2020 drag race kausi

Ketju osiossa 'Drag Racing', aloittaja supo, 1.1.2020.

  1. pile

    pile Gearhead

    82 näyttääs olevan ilmoittautunut.
     
  2. Bluestone

    Bluestone Gearhead

    "Oleellista ei ole se kuinka monessa sekunnissa pääset pisteestä a, pisteeseen b, vaan että pääset nopeammin kuin vierestä lähtevä, tyyli ja tehot ovat vapaat."
    vs
    "Sen verran vanhan kansan harrastaja olen, ettei muu kuin 1/4 mailin aika kiinnosta."

    Kumpi halutaan? Toinen aiheuttaa kuluja enempi järjestäjälle (eli myös osallistujalle).
     
    pile tykkää tästä.
  3. Tosiaan 82 ilmoittautunutta eli kisa ajetaan (jos ei tule akkoja taivaalta). En ole jutellut kenenkään FHRA henkilön kanssa, mutta tuskimpa peruvat kisaa jos 82ihmistä siirtänyt rahan ruottin sivuilla.

    No prep. on tulevaisuuden laji. Tulevaisuuden lajeista voi puhua omalla osiollaan vaikka maailman tappiin. OK?


    Ah


    Jazka : Koittakaa nyt hoitaa tuommoset A, B, C, D ryhmät sinne ens vuodeksi ja katukisaa Kauhavalla parin viikon välein niin että homma tapahtuu FHRA laitteilla jotka ovat jos siellä valmiina, eikö me täältä löydetä sen verran henkilöstöä että voidaan katuskaboja vetää läpi ilman että tarvisi koko henkilöstöä kuljettaa etelästä ja ei se ole kyllä kaikille mahdollistakaan juosta kaikissa kissanristiäisissä joka viikko ja vielä talkootöissä!

    100e per kisa on OK ilm.maksu, kun hyvä paikka, ja homma vetää. Ei ole 1,5-2h taukoja qual - elim. välissä eli jos ajoa on kokoajan.
    A= 0-4000 vap
    B= 0-4000 ahd
    C=pikkulohko
    D=isolohko

    siellä on vaikka Riverside Cruisers sivuilla hyvät säännöt, ei tarvi kopioida banaanivaltiosta heidän sääntöjään vaikka varmasti ovat hyvät ja toimivat. Eikö näitä A,B,C,D voi ajaa myös No Prep? Jos rata kumitettu ja liimattu ennemmin, eikö se riitä että katukisaan ajaa harjakoneella, pyyhkii kumia hieman jos tuntuu että on aikaa ja rahaa, muuten homma käyntiin ja autot radalle. Näin se homma tapahtui katukisoissa ennenkin. Eikä mitään rengasrajoituksia leveyden tai muiden lukujen osalta. Kunhan ovat dot.
     
  4. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    100 oli vaatimus, mut eilen oli kokous josta tänään kaiketi pukkaa tiedotetta.
    Mitä noihin A,B,C ja D ryhmiin tulee niin täl hetkellä siel on neljä autoa jotka hajautuis ryhmiin C ja D. Hermunen vaparilla vs Suojasen ahdettu C:ssä ja Laukkasen vapari vs Stamblewskin ahdettu D:ssä. Saishan tol "paluulla" toki niist neljästkin varmaan ne puolet pois.

    Osallistumismaksujen alentuminen on yhtä realistinen haave kuin veronkeruun vähentäminen Suomessa. Striittipuoli Fyyralla on tehnyt vähän aaltoliikettä. 90-luvun lopusta lähtien se lakoi hiipua, A lopetettiin ensin koskei siellä ollut kilpailijoita. B sinnitteli pisimpään, osittain C myös. Ja nää oli aikoja jolloin Street oli cup-ryhmä missä pysty ajamaan kertalisenssillä. Lopullinen niitti vaikutti tulevan kun silloinen FHRA:n toiminnanjohtaja asetti ryhmien ajamisen edellytykseksi vähintään kymmenen koko kaudeksi ennakkoilmottautunutta.

