1980 Dodge Aspen Diplomat Special Edition

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja Cruiserproject, 19.2.2012.

  1. Cruiserproject

    Cruiserproject 1st gear

    En ole kyllä tuntenut yhtään mitään eli varmaan rikki tai sitten sitä ei ole koskaan ollutkaan/otettu irti jossain vaiheessa. Pitää kokeilla noilla nopeuksilla joskus, että tunteeko sitä vai ei. Missäs kohtaa tuo lukkoturbiini sijaitsee ja mistä tunnistaa ulkonäöllisesti? Ja onkos se hyvä olla olemassa/tarpeellinen vai joku turhake mistä aiheutuu riesaa sen hajotessa?
     
  2. JayJay

    JayJay 3rd gear

    Se turbiini tosiaan löytyy siitä koneen ja laatikon välistä..eli missä manuaalilaatikossa sijaitsee kytkin. Ja ulkonäöllisesti se muistuttaa vaikkapa gurling-kiveä :D Googletappa sanat: torque converter ..ja jos tohon lisää vielä sen "lock up", nii löytyy juttua lukkoturbiineistakin.
     
  3. Cruiserproject

    Cruiserproject 1st gear

    Eiks kytkin oo se poljin? :rotfl: Ja tosiaan aika jännän näköinen osa... Mun mielestä näytti joltain jalkaväkimiinalta. Pitää käydä auton alla katsomassa!

    http://www.hemiperformance.com.au/store2/p_989_Slant-6-N-O-S-Exhaust-Manifold Jenkki pojat kaivo mulle tollasen esiin ja jonkun mainosilmotuksen NOS-osasta, jota myy yksityinen. Tossa se taitais olla. Hinta vaan vie jalat alta. Pari tollasta niin olis jo auton hinta kasassa.

    Mikäs tollasen osan elinikä mahtaa olla? Toivottavasti joku 20 vuotta kun on noin kallis ja 5 vuoden takuulla ainakin :eek:
     
  4. JayJay

    JayJay 3rd gear

    Juu, kytkinpoljin on se minkä välityksellä käytetään sitä kytkintä.. :rotfl:
     
  5. JayJay

    JayJay 3rd gear

  6. MJF

    MJF Double Gearhead

    Mistä se pakosarja vuotaa? Suosittelen alkuperäisen korjaamista tai käytetyn ehjän hommaamista. Peltisarjat saa suosiolla unohtaa vakiokoneessa. Cliffordilta ei oo kuulemma saanut vuosikausiin mitään ostettua.
     
  7. Muki

    Muki Gearhead

    Ylätukivarresta (upper control arm) kuvia

    http://www.autozone.com/autozone/repair ... 5280087c84

    ja sen muodosta johtuen se saattaa kerätä hiekkaa, mutaa ja muuta liejua itseensä niin että kariespeikko pääsee puraisemaan. -Pakosarjoista puheen ollen, joskus esiintyi sellaista "Doug Dutra" - modifioitua, so. kaksiosaiseksi tehtyä, mutta en tiedä mikä on sellaisten todellinen saatavuus tänä päivänä.

    http://www.dutra.org/doug/doug-sl6-exha ... -duals.htm

    Noin reaalimaailmassa käytetty ehjä alkuperäinen olisi varmaan se holy grail.
     
  8. FuryIII '71

    FuryIII '71 Double Gearhead

    No perskeles, saahan niitä näköjään valurautaisiakin uutena. Ei muuta ku tilaukseen vaan, jos sen on uusi oltava. Ite kyllä köyhänä harrastajana ettisin mieluummin käytetyn ehjän, joka maksais murto-osan tuosta. Sen käytetynkin kun hiekkapuhal(lut)taa ja vetää pintaan valurautaa muistuttavan maalin (täällä oli joskus keskustelua tuollaisesta tökötistä, en vaan muista juuri tähän hätään aineen nimeä...), niin se on uuden veroinen ja ollaan edelleen reippaasti alle ton uuden hinnan.

    Ja sit ku rupeat vaihtamaan tota, niin kannattaa varata REILUSTI kaikkia mahdollisia nautintoaineita mitä satut käyttämään, ni ei lennä ärräpäät niin herkästi. :lol:
     
  9. leivonharri

    leivonharri Gearhead

    Mitä sä puhut, Aspenhan on ÖKYauto! Kelpas sentään Bruce Waynellekin kulkupeliksi (Batman 1989), on sentään Gothamin rikkain mies...
     
