1980 Dodge Aspen Diplomat Special Edition

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja Cruiserproject, 19.2.2012.

  1. kustomkuuppa

    kustomkuuppa Gearhead

    Menee vähän sivuun aiheesta, mutta kun tätä kuitenkin lukee Aspen-tietäjät, niin tietääkö kukaan mitä Kari Suomalaisen Aspenille kuuluu? Sehän oli myynnissä jossain lehdessä 2000-luvun vaihteessa. En tiedä varustuksesta muuta kuin että se oli myrkynvihreä, ja etumaskista puuttui pala kun joku oli koettanut vetää autoa penkasta maskista kiinni pitäen. Kari oli kanssa niitä miehiä, joille muut kuin Detroitissa valmistetut olivat itäautoja. Joku nuori kloppi jostain isosta mediatalosta tuli joskus hakemaan miestä johonkin tilaisuuteen firman isolla Mersulla, niin ukko oli vain murissut, että "itäauton kyytiin joutui".
     
  2. Ana67

    Ana67 Gearhead

    Tiesitkös että ennen Aspenia kari ajeli Ramblereilla??? Joutu vaihtaa merkkiä kun Ramblereitten maahantuonti loppui. Valtteri, Karin poika, ajeli ainakin joskus Karin viimesellä Rambler Americanilla...
     
  3. Ana67

    Ana67 Gearhead

    Tarkistin tuon kutosAspenin huipun, teoreettinen huippu 155km/h N.96Mph. 0-100km/h 17.3s.

    Mutta kyl se lepposaan cruisailuun riittää ja motarilla ajoon :rotfl: Ja matka-ajossahan se Aspeni parhaimmillaan.
     
  4. FuryIII '71

    FuryIII '71 Double Gearhead

    Villi veikkaus että tulos johtaa sut tälle sivustolle. :rotfl:
     
  5. GARAGE_INC

    GARAGE_INC Gearhead

    Lukiko sen kyttä aspenin jossain kohtaa sick f.uck?
     
  6. kustomkuuppa

    kustomkuuppa Gearhead

    Ramblerin rekisteritunnus oli muuten BB-XX. Siihen aikaan BB:llä yleensä tarkoitettiin Brigitte Bardotia.
     
  7. grantorino

    grantorino Gearhead

    Super six on vakio kaasutin systeemi -80 mallin 225cid Aspeneissa ainakin mitä maahamme on aikanaan tuotu. Ei mitenkään erikoisen tehokas, toimii ehkä hieman tasaisemmin kuin pelkkä yksireikäinen kaasutin.
     
  8. Cruiserproject

    Cruiserproject 1st gear

    Teoria ja käytäntö eivät kyllä aina kohtaa. Itse en usko noihin ilmoitettuihin nopeuksiin. Niinku sanottu oli siinä kaverin Omegassakin ilmoitettu huippunopeudeksi 240km/h eli hieman yläkanttiin meni. Vaikea kyllä uskoa, että kuvassa Aspenin vieressä näkyvä 1992 Opel Corsa 1.4 L koneella kulkee sitten saman 155km/h kuin Aspenikin.

    http://www.google.com/search?hl=en&...urce=og&sa=N&tab=wi&ei=5hFFT86rENSQ4gT-wP2QAw

    Web haulla ei tullut oikeen mitään ja kuvahaulla tollanen lautta.

    Itse ymmärsin, että super six on optio, joka antoi 10-15% enemmän heppoja.

    http://en.wikipedia.org/wiki/Chrysler_Slant-6_engine#Super_Six

    Mitäs tuossa Aspen tekstin alla muuten lukee?
     
  9. MJF

    MJF Double Gearhead

    Lokasuojassa lukee vaan Aspen, takatolpassa Custom.
     
  10. FuryIII '71

    FuryIII '71 Double Gearhead

    No mä tarkoitinkin tuota nimimerkki C-bargea joka tähänkin keskusteluun on osallistunut... Ja ajelee kiihdytyskisaa tuplaturbo '67 Plymouth VIP:illä. Jonkinlainen "lautta" sekin. :lol:
     
  11. DamnNoNamesLeft

    DamnNoNamesLeft 2nd gear

    ^Se VIP on lentotukialus. :eek: :rotfl:
     
  12. Cruiserproject

    Cruiserproject 1st gear

    Aijaa näyttää ihan ku siinä lokarissa olis kaks riviä tekstiä :eek:

    Luulin, että C-barge on joku auto :D Olishan sekin näky kun tollasella lautalla pääsis samoihin nopeuksiin.
     
