2-tahti öljyä Dieselin sekaan?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Duron, 29.3.2007.

  1. Duron

    Duron 1st gear

    Elikkäs kuulin että jotkut käyttää 2-tahti öljyä dieselin seassa? mitä hyötyä tuosta on? voiko se tukkia paikat vai auttaako tuo ihan oikeasti johonkin? paljonkohan tuota voisi korkeintaan laitta 20litraan kerralla?
     
  2. Batmobile

    Batmobile Double Gearhead

    "Minulle annettiin 4-5 vuotta takaperin ohjeeksi käyttää commonrail-koneessakin 2-t öljyä dieselin joukossa. Öljyn pitää olla nimenomaan tuhkaantumatonta ja sekoitussuhde 0,5 promillea eli sataan litraan dieseliä puoli desilitraa öljyä.
    Ohjeen antaja on vahvan kokemuksen omaava autoinsinööri, alansa kouluttaja ja tavarantarkastajakin, joten en usko tuon neuvon olleen ihan puuta heinää."


    Lainaus lehdestä.
     
  3. Rocket engineer

    Rocket engineer 1st gear

    Muinoin 60-70-luvulla kun dieselin laatu oli mitä oli ja joukossa oli paljon rikkiä idea 2t-öljystä joukossa ruiskupumppua voitelemassa oli ihan OK. Nykydieselit eivät moista enää kaipaa.

    Ellet aja sattumahuoltamon itädieselillä, kerosiinillä, lämmityspolttoöljyllä..
    Jos ajat, niin sitten 2t.tä sekaan vähän silloin tällöin.
     
  4. Batmobile

    Batmobile Double Gearhead

    Tuossa mekäläisen laittamassa lainauksessa oli muuten sitten kyse alle 10 v. vanhasta M-B pakusta. Samassa artikkelissa oli muissakin Mersun Vitoissa ja Sprintteriessä ilmennyt tarvetta tuolle 2t-öljylle. Ilman sitä olivat ukot joutuneet vaihtamaan suuttimia sun muita joka vuosi. Tyyppivika? Vito nyt on muutenkin ihan hanurista.
     
  5. Batmobile

    Batmobile Double Gearhead

  6. Cheyenne

    Cheyenne 1st gear

    Minulle suositteli eräs syöttöpumppu-korjaaja (diisseli huolto Loimaalla.Tarkemmin en nimeä muista) suositteli tankilliseen(60 litraa) lisäämään pari desiä 2T-öljyä. Varsinkin talvisin....
    Voitelee pumppua, ja auttaa siten sen kannen kulumiselta.
    Siis koneena 6.2 diisseli.
     
  7. nimat-13

    nimat-13 Gearhead

    Laittaa voi öljyä

    Se kun on nykyään tuo diiseli paljon kuivempaa kun ennen,niin nyt vasta öljyä pitäskin käyttää.Ennen pysty vaikka ajaan polttoöljyllä sama tavara kun oli,vain väriero,mutta nyt pitää käyttää moottoripolttoöljyä,kun tavallisen löpön rasvaisuus on minimoitu.Siis jos jollakin vehkeellä löpöllä ajaa,ja kyllä siihenkin lisäöljyä kannattaa laittaa.Meinaa kyllä on näiden eko liemien takia tullu moneen leikanneeseen suutinneulaan ja pumppuelementtiin tutustuttua.
     
  8. cutlass cruiser

    cutlass cruiser Double Gearhead

    Toi homma on kyllä ihan päinvastoin, se rikki polttoaineessa toimi voiteluaineena. muistaisin että rikkiä on käytetty jopa voitelurasvoissa lisäaineena parantamaan rasvan paineenkestoa. Ja ennen vanhaan siinä diisselissä oli enemmän öljyä mukana johtuen vähäisemmästä öljyn jalostuksesta. Nykyinen diisseli on niin kuivaa, että öljyn lisäämisestä saattaa olla ihan oikeasti hyötyä.

    Luulisin kyllä että se itädiisseli on voiteluominaisuuksiltaan parempaa kuin kotimainen huippulaatu.
    Kerosiini sitten on jo liian kuivaa eikä toimi muutenkaan diisselin korvikkeena.
     
