1996 Buick Roadmaster STW takailmajouset?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Jarrut ja jousitus.', aloittaja arttu, 14.3.2018.

  1. arttu

    arttu Gearhead

    Moi!

    Tämmöinen kysymys pyörii mielessä, että olisiko mitään järkeä vaihtaa rautajousien tilalle ilmajouset? Ideana siis kompensoida etupään madallusta, joka siis toteutettu madallusjousilla. Vaivattomin tapa olisi toki hankkia madaltavat rautajouset myös taakse, mutta pelkään takapään muuttuvan oleellisesti kovemmaksi, jolloin pehmeästä kyydistä jää muisto vain.
    Siispä jos päädyn ilmapusseihin, niin riittääkö jotkut ns.yleismalliset (jos teen sovitelautaset sitten itse), vai onko jotain perushalpaa sarjaa b-bodyyn? Entä voiko sen järjestelmän rakentaa niin, ettei ole kompressoria lainkaan vaan olisi ns. manuaalitäyttöinen? Kaikki vinkit ja näkemykset otetaan ilolla vastaan!
     
  2. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Eikös se etupään madallus jo syö pehmeän kyydin pois? Ilmajouset varmaan ainoa mahis jos ne sitten on pehmeät en tiedä.
     
  3. arttu

    arttu Gearhead

    Niinno.. Toisaalta tuo seikka kävi mielessä, mutta jotenkin tuo takajousituksen pehmeys on omasta mielestäni tärkeämpi ja jämäkkä etupää taas antaa paremman ajotuntuman.. Sitäpaitsi auto on vielä melko palasina, ruostevauriokorjauksia kun joutui tekemään melkoisen paljon, joten ei ole tuntumaa noista rautajousista kovinkaan paljoa.
     
  4. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Tää nyt ei auta sua mutta omien kokemuksien mukaan etupää on tärkein. Se haukkaa töyssyt ja hidasteet ja tekee sen jenkkimäisen lullautuvan tunteen valtaosin. Takapää tottakai hoitaa asiansa.


    74 impalassa sen eron huomas, siinä oli lehtijouset takana. Keula silti mullu ja lölly mahtavasti.



    Toki taas 74 cädistä oli takaa iskarit loppu ja auto makas ilmaiskareille tarkoitettujen löysien jousien varassa liian alhaalla takapäästään. Se soi vähän tunnelmaa mutta ei niin paljon kun keula.




    Joustovara tuntuu eniten sitä lullaa tekevän ja jos se on jousen toimesta suppea niin sitä varaa ei ole.


    Varmasti parempi sinne taakse sommitella mahd hyvä vaihtoehto eikä niitä madallusjousia mitkä varmasti on se kovin vaihtoehto :)
     
  5. arttu

    arttu Gearhead

    Jep. Kiitos kommenteista! Odotellaan jos jollain olis jotain ilamjousista sanottavaa tähän..

    P.S. Mullon vieläkin toi CSG-5:nen (jonka mainitsit juuri äsken) ;) Nukkuu tällähetkellä vielä talviuniaan.. Siinä on kyl uudet ilmaiskarit takana nykyään, vaan toimivaa kompuraa ei.
     
  6. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Ainiin! Joo mä siihen ne iskarit vaihdoin. Helppo siihen ois kompura laittaa, vaan on niissä se autoliitinkin. Aikalailla ne aina saanee täynnä olla oli kuormaa tai ei. Kyyti ei ainakaan kovene päinvastoin.
     

Kerro tästä muillekin!