  13. C-barge

    C-barge Gearhead

    Lauttureiks oli yhet B-ryhmän kanssakilpailijat meidät nimenneet... :rotfl: Mut tos super sixissä on enemmän tai vähemmän optimistisen ilmotuksen mukaan 110 hv. 1.4 Corsassa 75 hv. Ilmanvastuskerroin vissiin samaa luokkaa, mut Aspenissa otsapinta-alaa enempi, voi olla jopa just ton tehoeron suhteessa. Tos omassa tapauksessa huippu rajottu yksinkertasesti siihen ettei kone enää jengannut enempää, tai siis tuottanut niillä kierroksilla. Vääntöähän toki oli aika mukavasti normikikkareisiin verrattuna. JA kuten sanottu, ni ripeempi se oli selkeesti ku systerin 305 capricet.
     
  14. sämpy

    sämpy Double Gearhead

    Olikos vanhassa slantikkaassa oikesti se 145hv vai onko kyse vain laskentatavasta? Semmonenkin tuolla varastossa olisi ylimääräinen, mutta epäilen miten on päästöt jos näin uuteen joskus asentaisi.
     
  15. C-barge

    C-barge Gearhead

    Ei ollut. Niinku muissakin ameriikan ilmoissa, teholukemat oli lähinnä markkinamiesten aikaansaannoksia. Toi 145 hv oli vieläpä 60-luvulta peräisin jolloin tehot mitattiin blueprintatusta motista ilman apulaitteita jne. Ja siihen päälle sit vielä se et ei saanu olla pienemmäy lukemat kun naapurilla. Tehtaan oman "the chassis book" kirjan vanhassa painoksessa on osio missä on "true horsepower" joistakin moottoreista. Muistaakseni siin oli kutosen kohdalla 90-105 hv versiosta riippumatta. 170 motissa oli pikkasen pienempikurkkunen kaasari, mut 225:n kaasarilla sen piätis tuotta ihan samat tehot. Mikä on sinänsä ihan järkeenkäypää, koska "hengityselimet" on aivan samat, kierroksia vaan vaatii 170 enempi.
     
  16. Muki

    Muki Gearhead

    http://www.allpar.com/model/dodge-diplomat.html

    Allpari:ista löytää myös kaikenlaista aiheeseen liittyvää, ja vallankin mitä tulee näihin lukuisiin variaatioihin so. Aspenille läheistä sukua oleviin muihin malleihin.

    Joskus omistin aika hyvän 1985 Gran Fury:n joka nyt oli pohjimmiltaan Aspen. Siinä oli 318 lean-burn ja koko auto oli typeriä vanteita lukuunottamatta täysin alkuperäisenä säilynyt. Taisi olla jokin suurlähetystön vanha. No se meni sitten kaupaksi jälleen johonkin päin ja mitä kuulin jälkeenpäin, oli että ylätukivarsi oli pettänyt ajossa. Ruoste oli salakavalasti syönyt tukivarren joten ei liene hullumpi idea tarkistaa myös ketjun aloittajan Aspenista.
     
  17. Ana67

    Ana67 Gearhead

    Ihan miten vaan, mutta mietippä vähän; koneessa tehoa n.100hv ja kori muistuttaa tiiliskiveä aerodynamiikaltaan... Ja pari pakovenaa lievästi palanu, "tyyppivika", ni tehoja ei edes tuotaa sataakaan.

    Ei siihen Corsaa kummempaa nykykippoa tarvita kun ohi menee ja komiasti :rotfl:

    Itsellä kyllä ollut jo pitkään perverssi idea: Aspen ISOlohkolla. Loppuis "Dillen Aspen" jutut...
     
  18. MJF

    MJF Double Gearhead

    Ei ne mihinkään lopu, kysytään vaan että onko beeäksän tuulilasi :odroll:
     
  19. sämpy

    sämpy Double Gearhead

    Bimmerin turpotiisseli, lexus-valot ja pipo silmille, niin vois ehkä saada ees vähän paremman vastaanoton torilla.. :poff:
     
  20. C-barge

    C-barge Gearhead

    Kylhän noita isolohkoaspeneitakin on ainakin ollut. Ite kisailin tuikeesti Ruusuvirran TEron kanssa joskus kehä III openissa vuonna 95 tai 96, Aspen kulki 11 aikoja varttimaililla 383;sta tehdyllä budjettimotilla.
     

Kerro tästä muillekin!