250cid GM kutosen piristys

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Jonimac, 23.5.2006.

  1. mirage

    mirage 3rd gear

    Nyt säädöt on perusennakko 12 astetta, keskipakosäätimessä miltei löysimmät jouset ja ap-säädin 7 kierrosta cw. Tällä säädöllä alko hiukan empimään kiihdytystä, mutta seossäätöruuvin avaaminen noin 1/4-kierroksella poisti sen.
    Ryypystä otin vielä vähän pois, eli läppä on hiukan raollaan +20 asteessa ja sitten se joutokäynninkorotushammasjuttu on säädetty siten, että se on ihan melkeen täysillä, kun läppäkin on mainitussa asennossa.
    Metkaa käynnistää vanha vekotin, joka lähtee kuin palmun alta ja heti voi lähteä ajamaan. Näin ne on kai uutena toiminu :)
    Toimii oikeesti tosi kivasti!
    90 km/h nopeudessa tuntuu menevän ihan sukkasillaan, joten viritys lienee kohtuullisen onnistunut.
    Resepti niille, jotka ei ole koko ketjua kahlannu:
    250cid+0.30, 194:n kansi jossa venttiilit, palotilat ja aukot lievästi muotoiltu, puristukset noin 9,1-9,3. Vakio pako- ja imusarjat, monojet, HEI. Compin 252 nokka. Vaati myös isomman alsajäähyn.
    Tiedän, että tohon sopis tosi hyvin isompi kaasutin hyvällä imusarjalla ja paremmin virtaava pakosarja, mut budjetin katto tuli näilläkin jo vastaan.. Ehkä sitten tulevaisuudessa.
    Kone seilaa sinisessä 66 avo-kv-impalassa, joten jos kiinnostaa, niin saa tulla juttusille. Ainakin eteläsuomen tapahtumissa pyöritään jonkun verran. Ja yv:llä saa kiinni myös.
     
  2. Tallin seinällä koristeena 50-lukuisen chevyn 6-koneen imusarja kolmelle kaasarile , offenhauser alumiinia....

    Ota yhteyttä jos tarttet tuollaista , customiin ,rodiin tai muuten vaan näyttävä sarja , ja saattaa nostaa tehojakin ,kulutuksesta nyt puhumattakaan :)

    O500-806067
     
  3. mirage

    mirage 3rd gear

    Ei taida sopia mun autoon eiku koneeseen. Kuulostaa Stovebolt-osalta!
     
  4. Joo ,niihin vanhempiin kunnon koneisiin ;)
     
  5. hara64

    hara64 1st gear



    kiinnostusta kyllä olis,mutta ei anna "perse"(lue:lompakko) perix :cry:
     
  6. mirage

    mirage 3rd gear

    Laitoin nyt kokeeks tän myyntiin, kun alko taas tekee mieli vanhempaa kalustoa. Löytyy nettiautosta ID 5740487.
     
  7. jarpat

    jarpat 3rd gear

    Ilmiselvästi et halua tuosta kuitenkaan luopua, kun oot noin niukasti kuvia laittanu, etkä hintaakaan osaa arvella..? En nyt vissiin ois ite kuitenkaan ostelemassakaan, mutta jos vaan viittit, niin nakkaa parilla kuvalla:

    ( contactalley@yahoo.com )

    Onkos tällä erää kellään gm-kutosia työn alla? Ite oon alotellu just 194:n purkua. En tiiä vielä edes kunnostaisko vaan vai pitäskö sitäkin yrittää piristää jotenkin. Näytti vissiin merkintöjen perusteella olevan tammikuun -62 valmiste. Luultavasti samanlaisesta löytyy ylimmäräinen kansi ja sarjat - ainakin - jos kellä tarvetta.
     
  8. mirage

    mirage 3rd gear

    Sposti laitettu.
     
  9. mirage

    mirage 3rd gear

    Muutakaan tekemistä ollu, niin vein yhden kannen GT-motoriin kunnostettavaks. Tarkotus pikkuhiljaa rakennella yks 250 L6 niinku varastoon..
    Tämä kansi vaatii kuulemma pako-ohjurit ja pakoventtiilit. Kai sit laitan imuventtiilitkin uudet. Imuohjurit ja seetit kaikki ovat kuulemma kunnossa. Tason oikasu jää myöhemmäks, kun en tiedä vielä alakerran kokoonpanoa.
    Todnäk pakko laittaa tasapäämäntäalakerta, kun tää kansi on isopalotilanen 250cid-kansi.
    Aika yllätys, et noinkin paljon joutuu kunnostaa, kun koneella on tietojen mukaan ajettu vaan noin 100tkm.
    Alkuperäisen remontin syykin selvis. Eli toi edellinen projektikone on tämän kannen alta ja nyttemmin siis pikkupalotilasella, 95e10:lle muutetulla 194:n kannella. Alkuperäisessä kannessa yksi pakoventtiili poikki aivan retainerin yläpuolelta. Jopa se katkennut palakin pysynyt paikallaan keinuvivun ja venttiilin loppuosan välissä. Piti vaan kummaa ääntä ja johti koneen avaamiseen ja siitä täysremonttiin. On se joskus pienestä kiinni....
     
