2000-luvun Pontiac GTO:t

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja ata, 14.3.2008.

  1. 4Wheeler

    4Wheeler 3rd gear

    Ovatkohan kaikki/tulevatkin muuttoautoja vai olisiko reseptiä jo tiedossa jolla saisi ilman tappelua kilpiin tällainen tavallinenkin tallaaja. Tommosta olen kuolannut jo monta vuotta mutta sen hankinnan toteuttaminen on tehty täällä suomessa niin vaikeaksi...
     
  2. Zuski

    Zuski 3rd gear

    Ainakin nämä kaksi jotka tiedän, ovat muuttoautoina tulossa. Toinen on meidän, toinen yhen toisen suomalaisen.
     
  3. ata

    ata Gearhead

    Tämä automalli se vain ei näytä osuvan mihinkään suoraan kategoriaan, vaan aina tulee negatiivista kommenttia yhä, sekä normaaleilta käyttöautoilijoilta ("mihin tarvitaan tommosia isoja veekaseja?"), Euro-GM-harrastajilta ("vie se jenkkiautos täältä hemmettiin"), jenkkiharrastajilta ("ihme puikuloita ja ihan liian uusikin ja näyttää toyotalta") ja aussiharrastajat (ai mitkä? eipä ole liikaa näkynyt)...

    Ruotsalaiset prostock-kuskit ainakin arvostaa mallia... kun melkein kaikilla on kilpurina GTO (tai siis näköisversio sellaisesta) kun suomalaisilla on jostain syystä Opel Astran rinnakkaismallin Chevy Cobaltin näköisversioita.

    Pitäisi vissiin kaikilla olla joku kyljet potkittu pakuksi rekisteröity mattavärillä maalattu farkku tms. niin porukka tykkäisi. Se on kauheeta kun auto näyttää omansa ikäiseltä eikä ole esittävinään jonkun muun aikakauden laitetta, eikä moni ymmärrä ollenkaan australaisia autoja, kaikilla pitäisi olla vain samanlainen jenkki, euro, tai japsi ja jos on jotain muuta niin...

    Tämä nyt tuli tuosta kun tuossa oli erikoinen tapaus kun oli kaksi kolmesta tällä hetkellä Suomikilvissä olevaa 4th gen GTO:ta samassa paikassa ja erehdyin postaamaan kuvan siitä tuonne bongaustopiciin kun en ole itse toista Suomikilvissä olevaa nähnyt livenä, saati tuon oman vieressä, etenkin kun normaalisti nämäkin autot ovat eri päissä Suomea (Helsingissä ja Rovaniemellä).

    GTO tuli 2004 tämän uusien muskeliautojen ensirintamassa, kuten vuonna 1964:kin eikä se 1964 GTO:kaan näyttänyt miltään 40 vuoden takaiselta mallilta, vaan ihan vuoden 1964-malliselta, ja samalla periaatteella oli tämäkin tehty. Tuntuu vain olevan jotekin "väliinputoajamalli" monien mielestä, ihmiset kuolaavat massatuotantona tehtyjen uusien Mustangien, Camaroiden, Challengerien ym. perään ja GTO:ta ei tunneta vaan sitä vähätellään, vaikka niitä tehtiin vähemmän ja oli alunperinkin limited edition-malli, koska Australian linjalla ei olisi pystytty edes tekemään montaa tuhatta autoa enempää kuin näitä myytiin.

    Netissä Jenkit ja Aussit tappelevat edelleen mikä auto on, mutta kun hyväksyy että tällä 4th gen GTO:lla on KOLME sukupuuta, on alkuperäinen Holden Monaro, australialainen muskeliauto jota tehtiin jo 60-luvulla, josta geeneihin tulee alkuperäinen australialainen mallinimi sekä mallin perinteet, sitten on Pontiac GTO, jonka alkuperäisiä periaatteita auto noudattaa aidosti ja kantaa nimeä kunnialla USA:n vientimallissa, lisäksi GM:n V-body-mallisto, joista suurin osa on Opelin eri malleja johon tämäkin malli siis rakentuu ja perustuu, sieltäkin löytyy Opel Commodore Coupet ja Opel Monzat joille auto on sukua tuon platformin kautta. Ja näistä aineksista Aussit tekivät tämän automallin jota on myyty eri markkinoilla Holden-, Pontiac-, Chevrolet- ja Vauxhall-merkkisinä, suurin osa Pontiaceina.