    Siit se sitten lähti kuitenkin vähän aikaan elpymään lyhyeksi ajaksi, ja toiminta oli varsin aktiivistakin jokusen vuoden. Jälleen tuolla FHRA:n johdolla oli kuitenkin jonkinlainen pakkomielle saada streetistä SM-ryhmä. Vuosittaisessa, erillisessä striittikuljettajien kokouksessa oli läsnä ainakin parikymmentä tiimiä, ja siitä tehtiin pöytäkirja joka toimitettiin FHRA:n jothokunnalle. Siellä äänestettiin mm tosta SM-arvosta peläten sen nostavan osallistumismaksuja, ykskään ei kannattanut SM-arvoa. Ja näin toimi tuo johto että SM-arvo tuli, sillä ei kuulemma vaikutusta osallistumismaksuihin. Nous vasta seuraavaks kaudeks muiden SM-ryhmien tasolle.

    Siihen, ja muutamiin takaoven kautta tehtyihin sääntöveivauksiin loppu aikalailla oma intressi ryhmäedustajana toimimiseen, vaikka taidan edelleen virallisesti sellanen olla. Jos jollain riittäis virtaa kerätä kuljettajien mielipiteitä ja kehittää asioita, ei oman vaan yhteisen intressin ja konsensuksen mukaan, niin mielelläni luopuisin paikastani. Se vois olla yks tapa saada tohon lisää virtaa kun löytyis joku aktiivinen.
     
    Muokattu: 16.7.2020
    Herje ja three hundred tykkäävät tästä.
  5. Pönä-75

    Pönä-75 1st gear

  6. Hyvä homma että kisat tulee ja rahoitus on kunnossa. 82 on jo asiallinen määrä ja voi jälki-ilm. nyt tulla, jos eivät kovin ryöstä lisämaksulla.


    En tarkoittanutkaan ABCD ryhmiä nyt vaan tulevaisuuteen, vuodelle 2021. Uskon että on tilausta jatkuvalla kiinteällä 2vkon välein olevalle katukisalle, jossa myös testimahdollisuus drag vehkeillä. Tästä on juteltu ja ei ole herrat johtoasemassa olevat ainakaan tyrmänneet hommaa vaan päinvastoin ovat itsekin hakemassa lisää toimintaa radalle. Toki radan omistajan pitää olla myös mukana hinnoittelun puolelta, koska täydellä ratavuokralla näitä katupörinöitä ei voi järjestää.

    Kiinteä paikka, ajanottolaitteet valmiina....... ilm.maksu kohtuullinen ja homma pyörimään.
    Uskon että 1kauden aikana vakiinnuttaa paikkaansa ja jos on esim. 4-5kpl kesän aikana kauhavalla on se kova määrä. 50-100e maksu + kertalisenssi ja ihan varmasti tulijoita on.

    Pinola kuitenkin keväällä eka kisaan tekee radan ja sen jälkeen "jälkiliukkailla pienillä töillä" voi ihan hyvin päästellä ja jos on enemmän sukseeta hommalla, sitten talouden mukaan voi liimata rataa lisää.

    Toki tässä odotellaan vaasalaisten ratahanketta jurvaan mutta siitä ei ole nyt kuulunut mitään pitkään aikaan.
     
  7. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    Joo, "kyläkisoissa" toi jaottelu on ihan ok.
     
  8. GS

    GS Gearhead

    Kyllä tämä ”aakkosjuna” juna meni jo.
    Armon vuonna -2021 moottorin litratilavuudella on kovin vähän korrelaatiota auton todelliseen nopeuteen, koska ahdin määrää tahdin, ja liimaradalla eniten tekniikkaan panostanut voittaa.
    Tämä systeemi pitää kaiken muun kaluston, kuin muutaman nopeimman muiden järjestämissä skaboissa kuin FHRA:n streetissä.
    Silloin kun tämä systeemi hetken toimi, kilpailukaluston omistajilla ei ollut varaa valita. Nyt on.
    Tämä ei myöskään luo lajiin lainkaan luonnollista matalan kynnyksen sisääntuloväylää, eikä väylää ”kehittyä ylöspäin”.
    Tähän konseptiin on siis sisäänrakennettuna lajin itse itsensä näivettämisen ominaisuus pitkässä juoksussa.
    Eli muutama vuosi kovalla panostuksella voi homma olla kaikille kivaa, mutta koska tähän ei ole sisäänrakennettuna kasvavalle lajille välttämätöntä ”imua ja työntöä”, laji automaattisesti kuivuu kasaan jossain kohtaa. Kynnys lähteä karkoloihin kilvellisellä katuautolla, jossa ajaa puhtaat pro-luokan laitteet, on ihan liian iso, ”kirjaimesta” riippumatta.
    On järjetöntä rakennella enään nostalgisoituja korttitaloja jotka tänä päivänä ei tule enään toimimaan. Maailma ympärillä on jo ihan erilainen kuin -80-luvun alkupuoella, jolloin aakkoset toimi, kun kalusto oli kaikkineen kilvellistä aitoa katuautoa.
     
