273:n kampura 318:seen??

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja valtsu67, 25.11.2005.

  1. valtsu67

    valtsu67 Gearhead

    Olisin rakentamassa sellaisen moottorin, jossa yhdistäis 273 ja 318 osat niin, että hankkisin jostain 318 lohkon+männät+veivit ja kaikki muut osat laittasin vanhasta (-66) 273:sta? Varmaan kaikki muut kävis heittämällä, mutta mites kampiakseli? Iskultaan koneet ovat samat.
    Kampura kun on taottua mallia ja se sopii nykyisen turbiinin kanssa yhteen. Sen takia haluaisin sen säilyttää.
    Kansiin on tehty aikaisemmin täyd. remontti, joten ne saa jatkaa elämää uudessa myllyssä.
     
  2. BB MOPAR

    BB MOPAR Gearhead

    Käyhän tuo kampura paikalleen ilman ongelmia. Ja muittenkin osien pitäisi. Paitsi jos ohjausakselin kiertävä early A-bodyn kuskinpuolen pakosarja. Se ottaa kiinni 318 lohkoon, koska siinä ei ole upotusta kuten 273 blokissa.
     
  3. valtsu67

    valtsu67 Gearhead

    Hyvä juttu!
    Pakosarjakin käy, kun on tavallinen alapuolelta menevä malli.
    Jos jollain on 318 lohko ja männät, tai vaikka koko alakerta jouten, niin viestiä!
     
  4. PauliP

    PauliP 1st gear

    Laittoivat kaverit kerran Cehvyn 350:seen Cehvyn 305:sen kampiaselin joka kävi "heittämällä". Kone vaan ei käynyt muuta kuin tyhjäkäyntiä, tämä johtui siitä että 305 akselin tasapainotus ei ollut sama kuin 350:sen isommilla ja painavammilla männilllä. No kone irti, auki ja akseli kalliiseen tasapainotukseen. Sitten toimi mutta maksoi aikalailla.

    Eli varmista että tasapainotus (limppujen massa) on sama noissa akseleissa. Moparilla on lisäksi ollut myös ulkoisella tasapainotuksella hoidettuja versioita, eli silloin hyvällä tuurilla voi käydä sama kampiakseli, jos käyttää sopivaa turbiinia/vauhtipyörää joka on tälle kombinaatiolle tasapainotettu.

    Sinuna selvittäisin ensin tasapainoasiat. :D
     
  5. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Muistelen kuulleeni samanlaista 273/340 osien kanssa. Budjetti 340:een soviteltiin 273 koneen kampi ja veivit. Ja paketti tärisi ajokierroksilla kuin horkassa.

    Oikeaoppisten (6 syl rivikone!) moottoreiden kanssa mäntien ja veivien painomuutos (kunhan ovat keskenään samanlaiset) ei vaikuta kampiakselin puntitukseen...
     
  6. BB MOPAR

    BB MOPAR Gearhead

    Joo onhan näitä kauhujuttuja... itelläni on 273 takoakseli ja pikkuveivit 318 koneessa eikä tärise yhtään, vaikka on vedetty pitkälle yli 6000rpm. 318 koneissa on sekä pikkuveivejä, että noita 341 alkuisia veivejä joita myös 340 myllyissä käytettiin. Ehkäpä tulee ongelmia jos käyttää takokammen kanssa noita stydimpiä veivejä... mene ja tiedä. Ite oon aina käyttänyt takoakselin kanssa pienempiä veivejä, onhan siinä tietysti omat pienet riskinsä...
    Tietysti jos puntittaa koneen niin se on yks hailee mitkä veivit on.
     
  7. BB MOPAR

    BB MOPAR Gearhead

    Lisäyksenä vielä että Moparin pikkublokeista vain 360 on ulkoisella puntilla, muttei sen kampura käy muutenkaan suoraan muihin SB motteihin. Yleisin syy noihin tärinä kauhujuttuihin on että laitetaan ulkoisella puntilla oleva 360 turbiini johonkin muuhun pikkulohkoon. Silloin kyllä tärisee kunnolla ja runkolaakerit on äkkiä vainaat.
     
  8. valtsu67

    valtsu67 Gearhead

    Kiitos tarkennuksista! Täytyy muistaa katsoa veivit tarkasti.
    Onko muuten tässä 273 koneessa nyt nää pienemmät veivit alkujaan? eli jos prässää vaan niihin 318 männät. :odroll:
    Tolla myynti osastolla on myynnissä 318 alakerta osina,
    pitääpä kysellä kuntoa..
     
  9. PauliP

    PauliP 1st gear

    Daccon turbiinikirjan mukaan noita ulkoisella tasapainotuksella olevia moottoriversioita on muitakin ja juuri tuohon takoakselijuttuun liittyen. Ja vielä siten että joinain vuosina ko. moottori on ulkoisella tasapainotuksella ja toisina ei. En muista mitkä moottorit (kirja tallilla), mutta poikkeuksia on, kannattaa selvittää. Tämä siis ihan yleisesti vähänkin eksoottisemmissa Moparin kampiakseli/moottori/vaihteisto/turbiini -swapeissa.

    Sama tilanne kuin BB MOPAR esitti tulee eteen jos laittaa 360:seen turbiinin jossa tasapainotuista ei ole. Kaverin koneen alakerta hajosi epäilyttävän varhain, korjasi sen ja taas hajosi 500km jälkeen. Tuo Daccon kirja valaisi asiaa. Auton mukana oli tullut vanha turbiini josta löytyi pistehitsaujäljet painolle, joka oli poistettu (rälläköity) jostain syystä.
     
  10. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Ulkopuolisesti puntitettuja pikkulohkoja on mopsilal ton 360:n lisäksi '72 ja '73 340 motit jotka ilmeisesti käytti samaa akselia kun 318, mutta painavampien veivien ja mäntien takia vaatii lisäpunttia. Isolohkoja löytyy sitten usemapikin valuakselillinen ulkopuolisella puntituksella, ja 440 hp takoakselisissakin on vuodesta '70 lähtien ullkopuolinen puntitus painavampien "six pack" veivien ansiosta.
     
  11. mopster

    mopster Gearhead

    ´72 340:ssä oli vielä takoakseli, vain ´73 oli valuakseli ulkoisella puntilla.
     
  12. Swinger340

    Swinger340 1st gear

    Ennen 11.4.1972 valmistetut sisäisellä puntilla ja sen jälkeen ulkoisella puntilla.
     
  13. mopster

    mopster Gearhead

    Jaahas, yks kirja sanoo 73 ja toinen 72. Johtuu varmaan sitte siitä että muuttunut kesken vuoden. Manuaaliaskilla varustetuissa 340:ssä takoakseli oli ilmeisesti ´73 loppuun asti.
     

Kerro tästä muillekin!