1980 Dodge Aspen Diplomat Special Edition

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja Cruiserproject, 19.2.2012.

  1. Ana67

    Ana67 Gearhead

    ON niitä vanhaa perua... Nykyään ei taida uusia saada laillisesti kilpiin :cry: . Vaikkakin R/T mallia on muistini mukaan tehty pieni erä 383 koneella ihan alunperinkin...
     
  2. C-barge

    C-barge Gearhead

    No ei kyl oo kun 383:n valmistus loppu jo '71...
    Mut 360 on ollut saatavilla ja sitä vertailumoottorina käyttäen saa laittaa 450 motin keulille normi muutoskatsastuksella kunhan muut edellytykset täyttyy. Eli ei pitäis olla mitään ongelmaan sen suhteen tänäänkään.
     
  3. sämpy

    sämpy Double Gearhead

    Kaiffari jaksoi aikanaan hehkuttaa, miten hienoo oli olla pienenä takapenkillä, kun isi lähti ohittaa muita 360-aspenilla. se kiihtyvyys vain jatku ja jatku... 8)

    edit: niin en tiedä oliko "aito", tuliko noita suomeen? Oma kolmekuuskybänen on Dartista peräisin, niitä ainakin tuli.
     
  4. C-barge

    C-barge Gearhead

    On tänne tullut Aspeneita 360 motilla, sekä sedaneita, että coupeja. Ties vaikka farkkujakin.
     
  5. Cruiserproject

    Cruiserproject 1st gear

    Olen Allparista lukenut aikasemmin tämän:
    http://www.allpar.com/slant6.html

    Hmm...
    http://www.autowiki.fi/index.php/Tukivarsi

    Tosiaan kun sanoin, etten tiedä autoista mitään niin tarkoitin myös sitä. Mitäs sitten kun tollanen tukivarsi on ruostunut? Onko helppo vaihtaa ja saada uutta?

    Siinä pakosarjassa on ihan puolen millin reikä vaan, mutta kyllä alan uskoa, ettei se sitten välttämättä kulje kuin 150-170km/h.

    Ihme, ettei tuosta kommentistani ole kukaan sanonut mitään, sillä melkein kaikki, jotka kyselevät niitä perus "miten kulkee" kysymyksiä eivät halua millään uskoa tätä tarinaa todeksi.

    Ja noista "Dillen Aspen" kommenteista. Pari kertaa kaksi henkilöä ovat tota heittäneet. Ja nyt on pakko hieman avautua, lukekoon ken jaksaa:

    Tyttöystävän isosisko ja oikein "autopro" poikaystävä heittivät juurikin noita Dillen Aspen juttuja ja haukkuivat koko auton ihan p*skaksi ennen kuin kauppojakaan oli tehty. Kun kysyivät ja kerroin, että kaupat on sovittu niin ensimmäinen kommentti oli "Olisit ostanut Monacon olis ollu vähän tyyliä edes". Sanoin sitten ihan rehellisesti, että rahaa siistikuntoiseen Monacoon ei oikein tahdo riittää.

    Sitten kun näkivät Dodgen niin olivat ihan hämmästyksissä, että voiko tämä olla muka Aspen, kun ei näyttänyt sen Kummelin Aspenilta. :odroll: Kävikin sitten ilmi, ettei olleet paljon tietoisia jenkkiautoista kukaan siitä perheestä, eikä autotuntemusta muutenkaan. Ensimmäiseksi alettiin hämmästelemään Aspenin kokoa, kun oli näkemättä autoa puhuttu "pikkujenkista". Katselin vierestä kun tyttöystävän isosisko oikeasti mittasi mittanauhalla auton parkkipaikalla... :eek: Sitten alkoi kina, että onko Aspen isompi kun joku Volvo (en muista mistä mallista oli kyse). Siitä ne jaksoi oikeasti kaksi kuukautta jauhaa, että ei varmasti ole. Tarkistin netistä ja kyllä se vaan oli...

