2000-luvun Pontiac GTO:t

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja ata, 14.3.2008.

  1. ata

    ata Gearhead

  2. ana gto

    ana gto 1st gear

    Niinpa tietysti, taytyy koittaa venyttaa hiukan tata pykalaa :lol:
     
  3. Zuski

    Zuski 3rd gear

    Meillä on suunnitelmissa ennen Suomeen tuloa hommata Briteistä takapuskuri, jossa tuo sumari on sekä sivupeilit vilkuilla, niin ei tartte kikkailla sen kummempia.
     
  4. rebel58

    rebel58 Double Gearhead

    ^ Eikö muuttoautoilla ole enää mitään helpotuksia typeristä säännöistä?
     
  5. Zuski

    Zuski 3rd gear

    Muuttoautoissakin tarttee käsittääkseni vilkku näkyä sivulle, ja takasumari nyt tarttee olla kaikissa.
    Muuten taitaakin muuttoautoilla olla lepposat säännöt.
     
  6. ana gto

    ana gto 1st gear

    Tuli hiukan lisattya muovia keulaam
    [​IMG]
     
  7. impala1968

    impala1968 Gearhead


    Valkoiset etuparkit, sivuvilkut ja takasumari.
     
  8. Zuski

    Zuski 3rd gear

    Ei ole meidan (lue: mun miehen) muuttoautona Suomeen viedyssa Firebirdissakaan valkosia etuparkkeja.
     
  9. ata

    ata Gearhead

    Mulla on GTO:ssa just noi valomuutokset tehty. Eli on myös valkoiset tarvike-etuparkit. Mutta pieninä pyöreinä puskurin ala-aukkoon sijoitettuna ne eivät näytä oikeastaan ollenkaan pahalta. Sivuvilkut mulla ovat Opel Vectra B:hen tarkoitetut valkoiset ovaalinmuotoiset jotka ovat samantyyliset kuin alkuperäiset Australian Holdenin sivuvilkut, mutta tarvittavilla e-merkeillä varustetut ja takana on kaamean näköinen takasumuvalo... :)
    Voi tietysti olla jotain yksilöeroja maahantuontikatsastuksissakin, oli tossa mun autossakin niin paljon virheitä tehty maahantuontikatsastuksessa meinaan, että piti käydä erikseen ne korjauttamassa että onnistui vuosikatsastus edes...
     
  10. ata

    ata Gearhead

    Kuulemma on bongattu uusi GTO Suomessa, Voikkaan suunnassa on näkynyt kuulemma keltainen yksilö, tarkempaa tietoa ei itselläni ole. Ei vissiin Suomen kilvissä ainakaan vielä.

    Eli tilanne tällä hetkellä Suomessa olevista 4. generaation GTO:ista lienee jotain seuraavan tapaista:
    1. YJ, M6, 2004 (omani), Helsinki, Suomikilvet, muuttoautona USA:sta tuotu, 1. Suomessa.
    2. PBM, vaihteisto?, 2004, Nurmijärvi?, Suomikilvet, muuttoautona USA:sta tuotu?
    3. PBM, A4, 2004, Rovaniemi, Suomikilvet, käytettynä tuontiautona Ruotsista tuotu, tässä autossa ei ole sumuvaloja etupuskurissa. Ollut Nettiautossa myytävänä 2010
    4. BBM, A4, 2004, Espoo, tax-free, Virosta tuotu, ollut Nettiautossa ja Mobile.de:ssä myytävänä 2010, ei rekisteröity Suomeen
    5. YJ, vaihteisto?, vuosimalli?, Voikkaa?, ei rekisteröity Suomeen?

    Lisäksi yksi Pulse Red-punainen (paitsi yksi ovi Torrid Red-punainen) kolariauto tuotu Virosta, mistä tekniikka otettu muuhun käyttöön, kori pahasti vaurioitunut.
    Huhuja vielä yhdestä autosta Helsingin seudulla, mutta siitä ei ole mitään sen parempaa tietoa tai näköhavaintoja, ei tietoa väristä eikä muusta.

    Nuo numeroidut yksilöt ovat siis autoja joista on näköhavaintoja tai kuvia tai omistaja tiedossa. Kirjainkoodit alussa ovat värejä. YJ=Yellow Jacket, PBM=Phantom Black Metallic, BBM=Barbados Blue Metallic
     
  11. ana gto

    ana gto 1st gear

  12. Zuski

    Zuski 3rd gear

  13. ata

    ata Gearhead

    Tänään American Car Shown parkkialueella oli melkoinen ylläri kun omaa 2004 GTO:ta parkkeeratessa viereiseen ruutuun ilmestyi täysin sattumalta samaan aikaan paikalle saapunut 2005 GTO... Todennäköisyys aika pieni? Näitä on kuitenkin vain muutamia koko maassa ja vielä eri puolilla maata.
     
