1984 Chevrolet Caprice jotain ihan muuta

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Projektit', aloittaja hevimies, 8.2.2013.

  1. hevimies

    hevimies Gearhead

    Hyvin kyllä verottaa tämä työttömyys harrastajan arkea ja ei ole vieläkään saatu sitä moottoria kotiin.

    Tuossa kun sain käsijarruvaijjerin vaihdettu ja raidetangonpään uusittua meinasin vaihtaa kesäkumit alle vaan kuinkas sitten kävikään.
    Kuskin puolen ylätukivarren takapuslan kiinitysmutteri on sorvannut siitä tangosta kierteet helvettiin ja siitä alkoikin sitten urakka, jossa räjäytin koko ripustuksen levälleen ja poistin kierrejousen.

    Tarkoitus on vaihtaa ne viimeset puslat joita eteen ei olla saatu aikaseksi ja samalla varmaan napataan himpunverran laikkakoneella tuosta jousesta pois.
    Samalla varmaan vaihtuu uudet iskaritkin eteen ja taakse, kun eivät näyttäneet olevan ihan hirveän hintasia ja varmasti ne pitää kohta vaihtaa.
     
  2. kotr

    kotr 3rd gear

    Lukijat vaativat jo "burnis" videoita!!
     
  3. hevimies

    hevimies Gearhead

    Lyörään sitten videota takakumin kulutuksesta, kun ollaan saatu tuo etupää kasailtua ja auto katsastettua. Näillä näkymin ensviikonloppuna :D
    Huomenna otan kuvatuksia taasen, jotta todistuu että jotain tapahtuukin projektissa.
     
  4. hevimies

    hevimies Gearhead

    Juu eihän siinä mitään keulaan sain eilen viimeset puslat asennettua ja jouset pätkittyä. nyt onki sitten takapään vuoro ja sieltähän paljastu kiva laakerivika pinionissa. Keskiviikkona tulee paikalliseen ad varaosaliikkeeseen nuo laakerit ja toisen puolen raidetanko joka jostain syystä on vääntyny kunnolla. :(
     
  5. hevimies

    hevimies Gearhead

    Tänään saatiin vihdoin ne paperit kuntoon taas autoon.
    Viime jälkkärissä pomppas vain verokuitista, jota en tietenkään tajunnu sillon tulostaa ja siinähän se viikonloppu meni taas konttorin aukeamista odottaessa.

    Ettei kuitenkaan homma olisi ollu liika helppo oli viime perjantaina jälkitarkastuksen yhteydessä kuskinpuolen jarrusatula junttaantunut kunnolla kiinni, ja sitä sitten perjantaina loppuillasta kiroiltiin irti.

    Lauantaina vaan paikalliseen AD-varaosaliikkeeseen ja uudet jarrusatulan pultit, sekä jarrujen korjaussarja tarttui matkaan. Hyvin oli se mäntä ruostunut ja kun sen kävi hiomapaperilla läpi ja asensi uudet tiivisteet niin siitähän tuli erittäin nopeatoiminen.

    Täytynee tehdä sama herkistely apparinkin puolelle. :D

    Illasta täytynee ottaa muutamat räpsyt kikottimesta sen nykyisellä olemuksella keula alempana ja perse pystyssä!
     
  6. hevimies

    hevimies Gearhead

    Ihan ekana se kuva uudesta ajoasennosta jonka lupailin jo melkein kuukausi sitten: [​IMG]


    Nyt kun auto on saatu siihen pisteeseen, että siinä ei ole enää mekaanista korjausta, voidaan keskittyä restaurointiin. 8)
    Aloitin tekemään sisustan purkua, poistin takatilan väliluukun ja takatilan maton ensimmäisinä, jotta se kerkiäisi vähän kuivahtaa auringossa. Seuraavaksi takapenkki ja ympärysmuovit ja sitten oltiinkin jo päästy vaiheeseen, jossa etupenkki lähti irti. Kotelosuojaa suihkuttelin noihin takaoven jälkeisiin palkkeihin, sekä varapyöräkotelon yläosiin.

    [​IMG]

    Matkustamon mattoa en vielä saanut irroitettua, koska minulla ei satu olemaan oikean kokoista torxia turvavöiden irroitukseen.
    Edestä sain kuitenkin pujoteltua sitä irti lattiasta ja siellähän oli ihan muavasti kosteutta. Sieltä sattui löytymään myös ameriikan yksi centtinen vuodelta 1970. :D

    [​IMG]

    Seuraavaksi haen sen torxin ja ruuvailen turvavyöt pois ja pesen ne.
    Matto saa kuivahtaa aikansa ja sitten sitä voisi alkaa peseskelemään noilla autoglymin interior shamppoolla ja turtlewaxin car interior washilla. :wink:

    Tällä hetkellä näyttää siltä, että ainoa iso ruostepaikka olisi apukuskin jalkatilassa. Pienempiä löyty sitten takapenkin alta.
    Tämän jälkeen sen voikin telailla jollain maalilla ja lopuksi suihkuttelee kotelosuojaa joka paikkaan.