    Euroopassahan nämä ovat erittäin harvinaisia kun kaikki täällä olevat yksiöt ovat privaattituonteja. Suomessa on tosiaan ilmeisesti 3 kilvissä olevaa tällä hetkellä, kaksi muuttoautona tullutta ja yksi kolariautona alunperin tuotu ja Suomessa korjattu. Lisäksi on muutamia tax-free-autoja ja varaosa-autoja.

    Mutta en ole negatiivisia kommentteja nähnyt kovin monista jenkkiautomalleista täällä, etenkään takavetoisista V8-moottorisista tai kukaan ei valita että viimeiset Firebirdit eivät näyttäneet 68-mallisilta tai että uusi Corvette ei näytä 53-malliselta tms.

    Mutta tätä tämä kai on. Pistän kasin tulille ja lähden ajelemaan.

    Niin joo, laitetaan se kuva tännekin ketjuun:
    [​IMG]
    2 suomikilpistä GTO:ta Helsingissä vuonna 2010 eli ilmeisesti suurin osa kaikista ko. automallin liikenteessä olevista edustajista Suomessa.
     
  4. C5_Z06

    C5_Z06 Gearhead

    Ei se automalli, vaan sen ikä.

    Veikkaan, että tällä palstalla harrastetaan pääasiassa vanhempia autoja kuin 2000-luvun malleja.

    Jos olisi olemassa kaksiovinen Chrysler 300 Hemi vuosimallia 2005 joita olisi valmistettu niinkin vähän kuin GTO:ta, niin aika saman kohtalon se kokisi, luulen.

    Uusikoppaiset Musset taitaa tosin päästä helpommalla. Ja ihakauusi Camaro ihan vaan uutuudenviehätyksen takia.

    Musseille on tietty oma fooruminsa Suomessa, puhumattakaan Corveteista. Sulla on niin harvinainen auto, että sille ei täällä ilmeisesti ole oikein luontevaa paikkaa. Josset sitten itse aktiivisesti ala asiasta kirjoittelemaan vaikka tänne...

    Mikset aloittaisi vaikka ketjua jossa käyt läpi kaikki V8-moottoriset Opelit, sitten sopivat asiaan liittyvät Holdenit ja niin edelleen. Kiinnostaisi varmasti lukijoita, vaikka asiat samat löytyvätkin wikipediasta. "Tarinointi" on kuitenkin aivan eri asia kuin että joku googlaa omatoimisesti samat asiat.

    Edit: toki olet kirjoitellutkin tänne aiheesta, mutta esimerkiksi kuvien käyttö lisää lukijoiden mielenkiintoa. Kuva on aina parempi kuin esimerkiksi pelkkä linkki.
     
  5. ata

    ata Gearhead

    Ihme homma tuli muuten huomattua kun vertailtiin näitä kahta GTO:ta jotka molemmat ovat 2004-mallisia 5.7 LS1-tekniikkaisia, liittyen juuri näihin rekisteröintiin liittyviin asioihin, niin tuossa mun keltaisessa on sivu- ja takalaseissa E-merkinnät, mutta tuossa mustassa autossa taas ei niitä E-merkintöjä ole, vaikka kummassakin on alkuperäiset sivu- ja takalasit joissa muut merkinnät olivat samanlaiset.

