1983 Oldsmobile custom cruiser projeekti.

Ketju osiossa 'Projektit', aloittaja hevimies, 24.8.2016.

  1. hevimies

    hevimies 2nd gear

    [​IMG] Jes eli aattelin nyt laittaa tämänkin pitkiksen projektitopikiksi. Eroten capricen laitosta jotta tämä tehdään minimaalisella budjetilla. Kaikki kelpaava käytetty osa capricesta menee tähän.
    Lotja itsessään haettiin sysmän perukoilta pellosta. Yllätyin kun pääsin autoa tarkistelemaan, ettei siinä ollut juurikaan mätähommia. Perus takatolpassa pien reikä ja apukuskin takaoven karmin kulmassa toinen. Muuten pirun hyvä lotja ja kohtuu räpeltämätön. Konehuoneessa 350d kone ja lootana 350th. Hinta oli kohtuullinen 350€
    Sähköjä ja valoja katsottu kuntoon ja sähköikkunoita rasvattu. Konekkin saatiin käyntiin 8v seisonnan jälkeen. Tarkotus oli asentaa takaisin bensakone kun sattuu olemaan 160 000km ajettu 307 apuöaitteineen ja johtosarjoineen ylimääräsenä, mutta katotaan josko oldsilla pelais.:D
     
    menu*, 12345678910 ja maverick999 tykkäävät tästä.
  2. Rusty

    Rusty Gearhead

    Hyvä että tuli pois pellolta eikä mennyt purkuun!:)
     
    12345678910 tykkää tästä.
  3. maverick999

    maverick999 3rd gear

    Kyl, "pelastusoperaatiot" on aina lähellä sydäntä!
     
  4. hevimies

    hevimies 2nd gear

    proteesia jatkettu taasen. Syyläriä piti vähän tinailla kasaan kun vuoti kolmesta putkesta reilummin. ohjaustehostimen vuodon syyksi selvisi pultti joka tulee nestesäiliön seinään ja on osa hihnankiristintä. Moottorisilkkaa väliin ja uudelleen tiukkaus ja katsellaan josko rupeais pysymään kamat sisällä. Huomenna pääsis täyttään järjestelmää ja vaihtelemaan öljyjä ja suodattimia. Sitten kait olis potenttialinen koeajo?
     
  5. LPV

    LPV 2nd gear

    Siitä Diisselin lohkosta saa hyvän bensakoneen kun vaihtelee kannet ja imusarjan...
    Hienoa että pelastuu, tykkään näistä kun aloitin autoilun -90 Chevy STWllä aikoinaan.
    Nyt ajelen -94 pitkäkatto Buickilla ympäri vuoden.
     
  6. hevimies

    hevimies 2nd gear

    Oldsiin tilattu uus turbaanikoppa. Jenkkiosat.com.ista hintaa huimat 13€ ja käypi lähes kaikkiin gm lootiin pikkufikseillä tietty. Pyyhkijän moottoria koitettiin viikonloppuna elvytellä muttei siitä kait mitään tullu. Ainakaan ei siitä mitään tullut:( vieläkään ei oo varotusvalohomma ratkennut eikä katossa toimi kartanlukuvalo, eivätkä myöskään jalkatilan valot toimi. :oops: :oops:
     
  7. maverick999

    maverick999 3rd gear

    Toimiiko hanskalokeron valo ja tuuletus/ilmastointipaneelin valo? Muistaakseni ne on kaikki tuossa oranssin ja valkosen piuhan piirissä. Niillä on joku oma sulake kans.
     
  8. hevimies

    hevimies 2nd gear

    Ne toimivat kyllä. Pohdin josko irrottais noi sulakerasian johdot ja vetelis oxide cleania.
     
  9. Rusty

    Rusty Gearhead

    Onko se todella noin helppoa?
     
  10. fennia

    fennia Gearhead

    Ei.
     
    12345678910, 1purehell ja Jussi289 tykkäävät tästä.
  11. Rusty

    Rusty Gearhead

    Sitähän minäkin. Miten esimerkiksi bensapumppu ja virranjakaja menee dieseliin?
     
  12. hevimies

    hevimies 2nd gear

    Taas proteesia jatkettu. uutta kickdown vaijeria autonalla ihmetellessä, ja katin löysiä pultteja kirotessa siirtyi katseeni hiljalleen apukuskin takalattian suunnille, jossa komesti muutama reikäkin tervehti harrastajaa. Päätin repiä lattiamaton pois, jotta voin kunnolla nähdä savotan ja pääsen samalla ampumaan painepesurilla sen puhtaaksi. Aivan läpimärkiä olivat kaikki alushuovat ja tietenkin pintaruosteessa lattia. Viikonloppuna olis tarkotus potkia esabbi tulille niin sais putkiston ja lattian kuntoon.[​IMG] [​IMG] [​IMG]
     
    12345678910 tykkää tästä.
  13. Jussi289

    Jussi289 Gearhead

    Ihan heittämällä menee, mut ei se viä mitään. Kyllä siitä ajettava tulee, oon kokeillu kyllä. Mutta hyvään sitten vaihdetaan myös männät ja nokka ainakin. Lohko sinänsä kelpaa hyvin lähdöksi.
     
  14. Gary Grand

    Gary Grand Gearhead

    Nuo lattian kuvat on kiusallisen tutun näkösiä..
    Capricessa oli ihan vastaavaa kuppaa ja sen kanssa korjaus kävi helpoiten, kun päästeli irti lattian neljänneksiä ja vaihteli kokonaan ehjää peltiä.