  10. jarpat

    jarpat 3rd gear

    Mulla on kans mun 194 nyt gtmotorilla laiteltavana. Kaivelin joutessani tallin takaa osia ja kannoin talliin yhden kannen. Taitaa olla just 250:n. Muistelen, että imu ja pakosarjatkin on. Ei taida tollasille olla tarvetta kellään..?
     
  11. mirage

    mirage 3rd gear

    Ei nyt ole tarvetta osille. Sulla nyt se 194 siellä GT:llä, niin onko kansi kanssa? Meinaan, että tietääkseni sen seetit ei kestä nykybensaa kovin hyvin, että ne sun pitänee laittaa. Ei o halpaa. Omaan 194 vm62 kanteen tuli kaikki venttiilit, ohjurit ja seetit uutta..
    Tää uudempi 250 vm70 kansi kestää nykybensan ja tähän kai tarvii vaan laittaa pako-ohjurit ja -venat. Mutta kai sit tulee kuitenkin noi imuvenatkin vaihdettua, ne ei kuitenkaan hirveitä maksa.
     
  12. jarpat

    jarpat 3rd gear

    Kyllä siellä koko paketti on. Sylinteritkin oli suht ok. Kyllä siitä vielä kone tulee. Mihin - sitä ei vielä tiedä, mutta on kai sitä rahaa joskus turhempaankin menny...
     
  13. mirage

    mirage 3rd gear

    Mä ajattelin vähän samalla lailla. Rakentelen ylijäämäosista ehjän, pikkasen laitetun moottorin. Eihän sitä koskaan tiedä, että mihin tollasta sattuu tarviimaan ja paremmin siinä rahat säilyy, kuin baarin tiskillä :)

    Noniin. Partsista venttiilit haettu. Ja oli kuulemma joku just GT-motorista hakenu samanlaiset. Ei kai vaan jarpat-nimimerkin koneeseen ole menossa...
     
  14. ventora

    ventora 2nd gear

    olisko jollain imu ja pakosarjan laippoja?´imusarjaa ym osaa ylimääräsenä?
    tossa olis projekti 290 vaihtuis 250 jos joku innostuu
     
  15. Stovebolt kutoseen olis pffenhauserin imusarja kolmelle kaasarille.
    Kaasareisen kiinnitys kahdella pultilla.
    Tämä siis vanhempiin kutosiin käypä.
    H 200€
    Kaasutin aihioitakin löytyy.
     
  16. janne92

    janne92 1st gear

    Ei varsinaisesti piristykseen liity mutta en haulla löytäny apuja, huolto ja konehuoneen siistiminen työn alla, osaako joku neuvoa alipaine yms letkujen tarkotuksen -79 mallisessa 250kutvoses, siel on se mikälie hiilisuoda0in pömpeli ja siitä letkuja sinne tänne, kannattaako elvyttää systeemi vai pois kokonaan? Mikä on pako/imu sarjan takapäässä olevan systeemin tarkotus, lähtee 3letkua, 1menee tulipeltiin ja kaks tekee lenkin koneen takana ja yhdistyy, tehostimen alipaine puolen tajuan jo itsekkin :-D ryyppy systeemin elvytys neuvoja kaipaan myös, ehkä hieman offtopic mutta en uutta viitsinyt tämän takia tehdä ja tämän kautta löytyy kutvos tietäjät? :)
     
  17. mirage

    mirage 3rd gear

    Kävin hakee 250cid kannen GT-Motorilta vihdoin pois. Nyt on se puoli hoidettu plaanausta lukuunottamatta. Kun en vielä tiedä nokkaa, mäntiä jne, niin saa sitten puristussuhteen samalla kerralla kohdalleen. Seuraavaks roudaan lohkon tykötarpeineen samaan paikkaan ja alan mittailujen jälkeen osia tilaa.
    Onko kellään kokemusta 262-asteisesta compin nokasta? Nykyisessä koneessani on 252 ja se on melkeen niinku vakiolla ajais, noin niinku käyttömukavuudeltaan, tehoa on kyllä vakiota aika paljon enemmän. Tai sit mä laitan tähänkin koneeseen sen 252:n, sillä se on kyllä mukava tollaseen reissupeliin.
     
  18. mirage

    mirage 3rd gear

    Jonimac ja muut; onko näitä pakosarjan laippoja tehty, tekeillä? Nyt tarttis yhdet..
     
  19. Jonimac

    Jonimac Gearhead

    Ei oo itellä kuin 1 raakaversio. Pitäs saada inspiraatio tehä cadikuvat näistä.

    Tässä on välissä rakennettu pikku ja isolohkoja, jospa tämä oma kutosprojekti joskus starttaa kunnolla :D
     
  20. mirage

    mirage 3rd gear

    Nostetaas aihetta, jos jossain joku näitä ruuvailee. Itellä kone pelannu moitteetta ja vielä tulee kilsoja tällekin vuodelle lisää. Auto ei mahu talliin.. Vara tai mikä lie moottori ei ole edistynyt tippaakaan, ellei siksi lasketa sitä, että jyrsin yhden vakioimusarjan kaasarin kohdalta auki. On viheliäisen mallinen modattavaks, kun siinä on se lämpötunnelihomma. Tarkotuksena oli modata se niin, että sais monojetin tilalle 2jetin. Ehkä tosta selviää, mut katotaan. Tuntuu vaan siltä, et kaipais toi isompaa kaasutinta, monojet on aika pieni.
     

Kerro tästä muillekin!