    Ja muutenkin jutun taso oli "meillä onkin neljä autoa!" ym. (ihan kuin määrä korvaisi laadun). No Mitsubishi levisi, kun lähtivät pidemmälle matkalle, eivätkä suostuneet vaihtamaan autosta öljyjä ja syylärin nesteitä vaikka yritin 4 kertaa jutella asiasta. Vastaus oli "Vaihdetaan koko syyläri sitten kun tullaan". No auto levisi moottoritielle kun lämmöt nousi ja se oli sen auton loppu.

    Sillä pojalla oli joku 75 Mini, jota sen kaveri korjaili ja hienosti oli maalattu sinapin keltainen punaisella yli, kun vanhaa maalia näkyi sieltä sun täältä. Kyselin, että missä kunnossa auto on ja onko ruostetta niin "Täydellisessä kunnossa" oli vastaus. 2 viikkoa myöhemmin tukivarsi meni poikki.

    Ottivat sitten lainan pankista ja autokaupasta 4000€ neliveto Audi A4 alle. Vähän ajan päästä auto vaihtui vanhaan Volvo V40 (kun pojan iskän mielestä Volvo on ainoa oikea Auto). Kyselin, että mikä moottori ym. niin yht'äkkiä ei haluttu autoista puhua mitään vaikka silloin kyllä kyseltiin kun näkivät Dodgeni ekaa kertaa. Kyselin, että miksi Audi vaihtui yllätteän Volvoon vaikka se oli juuri ostettu. Tytön iskä sitten heitti, että "lämmöt alko nousee". Tuumin itsekseni, että mites ne lämmöt tolleen nousee kun on lähemmäs -30C pakkasta, mutta en viittinyt sanoa ääneen, kun tiesin, että rahatilanteen takia se pari tonnia halvempaan vaihdettiin.

    Sitten on joku Mazda 323 jossa on sitä sun tätä vikaa vähän välia.

    Tällaisten ihmisten "Dillen Aspen" kommentit voi jättää ihan huomioimatta. Ai niin. Tulipa tämän pojan serkku kerran aukomaan päätä, kun oli vähän känkkäränkkä, kun muija jätti. Alkoi siinä sitten oikein Amerikan auto asiantuntijana pätemään, että tollasen Aspenin saisi 200€ kun mulla on ja sanoi että voisi ostaa sen pois. Kaverilla oli kokoajan ollut pientä v*ttuilua pelissä, joten pamautin ettei ole myytävänä ja vaikka oliskin niin hinta on sulle liian korkea. Sitten meni jo vähän överiksi, kun tuli kommenttia "Jos et lopeta tota v*tun kiroilua niin mä teen asialle jotain". Heitinpä takaisin "Ja mitä v*ttua sä aiot sitten tehdä asialle?" ja hymyilin mitä ärsyttävämpää hymyä takaisin. Kaveri vielä yritti päteä jollain 65 Plymouth Furyllä, joka oli kuitenkin sitten ex-tyttöystävän auto. Enpä ole näiden ihmisten kanssa paljoa jaksanut olla tekemisissä. Välillä niitä pakostikin näkee, kun sattuu tyttöystävän sisko ja poikaystävä olemaan kyseessä, mutta eipä ole paljoa tullut vierailtua.

