1983 Buick Electra STW flexfuel

Ketju osiossa 'Projektit', aloittaja Big_Easy, 20.10.2013.

  1. Big_Easy

    Big_Easy 1st gear

    Lueskelin muiden käyttäjien projekti ketjuja ja ajattelin että voisihan tänne alottaa omankin ketjun kun on projekti työn alla.

    Uhrina on siis ruosteeton mutta räpelletty '83 vuoden Electra farmi joka on edellisten omistajien toimesta meinattu muuttaa isolohkoksi, mutta jäänyt sitten kesken. Mun tarkotuksena olisi rakentaa siitä flexfuel orkkis 307:lla ja megasquirtilla, nämä on siis ne samat ruiskun rojut jotka ei toiminutkaan käyttiskatiskan 7A kansien välissä. :odroll:

    Auto on tämän näköinen http://koti.mbnet.fi/levabros/Buick/20131020_143357.jpg
    Kone jo tämän näköinen http://koti.mbnet.fi/levabros/Buick/20131020_201022.jpg

    Toistaseksi oon ehtinyt jo värkkäillä kansia, palotilat on kiillotettu, venttiiliohjureita on vinguteltu ja squish padeihin on tehty Somender groovet. http://koti.mbnet.fi/levabros/Buick/20131020_201139.jpg

    Tänään pyöristelin timanttiviiloilla veivin öljykanavat, huomenna alkaa mäntien putsaaminen. :D

    Tähän väliin jo ensimmäinen kysymys: Sopiikos rolleri mallin 307:an männät laahurimallin kiertokankiin?
     
  2. Big_Easy

    Big_Easy 1st gear

    Tänään sain männät putsattua ja sorvattua prässiin työkalut joilla vanhoista männistä saa tapit ja kiertokanget irti. http://koti.mbnet.fi/levabros/Buick/20131022_213401.jpg

    Mittailin männäntapit ja halkaisija näyttäis olevan sama sekä kelluvassa että prässätyssä. Työntömitan mukaan noissa uudemmmissa D-dish männissä olis hieman enemmän puristuskorkeutta, eli dekkitaso on sitten ilmeisesti sama sekä laahuri että rollerikoneessa?

    Netistä selvittelin että 5A kansissa olis palotilat 64cc ja 7A kansissa 67cc. Noi 5A:t kasvoi kiillottamalla 66 kuutioisiksi eli ollaan vielä kuutiosentin verran plussan puolella.

    Huomenna olisi tarkotus murjoo loput 7 tappia irti männistä ja ehkä saada "uudet" männät prässättyä kiinni. Kahdesta kangesta taisi olla laakerit pyörähtäny mutta onneksi sisko osti omaan 307 kunnostukseensa silloin joskus vääränlaiset niin ryöstän ne. :lol:
     
  3. Big_Easy

    Big_Easy 1st gear

    Selvisinpäs hengissä prässin käytöstä. Se on kyllä aina sellasta paskat kohta housussa meininkiä, mutta likapyykiltä onneksi välttyy kun on tarpeeksi preloadia rengaslihaksessa. :rotfl:

    Ehdin saamaan tapit irti vasta omista männistä kun isä oli ominut mun uudet kanget omiin leikkeihinsä, aika härskisti jotkut kuvittelee voivansa vaan viedä toisten osat. Kävin jo pöllimässä ne ittelleni, mutta menee varmaan viikonloppuun ennen kuin niille ehtii näyttää prässiä.

    Tämän näköistä silppua sain aikaseksi. http://koti.mbnet.fi/levabros/Buick/20131023_202020.jpg Ja tässä kuvassa tulevat männät. http://koti.mbnet.fi/levabros/Buick/20131023_220704.jpg
     
  4. Big_Easy

    Big_Easy 1st gear

    Taas jotain järkevää saatu aikaseks. Mäiskin tänään vesiproput lohkoon ja putsailin laakeripukit ja veivin. Yllättävän paskasia voi olla pesuaineella käyvän koneen sisuskalut. Huomenna toivottavasti saan männänrenkaat, tiivistesetin ja öljypumpun, niin pääsee jo kasaamaan konetta. Saas nähdä ehdinkö huomenna prässäämään kanget kiinni mäntiin.