  10. menu*

    menu* Gearhead

    :D perin hupaisa
     
  11. Cruiserproject

    Cruiserproject 1st gear

    Ai se onki sitte vaan kytkinpoljin :rotfl: Niinku sanottu ni tässä voi olla vähän opettelemista vielä :lol:

    Luin kyllä ton, mutta kun en tiedä mikä on kampiakseli, vauhtipyörä, kytkinlevy, paineasetelma tai painelaakeri. Mutta sai siitä jonkunlaisen peruskäsityksen ja nyt tietää ainakin missä se sijaitsee. Ja katson noi muutkin osat myöhemmin.

    En osaa selittää, mutta kun pääsen autolle niin käyn ottamassa reilusti lisäkuvia kaikesta mahdollisesta. Voi kyllä mennä vähän aikaakin... :( Siinä on sellainen pienen pieni reikä ja naapuri sen siellä maatilalla paikansi ja käski laittaa sormen siihen reiän kohdalle ja sanoi että varo sieltä tulee kuumaa ilmaa, että polttaa aika hyvin. Sanoi, että älä ihan kiinni laita sormea sitten. Naapuri painoi kaasua ja tosiaan sieltä reiästä tulee aikas polttavan kuumaa ilmaa. Epäilen, että flekti puskee niitä hyttiin paikallaanoltaessa ja liikkeessä ajoviima, koska hytissä joskus hieman tuoksahtaa bensiini. Tai sitten se menee jonkun tuuletusaukon kautta.

    Joo kiitti tosta linkistä. Kattelen ton läpi ja vielä noi Haynesin ja Chiltonsin korjauskirjat. Luulis, että siellä on kans jotain juttua.

    Ton ihan saman linkin löysin ja kattelin noita Doug Dutria, mutta en oikein tajunnut, että miten ja mihin tarkoitukseen niitä on modifioitu, joten jätin sen toistaiseksi.

    Huomasitteko muuten tämän linkin?

    http://www.hemiperformance.com.au/store2/p_989_Slant-6-N-O-S-Exhaust-Manifold

    Hinta on hirveä, mutta osan pitäisi olla alkuperäinen ja tehdas uusi (NOS=New Old Stock)! Toi hinta vaan tosiaan on aika paha. Oliskohan tolla mitään eroa siihen Rockauton Dormaniin?

    Nyt huijaat! :lol: Luulin, että Aspen on joku köyhänmiehen versio, koska luin, että siinä oli jo silloin vanhentunutta tekniikkaa (lehtijouset/leaf springsit, tosin ite en näe niissä mitään vikaa?) ym. Tosin on siinäkin autossa jotain luksusta. Kattelin Googlesta ja Youtubesta niin olisko se sittenkin ollu Plymouth Volare? Niin netissä ainakin väitettiin.... :(

    Perin järkyttävääkin samalla. Ohan noita omakohtaisia tarinoita kertynyt sairaan paljon ottaen huomioon kuinka lyhyt aika mulla toi auto on ollut. Vois joskus tehdä jonkun tarina threadinkin, tosin sellainen varmaan on jossain ellei useampiakin.
     
  12. FuryIII '71

    FuryIII '71 Double Gearhead

    No ei ainakaan päällisin puolin eroa mitenkään ja tuskin eroaa muutenkaan. Ja vaikka järjellä ei koskaan mitään tekemistä tän harrastuksen kanssa, niin haluatko oikeasti maksaa joku 500€ pakosarjasta, vain jotta voit sanoa sen olevan NOS-osa? Koska sä oot ainut joka sen tietää ja huomaa, tohon puolet harvempaan tarvikkeeseen nähden. Muutenkin jos noita NOS-osia himoitsee ruuvata autoonsa, niin aloittaisin niistä korin osista jotka näkyy ulospäin. Ne jalankulkijat tuskin ehtii sitä sun pakosarjaa kattelemaan sieltä pellin alta vauhdissa. :rotfl:

    Ja muutenkin noi slantit on ikiliikkujia, varsinkin jos on vähänkään harrastettu huoltamista, niin se nyt viimeisenä miettii onko siihen ruuvattu ehjä käytetty, tarvike, vai NOS-pakosarja...
     
  13. ValiantMan

    ValiantMan Gearhead

    Olennaisempaa kuin saada uusi varmasti alkuperäinen pakosarja on minusta se, että saa imusarja-pakosarjaparin tiiviisti kiinni koneeseen ja toisiinsa. Näitä pareja kun alkaa sekoittelemaan, niin ainakin mulla on tullut ongelmia vuotojen kanssa ja tahnojakin on joutunut käyttämään. Jos sen vuotavan pakosarjan reiän saa tuikattua puikolla umpeen paikalla, säästyt monelta harmilta osien sovittelussa. Korjatun kohdan saat helposti vingulla ja jyrsinpalalla tasaiseksi ja eikun maalia tai liesimustaa päälle. Ja ruostehan sen sitten aika nopeesti konservoi yleisilmeiseen sopivaksi. :lol:
     
