1989 G-Van (210 hp LO5) hyytyi

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Vilkuna, 28.8.2012.

  1. Vilkuna

    Vilkuna Gearhead

    Vasta satatonnia ajettu Väni alkoi eilen yhtäkkiä käymään tyhjää rumpsuttamalla niin kuin pahainen A.E.C. -SISU! Nilkutettiin sitten juuri ja juuri käydä rynkyttävällä autolla neljä kilsaa kotiin, joka sekään ei ollut järin fiksua, kun ilmeisesti katkonaisesta vedosta johtuen laatikkokin lämpes pahemman kerran... :soosoo:

    ECM antoi meille jo edellisestä romusta tutun happianturi / laiha seos -vikakoodin 44 :wc: , eli mitäs luulette oisko nyt:

    - Polttoaineensuodatin tukossa
    - Sytytulpp(i)a pimeenä
    - Muu virtapuolen häikkä
    - Happianturi
    - Alipainevuoto
    - TBI:n tiiviste
     
  2. Kustom STW

    Kustom STW Gearhead

    Virranjakaja, bensapumppu..?
     
  3. paja1

    paja1 Double Gearhead

    aika useasti vastaavan kuuloinen ongelma on ollut tukkeutunut pensasuodin. kerran ollut myös tbi:stä toisen puolen suutin tukkeessa joka aiheutti samantyyppisen oireen.
     
  4. Vilkuna

    Vilkuna Gearhead

    Autoon vaihdettiin laatikollinen antureita, tiivisteitä ja suotimia. Tuntien työn jälkeen saatoimme todeta, ettei sillä ollut mitään vaikutusta. Moottori tukehtui aina hetken ryntäilyn päätteksi bensaan. Varsinaiseksi viaksi osoittautui viimein polttoainetankin pick up -putken kumiosan halkeama, josta bensanpaine pääsi karkaamaan. ECM yritti kompensoida puuttuvaa painetta rikastamalla seosta, josta seurasi koneen tukehtuminen...

    P.S. Tietääkö kukaan, mistä kohtaa linjaa pitäisi Vanissa bensanpaine mitata?
     
  5. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Mieluiten regulta, mutta voi sen mitata väliltäkin esim. suodattimen jälkeen jolloin suodattimen mahdollinen vaikutus eliminoidaan ja saadaan todellinen paine TBI:lla.

    Mittareissa tulee yleensä mukana adabteri joka ruuvataan regulle tulevan 16mm putken/letkun ja regun liittimen väliin.

    Tuossa Actro:n testeri jota saa vauhtikaupoista ->> http://paceperformance.com/i-6492691-cp ... ester.html
     
  6. Vilkuna

    Vilkuna Gearhead

    Missäköhän nyt mennään, kun välillä käyntiin tuleen aaltoileva tärinä ja veto katkeilee. Turbiini?
     
  7. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Mulla teki rikkonainen alipaineletku tota, tekniikka on sama. Alipaineongelmat usein tuntuu lootavialta.
     
  8. Vilkuna

    Vilkuna Gearhead

    Nyt rupes Vanin turbiinilukko sekoileen: tuntuu, että menee liian varhain päälle, kaks terävää nykäystä ja muutenkin heittelee lukkoa miten sattuu. TPS, solenoidi, vaiko turbiini vaihtoon?

    Rupeaa turhan paljon muistuttaan Buickin kanssa painimista...kohta voi ehkä olla vähän ajettu Vani kaupan... :mad:
     
  9. Substitute

    Substitute Gearhead

    Turbiinivika ei kai saa lukkoa kytkeytymään liian aikaisin päälle. Alipaine (MAP) ja TPS tuossa kai eniten vaikuttaa lukon kytkeytymiseen, eli niinkun Voimatahti vinkkasi, alipainevuodot kannataa ekana eliminoida. Alipainemittari vois auttaa vianetsinnässä, Bilteman bensanpaine/alipainemittari toimii ihan ok. ja siinä tulee (ainakin aikoinaan tuli) hyvä ohje alipainemittarin viisarin käyttäytymisen tulkinnasta.
     