    Muokattu: 16.7.2020
    atobee ja salakazi tykkäävät tästä.
  9. superbird

    superbird Gearhead

    Onko tämä sitten parempi
    C= Ahtamattomat iso ja pikkulohkot
    D=Ahdetut SB/BB
     
    ElCamino78 tykkää tästä.
  10. Joo, ei näistä luokista kannata kiistellä, kunhan on kaiille omat !:)


    Pääasia olisi että FHRA alkaa järjestämään samanlaisia juttuja kuin Salo, Hyvinkää, toivottavasti Vesivehmaa .... Katuautoissa on pöhinää ja kun vain on mielenkiintoisia kisoja niin kyllä ne siitä sitten muokkautuu sopiviksi. ET hommat saa olla drag kisojen yhteydessä ja katuautokisat katuautokisoja. Leima voimassa, kilvet jne.... miten ne säännöt sitten meneekin.

    Minä ainakin odotan että pääsen tänäkesänä, toivottavasti, jonnekin katuautokisoihin suttaamaan ja jos entiset merkit pitää paikkaansa on tuolla etelänpäässä aika tungosta osallistujien määrissä.

    Jos GS sanoo että nämä on "liian old school" meininkiä niin voi olla, mutta kun ei niitä no prep kisoja ole jonne voisi mennä häviämään melkoproo autoille, niin täytyy tyytyä tämmösiin lähes vakiokatuautoille tarkoitettuihin pörinöihin.

    AH


    Oli muuten lämmin ilma kutistella fordin peltejä. 6h kuumia ja ulkonakin on neekerikelit.
    No, ei olisi mukava istua kilpa-autossa kaikissa tamineissa ja hiki valuisi tämmöisellä puolilihavalla lorona kohti persvakoa.
     
    superbird ja GM -65 tykkäävät tästä.
  11. ElCamino78

    ElCamino78 1st gear

    Tollanen ryhmäjako olisi, ainakin omasta mielestä parempi. Saattaisin jopa itse lähteä ajamaan kalustollani C-luokkaa. Riippuen, kuinka tiukat säännöt, ylipäätään muuten ois.
     
    GM -65 tykkää tästä.
  12. pile

    pile Gearhead

    superbird sanoi:
    Onko tämä sitten parempi
    C= Ahtamattomat iso ja pikkulohkot
    D=Ahdetut SB/BB
    Tollanen ryhmäjako olisi, ainakin omasta mielestä parempi. Saattaisin jopa itse lähteä ajamaan kalustollani C-luokkaa. Riippuen, kuinka tiukat säännöt, ylipäätään muuten ois.

    Eiks toi ny ookki noin niinku suurin piirtein. Mukaanlukien myös pienet moottorit . Moottori tilavuuden kasvaessa minimipaino nousee.
     
    GM -65 tykkää tästä.
  13. Swinger71

    Swinger71 Gearhead

    Tuo minustakin tärkeä pointti että ei liian tiukkoja sääntöjä. Toinen se että olis yksi päiväsiä kisoja niin ei tarttis aina suunnitella majoitusta. Kun ei ole sitä rekkaa/bussia ja vanissa on apumiesten kanssa vähä turhan ahdasta yöpyä..
     