    Mitä tämän purkautumisen pointti oli? No se, että eipä koskaan tullut mitään sanomista, kun ajelin Corsalla tai vastaavalla. Heti kun tuli Amerikan auto niin johan alkoi kommentteja lentämään suuntaan tai toiseen ja ihmisiä hämmästyttää ja kummastuttaa. On se jännä juttu... Ihan kaupungillakin on tullut kehuja / negatiivista palautetta autosta. Vaan ei koskaan tullut mitään kommentteja mistään suunnalta kun oli 01 VW Polo, 92 Opel Corsa tai firman VW Transporter. Itse luulin, että kateelliset puuttuvat lähinnä iltalehden termejä lainatakseni ÖKYautoihin. Tuntuu vaan, ettei saa rauhassa olla enään, kun auto tuntuu herättävän vähän liikaakiin huomiota. Kehut on ihan kivoja, mutta sitten on just näitä pässejä... Tyttöystävän isä jutteli kaverinsa kanssa puhelimessa ja alkoivat yht'äkkiä hölöttää tosta mun autosta ja kuulin vaan, että "Joo kutosen kone. Niin on munkin mielestä ihan mopo". Menin siihen viereen kyselemään, että mikäs ukko siellä puhelimessa on niin piti olla hyvä jätkä ja henkeen ja vereen Ameriikan autoasiantuntija. Kyselin, että mikäs autolla sillä ukolla sitten on niin puhelu loppui kuin seinään. Tivasin asiaa pari minuuttia ja sitten myönnettiin, ettei mitään autoa ole, mutta on ehkä tulossa. Siinä on kanssa oikein alan harrastaja.
     
  6. Simo

    Simo 1st gear


    Tuolta kun oikein tihruttaa,

    http://www.moparkerho.net/albumi/mopar- ... lta/471172

    niin toiseksi ylimältä riviltä voi todeta, että ensimmäisen vuoden Aron tuomissa 4d SE:ssä, Farmarissa (oli vain SE) ja Coupessa (Custom) oli vakion 360 kone.
    Vuonna '77 taisi enään Coupessa olla 360 ainoa vaihtoehto. Vuosina 79 ja 80 kasiksi oli tarjolla vain 318.

    Edellinen teksti koskee siis vain Aron tuomia autoja
     
  7. Cruiserproject

    Cruiserproject 1st gear

    Ja vieläkö saisi tietää, että kuka valmisti sitä pakosarjaa.
     
  8. Simo

    Simo 1st gear

    Tekniikan maailma 19/1978 1 bbl -kuutos -Aspenin arvoiksi mainitaan

    huippunopeus 150 km/h
    0-400 20,4s 107,7 km/h
    0-100 17,1 s
    koeajon (1918 km) keskikulutus 13,7 L/100 km
     
  9. FuryIII '71

    FuryIII '71 Gearhead

    Auton suorituskyvyn arvostelijoille voi sanoa, et sillon ku tyyli on pääasia niin kaikki muu on toisarvoista. :wink:

    Ja niille muille urpoille/pätijöille voi sanoa, et ainakin ton löytää parkkihallista, toisin ku ne muut neljällä pyörällä varustetut tamppoonin puolikkaat, joissa värivalintakin on yleensä osunut todella ennakkoluulottomasti ja rohkeasti (ja varmaan akan tahdosta) harmaaseen. :poff:

    Tietty todennäköisesti helpoimmalla(?) selviää, ku heittää lausahduksen jonka oon bongannu joskus täältä; ne ymmärtää jotka ymmärtää, ja ne jotka ei ymmärrä niin niille on turha selittää. :)
     
  10. Cruiserproject

    Cruiserproject 1st gear

    >Kysy alkuperäisen pakosarjan valmistajaa
    >Saa tuhat viestiä vastaukseksi koskien auton huippunopeutta

    Kiitos... Kiitos tästä. Tuli jo selväksi. Nyt siitä pakosarjasta... :D

    Ton auton suorituskyky on hel*etin hyvä ainakin sillä mutkaisella asvalttitiellä. Tuntuu vaan, että heti kun on jenkki niin siitä on pakko löytää jotain huonoa väkipakolla. Kyllä toi huippunopeus on mulle riittänyt tosin riitti sen Opel Corsankin. Ei sillä olis uskaltanut kovempaa edes ajaa :lol:

    Tuli muuten parkkihallista mieleen, että kun käynnistin parkkihallissa aspenin ja polkasin vähän kaasua niin pari jotain 6-8v mukulaa katteli ihan hämmästyneenä, että mitäs nyt tapahtui, eivätkä tajunneet, että se ääni lähti Aspenista. Päät pyörivät villinä suuntaan ja toiseen ja istuin Aspenissa ja siinä oli valot pois.

