273 commandon tyhjät kannet.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Finnish Dart & Valiant Association ry', aloittaja duster73, 21.1.2004.

  1. duster73

    duster73 Gearhead

    semmoset ois myytävänä,318-koneen venttiilit käy.tästä hyvät rähinäkannet 273 tai 318 koneeseen!!tarjouksia otetaan vastaan.
     
  2. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Niissähän ei oo mitään eroa 273 tavallisiin kansiin, eikä ekan vuoden LA 318 kansiin. Eikä edes mitään oleellista myöhempiin muuta kuin closed chamber palotilat.
     
  3. duster73

    duster73 Gearhead

    onhan niis huomattavasti paremmat kanavat ku 318-konees,niin ainaki nää mopar-velhot tääl mikkelis puhuu.ja näyttäähän nuo paremmilta,ku 318-kannet,mitä myös löytyy hyullystä.ja palotila tosiaan pienempi.sitä en kyl ymmärrä,et mix niis lukee "race" molemmis kansis.ne o vuodelta 64 tai 65,muistaakseni.
     
  4. duster73

    duster73 Gearhead

    No tarjotkaa nyt jottain...
     
  5. Dartblower

    Dartblower Gearhead

    Yleensä ainakin kolme vuotta saa ehdollista heti,
    mutta mitä olet ajatellut pyydellä. Vaatiiko muuten koneistuksia nää kannet???
     
  6. duster73

    duster73 Gearhead

    no oisha ne ainaki lasikuulapuhallettava,ku joku sen tehnykkin,mut fiksuna jättäny sit kosteeseen talliin maalaamatta.en oikee osaa hintaa sanoa,harvinaisethan nuo kyl taitaa olla..voipi ehottaa jotain,ehkä vaihtokin johonki.
     
  7. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Minkähän valunumeroiset nuo kannet ovat?
     
  8. duster73

    duster73 Gearhead

    Enpäs muista,täytyy muistaa kattoo,ku pääsee tallille.sen muistan,et numeroiden mukaa ne oli vm -64 tai -65.
     
  9. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    YKe oleellinen ero meinaan noissa alkuvuosien 273 kansissa on; imusarjan pultit on eri kulmassa, joten niihin ei välttämättä heittämällä sovi muut mun orkkis imusarjat.
     
  10. Anonymous

    Anonymous Guest

    -64-66 muistaakseni oli pultit eri kulmassa,kuin uudemmissa.tyhjät tommoiset vanhemmat,olisi turhina?mullakin.
     
  11. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Tais olla vaan '64-'65 eli 2465315 numeroiset.
     
  12. duster73

    duster73 Gearhead

    eli pultin reijät samal kohal,mut kulma ei ole sama?kannet o kuusneloset joo.
     
  13. Anonymous

    Anonymous Guest

    Mitenkähän noi kannet toimis 2 reikäsellä kaasarilla? Mulla on Valtterissa vanhempi
    273.Toiskohan pelkkien kansien vaihtaminen lisäpotkua?
     
  14. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Ne on ihan samat kannet. Ei ole olemassa mitään eroa commandon tai kakskurkkusen 273:n kansien välillä muuta kuin se missä koneessa ne on alunperin luurannut. Mä olen myös edelleenkin sitä mieltä, että ne on myös pervormanssitasoltaan aivan yhtäläiset uudempien 318 kansien kanssa. 273 commandoa ei muuten edes tehty vuonna '64, vaan se tuli vasta vuodeksi '65. Samaa kansivalua käytettiin kuitenkin kumpanakin vuotena sekä 180, että 235 heppaisessa versiossa.

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: Mopeman 2004-02-03 14:58 ]</font>
     
  15. duster73

    duster73 Gearhead

    näköjään mielipiteitä on monia...ainakin Halisen Jari täält mikkelistä sano niistä,et hyvät rähinäkannet...tiiä sit.kanavat kyl miusta näyttää tosi hyviltä ja eix niis o pienempi palotila?en kyl mene takuuseen,ku en o "tavallisen" 273-koneen kansia nähny...nii,Halinenhan on tän Laasosen Jonen mekaanikkona kaiken muun lisäx...
     