    Joo, monille merkeille ja malleille on omat foorumit ja kerhot, itse kuulun sekä Opel-kerhoon että GM-Cruisersiin (eli jenkki-GM-kerhoon) ja molempien kerhojen tapahtumissa käyn, vaikka molemmissa GTO on vähän outo lintu ja poikkeaa aika lailla kaikista muista.
    Tuossa viime viikolla poikkesi täällä myös yksi australialainen harrastajapariskunta ja yhden toisen suomalaisen harrastajan kautta kävin myös paikalla ja ajeltiin tuolla GTO:lla ja oli aika erikoista heille nähdä sieltä peräisin oleva auto täällä puolella maailmaa...

    Joku kommentoi cruisingeissa viime kerralla että ompa GTO pienentynyt aiemmista sukupolvista, mutta kun edellinen GTO:n 3rd gen sukupolvi perustui Chevy Novaan niin pienempihän se oli. Ja TV:n Street Customs-ohjelmassa kun laittoivat tällaisen 4th gen GTO:n pohjan päälle 2th gen 69 korin niin se meni melkein "heittämällä" paikoilleen, eli akseliväli ja raideleveys ym. kävivät suoraan, sisustakin jätettiin 4th gen mallista, ulkokuori 2nd generaation mallista. Se vain tekee tuosta pienemmän näköisen kun se on pyöreämmin muotoiltu kun ei ole teräviä etulokareiden yläreunoja ym.

    Moparillahan on lähinnä vastaava malli Dodge Charger, mutta se on 4-ovinen, vaikka samassa Street Customs-ohjelmassahan tekivät siitäkin 2-ovisen version...

    Mustangeissa ja Camaroissa kai helpottaa se kun niitä on niin paljon? No näitähän ei tehtykään kuin se n. 13000 kpl vuodessa sen kolmen vuoden ajan mitä näitä tehtiin ja absoluuttinen yläraja olisi ollut 18000 kpl vuodessa mikä olisi ollut tehtaan maksimikapaisteetti, eli 5000 enemmän vuodessa olisi tehty jos autoja olisi myyty enemmän, mutta aika harvinaisuudeksi nämä 4th gen GTO:t jäivät. GTO oli kuitenkin jonkun verran kalliimpi auto kuin esimerkiksi uusikoriset Mustang tai Camaro ovat.

    Mutta GM:n tuote missä on Opeliin perustuva levennetty pohjalevy, Chevroletin moottori, Holdenin muotoilu ja valmistus ja Pontiacin merkki on mulle se juttu edelleenkin. Nyt on tuolla ajeltu 3 kesää ja omaa silmää, korvaa ja kaasujalkaa miellyttää edelleen.

    Australialaiset autot vain ovat täällä päin harvinaisia ja harvinaisiksi jäävätkin. Tällaisia keltaisia kuin mulla ei ainakaan ole toista Suomessa, Saksassakin on vain yksi vastaava eikä näitä identtisiä (väri, manuaalivaihteisto) tehtykään kuin 1014 kpl.

    Espoossa on jossain liikkeessä tällä hetkellä myynnissä ilmeisesti Virosta tuotu harvinainen metallinhohtoturkoosinvärinen (harvinaisin 04 GTO:n väri) automaattivaihteinen 04 GTO, eikä sillä ole hintaakaan kuin alle 15000 e, mutta kun se on kilvetön tax-free-auto, sille tulevista tarkoista veroista ei ole tarkkaa tietoa, etenkin kun tähän mennessä ainoa ei-muuttoautona tuotu ja verotettu on tuossa kuvassakin näkyvä musta auto, joka on maahantuotu pahasti keulakolaroituna joten sen veroistakaan ei voi arvioida tarkkaa veron määrää.

    Mutta oli hienoa nähdä toinen 4th gen GTO livenä, täytyy toivoa, että näitä tulisi enemmänkin vielä Suomen kamaralle.
     
