273 mopar dampperi ongelma

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Make500, 27.7.2012.

  1. Make500

    Make500 Gearhead

    Auttakees moparistit miestä mäessä ja kertokaa faktaa näistä LA-koneiden damppereista.
    Kaverin autoon on tehty taannoin laakeriremppa, jonka yhteydessä kampiakseli hiottiin alikokoon ja uudet kiertokangen- sekä runkolaakerit asennettiin. Ilmeisesti tuon rempan yhteydessä dampperi oli saanut siipeensä oikein kunnolla. Ilmeisesti lekalla otettu irti :soosoo:
    Varaosaputkasta oli tilattu uusi dampperi ja siellä sanottiin että käy 273-318-340 koneisiin. Ajoitusmerkit eivät vain ole 273 koneeseen kohillaan. Dampperia asennettaessa huomattiin kuitenkin että yksi siivapyörän pulteista ei sovi kohilleen. Siivapyörää koitettiin jokaisessa mahdollisessa asennossa ja se yksi pultti ei vain sovi millään. Kone käy hienosti ja kaikin puolin OK lukuunottamatta n.1000-2000 rpm. kierrosaluetta jossa esiintyy aikas voimakasta ja rattiin tuntuvaa värinää. Jenkkiforumeita selaillessa törmännyt sen verran aiheeseen että 273-koneet oli takokampuroilla ja ainakin uudemmat 318 koneet valuakseleilla, jotka keskenään tietysti eripainoisia. Kaikki amerikan kaupat tuntuu myyvän myös dampperia väittäen sen sopivan täysin kaikkiin LA-koneisiin. Paitsi tietysti 360-mottiin. Voisiko olla muu kuin tuo dampperiongelma? Mäntiä ei kuulemma missään vaiheessa otettu pois vaan lakrut vaihdettiin muuta konetta purkamatta. ALLPAR sivusto sanoo että 273 koneessa käytettiin 318 A:n eli ryppiksen akselia. Olis mukava jos jollain olis antaa hyvää vinkkiä asian korjaamiseksi!
     
  2. Pietsi

    Pietsi Gearhead

    273 On sisäisellä tasapainotuksella. Minulla puuttuu myöskin yksi pultti 273.n hihnapyörästä. Oli sellainen jo purkaessa joten en sitä sen enempää murehtinut kun laitoin taas kasaan. En viitsinyt ryhtyä poraamaan katkennutta pulttia pois.
    Kone käy kuitenkin aivan hyvin.
    Otaksun että sulla on kyseessä sellainen yleismallin dampperi siinä toimitetaan erilaisia puntteja mukana. 273 tai 318 koneeseen ei tule laitaa niitä.
    Jos siinä ei sitä punttia ole niin vika on todennäköisesti jossain muualla kun siinä dampperissa.
     
  3. C-barge

    C-barge Gearhead

    318:t ovat myös sisäisellä tasapainotuksella, on sit valu tai takoaksila. Vesipumppu vaihtu 60-luvun lopulla valurautasesta alsaseks ja samalla alavesiletku puolelta toiselle. Vois kuvitella, että myös ajoitusmerkit vaihtuivat silloin puolelta toiselle. Mtös hinapyörän pulttijakoa on uudempa ja vanhempaa, muistakseni vanhemmassa on yks pultinreikä eri välillä, uudemmissa kaikki tasavälillä. Eiku viilaa sen yhen reiän pidemmäks, sellanen puol pultin halkasijaa, ja sit saa kaikki kuus kii. En usko et on dampperivika toi ongelma, vaan mistäs sen tietää?
     
  4. C-barge

    C-barge Gearhead

    318:t ovat myös sisäisellä tasapainotuksella, on sit valu tai takoaksila. Vesipumppu vaihtu 60-luvun lopulla valurautasesta alsaseks ja samalla alavesiletku puolelta toiselle. Vois kuvitella, että myös ajoitusmerkit vaihtuivat silloin puolelta toiselle. Mtös hinapyörän pulttijakoa on uudempa ja vanhempaa, muistakseni vanhemmassa on yks pultinreikä eri välillä, uudemmissa kaikki tasavälillä. Eiku viilaa sen yhen reiän pidemmäks, sellanen puol pultin halkasijaa, ja sit saa kaikki kuus kii. En usko et on dampperivika toi ongelma, vaan mistäs sen tietää?
     

Kerro tästä muillekin!