    Vaikka kone ei edes ole vielä kasassa niin väri on aiheuttanut lieviä häiriöitä ja paskahalvauksia parille pussihousulle. :rotfl: Kuvissa lohko näyttää paljon sinisemmältä, oikeasti se on suunnilleen mustikan värinen. Annoin tolle koneelle jo lempinimen "punajuuren värinen ompelukone". :lol:
     
  5. Big_Easy

    Big_Easy 1st gear

    Voi helvetti että vituttaa. :mad: Hajotin yhden männän kun yritin laittaa männäntappeja kiinni. Näyttäisi olevan taitolaji toi prässättyjen tappien kiinnilämmittäminen, jäi vajaaksi ja männän helmasta murtui pala kun yritin ottaa tappia pois. Onneksi tallilla on sentää 2 satsia tollasia mäntiä.
     
  6. SauliK

    SauliK 2nd gear

    nyt ihan mielenkiinnosta kyselen tuosta kiinni lämmittämisestä

    eikös se kanki lämmitetä ja laajenneeseen reikään "pudotetaan" männäntappi paikoilleen ja lämmön tasaantuessa lukittuu kankeen. ei ilmeisesti ole ihan nuin helppoa miltä kuulostaa vai menikö tässä mulla jotain ohi?
     
  7. Big_Easy

    Big_Easy 1st gear

    Oli se noin helppoa kun hain kylmäsprayta motonetistä ja "jäädytin" tapit oikeen huolella. Aluksi tapit oli yön yli pakastimessa, mutta ne ilmeisesti lämpes liian nopeasti kun yritin laittaa niitä kiinni.

    Toi mäntä hajos siinä vaiheessa kun otin tappia uudestaan pois. Ei näköjään kelluvien tappien mäntiä oo suunniteltu kestämään prässiä. :D

    EDIT: Tänään tosiaan vasta huomasin että tallilla on mennyt niin paljon aikaa etten oo ehtinyt tänne runoilla pariin viikkoon mitään.

    Kone on edistynyt ihan hyvin, nykyään näyttää jo tältä http://koti.mbnet.fi/levabros/Buick/20131114_230059.jpg Mallailin tulpanjohtoja paikoilleen, mallia otin 6,2 dieselin suutinputkista. :D Moottorin väriteema lähti muuten juurikin noista tulpanpiuhoista, näin ne ebayssä ja oli niin pornot että oli pakko ostaa. :rotfl:

    Pakosarja on ite tehty motonetin putkikäyristä. Tarkotus olis laittaa siihen ympärille verkkoa ja peltiä ja täyttää pata-patalla -> Imuilma nopeammin kuumaksi kylmällä koneella.

    Keksin tossa viikolla sellasen idean että rakennan tähän moniurahihnan. Laturi ja puolet hihnapyöristä ja telineet puuttuu muutenkin, niin samallahan hihnastostakin tekee bensataloudellisemman kun tavoitteena on "econo eight". :lol:
     
  8. Big_Easy

    Big_Easy 1st gear

    Ja taas hommat etenee. Comp Camsin rolleriketju, jakopäänkoppa, vesipumppu ja dampperi paikoillaan ja maaliin haudattuna. Ehdin myös maalaamaan ohjaustehostimen pumpun ja sen telineen, huomenna saakin ruuvailla ne lohkoon kiinni.

    tilasin eilen 1997 Malibun/Cutlassin laturin. Toivottavasti se saapuisi vielä loppuviikosta niin ehtisi viikonloppuna suunnittelemaan sille telineen ja muille apulaitteille hihnapyörät.

    Osaako joku muuten kertoa paljonko moniurahihnalle uskaltaa laittaa "alivälitystä" kiilahihnaan verrattuna?

    Ajotusmerkistä tuli aika hieno ja ennen kaikkea selkeä kun sille näytti vähän maalitussia. http://koti.mbnet.fi/levabros/Buick/20131118_181525.jpg
     
  9. Big_Easy

    Big_Easy 1st gear

    Kylläpäs posti oli kerrankin nopea, eilen oli jo tullut laturi postiin ja tänään hain sen. :D

    Nyt on tehostajan pumpun kiinnikkeet valmiit, ton metallin värisen jouduin värkkäämään itse 5mm pellistä kun ei ole enää laturin teline kannattelemassa tota nurkkaa. http://koti.mbnet.fi/levabros/Buick/20131120_223457.jpg laturin kiinnikkeet jäi vähän vaiheeseen kun hokasin että eihän mulla ole vielä kiristintä hihnalle.