  6. Zuski

    Zuski 3rd gear

    Laitetaas sit tännekin kuvia meiltäpäin
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
  7. Zuski

    Zuski 3rd gear

    Me ollaan pikkuhiljaa vaihdeltu vuoheen vähän laadukkaampaa osaa kiinni.
    Viimeisimmät hankinnat taitaa olla BMR:n alumiininen pohjapanssari ja BC-coiloverit eteen.
    Seuraavaks tarttis laittaa taakse kans jotain iskarintynkää, oikea takanen vuotaa ihan vähän öljyä. Jouset on sinne jo vaihdettu aiemmin. Onneks oli ystävällinen GTO-harrastaja säätämässä kehdot ja kulmat ja huomasi tuon pienen vuodon. Öljynvaihdossa mukamas tarkastavat ties mitä, mutta eivät ole ainakaan siellä huomanneet. Renkaista ne aina huomauttaa, ovat muka kuluneet, reilun vuoden vanhat kumit. :lol:
     
  8. ata

    ata Gearhead

    Hyvää rivistöä, kun olen katsellut noiden NorCar-Goat-porukan kuvia netistä, niin niillä vasta on melkoisia määriä ollut noissa tapaamisissa. Täällä Suomessa vain haukutaan Avensikseksi... :D
     
  9. Zuski

    Zuski 3rd gear

    Oli täälläkin meidän yhdessä miitissä huimat 25 vuohta yhtä aikaa, mutta nyt on taas tältä kesältä innostus lopahtanut. Monella on auto pajalla ja odottelevat kiihdytyskauden alkua. Täällä kun on ihan turha lähteä vartille kesällä, kun lämpö huitelee lähes +40:ssä. :D
    Keväällä on sitten taas GoatFest Fredericksburgissa, noin 5-6h ajomatkan päässä meiltä. Siellä on osallistujamäärä pyörinyt yli sadassa.
     
  10. stangrider

    stangrider 3rd gear

    http://www.nettiauto.com/pontiac/gto/3382912

    2004 ja 14600e tax free.


    Ps. Kun on harrastuksessaan siinä pisteessä, ettei muiden mielipiteillä ole niin väliä, ollaan yleensä terveellä pohjalla. Jos ostat auton tai muun rakkineen vain muita miellyttääksesi, niin et luultavasti ikinä ajele sillä "omalla jutulla".

    Ata, olet löytänyt oman juttusi ja that´s it!
     
  11. ata

    ata Gearhead

    Joo, toi on just se mihin viittasin tuossa omassa kirjoituksessa. Väri on tosiaan harvinainen, noita tuon värisiä ei ole tehty kuin 302 automaattilaatikolla varustettuna, joten melko harvinainen yksilö on kyseessä tuo mikä on myytävänä, kaikkein harvinaisin väri ainakin 2004-mallisissa. Tuo auto on tuotu ilmeisesti Suomeen Virosta, jossa tuo sama auto on myös jonkun Tallinnalaisen firman nettisivuilla myytävänä Saksan mobile.de:ssä. Hinta on aika edullinen, mutta verojen määrää on vaikeampi arvioida. Samaten tarvittavien muutosten määrää, kun nyt kävi ilmi, että osa autoista on E-merkityillä laseilla ja osa ilman E-merkintöjä. Mustangin tai Camaron veroilla se varmaan tulisi. Yksi ei-muuttoauto-GTO on vasta Suomeen rekisteröity toistaiseksi ja se on tosiaan verotettu kolaroituna aikoinaan jolloin veroa oli tullut vähemmän.
     
  12. kautsi

    kautsi 3rd gear

    Ei GTO mutta pontso kuiteskin.
    [​IMG]
    Burt on kuningas. 8)
     
  13. ata

    ata Gearhead

    Toi näyttää photoshoppaukselta, mutta onhan noita Pontiac-look sarjoja uusiin Camaroihin ihan oikeastikin myytävänä useammallakin firmalla. Monessa niissä on vain omasta mielestä se ongelma kun tuo uusi Camaro on esittävinään 1st gen Camaroa korin muodoltaan ja monissa noissa Pontiac-look sarjoissa on tavoiteltu 2nd gen Firebirdin keulan muotoa, kun parempi lopputulos tulisi varmaan jos olisi tehty 1st gen Firebirdistä vaikutteita ottanut keula uuteen Camaroon.
     