  9. EdselHomo

    EdselHomo Gearhead

    Noihin Boschin VE jakajapumpullisiin oon laittanut tuota 2-t öljyä n. joka toiseen tankilliseen jonkun puolen litran verran. Tuo nykydieseli on tosiaan liian vähän voitelevaa ainakin noille jakajapumpuille mitkä voidellaan pelkästään dieselillä.

    Tuollaista on neuvottiin Tammerdieselistä ja perimätiedonkin mukaan 2-t öljyä on käytetty....
     
  10. Rocket engineer

    Rocket engineer 1st gear

    Tossa voi olla jotain pointtia. Talvidiesel on "kuivempaa", vähemmän voitelevaa parafiinia, jottei hyydy. Luultavasti pumppuja ei ole suunniteltu niin pitkäaikaiseen kuivan löpön käyttöön kuin Suomessa ajetaan. Päämarkkinaalueilla ei ole joko ollenkaan talvidieseliä tai ajetaan vain lyhyt pyräys.
     
  11. Rocket engineer

    Rocket engineer 1st gear

    En ihan sitä syövyttävää rikkiä voiteluaineena pitäisi. Joskus on voitu johonkin peräöljyihin sitä lisätä kustannussyistä paineenkeston takia, mutta eipä polttoaineessa siitä rikistä ole iloa ruiskupumpulle. Pistä faktaa kiitos.

    Ja totta, että aikaisemmin diesel oli öljyisempää, joskus. Laatu heitteli nykyiseen verrattuna paljon. Ja kerosiini toimii dieselinkorvikeena, kun lisäät siihen 2-tahtiöljyä. Samoin toimii nykyinen tupaöljy 2t-lisällä. Nykyäänhän moottoripolttoöljy = värjätty diesel on erikseen. Syy on juuri tuo kuivuusero.

    Ja mainitsin "sattuma itädieselin" esimerkkinä, (kun luet viestin uudestaan). Eli pienten mikälie asemien tavaran. Siellä voi olla polttokäyttöön tarkoitettua tislettä myynnissä. Isoilla ketjuasemilla tavara on luultavimmin nykyään ihan OK.
     
  12. maxvo2

    maxvo2 Double Gearhead

    tiisseli

    Hyvä tai huono juttu... en tiedä. Mutta mitäs nää "katalysaattorit", joita lienee joissakin riisseleissä, tykkää 2T öljystä.
    Vai menikö ajatus katista heti lepikkoon :odroll:
     
  13. Adventurer

    Adventurer Gearhead

    Älkää ainakaan uusiin diiseleihin mitään 2t-öljyjä kaatako eikä välttämättä vahoihinkaan. Se on jo mennyttä aikaa ja voi aiheuttaa vain ongelmia.

    Markkinoilla muutamia hyviä tosin kalliita tuotteita joilla voidaan ruiskutusjärjestelmät puhdistaa. En tarkoita mitään tv shopin poppakonsteja vaan niitä aineita käyttää esim merkkihuollot.
    Nykypolttoaineilla ja öljynvaihtoväleillä puhdistus pitiäsikin tehdä 30.000 km:n välein ja se pitää tehdä oikeaoppisesti.
     
  14. cutlass cruiser

    cutlass cruiser Double Gearhead

    En mä mitään faktaa ala kaivaan, uskotte tai ette.
    kyllä se rikki on aika hyvä voiteluaine, mutta ei se tosiaan ole sille pumpulle muuten hyväksi.
    Vähänkin vettä sekaan niin syövyttää kyllä kaikki paikat pilalle.

    Joo itse kyllä tarkoitin itärajan takana myytävää "itädiisseliä", ei taida olla kuivaa, eikä rikitöntä, eikä tasalaatuista. :rotfl:

    Ei taida se pesu kauheesti auttaa jos polttoaine on liian kuivaa, ja en oikein muutenkaan ymmärrä miksi pitäisi pestä osia jotka koko ajan lilluvat aineessa joka toimii hyvin pesuaineena. Taitaa olla enemmän rahastushommia noi "pesut"
     
  15. Anonymous

    Anonymous Guest

    Mahtaisiko kirjoittaja kuitenkin tarkoittaa MoS eli molybdeenisulfidia tai jotain rikkiä sisältävää muuta yhdistettä ?