    Kerran auto oli kaupan edessä parkissa niin joku nappula käveli äitinsä kanssa ohitse ja kysyi "Äiti! Onks toi auto?!" ja mutsi oli vaan "Joo kai se on". Olin hetken, että mitä juuri tapahtui.
     
  11. FuryIII '71

    FuryIII '71 Gearhead

    Jos olet hakemassa alkuperäistä valurautaista, niin tietääkseni ei nykyään kukaan. Virityskäyttöön tarkoitettuja ns. peltisarjoja kyllä saa, mut niillä ei vakio koneessa paljoa tee... Ja ne ei kyllä muistuta alkuperäisiä vaikka kattelis silmät kiinni.

    Uskallan väittää että ei oo hinnan kiroissa, jos pistät tonne "ostetaan" -osastolle ostoilmoituksen tosta pakosarjasta. Miinuspuolena siihen samaan rahaan saatetaan tyrkyttää kokonaista konetta mukana. :rotfl:

    Noista aspenin suht. täydellisistä koneista on myyjät huudellu rahaa noin suurin piirtein satkun pintaan. Siis koneista mitkä on ainakin myyjien puheiden mukaan irrotettu toimivana autosta. Rempatut asia erikseen, mut niitä ei oo pahemmin näkyny myynnissä.
     
  12. kotr

    kotr 3rd gear

    Jopas tulee perskynästä juttua!! ite ajelen ainaki ihan tyytyväisenä jokapäivä 318 farkkua.

    se meirän toinen purettu aspen on muistaakseni -77 SE ja se ainaki meille tullesa oli 360 ja lukollisella perällä.

    Sisustaa ja hyväkuntosia listoja on ainaki vielä jälellä.Koko kori kaikkine luukkuineen jököttää pukeilla.Koppa ihan näkkäriä

    omalla pienellä mielellä mietittynä,niin pyöreä lamppuset mallit ihan komeitaki 8)
     
  13. juko7

    juko7 Gearhead

    En nyt löytänyt kaiken huippunopeuskeskustelun keskeltä että onko siinä pakosarjassa joku vika? Jos siinä on reikä tai särö niin sen saa kyllä hitsattuakin esim nikkelipuikolla. Tai tosiaan jos laittaa ostoilmoituksen niin luulisi löytyvän käytetty ehjäkin...

    EDIT eikun sehän oli jo ihan ekassa viestissä mainittu että pieni vuoto.. :oops:
     
  14. Cruiserproject

    Cruiserproject 1st gear

    Tarkotus olis laittaa suoraan uutta ja varmatoimista osaa heti kun pienintäkin vikaa havaitaan, koska tekemällä oppii (ainakin minä) ja haluan autosta varmatoimisen daily driverin.

    Mites tuo Rockauton myymä?

    "1980 DODGE ASPEN 3.7L 225cid L6 : Exhaust : Exhaust Manifold Wiki Price
    DORMAN Part # 674232 More Information About this Part {Click Info Link for Alternate/OEM Part Numbers} Hardware: 2 Studs, 2 Nuts, 1 Heat Riser Spring; Gaskets: 1 Manifold & 1 Flange
    [Flag indicates this part fits vehicles sold in the US Market. It does not indicate where the part was made -- manufacturers produce parts in multiple factories worldwide.] [Flag indicates this part fits vehicles sold in the Canadian Market. It does not indicate where the part was made -- manufacturers produce parts in multiple factories worldwide.] Includes Gaskets and Hardware (where required)

    Part Image
    €202.14
    Add Part "

    http://info.rockauto.com/getimage/g...l=http://info.rockauto.com/RB/674-232-007.jpg

    Tuossa olis peltipakosarjaa (eli headers vai mitä?), jota jenkkikaveri ehdotteli siellä aspenandvolare.comissa:

    http://www.cliffordperformance.net/Merchant2/merchant.mvc?Screen=CTGY&Store_Code=CP&Category_Code=MY

    Joo niinhän voisi (itse en osaisi, mutta kaverilla on kyllä vehkeet ja taito), mutta siltikin haluaisin uutta ja alkuperäistä osaa ja itse tehdä vaihdon niin nuo kaksi tavoitetta toteutuu eli se oppiminen tekemällä itse ja auton saaminen varmatoimiseksi DD autoksi.