  16. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Niissä on pienemmät "closed chamber" palotilat. Minäkään en oo tarkkaan tutkinut noita kansia, joten sikäli ei ehkä kannattais niistä kauheesti lausuntojoa antaa. Kerran oon sellasia tyhjiä katellut ja mun mielestäni ne palotilaa lukuunottamatta vaikutti ihan tavallisilta 273/318 kansilta. Mun mielestäni niiden kaikkien kanavan muoto on aavistuksen parempi kun 340/360 kansissa, mutta pienempi. Kairaamalla niistä mun mielestäni pitäis saada ihan kelpo kannet mietoon 318 koneeseen, niissä on enempi materiaalia kun 360 kansissa ja pienempi tilavuus ei tartte niin isoa kanavaikkunaa mitä 340/360 kansissa on. Mutta toi koskee myös uudempia 318 kansia. Se mikä panee mut arvelemaan, ettei noissa alkupään kansissa mitään eroa ole on, että nuo kannet oli käytössä 64-65. 66 tuli sitten kansi jossa oli toi imusarjakulma uudemman mukainen. 67 vuonna 318 ja 273 käytti samaa kantta joka oli vielä closed chamber, eli pikkupalotilainen. '68 ja '69 ne käyttivät myös samaa kantta joka oli sitten samanlainen open chamber kuin myöhemmät 318 kannet, ainoastaan pakokanava muuttui pikkasen ilmareikien takia, mutta noi lattiamuutokset ei huonontaneet kanavaa silloinkaan ja haluttaessa lattia on tehtävissä ihan samanlaiseksi kuin vanhoissakin. Siitä ei tosin oo hyötyä koska lattia on liian matala jo valmiiksi. Joka tapauksessa, koko ton ajan kun noi kannet 273:ssa vaihtui sen tehot oli kuitenkin samat 180 ja 235. Potentiaalista kertoo ehkä jotain, se, että vuoden '66 D Dartissa joka oli GT dartin erikoismalli tiukemmalla nokalla ja peltisarjoilla oli myös nuo samat kannet samoilla pikku venttileillä ja siitä ilmoitettiin 275 heppaa ja lehtien testeissä moinen kulki matalia 14 sekan aikoja varttimaililla.
     
  17. Anonymous

    Anonymous Guest

    Kun tota kansikeskustelua on tässä käyty, niin
    katoin valtterini -67(käyttöönotto -66) kannet(273).niiden kun piti olla juuri niitä vanhoja kansia, mutta sielläpä luki 2463316.
    Osaisko joku valottaa että mitä toi lukema nyt meinaa? miltä vuodelta ne on?

    T:Jaska
     
  18. Anonymous

    Anonymous Guest

    2465315 tollanen numero olis 64-65 kannet. voisko ne olla noi?
     
  19. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Yleensä noissa kansissa ja muissakin osissa noi valunumerot nousee koko ajan. Eli tollasen osan ensimmäisen käyttövuoden pystyy aika tarkkaan ajottamaan ton valunumeron alkupään perusteella. Tätä tietysti pikkasen hanakaloittaa, että joskus samaa valua on käytetty hyvinkin monena vuotena.
     
  20. Le Mans

    Le Mans 1st gear

    Niin,

    Kyllä 273 kannet oli joko open tai closed tyylisiä, ja ne ensimmäiset olivat niitä pienempi-palotilaisia.

    Mitä tulee kanavien kokoon, ne olivat kaikki samoja, commando tai ei. Eri asia on, että jos commando-kantesi olivat tehtaan tai myöhemmin jonku pajan Suomessa preppaamia, kun nämä suomi-commandot menivät usein joko ralliin tai jäälle.

    Mitä tulee sitten niiden arvoon, historic - kilpuriin niitä voisi käyttää, jos porttien kokoa ei ole liikaa isonnettu (luokitustodituksen puitteissa)

    Tosin, nykytekniikalla korkeapainevirtauspenkissä voidaan kyllä kanavamuotoilusta olla hieman eri mieltä kuin 60-luvulla.

    Omat kokemukset ko. kansista osoittaa, että valun huokoisuuden vuoksi paljoa ei ole tehtävissä mitä porttaukseen tulee. Tyypillistä vanhoille jenkkivaluille.

    Jos taas kadulle, niin nämä kannet eivät vedä vertoja missään mielessä nykyaikaisille pikkulohkojen after-market virikansille pienine venttiileineen.
     

Kerro tästä muillekin!