273 nokka-akseli

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja valtsu67, 24.1.2006.

  1. valtsu67

    valtsu67 Gearhead

    Purin juuri 273 koneeni vm.-66 ja nokka-akselissa oli tälläiset merkinnät:

    a6h-262-p
    -0414
    69-25-87

    Mitä nuo oikein tarkoittaa käytännössä?
    Meikä on aivan ulkohommissa näissä nokka asioissa..
    Selvittäkää viisaammat!
     
  2. VooDoo_

    VooDoo_ 1st gear

    Olisko tuo sitten että imu 69 astetta, overläppi 25 astetta ja pako 87 astetta? (tosta tulee 181, mikä kertaa 2 on 362, eli moottorin täysi pyörähdys..)

    Korjatkoot viisaammat :) Itse en _tiedä_, arvuuttelen vain
     
  3. valtsu67

    valtsu67 Gearhead

    Eli nyt kun arvot on selvillä,
    niin osaako joku sanoa, onko kyseessä vakionokka, vai mikä?
     
  4. Fireball

    Fireball Gearhead

    No nuo edellämainitut luvut on palturia. Tässä vakionokat mitä 273 on saanut:
    Engine Setup and cam Lifters Lift Duration
    273 2 barrel through 67 Mechanical 395/405 240/240
    273 2 barrel 68-69 Hydraulic 373/400 240/248
    273 4 barrel Mechanical 415/425 248/248

    Eli ton noston mittaamalla saatat päästä alueelle. Mittaa se peruskehä
    ja sit sen nenun kohalta, vähennä ja kerro tulos 1.5:llä.

    Toi h-262-p vois olla joku vanha Cranen grind numberi
     
  5. valtsu67

    valtsu67 Gearhead

    No nyt on viimeinkin nokka mitattu ja tulokset:
    selvittäisköhän nämä yhtään sitä, mihin koneeseen ja käyttö tarkoitukseen nokka on tehty?

    peruskehä 34.6mm

    nyppylä 41.6 - 41.2mm

    nämä muutamasta nokasta mitattuna.
    Kyseessä muuten hydraulikeppi..
    Nokka-akseli on ihan hyvässä kunnossa ja tuli mieleen, että mitenkähän se kävis tekeillä olevaan vakioon 318 mottiin.
    laittais sen nyt ainakin vähäksi aikaa, jos sitten tulevaisuudessa hommaa nelikurkkusen päälle, niin nokka vaihtuu silloin kyllä uuteen!
     
  6. Fireball

    Fireball Gearhead

    Noista ynnäiltynä nostoa on 0.414"/0.395" venttiilillä, eli ihan ok nenu täysin vakioon varmaan asteiltaankin kun yleensä ne ny kutakuinkin synkassa menee tuohon nostoon suhteutettuna, eikä toi paljon näytä perusnenästä poikkeavan, asteita 240-250 välillä varmaan.

    Toimii sulla hyvin
     
  7. valtsu67

    valtsu67 Gearhead

    Jep, kiitos tiedoista!

    Muuten, kuinkahan tekniikka on kehittynyt noissa viri nokka-akseleiden valmistuksessa, eli onko näistä nykyisistä virinokista saatu kehitettyä vielä parempia, kuin mitä -60..-70 luvuilla käytettiin?

    Mietin vain, että vaikuttaakohan jo miedon nykyaikaisen virinokan asentaminen koneen tehoihin kuinka merkittävästi?
     
  8. late205

    late205 1st gear

    kato usan ebaysta hakusanalla mopar cam
    niin löytyy uusia nokkasarjoja 100-200 usd
     
  9. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Kyllä mä suosittelisin uuden nokan ja nostajien asennusta samalla kun toi vati on auki. Halvimmillaan tollasia viriviri nokka/nostajapakettia on tarjolla jollain 90 taalalla; noi on vanhoja disaineja, mutta ovat uusia ja toimivat. Sitten kun panostaa tuplaten, saa viimisimpiä disaineja, ne yleensä ovat parempia kun noi 70-luvulla suunitellut, vakionokista nyt puhumattakaan. Tohon väliin hinnaltaan sitten sattuu noi mopar performancen nokat, jotka nekin ovat ihan hyviä. Tollaseen mietoon katu 318 mottiin ihan hyvä valinta on myös alkupeärinen 340 mottorin nokka, muita on MP:n 248/256 asteinen ja 260/268 asteiset, sen yli en menis kun alkaa alaväätnö kärsimään. Laittaa minkä nokan tahansa, niin kantsii pitää huolta, että venttiilinjouset kykenee suoriutumaan hommastaan kunnialla, eli on vaatimusten mukaisessa kunnossa. Vaikka noi kamat vähän maksaakin, niin ne olis järkevää laittaa nyt siinä vaiheessa kun ne on helppo vielä laittaa, jos meinaan on suunnitelmissa laittaa ne joskus joka tapauksessa.
     
