1985 GMC Caballero + om606

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Projektit', aloittaja tsipi, 6.6.2018.

  1. tsipi

    tsipi Gearhead

    Päivitellään ja lisäillään jäähdytystä, jos viisari kiipeää liian korkealle. Tuskin nyt talvea vasten on ongelmia tiedossa.

    Eilen tuli tullista postia, eli intellitronixin mittaristo on rantautunu suomenniemelle. Eli kohta puoliin pääsee sitte kaikki sähköt läjäämään. Läpiviennit vaikutti ainaki liian pienille ton vaihteistokontrollerin pistokkeille, eli reikien kairailua ainaki tiedossa.
     
    Muokattu: 13.9.2018
  2. tsipi

    tsipi Gearhead

    Pakoputki tuli eilen turattua äänenvaimentajalle saakka. Vaimentimen pistin tilaukseen jenkeistä, kun suomessa kovin huono tarjonta 4" vaimentajille ja jenkeistä tulee näköjään posteineenkin puolet halvemmalla.

    Downpipe yllättikin olemalla 3,5", mutta tein heti mutkan jälkeen loivan kartion 3,5" --> 4". Samalla tuli viriteltyä lämpölevy tulipeltiä ja lämppärin koteloa vasten. Alkupätkä on nyt mustasta tehty.

    [​IMG]

    Tästä jatkuu 4" rosteriputkena hytin takaosan tilan taakse, johon tulee sitten vaimennin. Vaimennin osuutta 24", mikä toivomuksien mukaan vaimentaa riittävästi.

    [​IMG]

    Tuommonen 4" ränni vaan ikävästi jaa alapuolelta näkyviin, kun ei ole tuolle putkelle jätetty pohjaan minkäälaista tilaa. Jos joskus innostuu, niin tekee litteän mallin. Nyt tähän hätään ei jaksanut alkaa moista askartelemaan. Maalataan tuo mustaksi, jahka ripustimet on tehty. Ei sovi minun silmään ollenkaan, että putki näkyy alta.. Tarvii varmaan loppupätkäänkin laittaa lämpölevyä väliin, ettei massat saa liikaa lämpöä.

    Imariin tuli jo aikasemmin hitsattua 3" putken pätkä. Mitään painekoteloviritelmiä en näe tarpeelliseks mun tehotavotteilla. Minä ja kokemukseni alumiinin hitsaamisesta johtaa väkisinkin määrä korvaa laadun menetelmään. Ei ainakaan vesi tullut saumasta läpi, joten täyttää mun painetestaus standardin.

    [​IMG]

    Saa nähtä teenkö ahtoputket alumiinista ihan vaan hitsausreenin vuoksi. Sen verran lyhyet pätkät, että painon säästöstä ei voi oikein puhua verrattuna 3" mustaan putkeen.

    Vielä kun saa ahtoputkien lisäks lämppärin vesilinjat ja öljynjäähdyttimen linjat tehtyä, ni pääsee sisustan ja sähköjen kimppuun.

    Kertokaas kokeneemmat kannattaakon ton äänieristematon ja lattiamaton väliin laittaa vielä jotain? Vanhat huovat haisee ihan uitetulle koiralle, ja mikään vettäimevä vaihtoehto ei oikein houkuttele..
     
  3. VilleTre

    VilleTre 3rd gear

    Älä anna mattojen kostua... Vuodot siis kuriin. Ei tarvi bitumin päälle laittaa mitään.
     
  4. tsipi

    tsipi Gearhead

    Lupaan, että matot tulee kostumaan. Jos ei karmittomat lasit tee tehtäväänsä, ni viimeistään autoon nousevien lumiset kengät hoitaa homman himaan..

    Takalasi tulikin jo kierrettyä silkkarilla ympäri kun sieltäkin näytti tippa hiipivän..