    [​IMG]

    Vielä kuva oldmööpelistä laskettuna aitaukseensa.
    Vähän saa sipistellä johtoja ja joskos sen ilmastoinnin tänävuonna?
    [​IMG]
     
  7. hevimies

    hevimies Gearhead

    Saatiin tuossa tiistaina se torxihylsy hommailtua ja sitten lähti purkuun loput sisustan osat. Matonalunen haisi aivan järkyttävälle ja se onkin nyt ollut kuivamassa jonkin aikaa ulkosalla. :)

    Peltitöitä tuli riittävästi, tuon apparin etujalkatilan lisäksi paikka tuli apparinpuolen takajalkatilaan ja kuskin jalkatilasta oli syöpymiä siinä vahvistusten kohdalla sekä etuosissa.
    Takapenkin alle riitti neljäsenttinen lappu korjaamaan reijän.

    Tällä hetkellä paikkaamattomia kohtia ovat takajalkatila ja kuskin etujalkatila melkein kokonaisuudessaan. Apparin etujalkatilaan on saatu korjauspelti ja täppäilty paikalleen.

    Ensiviikolla se on lähdettävä hakemaan peräöljyä ja maaleja tuohon lattiaan. Samalla täytyy hakea pullo auton väristä spraymaalia, jotta saa tuon pyöränkaaren ja takapalkin maalattua. ;)
     
  8. hevimies

    hevimies Gearhead

    Nyt on saatu melkeen kaikki peltityöt päätökseen. Enään kuskinjalkatilaan pari paikkaa, joista toiseen tarttis tehdä sikkaukset.
    Uuden moottorin puolesta on kanssa käyty keskusteluja ja jos kaikki menee oikein niin pitäs tulla ls-2 mottia keulille.
    Onko noissa alatakatukivarsissa paljonkin eroa eri koppasten kanssa, kun ei näyttäny olevan boksattuja tukivarsia us performancella tähän korimalliin, mutta tähän oli: http://www.uspartsperformance.fi/lakewo ... tukivarret

    Osaako joku sanoa olisivatko käypäset capricen alustaan?
     
  9. Pas(i)kiainen

    Pas(i)kiainen Gearhead

    No ei ne kyllä taida passata. Katohan summitracingin sivuilta, sieltä us-partsikin tilaa ihan mitä vaan ja tulee parissa viikossa, turha noita uspartsin omia sivuja on paljon tutkia.

    http://www.summitracing.com/int/search/ ... /year/1984

    Tuolta pitäs löytyä capraissii.
     
  10. hevimies

    hevimies Gearhead

    summittia on tullu seilattua suuntaan jos toiseenkin, mutta mietiskelin mitä mahtaa mokomat rautapalat maksaa jos jenkeissä jo ollaan sen 220$ puolella niin mitä se sit tänne suomeen maksaa.

    Muistaakseni takalevysarjaa kysyessäni sanoivat jotain 1500€ paremmalle puolen menevän, joten totesin auton pysäytystehon riittäväksi rummuillakin.

    Toki ovathan nuokin jo boksattu mitkä alla on, mutta ihan omilla luvilla, ja olishan se parempi jos ne olis ihan kunnon raudasta tehty ilman muita saumoja, kun nuo puslan päädyt.
     
  11. Pas(i)kiainen

    Pas(i)kiainen Gearhead

    Varmaa joku 250-300, linkitä tuo uspartdin myyjälle niin se sanoo hinnan
     
  12. elcamino0365

    elcamino0365 3rd gear

    Eikö niitä orggiksia kannatais boxauttaa jossain metalli pajassa?
    Mä ainakin boxautin aikanaan pikku Caminossa ja hyvät tuli eikä maksanut maltaita....
     
  13. hevimies

    hevimies Gearhead

    Ovat aikas heikon oloisia ne alatukivarret.
    Toisaalta nythän ne on boksattu ja eihän ne voi korkeintaan kuin poikki mennä. :D
    Vaihellaan sitten kun uus tekniikka on nää vanhat kurmottanu hajalle.
     
  14. hevimies

    hevimies Gearhead

    Ja prokkis senkun etenee hitaanlaisesti.
    Pari viikkoa sitten tuli hommattua vihdistä jenkkifarmin perä ja tänään siihen saatiin uudet stefat ja laakerit, sekä puslat asenneltua. Samalla tarkisteltiin perän välys ja oli hyvässä toleranssissa, joten nyt vaan maalia niskaan ja perän kasaus.
    Huomenissa olis takortus kasata uus akseli ja irroittaa vanha autonalta. Samalla kokeiluun menee sedanin jouset ja toden näkösesti iskaritkin saa vaihdeltua enskuun alusta. Sitten alkaiskin olemaan tuo auto sisustan niputusta vailla taas auton näkönen.
     
