2-tahti öljyä Dieselin sekaan?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Duron, 29.3.2007.

  1. floridan teukka

    floridan teukka 1st gear

    Tuo nykydieselin "kuivuus" on kyllä ihan fakta, etenkin modernit pumppusuuttimet tuntuvat siitä kovasti kärsivän.

    Mutta... dieselin sekaan kannattaisi laittaa mieluummin, kuin mitään 2-t -öljyjä, niin ihan oikeaa ruiskutuspumppujen voiteluun tarkoitettua lisäainetta, kuten esim. Redlinen RL-2. Pieni pullo maksaa enemmän kuin pullo esim. TC-W3-luokiteltua 2-tahtiöljyä, mutta riittää paljon pidempään, ja toimii ihan oikeasti (eikä esim. muuta palolämpötiloja, kuten 2-t öljy kuulemma voi tehdä).

    http://www.roadmachine.fi/rl2tt.html

    (ja tämä ei ole sit mikään maksettu mainos...)

    Tuo on siis vain ja ainoastaan voiteluaine. Se siis EI sotke mahdollisesti naftan joukossa olevaa vettä mukaan, kuten joku diesel100, eikä korota setaaniarvoa, eikä IMHO juurikaan puhdista mitään (toisin kuin väitetään). Se siis vain voitelee, mutta sen se tekee varsin hyvin, jopa niin hyvin, että pienentyneen kitkan ansiosta kulutus voi jopa ihan havaittavasti tippua (dieselpumpun pyörittämiseen kuluva energiamäärä ei ole ihan mitätön...)

    Itse olen käyttänyt ko. ainetta kahdessa VW dieselissä (toinen lastutettu TDI), yhdessä Fiatin turbodieselissä, Toyotan lastutetussa D4D:ssä, vanhemmassa M-B:ssä ja lisäksi Lombardinin venedieselissä, jossa on pumppusuuttimet. Joka kerta hyviä kokemuksia, helpoiten havaittava ilmiö on kylmäsavutuksen tippuminen ihan minimiin, jos sitä on aiemmin yhtään ollut (tosin selvästi rikkinäisiä vehkeitähän tuo ei korjaa...)

    Tuota RL-2:sta voi pääkaupunkiseudulla ostaa ainakin ex. Diesel-Otekosta eli nykyisestä Bosch Diesel Servicestä (Espoo). Muitakin paikkoja varmasti on.
     
  2. freeride

    freeride Gearhead

    samanlailla se 2t öljy sen voitelun tekee,eika se mitään palolämpöjä muuta.mulla ainakaan ei ole lämmöissä mitään eroa,kun egt-mittarista ajossa katsellut.ite oon laittanu silkolenen synt.2t öljyä.n.1dl tankilliseen(135L)käyntiäänessä huomaa talvella selvän eron,käy paljon pehmeämmin.eikä kärytä sen enempää
     
  3. goofy

    goofy 1st gear

    kyllä mulla ainakin pari desiä on tullut lisättyä joka kolmanteen tankkiin.
    tiiä onko hyötyä sen verran kuuro oon kumminkin :poff:
     
  4. Sherlock

    Sherlock 1st gear

    Kerosiini sitten on jo liian kuivaa eikä toimi muutenkaan diisselin korvikkeena.[/quote]Toimii kyllä vallan mainiosti, esimerkiksi Thielertin leko dieseleitä ajetaan Jet A-1:llä. Sen kuivuuden vaikutusta osien kestoon on paha mennä sanomaan, polttoiane/syöttöpumpun vaihtoväli taisi olla 300h. Ja nuo moottorithan on siis modifioituja Mersun CDI moottoreita.
     
  5. cutlass cruiser

    cutlass cruiser Double Gearhead

    Mitenkähän niitä on modifioitu, voi olla että on lentokonekäyttöön muutettu petroolille sopivaksi. Ja aika tiuhaan vaihdetaan pumppuja, kun moottorin käyttöikä yleensä on kuitenkin kymmeniätuhansia tunteja (paitsi lentokoneissa?). Kai se petroolin ja diisselin ero on tänäpäivänä aika pieni kuitenkin. En kuitenkaan tavallista vanhanajan diisselikonetta petroolilla käyttäisi.
     