  10. valtsu67

    valtsu67 Gearhead

    Tuo alaväännön säilyttäminen on kyllä tärkeä pointti.
    340 nokka kuulostaa jotenkin hyvältä, ja eikös jossain topikissa ollut muuten puhetta 360 vakionokan asentamisesta 318 mottiin,sekin lisäisi tehoja ihan mukavasti??
    Ja kuten jo aikasemmin kirjoitin, niin ei oo nää nokka asiat ihan vahvimpia puolia..
    Yläkerta pitäis olla ihan kondiksessa: 10 tkm ajetut venat, jouset(vakio) ja
    vahvistetut cranen työntötangot. Vanhat meni vaihtoon, kun rupes taipuun S-kirjaimen muotoon noiden jousien vaihduttua!
    Mittasin muuten ne palotilat noista closed champer kansista; 66.5cc ja kokonaispuristus suhde oli tosiaan 8.4 tai 8.3:1 luokkaa.
     
  11. eq9027

    eq9027 1st gear

    Kyllä se tuo 340 nenä huonontaa alavääntöä noin pienessä koneessa,kokemusta on, ja puristussuhde vielä noin alhainen.
     
  12. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Likipitäen aina toi on nokan kanssa trade off, eli jos tulee jollekin alueelle lisää, niin toiselta alueelta lähtee. Toi 340 nenäkin on jo aika tiukka ja on mun mielestä se raja jota ei kannata ylittää; sen yli kun menee niin sitä alavääntöä ei niin kauheesti jää ja vakiovälityksillä + turbiineilla ei auto ainakaan nopeammaksi muutu. 360 kakskurkkusen vakionokka on pikkasen isompi, mutta kuitenkin tollasta "lehmä" tyyppistä perusdisainia sikahitailla nousuilla ja tehty myös päästöt huomioon ottaen. Sen takia, jos virittämään alkaa, niin laittaisin kyllä viritysnokan ja mielellään jonkun modernin sellasen. Vaikkapa comp camsin XE256H:n tai XE262H:n auton muista tiedoista riippuen. eli jos välitys on inhimillinen ja auto on kevyt, niin voisin valita ton isomman ja toisinpäin.
     
  13. valtsu67

    valtsu67 Gearhead

    rekisteriotteessa paino 1370kg, vakio turbiini ja perävälitys 3.55.
    Täytyy tiedustella noiden comp camsin ja mopar performancen hintoja..
     
  14. late205

    late205 1st gear

    vähä off-topic mutta miksi muuten
    noissa jenkki veekasien nokissa on tuo pakopuoli
    aika paljon pitempi
     
  15. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Joissain on ja joissain ei oo. Noihin, niinku moniin muihinkin kun jenkkeihin, on tarjolla sekä single pattern, että dual pattern nokkia, ja kovinkin erilaisilla suhteilla. Esimerkiks mulla on ollut paljonkin sellasia nokkia joissa imupuolella on selkeesti enemmän nostoa kun pakopuolella, jos sitten taas on ollut ihan toisenlaisiakin ja kaikilla niillä on saatu ihan kelpo tuloksia. Se mitä on noiden customnokka kaivertajien kanssa ollut tekemisissä, niin niillä on selkeesti omat filosofiansa; yks luottaa varsin perinteisiin juttuihin, yks suosii single pattern nokkia, joku tykkää leveistä nokkien välisistä kulmista jne. Ja kaikilla noilla ajellaan aika kovaa.
     
  16. Fireball

    Fireball Gearhead

    Sepäs sattui, just tungin 340 restonenun omaan 273een viime viikonloppuna :eek:
     

Kerro tästä muillekin!