  15. hevimies

    hevimies Gearhead

    Hoh taas näköjään tovi vierähtäny eikä oo mitään kirjottanu.

    Uus akseli on ollu jo kuukaudenpäivät alla ja tuossa pari viikkoa sitten saatiin sitten jarruputket tehtyä ja iskarit kiinnitettyä.
    Pikkulenkin jälkeen irrotin griffinin ja kiikutin sen tällä viikolla paikattavaksi.
    Eilen vedettiin konehuoneen johtoja uusiksi siistimmin ja uusiin putkiin.
    Cruisen johdot jäi loksun sisään ja muut eteen menevät johdot kierrätin loksun sisällä, kuin myös osittain konepellin lukkovaijjerinkin.
    Samalla tuli väännettyä lukkopellin päälle alumiiinista ilmanohjurit ja saatiin, sekä siistimpi siitä päälisestä, että ehkä parempi ilmanohjaus suoraan syylärin läpi.
    Sisustan peltejä vedeltiin teräsharjalaikalla puhtaaks ja primeria päälle. Huomenna ois tarkotus vetää hammeria lattiaan, sekä sisäkatto tätä ennen paikalleen. Perjantaina jos sais jenkkilästä tilatut hydrobuusterin letkut ja syylärin niin pääsis lauantaina viimeseen lahticruisinkiin.
    Pahoittelen taas kuvien vähyyttä, huomenna laitan kuvia tänne ihmisten pällisteltäväksi. :)
     
  16. hevimies

    hevimies Gearhead

    Hohhoo johan on taas aikaa vierähtäny ja projektista ei oo mitään uutta kuulunut. Lähinnä se on ollutkin tuon vanin varjossa, jota on alkuvuodesta turailtu ja nyt sen laatikon pettäessä otin taas lintan käyttöön.
    Capriceen ei tarvinnu paljoa leimalle ihmetellä. Ainoastaan peruutusvalon kytkin ilmeisesti sökö ja siitä tuli korjauskehotus. Hydrobuusteri piti kanssa vaihtaa ja jossain välissä simpukkukkakin.

    Moottori alkaa olemaan jo siinä pisteessä, että siitä tehdään olohuoneen pöytä ja tilalle nyt vihdoinkin olisi tarkotus jotain uudempaa konetta haalia. Tuossa olikin yksi ruiskukone nettivaraosassa myynnissä, mutten tiedä mitä leimasedät tykkää 6l pannusta. :D
     
  17. Visa

    Visa Gearhead

    Tykkäähän ne.. Ei taida tehotkaan mennä yli? Samaa konetta kattonu ja kohtuu hintanen olis.. Perään vielä 4L80e nii kestää ottaa voiman paskaaki ulos
     
  18. hevimies

    hevimies Gearhead

    Ei se 325höpöö huonolle kuulostannu :D kerkee muijaki kauppaan hyvin. :) Vanha vaatis vaan korjatut suuttimet niin vois jatkaa ajoa. Rasittavaa kun ei meinaa lämpimänäkään käynnissä pysyä kun himmaa kaasulta tyhjäkäynnille. :(
     
  19. hevimies

    hevimies Gearhead

    Jaah pitkästä aikaa kuvatusta kehiin!! Caprice sai lauantaina osakseen kevyttä myllyttämistä ja sen jälkeen vietiin pesulle. Forssan picknickissäkin tuli käytyä kikottimen kanssa ja mukaan tarttui tepolta kattokaiteen kiinnityspultit ja kumit. Ensilauantaina varmaankin kattokaiteet kiinni ja takasisäkaton sovittelua. Hitto kun jostain löytäisi sen suorakaiteenmuotosen takavalon kuvun ja kehyksen uutena, meinaa olla aika haberoa tuo nykyinen osa.


    [​IMG]
     
  20. hevimies

    hevimies Gearhead

    Juuhuu. Hommat edenny siinä suhteessa hyvin että kaverin kanssa saatiin kimppatalli hommattua. Caprice viimeviikolla sisään ja viikonlopusta purettiin kone keulalta pois. koneesta läks kannet mäelle ja niitä olis tarkotus putsailla, samalla kun vaihtaa uudet kansitivarit noiden palaneiden tilalle. Caprice kärsi elokuussa keulavahingon kun tusautin capricen verson perseeseen. konepeltikeulapala puskuri ja lokari meni syyläripellin kanssa uusiksi. maalit on hommattuna valmiiks sekä korjauspalat joten ens kesäksi ois taasen lelut kunnossa (toivottavasti) kuvia varmaan putkahtelee tallikäyntien välillä tännekkin.
     

Kerro tästä muillekin!