2011 Hemi 5.7L +RE 85 ?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Power wagon, 24.2.2019.

  1. Power wagon

    Power wagon 1st gear

    onko kellään kokemuksia kuinka soveltuu/toimii.
    Mitä ongelmia RE 85 tuo HEMI koneeseen.
     
  2. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Tää nyt yleinen heitto, mutta re85 pelaa melkein missä vaan ruiskukoneessa jopa suoraan. E85 boksilla/softauksella hyvin. Usan vehkeillä voi olla e85 valmius jo omasta takaa.
     
  3. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

    Varmaan pelaa mutta todennäköisesti suuttimet käy pieneksi. 2003 6.0 silverado kesti 40% re85 ja 60% 95 ilman vikavaloa mutta kun laittoi 50/50 syttyi vikavalo laihasta seoksesta.

    Kokeile syttyykö vikavalo ja millä seoksella.
     
  4. Power wagon

    Power wagon 1st gear

    Täytyypä kokeilla mitä tuo RE:stä tuumaa.
     
  5. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Laita siihen tollanen flex-boxi, niin ei tartte miettiä turhia ja saa tankata tankkiin mitä haluaa.

    https://eflexfuel.fi/e85_muutossarja

    Ajelee ja kuulostelee, seurailee alkaako joku paikka polttoainejärjestelmässä vuotamaan, letkut/tiivisteet, alkaako bensapumppu metelöimään -> mahdollisesti E85 voiteluainetta tankkiin, suojaa pumppua ja suuttimia.
    Jos olis 2007 tai vanhempi auto, niin vois vielä käydä leimaamassa ja saada 200e takasin, mutta ilmeisesti 2011 auto ellei kone ole vanhemmassa ?

    Jeep SRT topiccissa joku muutti 6.1 Hemin etanolille juurikin flex-boxilla ja tykkäsi kovasti...alavääntöähan se etanoli tuo mukavasti lisää.

    Öljyt kannattaa vaihtaa joka tapauksessa etanolille lisäaineistettuihin, SN tai SN/CF merkintä purkissa...muuten saattaa öljyt pilkkoutua ja kone on huonolla tuurilla kaput jos menee ohkaseksi.
    Öljyjen vaihtoväli on myös syytä puolittaa etanolilla.

    Pakkasella hyvä olla 7 - 10% bensaa etanolin joukossa, parantaa huomattavasti käynnistyvyyttä...etanolilla kun ei saa sahata yhtään moottoria.

    Omat kokemukset etanolista käyttöautossa viime kesältä ovat puhtaasti positiivisia, marraskuussa siirryin 98:n ja kohta puolin alan taas ajamaan sillä kun yöpakkaset loppuvat :odcool:
     
    Muokattu: 26.2.2019
    12345678910 tykkää tästä.
  6. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    Just näin.

    Tuossa kun katselen vakion 2011 Challengerin säätöjä, niin muutos stokiometriselle seokselle ja kylmäkäynnistysrikastukselle riittää jo alkuun.

    Sytkäennakkoahan ei edellämainitut jälkiasennettavat E85-boksit osaa muokata, mutta sytkäennakon kautta on kuitenkin lisätehoa saavutettavissa. Vaatii dynoreissun, mutta samalla säästyy ylimääräiseen boksiin sijoitettava raha. Se miten paljon irtoaa on aina autokohtaista. Hemeistä ei omakohtaista kokemusta.
     
  7. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Toki jos ennakoita voi säätää saadaan enempi tehoa ja toimivuuttakin, mutta kuinka helposti siihen saa lisättyä Flex-anturin ?
    Tilanteessa jossa ei saakaan etanolia ja joutuu ajamaan bensalla, mutta sisällä on E85 säädöt...riittääkö boxin äly laihentamaan seosta tarpeeksi ja säätämään taas ennakoita kohdilleen ?
    Kun boxia rupeaa säätelemään, minusta siitä pitäisi saada tehtyä silloin samalla flex-auto, kuten LS-koneisista GM-autoista voi käsittääkseni kohtuu helposti tehdä.
     