  14. ana gto

    ana gto 1st gear

    Moro ata,
    Zuski tossa aikaisemmin mainitsi toisen -06 gto joka olis tulossa suomeen, niin se on mun. Ostin sen kesalla -07 uutena pontiac dealerilta ja mittarissa on nyt 20kmilee :D Paluu suomeen olis taas ajankohtaisena ensi kesana, mutta kattoo nyt siirtyyko taas vuodella :lol:
    http://www.aijaa.com/v.php?i=6863995.jpg 6/2007 500 milee ajettu
    http://www.aijaa.com/v.php?i=6863996.jpg 2/2010 20kmilee ajettu, uudet tassut
     
  15. 4Wheeler

    4Wheeler 3rd gear

    Tuosta olisi kiva saada jostain faktaa millä perusteella laseissa tuo E-merkintä on. Olisi kilpiinsaantiprosessissa yksi iso homma vähemmän. Esimerkiksi onko tekijänä ostopaikka amerikan mantereella vai onko alihankkijan toimituserissä vain ollut eroja jolloin valmistusnumeron perusteella voisi tehdä päättelyä.

    Jos olisi valmis resepti tiedossa jolla moisen kulkineen saa kilpiin niin kiusaus laittaa ensi kesäksi moinen tilaukseen kasvaisi sietämättömäksi.
     
  16. ana gto

    ana gto 1st gear

    En tieda on merkitysta suomeen rekisteroinnissa. GTO.ssa bensatankki on siirretty takapenkin selkanojaan, monarossahan(aus) se on auton alla.
     
  17. ana gto

    ana gto 1st gear

    Tuosta olisi kiva saada jostain faktaa millä perusteella laseissa tuo E-merkintä on. Olisi kilpiinsaantiprosessissa yksi iso homma vähemmän. Esimerkiksi onko tekijänä ostopaikka amerikan mantereella vai onko alihankkijan toimituserissä vain ollut eroja jolloin valmistusnumeron perusteella voisi tehdä päättelyä.

    Jos olisi valmis resepti tiedossa jolla moisen kulkineen saa kilpiin niin kiusaus laittaa ensi kesäksi moinen tilaukseen kasvaisi sietämättömäksi.[/quote]
    Mun -06.ssa on E1 merkinta sivulaseissa ja valmistaja Pilkington. Auto saapunut jenkkeihin 6/2006 (GMVIS)
     
  18. ata

    ata Gearhead

    Tai tarkalleen ottaen se tankki siirtyi vuonna 2004 sinne selkänojan taakse myös Monaroissa, koska ei kannattanut tehdä erikseen kahta erilaista tankkiratkaisua. Aluksi tehtiin rinnan molempia, mutta mallivuoteen 2005 muistaakseni se tankki siirtyi kaikissa merkeissä sinne selkänojan taakse. Itse kun tutustuin Monaroon livenä ensimmäistä kertaa keväällä 2004 Briteissä (Vauxhall Monaron ensiesittely), niin niissä oli tankki tavaratilan alla ja iso tavaratila, mutta jossain vaiheessa sielläkin tankki siirtyi tuonne selkänojan taakse, Top Gear-ohjelmassakin tästä muistaakseni mainittiin, kyllähän siinä kuitenkin tavaratilan koko supistui tuohon mitättömän pieneen, mihin ei mahdu edes tavallinen iso matkalaukku sisään... (kun se on niin lyhyt sen tankin takia, varmaan suurin yksittäinen ikävä käytännön puoli koko automallissa).

