1985 GMC Caballero + om606

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Projektit', aloittaja tsipi, 6.6.2018.

  1. tsipi

    tsipi Gearhead

    Tässäpä nyt sitten projektiketjua seuraavaan jo meneillään olevaan projektiini.

    Jo edellisen swappini kanssa oli jossain vaiheessa tarkoitus avata jokin projekti topicci, koska näitten swappien kanssa kaikki eri foorumeilta löytyvät keskustelut ovat aivan kullan arvoisia. Noh, edellisen auton kanssa se jäi tekemättä ihan omaa laiskuutta. Nyt ajattelin ottaa itseäni niskasta kiinni ja avata tämän aiheen, johon saa ottaa kantaa, kommentoida ja antaa vinkkiä. En ehkä kuitenkaan kaipaa kommentteja tyyliin: "mikä järki tota on dieselöidä? tulee vaan ihan paska räpellys!" Vastaukset näihin on: "Ei todellakaan mitään järkeä, järjelläkö ihmiset jenkkiautoilla ajaa?" ja "niin tuleekin räpellys! Ja vielä ihan tekijänsä näköinen!"

    Tarkoitus oli siis vain "heittää" mersun om606 turbo moottori pellin alle ja ajaa ensi talvi hymyssä suin. Tässä siis yhtälön kandidaatit:

    1998 e300 tdt, eli hyvin viime talven palvellut väyrynen:

    [​IMG]

    Ja tässä järvenpäästä ilman tekniikkaan löytynyt 1985 GMC Caballero Amarillo:

    [​IMG]

    Hommahan sitten kuitenkin lähti eskaloitumaan nosturilla, ja pelkkä moottori swappi vaihtuikin tähän:

    [​IMG]

    Tällä hetkellä runko on hyvinkään kuuma galvanoinnin käsittelyssä. Ennen sitä se koki tietenkin ruostekorjauksia ja kevyen boxauksen:

    [​IMG]

    Myös alatukivarsien kiinnitykset vaikuttivat meikäläisen silmään vähän heppoisilta, joten niitäkin tule hieman pellitettyä lisää, mutta niistä en taida olla kuvia räpsynyt.

    Homman nimenä on tosiaan tehdä ihan vaan talviauto, joten boksailut yms ovat siinä mielessä "turhia". Niitä ei vaan viitsinyt totauttaa enää sitten kun nälkä kasvaa ja kaikki on jo sinkitty ja pulveroitu.

    Lataan tänne lisää materiaalia jahka kerkeän ja viitsin, koska hommaa on jo tehty sieltä sun täältä ja kuvia olen hommista ottanut vähän liian huonosti.

    Tällä hetkellä jumppaan perää, johon meni uudet laakerit ja lukon virkaa tulee toimittamaan truetrac, joka on ilmeisesti huomenna haettavissa.
     
    Roberto, Powerstroke, passerby ja 12 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  2. tsipi

    tsipi Gearhead

    Laitetaanpa nyt sitten heti lisää kuitenkin.

    Eli vaihteiston virkaa toimittaa mersun 722.634, eli 270 cdi mersun perästä oleva W5A580, vai miten tuo mallimerkintä nyt menikään. Joka tapauksessa sen pitäisi vakio kuosissaan ottaa vastaan 580 Nm jatkuvaa rasitusta. Sinne tuli vielä perkauksen yhteydessä laitettua eteenpäin vetäville pakoille 1 levy lisää per pakka, ja yhteen pakkaan taisi mennä parikin kitkalevyä lisää.

    [​IMG]

    Ahtimeksi valikoitui sopivasti tyrkyllä ollut Master power 6164, joka oli jo palvellut om606 perässä ja siinä oli "pieni välys". Välys oli meikäläisen sormille kyllä sen verran liikaa, että sinne meni heti uudet laakerit. Oli jo ihan pieni turbiinin aiheuttama naarmu imupuolella ja myös vähän pitkittäisvälystä.
     
    12345678910 tykkää tästä.
  3. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Paljos otat koneesta löylyjä?
     
  4. MJF

    MJF Double Gearhead

    Mielenkiintoista, seurantaan meni :) Millä ohjaat laatikkoa? Ofgearilla vai tuleeko väyrysen omalla poksilla?
     
    12345678910 tykkää tästä.
  5. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Mielenkiintoista! Kuvia vaan lisää kun hommat etenee.
    Perä on ilmeisesti se oma 7,5" akseli?
    Tuolla turbolla saanee 4-500hp, jos vaan pumpulta on sellaisia määriä saatavilla annosta, eikö?
     
  6. tsipi

    tsipi Gearhead

    Juu tuon turbon myyjältä tuli 450 hp penkkilappu samalla moottorilla. Ei tarvetta mennä niin pitkälle. Tarkotus ihan ajaa autolla, eikä kokeilla mikä paikka on milloinki sulake. 300 hp vois olla sopiva löyly, kevyt koppa kuitenki. Taitaa olla kevyempi ku väykky..