    Puhtaalla rikillä on ikävä ominaisuus hapettua lämpimissä olosuhteissa ilman hapen läsnäollessa rikkidioksidiksi joka taas saatuaan ilmasta kosteutta muuttuu rikkihapoksi. Vaikka ruiskupumppu kestäisi vähän pidempään niin pakoputkiston elinikä kyllä lyhenee vastaavasti....

    2T öljyissä on tosi isoja eroja eri merkkien välillä. Osa palaa oikein puhtaasti, osa karstaa ihan urakalla tai sotkee muuten kaasaria. (kokemuksesta: ollaan ajettu poikani karting autossa läpi useita merkkejä) En kyllä uskaltaisi tämän päivän diiseleihin laittaa sisään muuta kuin mitä Nesteen mustasta letkusta tulee :wink:

    Mä muistelen että pari-kolme vuotta sitten joku oli tällä samalla palstalla laittamassa diiseliinsä vanhoja muuntajien öljyjä, eli näitä älynväläyksiä näyttää tulevan tasaiseen tahtiin Esson baarin varmoina vinkkeinä :lol:
     
  16. DX

    DX Double Gearhead

    Pitääpä tähänkin soppaan vielä tulla osille :lol: , Tosta rikistä tai sen johdannaisesta sen verran, kaikki varmaan muistaa kun eräs suuri kotimainen polttoaineen tuottaja mainosti ympäristöystävällistä rikitöntä lämmityspolttoöljyä.
    Tämän seurauksena tutulla poltinhuoltajalla hommat lisääntyivät huimasti, hajonneiden pumppujen vaihtotöinä.
    Selittynee rikittömyydellä, näin hän tuumasi.

    Toisesta luotettavasta lähteestä saamani tiedon mukaan, kaikessa hiljaisuudessa öljyn rikkipitoisuutta nostettiin, pumput alkoivat kestää taas.

    Onhan tässä havaittavissa jonkinlainen yhteys, ilman lukujakin.
     
  17. kime2

    kime2 Gearhead

    Kyllä sinne sekaan voi yhä tänä päivänäkin laittaa piku lorauksen 2t-öljyä!
     
  18. EdselHomo

    EdselHomo Gearhead

    Juurikin tuo 2-t öljyn laittamista ainakin vanhempiin jakajapumpullisiin on neuvottu juuri pumppukorjaamoiden suunnalta. Pidentää elinikää niissä...

    Se sopiiko se sitten noihin pumppusuutin & commonrail systeemeihin niin en tiedä.

    Sillä diisselin katilla ei taida olla mitään tekoa eihän sitä ees pysty leimalla mittaa...
     
  19. Joe Hunt

    Joe Hunt Double Gearhead

    Onhan tohon käyttöön ihan oma ainekin esim Redlinella (RL-2),
    hintaa oli muistaakseni 15E/pullo , joka riittää 1100 litraan...
    Omassa 6,5TD moottorissa käytän joka tankkauksessa ja kyllä
    siitä tuntui käynti paranevan.
     
  20. RB-440

    RB-440 1st gear

    Mä olen käyttänyt 70-luvun 508D:ssa 2T öljyä talven aikana, kun polttoaineen joukossa on veden surmaa. Käytin tota myös viime kesänä, vaikkei ollut vedenpoistajaa käytössä.

    Ajossa huomaa sen, että öljyn kanssa käyntiääni "pehmenee" hieman ns kovilla kierroksilla, kaappi jotenkin vaan kulkee kivuttomammin ja kun silloin tällöin tankatessa lorahtaa vähän reippaammin öljyä, niin tuppaa savuttaan aamun ensistartissa aika rehvakkaasti. Toi savu kyllä häipyy samantien, kun kierrokset tasaantuu.
     

Kerro tästä muillekin!