  10. Vilkuna

    Vilkuna Gearhead

    Tänään aluksi ihan normaalia käyntiä ja ajoa. Sitten, ihan kesken normikurvailun tuntui voimakas nykäys ja meno muuttui tahkeammksi. Perkele, kun en hiffaa kaikki oikkuja niin vaikeaa selittää. Harrastusta luvassa kuitenkin... :mad:
     
  11. Substitute

    Substitute Gearhead

    Takajarrut ja niiden itsetehostus? Tällainen ilmiö oli yhdessä vanissa jossa vaihteisto oli korjattu kai viisi kertaa selittämättömistä rikkoutumisista johtuen. Seisontajarruvaijeri oli väärä ja väärin säädetty.
     
  12. mikähelvetinkat

    mikähelvetinkat 1st gear

    ei se vaijeri vaikuta itsetehostukseen.
     
  13. Substitute

    Substitute Gearhead

    Kyllä se vaikuttaa. Ei uskonut em. vanin omistajakaan ennen viidettä vaihteiston hajoamista.
     
  14. mikähelvetinkat

    mikähelvetinkat 1st gear

    kova pää. oon huomannu, että viistämällä reilusti nauhojen päät ja voitelemalla kuparitahnalla rummun sisältä kaikki metalli-metallia vasten olevat toisiinsa nähden liikkuvat pinnat niin äkkijarrailuoireet helpottaa.
     
  15. Substitute

    Substitute Gearhead

    Tuo jumittavan tai väärin säädetyn seisontajarrun aiheuttama mahdollinen tahaton itsetehotus (eli että jarru jumittelee ajossa päälle satunnaisesti) johtuu siitä että kengät eivät pääse palautumaan yläpäistään ankkuritappiin jousien vetämänä vaan jäävät kantamaan seisontajarrumekanismiin kuuluvan kenkien välisen tangon varaan.
    Jarrukengät pääsee tällöin liikkumaan pyörimissuunnassa siten että ne voivat alkaa hankaamaan rumpuun ja kiilautumaan jarrutusasentoon (itsetehostukseen).

    Mulla oli myös yksi vani jossa tämä tuli omakohtaisesti todettua, autossa oli outoja voimansiirron ravistuksia ajoittain ja samoin veto heikkoa ja polttoaineenkulutus suurta. Kun avasin jarrut, niin sieltä löytyi selitys, oli mennyt jarruosat vähän sekaisin jollain remontoijalla. Samoin noita päistään viistettyjä kenkiä olen nähnyt, mutta ne on voinut heittää roskikseen ja laittaa alkuperäiset kun on kunnostanut jarrut.

    En väitä että Vilkunan Vanissa olisi tästä kyse, mutta on tämä yksi mahdollisuus joka kannattaa varmistaa.
     
  16. Vilkuna

    Vilkuna Gearhead

    Läpilyövät tulpanjohdot aiheuttivat hyvin turbiinilukon omaisen nypyttelyn pienissä nopeuksissa (70 km/h ja alle) :oops: Onneksi käynti loppui kokonaan mekatsun koeajaessa kioskia ja näin päästiin oikeaan asiaan. Kiitokset jälleen Mikelle Aa Ykköseen!
     
  17. Substitute

    Substitute Gearhead

    Hienoa että homma selvisi ja että laitoit tänne tietoa meille muillekkin vastaisen varalle. Kai se vaan on niin että ruiskumottorit ovat tarkkoja tulppien ja tulpanjohtojen kunnosta, ja että ne on helppo unohtaa vianhaussa. Tallilla oli aikoinaan yksi Astro jota korjailtiin outojen käyntihäiriöiden takia eikä löydetty vikaa. Sitten eräs korjaamo uusi siihen tulpanjohdot ja ongelma selvisi.
     
  18. Vilkuna

    Vilkuna Gearhead

    Juu, ja kun koneen hyytyessäkin tunnelma viittasi polttoainepuoleen, niin ei ois löytynyt vikaa vieläkään, jos ei koko polttoainejärjestelmää olisi käyty läpi aiemmin. Autoon tuntui tulevan vireyttäkin lisää.

    Se on vaan kumma, miksei tarvikevalmistajat mallikohtaisista johtosarjoistaan sopivia, pidemmät on vähän pidempiä kuin orggikset ja lyhemmät taas lyhempiä...
     

Kerro tästä muillekin!