    Mutta jos ei tarvii bitumin päälle mitään, ni aina parempi! Ja ennen kaikkea helpompi ;)
     
  5. Camino'79

    Camino'79 Gearhead

    Ainahan sä voit konsultoida jotain AMMATTITAITOISTA hifiliikettä joka tuntee myymänsä tavaran koska kyllähän siihen bitumin päälle mun mielestä kannattas jotain solurakenteista laittaa joka imee eritaajuuksisia ääniä poies o_O
     
    tsipi ja NonSenCe tykkäävät tästä.
  6. tsipi

    tsipi Gearhead

    No tota mä funtsin ku eilen pyörin motonetis ja kattelin ties kuinka montaa eri sorttia olevia pehmeitä vaimennuksia. Tai oikeastaan mietin et ei kai kukaan ny noita laita suoraan lattiapeltiä vasten? Tai no joo siis jotkuthan laittaa kuulemma retkipatjaakin tonne alle.. ;)
     
  7. Filth

    Filth 3rd gear

    Ite laitoin juuttikangasta stpn mattojen päälle, ois varmaan löytyny parempaakin tilalle, ois myös kannattanu vähän täppäillä sprayliimalla tjs juuttia kiinni mutta sitten kun löytää kunnollisen orkkis maton niin laittelee nuo paremmin. Ja ihan auto verhoomosta ostin k.o kankaan...
     
    tsipi tykkää tästä.
  8. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Sierra tykkää tästä.
  9. tsipi

    tsipi Gearhead

    Hyvin vähän mitään tapahtunut.. Ajankäytöllisiä ongelmia ollu vähän turhan paljon...

    Pumpun sain kuitenki haettua ja samalla reissulla sain suuttimet koeponnattua. Iso kiitos Anjalan suuntaan! Sieltä jäi samalla mukaan muitakin osia, joita en edes tienny tarvitsemani. Eli pumpun banjoliittimiä ja om603 suodatinjalka banjoineen.

    Pumpussa nyt siis 8 mm tapit ja ruokaa 150 mottia. Katotaan millanen savukone kyseessä ja yritetään jotenki saada sit päästöt kohilleen. Varmaan olis 7 mm tapitki piisannu minulle, mutta jos nälkä kuitenkin kasvaa syödessä?

    [​IMG]

    Pumpun tekijän mukaan 170 mottia syöttöjä on järkevä maksimi. Sillä irtoaa kuulemma 550 hp kampiakselilta... Mun korvaan moiset tehot ei tunnu enää toimintavarman käyttöauton lukemilta :)
     
    12345678910, FuryIII '71, Gary Grand ja 3 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  10. tsipi

    tsipi Gearhead

    Ollu vissiin kai niin intensiivistä rakentamista, ettei oo tullu tänne hetkeen päivitettyä. Ei vaan oikeastaan kaikki tekeminen on ollu enemmän tai vähemmän semmosta mitä on ihan joutava kuvata. Vai olisko jotain kiinnostanu miten vedin lämppärille vesilinjat? No joo kaipa sitä ylipäätään ois voinu enempi kuvailla yms.

    Mut nyt ois pumppu paikoillaan ja pa-linjat vedelty pitkin ja poikin. Kyllä vaan sylettti ku on vetäny tankilta saakka 11 mm polttoainelinjat, ni sitte tossa naurettavan kokosessa polttoaineen lutkuttimessa pumpun kyljessä on 6 mm sisään ja 5 mm ulos... Eikä noissa banjoissakaan ole sitte luonnollisesti sen isompia reikiä. Noh eipä ainakaa tankin suunnalta linjat ahdistele.

    Pumpun laittaminenki tarjos omat haasteensa, sillä olin näköjään tehny moottorin kannakkeen ahdonalasen syötön kellon tielle. Tarkkuusrälläköinti onneks pelasti tilanteen ja nopeella lujuuslaskennalla kannakkeeseen jäi riittävästi lihaa vielä.

    Tps anturin pähkäily meinas viedä yö unet. Tarpeeks googlen kuvahakua ja visioita sieltä, sai aikaan tämmösen:

    [​IMG]
    Ja sehän sitte istuu loppupelissä pumpun takana, mikä kenties joten kuten näkyy tästä:

    [​IMG]

    Yks lisä ylläri meikäläiselle oli tuon pumpun kaasuvipu, mikä olikin työnnettävä malli. Eli kaasuvaijerin tein uusiks ja se nyt sitte kiertää koneen etupuolelle. Diesel lämmitin tuli heivattua, koska se kuulemma ahistaa ja siinä on huonot liittimet, eli ilmaa menee kiisselin sekaan ja mitä kaikkea. Noh, nyt siihen sai oikein hyvän kaasuvaijerin pitimen. Olin muuten ilmeisen tarkasti laskenu tps-anturin liikkeen, koska se menee tasan alusta loppuun kaasuvivun liikkeen mukaan..

    Pakoputki on nyt kanssa kokonaan valmis. Äänen vaimennin oli ku tehty tohon pituutensa puolesta. Kääntö tulee alaspäin just ennen taka-akselia.