    Perä on tosiaan valitettavasti tuo 7.5, mutta uskon että se kestää tuolla 2.54 välityksellä ja huonolla pidolla, eli isot sliksit jätän muitten grillattaviks. Valitettavasti tuohon harvaan perään ei pysty ostamaan 28 spline lukkoa, joten vakio 26 tikut kiinni. Saahan niitäkin tietty tiukemmasta pellistä tehtynä.

    Pumppu pitäisi viedä tapitukseen ja hommaan valikoitunut henkilö käski laittamaan suoraan 8 mm elementit.

    Ofgearin boksi pitäisi laittaa juu tilaukseen kanssa, mutta vartutaan sitä vielä hetki kun tuntuu tuota rahan paskaa palavan muutenkin just nyt vähän yli varojen...
     
    Camino'79 tykkää tästä.
  7. Camino'79

    Camino'79 Gearhead

    Hyvä homma että teit tän topicin! Ja mielenkiinnolla seuraillaan edistystä! ;)
     
    isalmela tykkää tästä.
  8. Visa

    Visa Gearhead

    Tuttu auto meijän vanhalta tallilta
     
    tsipi tykkää tästä.
  9. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Näitä uudemman tai tehokkaan tekniikan swappeja ei liikaa täällä ole.

    Voi tulla aika peto + pieni kulutus kaupanpäälle.
     
    PetriN, Pertti K ja Camino'79 tykkäävät tästä.
  10. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Hmm, jos 300hp mielessä niin eikös se olis tullut vähän pienemmälläkin, tarkoitan ainakin lähtökohtaisesti paremmin heräävällä turbolla? No voihan toikin olla mukana tarpeeksi nopeaan, kokeilemallahan se selviää? 8mm pumppu varmaan auttaa siinä. Tuollainen etukammiokone ei kuitenkaan kovin ruhtinaallisesti tarjoa momenttia ilman ahtoa, sikäli käyttöautoon pitäisin turvon mahdollisiman nopeasti heräävänä, jo senkin takia että auttaa pääsemään pienellä kulutuksella...

    Eiköhän toi 7,5" noi aiotut tehot kestä kunnossa ollessaan.
     
  11. tsipi

    tsipi Gearhead

    No juu kyllähän tässä joutu hetken aikaa tuota ahdinta pohtimaan ja alunperin oli mielessä hx35 ottaa cumminssin kyljestä ja päivittää siihen uusi turbo.

    Pelko pakopaineista, nälän kasvamisesta ja lisäks monet foorumi keskustelut, joissa väitetään lyhyellä pakosarjalla hx40 superin heräävän melkein samoissa ku hx35. Etin siis hx40 superia ja tää 6164 tuli vastaan ni iskin sitte siihen kiinni. Eipähän tarvii sitte alkaa mihinkään turbon kilven vaihteluun, koska kuitenki konttorilla ottavat valokuvat turbosta. Jos joskus joutuu syyniin esim onnettomuus tms, ni olis ihan positiivista et autosta on kaikki muutokset otteessa.

    Eihän tuosta tietty voi 300hp paperien kanssa leimaa hakea.. Ku vertailumoottori tais olla 170 hp 350 sbc. Tuskin menee savutkaan läpi konttorilla.
     
    Mikkis ja 4d sedan tykkäävät tästä.
  12. tsipi

    tsipi Gearhead

    Tänään tuli takatukivarret pulveroitua. Täytyy kyllä antaa pisteet maalarille, sillä noissa oli luvattoman surkeat pohjatyöt alla... Pitäs olla puhallusvehkeet että sais hyvän ja helposti. Viikon nuokin ui sitruunahapossa, mutta silti ruoste pöllysi ku hiomakonetta tarjos...

    [​IMG]
    Koitellaan viikonloppuna saada etupään tuenta kans pulveri kuntoon, ja yritetään olla huolellisempi

    [​IMG]

    Myös tätä olis tarjolla jos viikonloppuna oikein innostuu:
    [​IMG]
    [​IMG]
     
    Roberto ja passerby tykkäävät tästä.
  13. Camino'79

    Camino'79 Gearhead

    Ihan liian tutun näköstä :D

    Mut et boksannu ylätukivarsia? Oliko ihan tietoinen päätös vai luotitko siihen että on niin lyhyt vqrsi ettei tarvitse? :)

    Itsellä ei ole edes alemmat kun ei tullut sillon junnuna ~10vuotta sitten perehdyttyä riittävästi aiheeseen, eikä sillon tietysti ollutkaan niin paljoa tietoa saatavilla kuin nykyään :D

    Mutta jälkikäteen oon aatellu että jakka noi tosta kulahtaa joskus ni sit korvailen putkitukivarsilla tms. Ja mahdollisesti uniball/johnny joint tyyppisillä nivelillä ;)
     
  14. tsipi

    tsipi Gearhead

    Kyllä, oli tietoinen valinta.