  14. Cruiserproject

    Cruiserproject 1st gear

    No ei mua kiinnostakkaan mitä muut ajattelee vaan mitä itse ajattelen ja mikä on autolle parasta, mutta tosiaan nuo jenkkikaverit sanoivat siellä aspenandvolare.comissa ihan samaa, että lyö vaan se Dormani sinne, että ihan yhtä hyvä osa ja paljon halvempi. Ajattelin nyt laittaa sen sitten, koska kuulemma tarvikeosien valmistajien pitää täyttää tai ylittää jotkut tehdasvaatimukset jne. eli pitäisi (pitäis ja pitäis mutta onko?!) olla vähintään yhtä hyvä. En vaan halua mitään kiinalaisia hikipajaosia Ämerikän rautaani. :soosoo: Pilaa koko idean. Mutta mutta... Kokeillaan nyt sitä kuitenkin, enkä edes tiedä missä se on valmistettu.

    Ei ne harmit ja käytetty aika ja v*tutus haittaa ollenkaan. Kiva vaihtaa osia niin oppii jotain ja tulee tee-se-itse meininkiä vähän. Onpahan sitten joskus tullut sellainenkin itse vaihdettua :D Nyt alankin lukemaan, että mikä tuo imusarja sitten on... :rotfl: Mitäköhän tästäkin tulee kun ei mitään tiedä mistään :odroll: :eek: :D

    P.S. Ja ei tosiaan ole parempaakaan tekemistä lauantaina klo. 23.44 :p
     
  15. FuryIII '71

    FuryIII '71 Double Gearhead

    Kannattaa varautua siihen, et ne osat saattaa olla kiinassa tehtyjä, tilasit/ostit ne sitten mistä tahansa. :soosoo: Ostin omaan entiseen '71 furyyn jarruroinaa (us-parts), ja esim. takajarrusylinteri paketin ku avasin, niin ensimmäisenä osu silmään pussiin liimattu tarra: made in china. :lol:
     
  16. Pietsi

    Pietsi Gearhead

    Varmaankin on imusarjan lämmitys kypsynyt. Tulppaa ne reiät hitsillä tai väännä jengat ja pulttia reikään. Ei sitä väkisellä kannata pitää alkuperäisenä kyllä ne rahat saa menee vaikka bensaan tai etanoliin :rotfl:
     
  17. grantorino

    grantorino Gearhead

    Kiinassa ne nykyään tehdään kaikki varaosat vanhempiin american-autoihin, ei niitä kannata enää USA:ssa tehdä, kysyntä kun ei ole enää kovin suurta. Takajarrusylinterit on hyvä esimerkki näistä kiina tuotteista vaikka kyllä ne ihan toimivia ovat.
    Onko autollasi paljon ajettu? Ja tiedätkö mikä on vaihdelaatikon kunto? Lootasta saattaa veto loppua yllättäen jos on ajettu 30v ilman korjausta.
    Tämä remontti sitten maksaakin Aspenin hinnan.
     
  18. Cruiserproject

    Cruiserproject 1st gear

    Paitsi noissa NOS osissa olisi se, että ne on todellakin tehty Amerikassa.

    Ei en halua! Haluan vaihtaa uuden osan! :lol: Ja mitä tuo "imusarjan lämmitys kypsynyt" tarkoittaa? :D
    Etanoliin? :eek: 98 on ainoa mitä koskaan tankkaan bensavehkeisiin!

    Ajettu varmaan saa*anasti, koska ollut taksina. Ja tietoa ei ole paljonko ajettu on tainnut mittari parisen kertaa ainakin mennä ympäri. Ei ainakaan loota tunnu luistavan ja vaihtaa silleen, että kyllä vaihdon huomaa, mutta yllättävän pehmeän oloisesti eli ei silleen nykäisten.

    Selviäiskö halvemmalla, jos lootan ottaisi itse irti ja veis katottavaks ennenku hajoo? Ja voiko tollasen huollon/korjauksen tehdä itse? Pitäis ainakin ryömii sinne alle ottamaan se peltiosa irti, vaihtaa tiivisteen ja suodatin ja öljyt.
     
  19. MJF

    MJF Double Gearhead

    Katso nyt ensin se pakosarja mikä siinä on vialla, onko mitään tarvetta edes vaihtaa.
    Jos laatikko toimii sievästi, öljyt on kirkkaat eikä haise niin ei muuta kuin kovaa ajoa. Öljyt ja suodatin toki kannattaa vaihtaa ihan huoltotoimenpiteenä.
     
  20. 660

    660 1st gear

    tämä on se halvin laatikkoremppa :D
     

Kerro tästä muillekin!