  14. rebel58

    rebel58 Double Gearhead

    Ei ole epistä! Zuski laittakaa tollainen sun Ponuun. Ei ongelmia maahantuonnissa. Ziisus toi on nätti! Imee edestä ja pyörittää takaa=matala!
     
  15. ana gto

    ana gto 1st gear

    Yllattavan hiljainen toi tvs1900 on tai ehka se ei kuulu kun on noi kooksin ss pakosarjat ja 2x3" pukisto :rotfl: Meika ajaa vielakin magnussonin tunella joka on kohtalaisen mieto, kun on noi vakio vetarit/tutit ja ne antautuu heti jos saa pitoa :odroll: Vetarit/tutit pitais saapua ensiviikolla ja coil over/jarru setti on jo odottamassa asennusta 8) Loma suomessa painaa paalle joten asennus jaa heinakuun lopulle. Niin ja voimaa tuli aivan tarpeeksi lisaa :p
     
  16. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    Nää uudemmat GTO:t ovat ajattomia.

    Ai niinku miten?

    No, katsokaapa itse.

    Aika vaikea sanoa, onko auto esitelty vuonna:
    - 1989
    - 1999
    - 2009

    Aikanaan -89 GM:llä oli joitain sutjakoita automalleja, ja GTO olisi sopinut sinne sekaan. Sama juttu -99. Ja kuin myös -09. Itse asiassa autoa voitaisiin myydä vielä nykyäänkin.

    Sama juttu erään toisen GM-coupen suhteen. Älkää naurako. Opel Calibra voisi olla kuin GTO. Ajaton sekin.
     
  17. ata

    ata Gearhead

    No olihan tuo uusi V-body GTO "vanhanmallinen" jo ensiesittelyn aikana, kun se pohjautuu alunperin Aussien Holden VT-Commodoreen jota oltiin tehty jo 1997 alkaen ja se taas pohjautuu Opel B-Omegaan jota oltiin tehty jo vuosimallista 1994 alkaen eli 10 vuotta ennen GTO:ta. Ja GTO olikin tuon V-bodyn viimeinen versio mitä GM teki.

    Tuo Calibra-viittaus ei mene kauhean kauas, Englannissahan tätä autoa myytiin nimellä Vauxhall Monaro (siellä kävin itsekin malliin tutustumassa paikan päällä sen ensiesittelyssä keväällä 2004 British Motor Showssa) ja Top Gear-ohjelmassa sanoivat, että kyseinen auto on kuin Lotus Carltonin ja Calibra Turbon avioton lapsi... sinänsä ei olla kaukana, onhan noissa kaikissa mainituissa mm. samanlainen taka-akselisto... Ja Suomessa ainakin kahdella uusikoppaisen GTO:n omistajalla löytyy myös Opel Calibra omistuksesta... näin itsellänikin. Ja onhan noita Calibroita myyty eri puolilla maailmaa kolmella samalla merkillä kuin uusikoppaisia GTO:itakin (Vauxhall, Holden ja Chevrolet).

    Aika mielenkiintoiseksi olen itse havainnut, että nämä herättävät edelleen ristiriitaisia kommentteja eurotyylisellä muotoilullaan ja jenkkitekniikallaan ja esimerkiksi youtubessa edelleenkin jos joku postaa sinne jonkun uusikoppaisen GTO:n videopätkän niin jenkit ja aussit alkaa heti tapella että onko se jenkkiauto vai aussiauto... :D ja että pitäisikö sen olla nimeltään GTO vai Monaro (vai Lumina SS Coupe) vai jotain ihan muuta...

    Minä sanon vain että kiitos Michael Simcoe kun tällaisen auton suunnitteli ja kiitos Bob Lutz kun sai aikaiseksi myös vasemmalta ohjattavan jenkkiversion tekemisen.

    GTO:n "tappoi" platformin vaihto Elizabethin tehtaalla modernimpaan GM Zetaan, jonka pohjalle on rakennettu mm. uudet Holdenit (Commodore, Caprice, Statesman ym.), uusi Chevy Caprice PPV, Chevy Camaro ja Pontiac G8, joka korvasi GTO:n suoraan Pontiacin mallistossa, vaikka olikin 4-ovinen (sen taas tappoi Pontiac-merkin lopetus, itse autoahan eli Holden Commodorea kyllä tehdään edelleenkin Ausseissa), GM:n mallistossa auton korvasi lopulta käytännössä uusi Camaro.