  14. GS

    GS Gearhead

    Ei, vaan kilvelliset leimatut oikeat katuautothan on sitä "uusinta uutta" ja ehdottomasti se No Prep:in kolmesta luokasta se oleellisin, jota siis kutsutaan True Street luokaksi. Jos ei leimaa paperissa, silloin ei asiaa True Streettiin ilman mitään venkoiluja/selittelyjä. Silloin luokkasi on joko Small Tire tai Big Tire, joissa rekisteröintia/papereita ei tarvita, pellikoppa ja aliustanumero riittää.
    True Street on No Prepissä se luokka jossa kynnys osallistumiseen pidetään niin matalana kuin se mitenkään on mm.turvallisuusnäkökohdat huomioiden mahdollista. Eli jos saavut kilpailupaikalle katulaillisin renkain ja tekniikalla mikä on otteessa, latu on auki. Tarkoittaa sitä että kisaa varten ei tarvitse ostella mitään speciaalia, eikä autoa tarvitse varustella kilpailua varten mitenkään. Vyöt, kypärä ja hanskat pitää kuitenkin kuskilla olla.
    True Street No Prepissä on SE lajin sisäännvetoluokka ja kilpailijamäärällisesti ehdottomasti suurin luokka.
    Omistamalla tieliikenteeseen hyväksytyn ja vakuutetun auton, sinulla on True Streettiin soveltuva ”katukilpa-auto”.
    Se ei tarkoita sitä että kaikilla osallistujilla/kaikilla autoilla olisi tasavertaiset lähtökohdat voittaa skaboja, koska kyse on myös ihan aidosta kisaamisesta ja kilpailuista.
    Oleellista on kuitenkin se että että tätä kautta lajiin vedetään jengiä sisään niin paljon kuin mahdollista ja luotetaan siihen että kilpailuvietti/ajaminen hoitaa asiat tästä eteenpäin, ainakin monella.

    No Prep on kolmen eri luokan kombinaatio joka kattaa aidot katuautot ja aidot Race Street autot:

    [​IMG]
     
    xarper ja atobee tykkäävät tästä.
  15. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    Nyt kun on vihreetä valoa tapahtumille pienin rajoituksin, niin elokuusta uhkaa tulla aikamoista sillisalaattia. Päällekkäisyyksiä on niin et riittää, ja varsin tiiviillä alueellakin. No, toivottavasti kaikki järjestäjät pääsevät tavoitteisiinsa. Itel vaikuttaa et fyyran hommat jää aika vähiin muiden sidonnaisuuksien takia. No, toivottavasti maailma makaa 2021 hyvemmin.
     
    three hundred tykkää tästä.
  16. atobee

    atobee Gearhead

    Fyyran pitäs panostaa yhteen kisaan elokuussa teemana "Back to 90-luku". Motoparkin kisat jossa bänditeltta ja kaljaa. Radalle paljon tapahtumaa, varmaan moni tiimi haluas tulla ajaa testivetoja.

    Ja kaljaa. :D
     
    Blower Camino, tukkijulli ja Araldite73 tykkäävät tästä.
  17. Kalu

    Kalu Gearhead

    Real Street/Top Street?
     
    Vermilion ja Mikkis tykkäävät tästä.
  18. Vermilion

    Vermilion 3rd gear

    Ei mitään eroa vanhaan...
     
  19. exchevelle

    exchevelle Gearhead

    Pitäisikö tehdä jotain selvästi nähtävää konkreettista jotta olisi uskottavuutta tällä suunnitelmalla? Nyt tuntuu olevan ajatuksenkulku se, että kun "yleisö" eivät usko tähän suunnitelmaan, niin se on heidän vikansa sitten kun mitään ei tapahdu.

    Ei se oikein vakuuta vaikka kuinka kerrot että olet tehnyt taustatyötä mistä suuri "yleisö" ei tiedä mitään. Tai että itselläsi on rakenteilla monta autoa, rekka, talli, koneistamo jne.

    Nettiin kyllä sopii bittejä.. hienoja kuvia, suunnitelmia, loputonta keskustelua...
     
    jariha tykkää tästä.
  20. Rami_Vaan

    Rami_Vaan 1st gear

    Olen mielenkiinnolla seurannut tuota osallistujamäärän muutosta tämän ja viime viikon aikana...

    Varsinainen ilmoittautumisajan jälkee (ainakaan tähän mennessä) ei ole tullut yhtään lisää (JÄLKI)ilmoittautuneita... onkohan ainakin yhtenä syynä se 100€ suuruuinen jälki-ilmoittautumusmaksu joka tulee muiden ilmoittautumismaksujen päälle.

    Toivottavasti saadaan lisää ilmoittautuneita (jopa ulkomailta), jotta luokkiein syntyisi enemmän kisailua voitosta (Mantorp Drag Revival tietysti syö suuren osan Ruotsalaisista ja tanskalaisista, mutta onhan heilläkin muutamia tiimejä pohjoisesta joilla matka Kauhavalle on paljon pienempi kuin Mantorpiin).
     
    Muokattu: 17.7.2020

Kerro tästä muillekin!