    [​IMG]

    Toivottavasti olis edes kohtuulinen vaimennuskyky tuolla..

    Seuraavaks järjestetään alipainehässäkät, eli sammutin ja kabiinin puolelle menevät alipaineet. Hämmentävästi muuten apukuskin puolelta tulee yks 4 mm alipainelinja? Onko kellään tietoa tästä? Pitäs vissii joku alipainekaavio metsästää.. Tai äkkiä tuo lie selviää ku saa pään kojelaudan alle... Muutenki tarvii kohta mennä sinne ku alkaa pläräämään noita sähköjä.. Sitte ku on sähköt jiirissä, ni voi ottaa savut! Öljyt ois jo koneessa ja askissaki ekat 6 litraa.
     
    12345678910, Voliant, isalmela ja 1 muu tykkäävät tästä.
  11. cb125twin

    cb125twin Double Gearhead

    Onks se vakionopeus säätimen alipaine linja
     
  12. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Kesäkuivilla hiekkapihalla oon parikin kertaa havainnu tollasen alaskäännön aika vitun typeräksi ideaksi.
     
    wilburi ja jariha tykkäävät tästä.
  13. tsipi

    tsipi Gearhead

    No juu onhan tuo totta. Toisessa autossani sama homma, mutta siinä on kääntöä myös vähän sivulle. Pöllyttäähän se..

    Ilman tuota mutkaa pöhistelee sit aivan suoraan taka-akseliin ja ylitystä en tosiaankaan tee... Tuskin pystyis ainakaa 4" putkella tekemään..
     
  14. Camino'79

    Camino'79 Gearhead


    Kannattaa kääntää sivullekin ja teet sit vaikka nascar-boomtuben jossei muuta. Ite pitäs kanssa tehä mutta toistaseks on vielä vaan vähän sivulle käännettynä.
     
  15. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Se alipaineputki sisälle on varmaan lämmityslaitteelle.
     
    LPV tykkää tästä.
  16. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Entäs jos sen 4" pakoputken haarottaa vaikka kahdeksi 3" ränniksi, pääsiskö sitten jo taka-akselin yli kohtuudella?
     
  17. tsipi

    tsipi Gearhead

    No jos ihan fakiiriks tässä ryhtyis, ni joo vois haarottaa. Nyt tässä vaiheessa tarjoaa jo vähän ressiä ja ois pitäny vähintäänki valita lyhyempi vaimennin. Jos toi kesäauton lehtipuhaltimena toimiminen olis jotenki haitannu ni olisin voinu tehdä toisin. Aika harvinaista on ylipäätään hiekkatielle joutuminen. Toki tallin piha on hiekkaa.

    Tätä voi miettiä sitte uusiks jos joku päivä innostun tekee putken uusiks litistetyllä rännillä, ettei näkys hormi auton alla.. Just nyt yritän vaan saada katiskan liikenteeseen.

    Tänää sain jo vähän sähköjä selviteltyä alottamalla hehkun releestä ja sammuttimen magneettiventtiilistä. Taidetaan mennä alkuunsa ihan nappisammutuksella. Toinen vaihtoehto olis kytkeä kärki rele siten, että sammutus toimis virtalukon 1 asennon kautta... Noh mietitää ja testaillaan sitä.

    Mersusta varmaa tarvii riipiä sähköjä startille ja laturille. Ja varmaa yks abs anturi, että sais laatikolle ulkosen vauhtianturin kardaanin laipasta...
     
  18. tsipi

    tsipi Gearhead

    On tikkusta kyllä sähköjen plärääminen.. Ei oikein oo löytyny kuvia esim tosta mittaristosta..
    Toinen mukava ylläri tuli vastaan, eli mersun laatikossahan ei ole lähtöä pakkivalolle, vaan se on ollut kepissä. Ja mersunkeppiähän minä en lattiaan laittanut sojottelemaan.. Noh kaipa nämä tästä alkaa selviämään.. Ei tuossa niin paljoa noita sähkötyksiä kuitenkaan ole. Tai no, jos orkkis sähköt toimii. Keväällä ei muistaakseni testatessa ainakaan pyyhkijät ja pesuri toimineet.

    Kellään muuten vinkkiä mistä löytyy 4" notkeaa letkua turbon ja ilmansuotimen väliin?
     
  19. maddis

    maddis Gearhead

    Kyllä minulla Caminossa pakkivalokytkin on kepissä eikä laatikossa. Olen ainakin 99% varma tästä. :)
     
    DX tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!