     

Kerro tästä muillekin!