    Sori, mä jaksan näistä innostua edelleenkin, vaikka joidenkin mielestä auto muistuttaa kuulemma lähinnä jotain Avensista tai Meganea... :)
     
  18. TopiCa

    TopiCa 1st gear

    Kun auto herättää ajatuksia ja kinaa se on hyvä merkki :)
    Ausseissa Commodore (sama alusta) oli myös Nissanin mahtavalla RB30 6-koneella. Kone on samaa sukua kuin Skyline. Nämä turbolla ovat yhä 1000+ hp muodossa teiden kuninkaita.
    --------------
    Four models of 3.0 L RB30 were produced from 1985 - 1991:
    RB30S - carburetted single-cam
    RB30E VL Commodore - fuel-injected single-cam (114 kW at 5,200 rpm, 247 N·m (25.2 kgf·m) at 3,600 rpm)
    RB30E R31 Skyline - fuel-injected single-cam (117 kW at 5,200 rpm, 252 N·m (25.2 kgf·m) at 3,600 rpm)
    RB30ET VL Commodore - fuel-injected single-cam turbo (150 kW at 5,600 rpm, 296 N·m at 3,200 rpm)
    -------------
    Jenkeissä Caddy Catera on myös samaa sukua eli periaatteessa sitä kautta Suomen Opelin vois muuttaa Caddyksi :lol:
     
  19. ata

    ata Gearhead

    Tuli muuten jenkeissä vuonna 1997 ollessa käytyä Dallas Auto Showssa, jossa tuo Cadillac Catera oli esittelyssä siellä ensimmäistä kertaa.

    Cadillac Catera on tosiaan V-body-malli, joka pohjautuu Opel Omega B-malliin ja on itse asiassa tehtykin Saksassa Opelin Rüsselsheimin tehtaalla, siellä tehdasalueellakin olen Cateran nähnyt vuonna 2002 kun noita vielä siellä tehtiin siellä tehdaskäynnillä käydessä.

    Suomessakin on ainakin muutama aito Cadillac Catera jotka on tuotu tänne jenkeistä, olen nähnyt Nettiautossa ainakin joskus. Isoimmat erot Omegan ja Cateran välillä ovat kyllä erilainen kojelauta, eli ihan helpolla ei täysin autenttista Cateraa Omegasta saa, toinen isompi ero on takaluukku (Caterassa on täysleveät koko auton levyiset takavalot). Mutta joku maskihan vaihtuisi helposti Cateran kromiritiläksi. Jenkeissä jotkut ovat muuttaneet Cateroita Omega-lookereiksi... Mutta siellähän on monet muuttaneet GTO:itakin Holden Monaro-lookereiksi vaihtamalla mm. etupuskurin maskeineen ja kaikki merkit.

    Näitä GTO/Monaro/Lumina SS Coupejakin on useita 1000+ hv yksilöitä maailmassa ja ihan noilla Chevyn V8-koneilla mikä noissa on vakionakin, tosin usein 7-litraisena LS7:na ja ahdettuina, Briteissä on tuplaturbo LS7 Monaro ja jossain Emiraateissa on Lumina SS Coupe jossa taitaa olla vielä enemmän voimaa. Ja omistajalla rahaa... nämä siis katuautoja. Pro Stock-autojahan on GTO:sta tehty paljon, niiitähän on paljon esimerkiksi Ruotsissa jotka esiintyvät edukseen myös Drag Racingin EM-sarjassa. Vaikea kannattaa suomikuskeja kun ruotsalaisilla on paljon hienommat autot... :)

    Tuo VL-Commodore jossa on tuota Nissanin kuutosta olltu Ausseissa on vanhempaa korimallia, mutta niinkuin TopiCa kirjoitti, niin alusta on kyllä tosiaan käytännössä sama siinäkin. Erona Euroopan Opeleihin ja Cateraan se, että nämä Holdenin alustat ovat niitä leveämpiä jolloin V8-tekniikka mahtuu paremmin konehuoneeseen.
     
  20. ana gto

    ana gto 1st gear

    Sanoisin etta jenkeissa 9s tai alle (1/4 mile) katu GTO.issa on yleensa LS2 stroukkeri tai LSX, LS7 on ennemmin harvinainen kun yleinen :wink:
     

Kerro tästä muillekin!