2,185" kiertokangen kaula

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja minorv8, 15.9.2005.

  1. minorv8

    minorv8 Gearhead

    Eli onko missään jenkkikoneessa 2,185" kiertokangen kaulaa (big end). SBC taitaa olla 2,000" ja 2,100", mites muut ?
     
  2. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Siis kampuran kk-kaulaa? Ei tuu muuta ihan ehti mieleen joka olis liki kun letukan läskilohko, siinä taitaa olla 2.200" Vai meinaatko kiertokangen reikää?
     
  3. minorv8

    minorv8 Gearhead

    Kampuran kaulaa juu, roverin 4,0/4,6 koneissa on noinkin ihmeellinen koko kuin 2,185", runkokaulat ovat 2,5". Funtsailin vain noita 4,6 koneen mäntävaihtoehtoja ja yksi olisi 305 koneen stroukkimäntä (KB186). Se olis muuten passeli mutta homma taas tökkää männäntappiin. Se kun on 0,927" ja Roverissa taas 24 mm puristussovitteella. Jos olis löytynyt sopivat veivit suoraan Chevyn tapille ja roverin kampuralle.

    Eihän koneen kasaamista kannata liian yksinkertaiseksi tehdä ???
     
  4. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Kiertokangen alapesän kokohan vois olla suunnilleen sama tossa leetukassa ja roverissa, mutta pituudet? Ehkä ton pikkulohkon 2.1" kangen vois avartaa sopivaks Roverin laakerille? Tai sitten laittaa vaan puslat roverin veivien yläpäähän ja tehä ne uiviks, varmaan olis yksinkertasin vaihtoehto.
     
  5. Anonymous

    Anonymous Guest

    Saattoi löytyä helpompikin vaihtoehto. Kuplan 94 mm takomännät ovat melko lähellä totuutta mitoiltaan ja painoltaan. Männät on 22 mm uivalla tapilla ja Kuplan hela kävi suoraan roverin veiviin. Puristuksia tosin tulee tasapäisillä männillä sen verran että 95-oktaanisen voi unohtaa.
     
  6. 68corvette

    68corvette Gearhead

  7. minorv8

    minorv8 Gearhead

    Jep, ovat hyviä reseptejä kun soveltaa niitä 3,5/3,9/4,2 koneisiin. Niissä kun on perinteinen Buickin peruja oleva mitoitus alakerrassa. Eli 2,3" runkokaulat ja 2,000" veivin kaulat. Osa noistakin resepteistä alkaa nykypäivänä olla vaikeahkoja toteuttaa, voisi kuvitella ettei kaikkia hiluja enää löydy. Tuo listahan on peruja 80-luvun Hotrod lehden artikkelista.

    Rover "modernisoi" tuon vanhan 215 koneen joskus 90-luvulla ja kasvatti kammen mittoja noihin 2,5"/2,185" lukemiin. Eli uusimmissa 4,0 ja 4,6 koneissa on eri alakerta. Noissa on kuitenkin sama 94 mm poraus kuin 3,9/4,2 koneissa mutta eri männät (puristuskorkeus/männän tappi eroaa). Mulla on projektina just tuo 4,6 johon on luonnollisesti pirun vaikea löytää juuri mitään osia. Esim. tehdas ei toimita ylikokomäntiä.
     
  8. Rover v8

    Rover v8 3rd gear

    Jos tarvitte ylikoko mäntiä niin kattokaapas www.rimmerbros.co.uk
    Itselläni on myös tuo 4,6nen joka on porattu seuraavaan ylikokoon. +0,5mm

    Ja rooverin 8sin modernisointi tapahtui 94-? Paitsi on myös 3,5siakin tehty vielä 98asti, joitain sarjatuotantoa armeijalle yms. Niissä on vanhan mallin laakerit, mutta lohko on sama kuin 4,6sen, mutta ei ole ristiinpultattua alakertaa..
     
  9. minorv8

    minorv8 Gearhead

    Real Steel on toinen lafka joka myy +20 mäntiä. Ainoa ongelma on se että ne ovat ainoastaan katukäyttöön. Eivät suosittele mitään muuta. Onko sulla pistää kuvia minkä laatuiset nuo ylikokomännät oli ?