    Kiristin tulee laturin ja vesipumpun väliin ja hihna kiertää: kampura -> tehostajan pumppu -> vesipumppu -> mutka kiristimen alta -> neulansilmä laturilta veiville. Teoriassa toimii ja käytännössäkin varmaan. :lol:
     
  10. Big_Easy

    Big_Easy 1st gear

    Uppista keikkaa. Nyt on oikean mittanen remmi ja kaikki hihnapyörät koneessa kiinni. http://koti.mbnet.fi/levabros/Buick/20131214_002517.jpg

    Kiristin on Voyagerin, tehostajanpumpun hihnapyörä Dorman 300-200 ja veivin ja vesipumpun pyörät omaa suunnittelua. Pitää vielä shimmeillä hieroa hihna suoraan, muuten alkaa olla jo hyvällä mallilla. :D
     
  11. hevimies

    hevimies 3rd gear

    noniin hyvältä näyttää serpenttiinit ;)
     
  12. ktech

    ktech 2nd gear

    asiallista. näyttää olevan monipisteruisku?
     
  13. -nikke-

    -nikke- 3rd gear

    Asiallisen näkönen kyllä tuo apulaitehihnasto. Tykkään myös tuosta megaruiskun kätkemisestä orig. kaasutinkoneen vaatteisiin. :)
     
  14. Big_Easy

    Big_Easy 1st gear

  15. ktech

    ktech 2nd gear

    tuohan on jo siistimpi kuin moni tehtaan tekele. tehotkin saattaa vähän nousta siitä 140:stä hevosesta?
     
  16. hevimies

    hevimies 3rd gear

    on kyllä ihan pirun nätti moottori tulossa ;)
     
  17. nv-550

    nv-550 Gearhead

    On kieltämättä komia!!! :p
     
  18. Big_Easy

    Big_Easy 1st gear

    Päivitellääns tännekkin taas. Projekti on siinä vaiheessa että pitäisi tehdä pientä pintaremonttia 307:n työsuhdeasunnolle. :D
    http://koti.mbnet.fi/levabros/Buick/20140109_234903.jpg Runko on putsailtu ja massailtu, seuraavaksi pitää muokkailla pakosarjoja sen verran että saa ne mahtumaan. Seuraava projekti saa luvan olla rodi niin ei oo tällaisia ongelmia. :rotfl:

    Piti takalampuista ottaa kuva kaikkien muidenkin ihmeteltäväksi. http://koti.mbnet.fi/levabros/Buick/20140108_174653.jpg Rekisteröinti katsastus on varmaan suoritettu natsi-Saksassa kun on pitänyt tällaiset hirvitykset jonkun räpeltää. :lol: Tuo harmaa on siis maalia.
     
  19. ktech

    ktech 2nd gear

    niin tuo takavalojen töhriminen maalilla oli kyllä ehkä käsittämättömin juttu noista tuon ajan valolaite-pelleilyistä. punaista valoa ei saanut näkyä sivullepäin mutta eipä sitten näkynyt vilkkukaan sieltä maalin alta. voi järjen köyhyyttä..
     
  20. Big_Easy

    Big_Easy 1st gear

    Reilussa kuukaudessa on taas saanut paljon aikaan. :D http://koti.mbnet.fi/levabros/Buick/20140205_164027.jpg

    Keulapellit, jäähdytysjärjestelmä, tuplaputkisto, bensapumppu ja letkut yms. saatu autoon kiinni. Niin ja edellisten omistajien viritelmä johtoja poistettu varmaan kilsa.

    Pakoputkistosta tuli tämän näköinen http://koti.mbnet.fi/levabros/Buick/20140208_231900.jpg Kumpikin putki tulee siis ulos apparin helman alta. Meinasin ensin että putket olis ylettäneet takapyörälle asti, mutta kun vaimentajien jälkeen käänsi päät pihalle niin eihän ne riittäneet kuin apparin oven takareunaan.

    H-hetki alkaa olemaan jo aika lähellä. Enää oikeastaan kaikkea pientä, konepelti kiinni ja vähän sähköhommia niin saisi kaataa mömmöt koneeseen ja toivoa ettei ekat savut oo vikat savut. :lol:
     

Kerro tästä muillekin!