  8. Custom_Rod

    Custom_Rod Gearhead

    tähän luvattuun maahan tulleet uushemit ovat mun laihan kokemuksen mukaan lähtökohtaisesti jo ysikasillakin valmiiksi reilusti laihalla juuri niissä kohdin missä käyttäjä sitä voimaa polkimella olisi tilaamassa. voima ja käyttömukavuus lisääntyy tuntuvasti antamalla lisää heinää. ennakoitakin voi kasvattaa sinne alkuun roimasti. todella alhaalta nöyrästi vääntäviä laitoksia ilman kilkatuksia. egr ohjelmallisesti vex & cai&putkistotune jenkkimalliin 93oct (ronnin&monnin ka.) ja tähän päälle se flexiboxi niin toimii sekä bensalla, että viinalla ja jää vielä pelivaraakin.
     
  9. Power wagon

    Power wagon 1st gear

    Kiitoksia kaikille tiedoista/ vinkeistä.
    Auto on Dodge Ram 1500 2011 5.7L HEMI 4x2 lyhyt hytti/lava
    Täytyy alkaa toteuttamaan ko. Asiaa kun saan auton kotia huhtikuussa.
     
  10. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Kuulostaa hienolta laitteelta, lyhyt hytti/lava ja Hemi:llä olisi myös oma valinta, niitä ei ole liikaa täällä :odrazz:
     
  11. rb

    rb Double Gearhead

    Jännä, että tässä ei mainita hemiä ollenkaan, vaan pelkästään 4,7

    http://www.e85vehicles.com/e85-chrysler.html

    Jotenkin oon ymmärtäny, että kaikki 2007 uudemmat kraisut ois flexfuel, mutta ei sitten!

    Omassa 2004 RAM:issa oon nyt viidettä vuotta ajanut 50/50 seoksella, eikä se nyt ainakaan vielä ole pistänyt siitä pahakseen....

    Öljyjä kannattaa kyllä vaihtaa tiuhempaan ja kattoo, että luokitukset sallii RE 85 käytön.
     
  12. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Mikä on ollut 50/50 seoksella säästö? Joskus laskin, että aika minimaalinen...
     
  13. Mastodontti

    Mastodontti Gearhead

  14. Vermilion

    Vermilion Gearhead

    50/50 seokset on ihan höpölöpöä, joko E85 tai sitten bensa ei oo kauheesti järkee mitään sekoituksia vetää, ehkä kovilla pakkasilla (-20c) voi joka kolmannen tankin ottaa bensaa...
     
  15. VooDoo

    VooDoo Gearhead

    Idea lie enemmän siinä että 50/50 sotkulla lähtee kovemmallakin pakkasella. Pelkkä re85 ja -20c niin huonoa on käynnistyvyys.
     
  16. toyota...

    toyota... Gearhead

    Saako seoksia säädettyä diaplosport intune i2? Minkä verran ennakkoo voi lisätä 95tai98 bensalla?
     
  17. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    Eiköhän sillä saa, kunhan tietää mitä tekee.

    Hemin moottorinohjain ei tyypillisesti käytä MAFfia eli ilmamassamittaria vaan seoksensäätö perustuu *neuroverkkolaskentaan. Jos et ymmärrä aiheesta hölkäsen pöläystä - kuten en juuri minäkään - niin se kannattaa kytkeä pois päältä.

    * https://fi.wikipedia.org/wiki/Neuroverkot

    Seuraavaksi tarkistat, että täyskaasun rikastuskertoimet ovat järkevällä tasolla. Tyypillisesti ne on tehtaalta lähtiessä varsin rikkaalla vaparimoottorille; voi olla alle 12 AFR:ää helposti täyskaasulla.

    Sitten kannattaa poistaa erilaiset komponenttien lämpösuojeluasetukset, kuten kattien elinikää parantavat; ainakin nyt dynovetojen ajaksi. Näin satunnainen seoksen rikastuminen vältetään ja saadaan peruskartat kohdalleen.

    Ne peruskartat ovat ns. *VE-tauluja, ja niitä säätämällä saat seokset kohdalleen.

    * https://en.wikipedia.org/wiki/Volumetric_efficiency

    Säätämisen apuna käytät tietenkin lokien keruuta. Kannattaa valita vain relevantit parametrit lokeihin.
    Se pitää testata dynossa. Toki voi sinne lisätä näppituntumalta hieman ennakkoa ja seuraa vaan sit lokista paljonko tietsikka vähentää ennakkoa nakutusanturien palautteen perusteella. Sytkätauluja on useita, joten niissäkin kannattaa valita se relevantein. Tässä alla 2011 Challenger 5.7 Hemin sytkaparametreja:

    [​IMG]
     
    Vermilion tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!