    Jokaisen ruostekuplan alta löytyi neulanpiston kokoinen läpireikä.:confused::eek::(
     
    passerby tykkää tästä.
  15. Substitute

    Substitute Gearhead

    Näissä ei ole mitään ongelmaa, kun laittaa bensakoneen nokan, jakopään- ja päätylevyn (kampuran stefa toisinpäin upotettu kuin dieselissä) ja virranjakaja käy suoraan alipainepumpun paikalle.
    Nokka-akselin etummainen laakeri pitää vaihtaa bensamalliseksi (ei reikää syöttöpumpun käyttöakselin voitelulle) tai vaihtaa eri asentoon.
    Jos käyttää dieselin mäntiäkin niin sitten vaan kannet vaihtoon. Männät kyllä on painavat ja pyörivät massat suuria, eli kannattaa hakea alhaalta vääntävää kombinaatiota. Jos männät vaihtaa, pitää vaihtaa myös bensakoneen kiertokanget kun ovat lyhyemmät dieselmännillä ja tasapainottaa kampiakseli niille sopiviksi.
     
  16. LPV

    LPV 2nd gear

    Sieltähän niitä tuli vastauksia. En ole itse tuollaista rakentanut, mutta ½-tuttu tyyppi lähistöllä on. Kampiakselia kannattaa kai keventää ihan urakalla bensa versioon. Tai vaihtaa joku 425 tms. koneen akseli, näin olen ymmärtänyt. Mutta lohko on kuulemma tosi luja ja voi porata melko paljon.
     
  17. hevimies

    hevimies 2nd gear

    Oldsista saatiin lattia hitsattua ja massattua kanssa. [​IMG]
    [​IMG] [​IMG]
    Samalla korjailin kuumaliimapistoolilla ja jäähdytinnestetonkalla tuon orkkis lasinpesunstesäiliön. Eihän se niin kaunis ole mutta toimii ja oli ilmanen.
    [​IMG]
     
    12345678910 ja maverick999 tykkäävät tästä.
  18. hevimies

    hevimies 2nd gear

    Näiden kuvien jälkeen on koitettu kuivattaa tota massaa. Vieläkin on yli viikon jälkeen kauhea haju mutta nyt ei sentään tartu pöksyihin kiinni. :D katti ja sen vuotavat putkihässäkät sai lähteä ja tilalle hitsailtiin 3" putkesta välikappale. Uus kickdown vaijerikin löysi paikkansa. kojelauta purettiin kokonaan ja esiinkaivettiin tuo sulakerasia, jotta saisi katsastettua kunnolla nuo sulakepaikan hapettumat. Nyt olis aika ruveta lyömään kojaria kasaan ja lattiaan eristettä. Aattelin nyt kokeilla routamattoa lattiaeristeenä. Se kun ei niin pahasti ime vettä kait? :rolleyes: konehuoneessa olis sähköhommia ja sit pitäs nesteet laitella ja ihmetellä tuo ohjaustehostimen pumpun vuoto. Jarrutkin pitäs vilkasta ja sit pääsiskin leimasetälle näyttämään. ;)
     
    12345678910 tykkää tästä.
  19. Jussi289

    Jussi289 Gearhead

    Mä kyl vähä ihmettelin tuota massaa sisällä... Se kun ei ainakaan sinne oikein kuulu, kun se sopii ulkopuolellekin vain takuulla ehjän pinnan päälle ja vanhassa autossa sen käyttäminen on yleensä finaalin jouduttamista. Miksei sitä voinu maalata hyvillä maaleilla? No, toivo, ettei sun tartte koskee sinne enää korjausmielessä.
    Routamatto toimii jonkunlaisena lämpöeristeenä, äänelle sillä ei ole vaikutusta juurikaan. Toi massa siellä estääkin kaikki nätimmät teokset sitten kyllä. Jotain painavaa, sellanen toimii äänelle eristeenä, esim. bitumihuopaa/mattoa. Niistä liimapinnalla olevista saa kuumailmapuhaltimen kanssa nätisti muotoiltua palat haluttuihin kohtiin, maalatulle pinnalle. Ei saata toimia massan päällä. Ehkä valitun linjan mukaan sit kattohuopaa paloina.
     
  20. hevimies

    hevimies 2nd gear

    Noh nytpä tietää tämänkin jotta ei sisälle. Tuntui vaan jotenki että kaipa se estää kosteuden menon jos kerta sitä pohjaankin laitetaan. :oops: Auton katto ja konepelti kaipais maalia. Ajattelin tuossa hioa sen vanhan maalin veks ja ruiskuttaa jotakin pohjamaalia. Puuilossa näytti olevan kaikennäkösiä maaleja ja 1k happopohjamaali sprayna lienee yks parhaista vaihtoehdoista? Tiedä sitten paljonko tuollanen 400ml purkki riittää noin suuriin neliömääriin jotta varmaan saa useemman hommata? Huomenna pitäs hakea vähän tavaraa lappeenrannasta pitkäkattoon. Jos jollakulla on tarvis niin sisätilan matto mallia sininen jää itsellä ainakin ylimääräseksi. Jos sais viikonloppuna sisustan kasaan ja pääsis alottamaan noitten jarrujen kurkistelua.:confused:
     

Kerro tästä muillekin!