    Hauska aiheeseen liittyvä bongaus oli, kun lueskelin vissiin toiseksi uusinta TM:ää ja siinä oli puolen sivun kokoinen Tectylin melunvaimennusmassamainos, siinä oli kuvassa punainen 05-06 GTO... :)

    Nuo Pilkingtonin E1-merkityt lasit on omassanikin, mutta siinä mustassa 04 PBM A4:ssä joka on edelleenkin kai ainoa ei-muuttoautona tuotu on eri alihankkijan tekemät taka- ja sivulasit joissa ei sitä E1-merkintääkään ole. Tuulilasihan siinä yksilössä on itse teetetty ja sen takia E-merkitty, kun se auto on tullut Suomeen aikoinaan keulakolaroituna.
    Kyseinen GTO on näköjään Nettiautossa myytänäväkin, hintapyyntinä 40000 e. Mutta vissiin lasien alihankkijoita on ollut ainakin kaksi kappaletta, joista Pilkington on merkinnyt lasit E1-merkinnällä ja se toinen ei.

    Mutta hienoa jos näitä saadaan tänne enemmänkin, eikä 06:sia tai 05:siakaan taida olla vielä ainoatakaan, kun ainakin kaikki tietämäni yksilöt Suomessa ovat 04-mallisia. Kilvissä ei taida olla edelleenkään kuin kolme kappaletta. Muutama tax-free-kilvetön auto päälle ja ainakin yksi pahasti kolaroitu hylsy yhdellä tutulla, josta on tekniikka otettu talteen.

    Mutta lasien ei pitäisi ainakaan olla ongelma, koska ilman lasien E-merkkejäkin on siis rekisteröity yksi yksilö tänne joka EI ole edes muuttoautopoikkeuksien piirissä. Se on myös ainoa tullin taulukoissa näkyvä auto, muuttoautothan eivät siellä näy.

    Mutta muuttoautona tuodessa ainakaan ei pitäisi olla muita vaatimuksia kuin nuo normaalit valokikkailut eli erilliset valkoiset parkit eteen, erilliset sivuvilkut kylkiin (metallisen GTO-merkin alla on valmis reikä) ja takasumuvalo perään, jota valitettavasti ei voi laittaa puskurin alle, puskuri kun ylettyy liian matalalle sumuvalon kannalta, siksi se on yleensä laitettu kilven syvennykseen kuskin puolelle ainakin kaikissa tietämissäni suomikilpisissä yksilöissä).
     
  19. ana gto

    ana gto 1st gear

    Onko takasumuvalon muoto maaritelty ja taytyyko siina olla E-merkinta? Itse ajattelin laittaa Led-virityksen puskurin kenno-osaan.
     
  20. ata

    ata Gearhead

    E-merkintä pitää olla että valo on hyväksytty nimenomaan takasumuvaloksi. Leimamies oikein kokeili onko se oikeasti kiinni vai vain jollain tarralla... ja on myös aina testattu että toimiiko se leimalla käydessä.

    Englannissa Vauxhall Monarossa, mikä on takaapäin identtinen GTO:n kanssa, on alkuperäinen takasumuvalo (pakollinen siis myös Briteissä) asennettu keskelle takapuskurin alaosaan.
    Tuossa kuvassa: http://the-car-club.co.uk/Images/Pictur ... 06-600.jpg näkyy tuo Vauxhall Monaron 2006-puskurin tehdasasenteinen pyöreä takasumuvalo alhaalla puskurissa keskellä. GTO:ssa tuossa se olisi T-kirjaimen kohdalla... eli ei oikein hyvä ratkaisu sekään. En itsekään ole ruvennut kairaamaan 04-malliseen puskuriin reikää sumuvaloa varten, vaan se on tosiaan siinä rekisterikilven syvennyksessä, niinkuin on myös mustassa näkemässäni autossa. Ihan turha lamppuhan se on, pitäisi tehdä joku pikakiinnitys että voisi ottaa sen pois leimojen väliseksi ajaksi... :)
     

Kerro tästä muillekin!