    Missäs kopassa tuo sun konees muuten on ?
     
  10. minorv8

    minorv8 Gearhead

    Tsekkasin tuon Rimmerin linkin eikä siellä edelleenkään ollut ylikokomäntiä 4,6 koneeseen. 94 mm poraukselle löytyy kyllä mutta niissä männissä on eri puristuskorkeus ja eri tappi. Pistätkö Rimmerin varaosanumeron tulemaan, kiinnostaa ihan jatkon kannalta.
     
  11. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Wiseco tekee custom mäntiä ja ne kustantaa aabauttiarallaa 800$ V-åttaan.
    Tsekkaa tämä KAAVAKE täytä se ja lähetä kyselyä sinne. Ne ottaa ton homman tosissaan ja vastaa kyllä!
     
  12. Rover v8

    Rover v8 3rd gear

    Joo, olin katsonut väärin sen mäntä koon, se oli aivan jotain muuta, ajatus virhe tuli ;( sori..

    Jos Minor v8 kysyi minulta että missä kopassa tuo kone on niin mun autoni on vanha kunnon SD1:nen
    Yliko koko männät näytti ihan orkkis tavaralta? Ostin koneeni muutama vuosi sitten lahden laatuvaunusta, ja pojat sanoivat että moottori on tehdas uusi, mutta kun revin kannet, männät irti ja putsasin karstat pois niin mänissä oli kaiverrus 0,02, ja soitin lahteen ja sanoin että miltä näytti niin hän arveli että se on tehtaan vaihto kone? Luoja tietää sitten tosiasiaa? :odroll: Kone oli jostain 96-99? kolariautosta johon oli takuuseen korjattu/vaihdettu moottori?
    Kuvia löytyy kun männät on paikallaan koneessa, Mutta mielenkiintosinta on se että miten saan lähetettyä ne tänne palstalle? Jos kuvat kiinnostaa niin on atk oppitunnin opetus aika :D
     
  13. Rover v8

    Rover v8 3rd gear

    Mitä tarkottaa?

    En oo varma tajusinko oikein että www.djev8.com Myy rooverin 4,6sen mäntiä ehkä ylikokoo myös? 4,6. 9.35 to 1 cr plus 20th as OE with rings & pins 275£ Mitä tuo sitten tarkottaakin?

    Tuolta ainakin löytyy ylikoko mäntiä www.v8tuner.co.uk hinta 190£ veroineen ettei paha..
     
  14. minorv8

    minorv8 Gearhead

    Jep, DJE näköjään myy mäntiä. Eli +20 ylikoko renkailla ja männän tapeilla 9,35 puristeiset. "As OE" eli vastaa alkuperäisiä. Jos näin on niin hyvä, orggismännät ei ole ihan paskemman näköiset verrattuna vanhempiin Roverin mäntiin.

    V8tuner välittää Real Steelin kamaa.
     
  15. Rover v8

    Rover v8 3rd gear

    On noissa vanhan mallin mänissä jotain huonompaa ainetta ku 4,6sen.
    Vanhoja mäntiä (3,5 3,9,ja 4,3sen) ei kärsi ku kierättää se about 6000rpm jolloin hajoamis vaara on jo olemassa,
    Ja 4,6sien mäntiä kärsii vedättää jo 6500kierrokseen asti.
    Mun mielestä tuo v8tuner myy halvemalla osia, mutta rahti on kovempi ku muilla. Myös RPI engineeri myy real steelin kamaa, ainakin venttiili jouset oli real stiilin ku tilasin ne rpiltä..

    Onko koneeseen tulossa minkälaisia viritys toimenpiteitä?
    Onko jotain päämäärää mikä pitäis rikkoa?
    Ihte oon vähä kutitellu tuota omaa konetta, pitäs vielä penkata se toiseen kertaan ku tullu vähä ruiskua paranneltua (Halteck) ja imusarjaa modattu.. Vakio 3,9sin ruisku ei oikeen ruokkinu kunolla 4,6sta :D
     
  16. minorv8

    minorv8 Gearhead

    pistän yv.tä tulemaan
     

Kerro tästä muillekin!