    Ylätukivarsi on vedon puolella ku pinioni kampee ylöspäin. Ei mun logiikalla boksaaminen auta siihen. Tietty joo mutkissahan noi ottaa vastaan, mut ei jotenki silti tuntunu tarpeelliselta.

    Jostain tuli myöski vastaan et ylätukivarsien molempiin päihin ei kannata laittaa uretaani puslia bindauksien takia. Eli voi olla että ne sais olla vähän "löysät". Voihan se olla, että olis kannattanu boksata, mutta tarjolla on kyllä paljon putki tukivarsia, mitä voi päivittää jahka viisastuu...
     
    Camino'79 tykkää tästä.
  15. tsipi

    tsipi Gearhead

    Eilen hain rungon hyvinkään kuumagalvanoinnista.
    [​IMG]
    Rajusti on kyllä kuohannut osittain, mutta siitä ei voi syyttää ketään muuta ku itteä. HKG:n kaveri vielä liotti tuota hapossa yli vuorokauden ja silti jäi massapaskaa ja muuta ryönää kiinni. Osittain ihan todella siisti ja osittain vähä skröbää pinnassa. Noh kaipa tuo korroosiolta on paremmin suojattu ku aijemmin. Aukeaa kaikki materiaalin huokoset vähä eri tavalla ku annetaan 400+ astetta lämpöä.

    [​IMG]

    Tässä vielä takatukivarsien jäykistyksistä foto:

    [​IMG]

    Edit: vähä yrittäny viime yön arpoa pitäskö tuo kuitenki ajaa vielä nopeasti sinkolinjan läpi, mutta arvelluttaa vaan jääkö tuo sitte murua täyteen...
     
    sleepercooler, passerby, NorthElite ja 3 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  16. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Tuttu Habanero tuo Gemsu.

    Kumia sillä ei saanu mitenkään palamaan vanhalla pikkulohkolla
     
  17. tsipi

    tsipi Gearhead

    Minusta kyllä toisen takapyörän kaaresta paljastu et olis joskus toinen rengas saatu pyörimään :)

    Nyt sitte vaikeutan tilannetta entisestään ku eilen juuri tuli aseteltua truetraccia banjon sisään. Voin kertoa, että ei kannata laittaa kokeilu vaiheessa kuminuijan kanssa carrieria paikalleen kokeilu vaiheessa. Backlashia oli 5 satasta ku sais olla pari kymppiä... Nyt saa sitte rakentaa jonku banjon levittimen ku ei kyllä kohtuuella tuu tuo pihalle... Ja vielä kuminuijallaki omasta mielestäni aika kevyesti naputtelin...
     
    Mikkis tykkää tästä.
  18. Camino'79

    Camino'79 Gearhead

    Miten mulla on semmonen kuva että joku ois puhunu että banjoa saa vähän levitettyä kun puristaa vaikka puupuristimilla/vinkoilla pystypäin kasaan? Ni leviäis sivuille sen verta että sais välityksen iisimmin kasailtua o_O
     
  19. tsipi

    tsipi Gearhead

    Kiitän vinkistä! Pitääpi kokeilla! Tuntu ettei paljoa kuitenkaa tarvis tosiaan saada leviämään. Fordin 9" oli kyllä tuossa suhteessa helpompi tapaus :)
     
    Camino'79 tykkää tästä.
  20. tsipi

    tsipi Gearhead

    Päivitelläänpä tilannetta:

    Eli runko saatettiin juuri pulveroituna tallin pihaan. Täytyy jälleen antaa pisteet maalarille, joka vähän kauhisteli sinkin jälkeä. Ehkä paskasta tulee sittenki marmeladia ku vaan tarpeeks vatkaa?

    [​IMG]

    Perä tuli laitettua nippuun, ainoa puute on korsetti, sillä tilaamani paketti sisältikin 8.5 perän kopan ja uspartsilla toinenkin varastossa ollut koppa oli väärillä tarroilla, eli ei ihan istunu tuon mikki hiiri perän kopaksi.

    [​IMG]

    Etutukivarret sai myös pulverikäsittelyn, eli runko alkaa mennä kasaanpäin ku saan vaan uretaanipuslat haettua postista.

    [​IMG]

    Jatkoa seuraa jahka saan käyttöautoani frodia ihmeteltyä.. Ei oo yhtään kiva ku cumminssi heittää yllärinä turbiinilukkoa päälle kävelyvauhdissa...
     
    palontie ja Camino'79 tykkäävät tästä.

Kerro tästä muillekin!