2,4T Volvon kulutus

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Tuning & Styling', aloittaja Fastback, 18.2.2009.

  1. Tuomo_

    Tuomo_ 1st gear

    Itellä on nyt tilapäisenä kehon siirtimenä -02 S60 D5 jylle, löysät ajettu pois eli tasan 300tkm mittarissa.

    Ihan vakio, ei mitään virityksiä/viritelmiä. Aut. ilmastointi kokoajan käytössä. Arcdic esilämmitelly harvakseltaan (2-3 viikossa) tähän asti kun ei oo tota pakkastakaan juuri ollut. Kilometrit tulee maantie/moottoritie painotteisessa ajossa, ajotietokone näyttää keskinopeudeksi 59-64km/h.

    Mitattu kulutus 6,4-6,9l/sataselle, ajotietokone näyttää keskikulutukseksi 5,1L satkulle :rotfl: . Ja kun tankkaa oikeesti täyteen (ekan kerran kun pistooli naksahtaa niin menee vielä 10-11L) niin näyttää että pääsee 1600km ennen seuraavaa tankkaamista :rotfl: .

    Ajotyyli sellanen että ei pääse karstottumaan. Tämä kyseinen kotelo on vieläpä manuaali. Samapa tuo, edelliset käyttöautot on vieny 12-15L/100km hieman rauhallisemmalla ajotyylilläkin. Kilsoja tulee n.35-45tkm vuoteen joten kait toi jotain rahassakin tekee. Tosin ahdistuksen/vitutuksen määrää ei voi rahalla mitata, joten nelivetoisen V8-diesel auton hankita on kokoajan lähempänä :rotfl: ...
     
  2. peltsi

    peltsi Gearhead

    Matka-ajossa omaki V70 D5 manuaali osoittautu melkoiseksi säästöpossuksi. Paras tulos 1200km / 62litraa. Sekalaisessa ajossa ei oikein tahtonu päästä alle 7 litran. Kaupuniajo oli myrkkyä.
    Nyt alla c sarjan mese ja sillä ei oo viellä kertaakaan päässyt alle 7 litran.... tomaatti ja iso diesel vaan vie soppaa.

    Hiukan laittaa ihmettelemään ku volvo bensa turbolla ja tomaatilla vie aina yli 10 litraa ja sitten isännät päästelee jeesuksen vanhoilla jenkki farmeilla kympin pintaan.
     
  3. Hautamäki

    Hautamäki 2nd gear

    sorry ei ol 2.4T mut melkee... :D
    T5 v70 n.700 km maantietä plussa kelis meni 8.9-10.2. motarilla ku ohitteli välil ni nous mut tos jossai se men koko reissu... ja auto täyn sakkii ja kaikkii vit.. joululahjoi edestakas. :mad:
     
  4. Fastback

    Fastback Gearhead

    Rouvalla on 2,5T manuaalin kera, sillä olen minä päässyt 7,5-7,9 litran kulutukseen matka-ajossa. Toi 7,5 l vaatii jo kevyttä jalkaa ja ennakoivaa ajamista. Sillä saa myös menemään helposti 8,5 l/100km.
     
  5. VilleTre

    VilleTre 3rd gear

    Taloudellisin nopeus taitaa olla siinä 80km/h huitteilla. Edelleen laskekaa kulutus kuljettujen km-määrien mukaan ja tankissa olevan polttoaineen kanssa. Saa todellisempia lukemia. Kyllä nuo mittarit on hieman tehtaat "virittäneet" näyttämään inhimillisempiä lukemia.Itse lähtisin siitä että keskimäärin V70 bensa vie kympin molemmin puolin.
     
  6. Fastback

    Fastback Gearhead

    Ehdottoman samaa mieltä Villen kanssa, polttoaineen kulutus pitää laskea tankatut litrat jaettuna ajetuilla sadoilla kilometreillä. Ajotietokone on suuntaa antava, meidän Volvossa se näyttää poikkeuksellisesti isompaa kulutusta mitä todellisuudessa vie. Eli tuo mainitsemani 7,5-7,9 l/100km ovat todellisia kulutuksia laskettuna ajetuista kilometreistä eli paljonko tankkiin on tankattu ja ajotietokone näyttää poikkeuksetta 0,3-0,5 litraa enemmän. Ajotietokonekin voidaan säätää huollossa vastaamaan paremmin kuljettajan ajotapaa.

    Piti vielä sanoa, että tuolla meidän autolla mittarin kiivetessä 110 kmh lukemaan on motti ominaiskulutuksen kannalta erinomaisella alueella. Vähän alle tai yli ja kulutus kasvaa - helppo seurata kun on moottoritietä jonkun verran ajettavana. 80kmh ja kulutus on sitten pientä, kierrokset eivät tosin ominaisukulutuksen kannalta parhaalla mahdollisella alueella, mutta ilmansvastus on selkeästi pienempi - joten sitä kautta se säästö tulee.

    Onneksi ei tartte harrasteautolla tälläisista murehtia... tosin olen mä nekin laskenut aika tarkkaan... :D :D
     
  7. Fastback

    Fastback Gearhead

    Trippimittarista, eli nollaus aina tankin jälkeen ja aina tankki täyteen. Trippimittari voi jo itsessään aiheuttaa pientä heittoa, kaikki vaikuttaa kaikkeen, käytetty rengasprofiili vaikuttaa välitykseen ja nopeusmittarin näyttöön - sitä kautta trippimittariin myös. Nopeusmittarissa on 2 % gps:llä ja kolmiomittauksella todettu heitto.
     

Kerro tästä muillekin!