1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla sivuston käyttöä hyväksyt evästekäyttömme. Lue lisää.

225 kaasari

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Jsp, 12.9.2015.

  1. Slant Sickness

    Slant Sickness Gearhead

    [​IMG][​IMG]

    Tommonenko se on? Sähköllä lähtee pois päältä ja pitäisi pysyä pois päältä pakosarjan lämmöllä. 76 Coronetissa ei ollut sähkölämppäriä joten se on vielä mulle outo. Mut muuten siis tuommoinen vastaava. Osiksi koko vehje, bimetallin halkiolla oleva keskiaxeli irti tuosta keltaisesta pellistä, muokaten se pidemmäksi ja sille "laakeri" missä kiertyy ja ulkopuolelle "vipu" johon saa vaijerin ytimen ja viereen paikka johon saa vaijerin kuoren. Varttikierroksen verran kiertyväksi tehtävä mekanismi. Tossahan saattaa jopa olla kiertyvä axeli, eli säätö. Se säätö vain nyt vaijerilla sinne hytin puolelle.

    Sun tommonen on väsähtänyt (pyörähtänyt) jotenkin nyt. Se lähtee sähköllä pois mutta sähkön katkaisee joku toimielin (lue : termostaattikytkin) ja sen jälkeen se ei jaksakaan pysyä pois päältä.
     
  2. KajS

    KajS Gearhead

    Tuollainen vehje sieltä löytyy. Koetin mittailla yleismittarilla: Johtoliittimen ja sen "lämmityskiekuran" (ei siis jousi vaan se paksu rautalanka) vastus 5 ohm. Tuon (slanttivanissa ruosteisen) pellin ja johtoliittimen välillä ei sähköistä yhteyttä. Eli maadoittuuko tuo johto siihen kiekuraan? Pitää vielä valossa mitata, tuleeko tuonne lainkaan sähköä.

    Tänään kyllä edistyin: kytkin ryypyn takaisin toimimaan ja heti lähti jäähtynyt slantti käyntiin. Hyvä. Ja käy ryypyllä OK ja sitten Fast Idle on OK...Mutta slow idlea ei ole. Mikähän mahtoi mennä pieleen kaasutinrempassa?

    Pitää soitella korjaajalle huomenna ja kysellä, ei ole reilua kommentoida netissä löydöksiä konekopan sisältä.
     
  3. grantorino

    grantorino 2nd gear

    Sulla on todennäköisesti kaasarissa oleva pieni alipainekello rikki tai sitten se ei saa alipainetta?, tämä pitää/vetää käydessä koko ajan ryyppyä pois päältä.
    Sitten taas tuo divorced choke thermostat, "lämmityskiekuran", tarkoitus on kylmänä pukata ryyppy päälle ja moottorin käynnistyttyä vähitellen jarruttaa ryypyläpän avautumista kunnes pakosarja on lämmennyt ja ryyppy on kokonaan pois päältä.
    Tuota sähköjohtoa ei ole vanhemmissa malleissa, eikä ole tässäkään välttämätön, liittynee egr systeemiin.
    Koneen lämpöön kierukan toiminta perustuu.
     
    Muokattu: 7.12.2018 klo 13:38
  4. KajS

    KajS Gearhead

    Pitääkin varmistua tuon alipainesäätäjän toiminnasta, kunhan tulee pimeä ja pääsen taas dodgen kimppuun...

    Tuo slow idlen totaali puuttuminen mietityttää. Onkohan mahdollista koota bbd korjaussarjassa mukana tulevilla tiivisteillä niin, että low idle passaget on tukossa? Pitänee testata ruuvaamalla seosruuvit kiinni. Jos silloin käy "yhtä hyvin" lienee kaasutin-pura-ja-kokoa ainoa vaihtoehto.

    Ihan kysymys: mikä olisi korvaava kaasutin bbd:n tilalle? Ei tarvi olla hi-perf.
     
  5. grantorino

    grantorino 2nd gear

    Jos kaasulla polkemalla pysyy käynnissä, niin katso onko tyhjäkäyntiruuvia kierretty tarpeeksi ja kierrä lisää.
     

Kerro tästä muillekin!