  6. kime2

    kime2 Gearhead

    Lentopetrooli ei ainakaan silloin tällöin käytettynä tee pahaa vanhan mallisellekaan dieselille :D
     
  7. Silloin tällöin olen lorauttanut 2-tahtiöljyä dieselin sekaan tankatessa. Mersussa lasissa nyt noin 860 tkm. Ennen kuin aloin käyttämään 2-t öljyä polttoaineen seassa kilinä ja kolina alkoi olla jo aika voimakasta. Ääniefektit väheni 2-t öljyn käytön seurauksena. Sen verran olen myös huomannut että vedot ei ole niin hyvät jos koko ajan käyttää, joten kannattaa välillä jättää laittamatta sitä 2-t öljyä sinne polttoaineen sekaan.
     
  8. Sherlock

    Sherlock 1st gear

    Alennusvaihteet niihin on ainakin laitettu, en usko että on sisäisiä muutoksia juurikaan tehty, ainakin antureissa ja kaikissa muisskain osissa komeili mersun logot. Joku mersutietäjä vois kertoa onko autokäytössä ahto- ja ruiskutuspaineet samat eli; 1.2bar ahtopaineet ja 1200bar ruiskutuspaineet. tämä siis 1.7CDI
     
  9. kj2521

    kj2521 1st gear

    Itellä on ollut kohta neljävuotta X1R:n diesel boosteri käytössä. Pitää pumpun ja suuttimet puhtaana. Olds 6.2 diesel ja Chevy van 6,5 diesel autona :)
     
  10. keijon

    keijon 1st gear

    2-tahti öljyä

    Valvolinen synteettistä 2-tahti öljyä (moottorikelkalle tarkoitettu) n.2dl/100litraa . Tommosta törkkään joka tankilliseen. Katsastuksessa ihmettelivät miten niin hyvät päästöarvot. Liekkö sattumaa mutta jäi puoli vuotta käyttämätta niin fsd paukahti. Kyllä varmasti piristävää voitelua polttoainepuolen romppeille.
     
  11. RB-440

    RB-440 1st gear

    Tätä varmaan pidetään Esson baarin juttuna, mutta ootko muuten kokeillut eri huoltoasemia? Mulla on semmonen perstuntuma, että joiltakin asemilta saa semmosta naftaa, jolla tommonen kisakireä eli täysin vakio Mersu 508 dieseli voi pitää aikamoisenkin rallatuksen, mutta kun tankkaa vaihteeksi toisella asemalla, kaikki kilkutukset katoaa. Koneremppa huoltoaseman vaihdolla tulee halvaksi...

    Kokemus tästä tuntuis olevan ihan asemakohtaista, saman ketjun asemalta muualla Suomessa voi saada löpöä, joka ei metelöi, mutta joltain asemalta saa tätä toista. Kun otin asian puheeksi yhden eläkkeellä olevan raskaan kaluston asentajan kanssa, setä sanoi, että muistaa heti ainakin Mitsubishin Canterin, jossa huomattiin samaa ronkeliutta polttoaineelle.
     
  12. orvivee

    orvivee 1st gear

    Mulla on "kakkosautona" Volvo V70 vm98 jossa on volkkarin/audin 2.5 litrainen tdi kone. Autolla on ajettu 330tkm.

    Auto alkoi sammuilemaan omia aikojaan eikä mikään tuntunut auttavan. Suodattimen vaihdoin tietysti ekana ja laitoin Forten puhdistus/voitelu litkut sekaan. Oireet ilmenivät yhä useammin.

    Lambdavalo vaan jatkoi syttymistään ja auto sammumistaan, päivittäin. Paikallinen merkkikorjaamo oli hengessä kokoajan vahvasti mukana. Testilaite näytti vaan että syöttöpumppu on tiensä päässä.

    Lopulta tulimme korjaamohenkilökunnan kanssa siihen tulokseen että eihän tuo Forte voi mitenkään puhdistaa ja voidella samaan aikaan. Päätettiin että laitan litran 2tahtiöljyä seuraavaan tankilliseen niin ruvetaan pumppuremonttiin vasta jos se ei auta.

    Autolla on sen jälkeen ajettu ainakin 10tkm eikä mitään oireita ole ilmennyt.
     

Kerro tästä muillekin!