    Ja en vähään aikaan uskalla kyllä ottaa kehenkään yhteyttä ilmotuispalstalla. Tuli niin jäätävä threadi vastaan äsken: http://www.overdrive.fi/forum/viewtopic.php?t=174997&postdays=0&postorder=asc&start=0 :rotfl: Kipeetä juttua.
     
  15. Cruiserproject

    Cruiserproject 1st gear

    Mistä tuo "perskynä" muuten tulee? :lol:

    Kertokaapas noista peristä hieman? Myyjä sanoi, että tuo oma Aspen olis "lukkoturbiinilla". Onkos se sitten sama kuin LSD eli Limited Slip Differential?

    Anteeksi nyt typerät esimerkit, mutta eikös lukoton perä ole se, että kumia polttaessa vain toinen pyörä pyörii ja lukkoperässä siis molemmat? Mutta 100% lukkohan olisi melko kankea ajaa... Eikös LSD ole se, että jossain tietyssä pisteessä alkaa sitten se toinenkin pyörä vetämään?

    Itseäni alkoi jostain syystä himottamaan se coupe malli. Kasin koneella ja sellaiset säleiköt takakolmioikkunoissa.
     
  16. JayJay

    JayJay 3rd gear

    Ass=perse ja pen=kynä...noin niinku vapaasti käännettynä.. :rotfl:
     
  17. Cruiserproject

    Cruiserproject 1st gear

    Ei helv... Selvis sekin :rotfl: Kiitti :lol:
     
  18. JayJay

    JayJay 3rd gear

    Nii, ja toi lukkoturbiini löytyy siitä koneen ja vaihteiston välistä, eikä sillä oo mitään tekemistä perän kanssa. Eli kun ns.normaali turbiini luistaa aina enemmän tai vähemmän (vrt.kytkin luistaa..), nii toi lukkoturbiini lukittuu, eikä näin ollen luista.
     
  19. hla

    hla Gearhead

    Lukkoturbiini ei liity perään mitenkään. Jos siinä on sellainen, niin tunnet tasakaasulla n. 70-80 vauhdissa, kun vaihteisto "lukitsee" turbiinin vaihteiston luistamisen vähentämiseksi ja kierrokset laskee jonkun verran.
     
  20. Cruiserproject

    Cruiserproject 1st gear

    Just... Ja mä juttelin yhden kaverin kans kaks tuntii puhelimessa tästä lukkoturbiinista ja päädyttiin molemmat tyytyväisenä ratkaisuun, että lukkoturbiini = limited slip differential :rotfl: Kiitos oikasusta!

    Mistä saan nyt tietää, että mikä perä mulla on? Jonkunlainen lukko/lsd vai lukoton?

    Tossa on muuten pari vaihtoehtoo pakosarjaks, joita nyt kattelen:

    1.

    http://www.cliffordperformance.net/M...tegory_Code=MY

    2.

    http://www.cliffordperformance.net/M...tegory_Code=MY

    3.

    The Dorman exhaust manifold, jota Rockauto.com myy.

    Tiiä sitte mikä noista olis se paras ja alkuperäisin. Peltipakosarja ei ainakaan oo alkuperäsin, mutta olisko se hyvä vaihtoehto kuitenkin? Onkos ne jotenkin kestävämpiä tai jotain? Mitään tehoja/nopeuksia ei ole tarkoitus kasvattaa, mutta ei missään nimessä tarkoitus laskeakkaan.
     

Kerro tästä muillekin!