295/50/15 renkaat 10" vanteilla 2gen Camaroon - ongelma vai mahdollisuus?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Renkaat ja vanteet', aloittaja jakulepi, 25.1.2018.

  1. jakulepi

    jakulepi Double Gearhead

    Vaikka pussihousu olenkin, minulla on noin 38,5c verran kuumetta Cragar S/S vanteita kohtaan.
    Summitin sedät kaupittelevat, sekä 8" mallia että kahta 10" mallia, eri backspaceilla

    • Linkin takana kyseiset vannemallit:
    https://www.summitracing.com/int/se...5+4294947557+4294920857+4294920825+4294874381

    Mielestäni leveät renkaat sopivat tuollaisen 1972 Camaron lookiin. Siksi olenkin ollut havittelemassa 295/50/15" takapalloja, mutta taitaa aika tarkalle menee sopivuuksien kanssa.

    Rengasvalmistajan speksin mukaan 295/50/15 renkaiden vanteen minimileveys on 8", mutta alkaa olla jo aika hurjasti rengasta sille vanteelle.
    Siispä 10" olisi optimi (koska 9" ei ole valikoimassa), mutta se aiheuttanee jo sopivuusongelmia, viimeistään takakaarien osalta.
    Takakaarien leikkely tai mankelointi ei ole nyt vaihtoehto. Eikä myöskään ilmajouset,tms

    Varsinainen kysymykseni onkin, millaisia kokemuksia muilla on ollut 295/50/15" kokoluokan takarenkaiden sovittamisessa 2Gen F-bodyn takalokasuojien sisään? Ja millaisilla vanteilla (backspace, offset?)

    Vai tilaanko suosiolla 8" Cragarit ja niille 275/60/15" renkaat?

    [​IMG]
     
  2. Bluestone

    Bluestone Double Gearhead

    Mulla oli aikoinaan chevyn rally wheelseillä takana 65 SS Impalassa 295/50-15 renkaat....vanteet oli 8" leveät ja ei ne vaikuttaneet mitenkään liian kapeilta. Renkaat tosin raapi lokarin reunalistoihin kiinni kevyesti.....
    Löytäisitkö mistään rengas-vannepakettia sovitettavaksi ?
     
  3. PikkuPaja

    PikkuPaja Gearhead

    Meillä 78 trans amissa oli ostaessa T/A:n omilla 15x7" snowflakeilla takana 295/50 15" ,kyllä ne sinne mahtui....vaihtui 255/60,kun on jo hölmön näköinen sekä vaikuttaa jo ajettavuuteenkin niin kapealla vanteella.en tiiä mikä BS niissä vanteissa.
     
  4. Imusihti

    Imusihti 3rd gear

  5. jakulepi

    jakulepi Double Gearhead

    Kunpa löytäisinkin!
    Attention!
    Jos jollakulla sattuisi olemaan sopivasti 295/50/15" kumit joko 8" tai 10" vanteella 4.75 -jaolla PK-seudulla, niin tervetuloa hörppimään tarjoamaani lonkeroa sillä aikaa, kun tutkin miten ne sopivat alle.

    Joskus, vielä kulahtaneen alustan aikoina vuonna miekka ja kilpi sovitin nykyisille American Racingeilleni 275/60/15".
    Taisi olla tällä kertaa vanteen vika, mutta ne eivät näyttäneet kyllä kovin kummoisilta...
    [​IMG]
     
  6. Bluestone

    Bluestone Double Gearhead

  7. KajS

    KajS Gearhead

    ^Tuommoinen työkalu on hyvä.

    Tuolla voi siten leikkiä eri mitoilla:

    http://www.willtheyfit.com/

    Kätevä värkki vaikka grafiikka onkin aika kiviset&soraset.
     
  8. Nupa

    Nupa Double Gearhead

  9. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    Mullakin oli 8":lla vanteilla 295:t, nyt on 275:t.

    Epäoleellinen kysymys, saakos tuollaiset 295 pallerot leimasta läpi.
     
  10. Riuska-Petteri

    Riuska-Petteri 3rd gear

    Pitäis saada muutoksella jos ei ota mihinkään kiinni?
    Mulla 335/35-20 (leveys tais olla 12,5)

    [​IMG]
    [​IMG][/IMG] [​IMG][/IMG]
     
    jakulepi tykkää tästä.
  11. 383

    383 Gearhead

    Löytyy 8,5 vanteella bs 4.75 päällä 295/50 15
     
    jakulepi tykkää tästä.
  12. jakulepi

    jakulepi Double Gearhead

    Ja klik, sait YV:n
     
  13. arskazone

    arskazone Double Gearhead

    Sori,on väärän tehtaan laite,mutta monet,etenkin pussihousuiset haluu käyttää vaan
    tehtaan specksejä->

    [​IMG]
    Ohan se tieten sit matching numbers,mut allekirjoittaneen silmään tuo näyttää
    niinkuin lehmä laitumella..
    AZ
     
    Selli, Riuska-Petteri ja jakulepi tykkäävät tästä.
  14. Make.S

    Make.S Gearhead

    jaksaa sarkkeri piirtäää...
    Itellä pössyttäjässä 8" vanteella 275:nen gummi, eikä se näytä kyllä kummosesti pullistelevan. Kyllä siihen varmaan sen 295:nen sais pullautettua.
     
  15. Selli

    Selli Gearhead

    [​IMG]
    295/50/15 AeroWheels 10" Ei ottanut Hotsin jousien kanssa kiinni Bs:ää en nyt muista. täytyy penkoa arkistoja. Kyllä mulla ylhäällä noi mitat on.
     
    jakulepi ja Vuokralainen tykkäävät tästä.
  16. jakulepi

    jakulepi Double Gearhead

    Tässäpä tämä alle laitettuna, auto tosin pukkien päällä.
    Kovasti lähelle ottaa jouseen tuolla backspacella, mutta nyt alkoi mietityttämään että miten mahtaisi käydä, jos sama rengaskoko olisi Cragarin 10" vanteella, jossa backspacing 4,25" ja offset -32mm (Linkki: Kyseinen vanne Summitilla)

    [​IMG]

    Olisi nimittäin pahuksen päheän näköinen!
    [​IMG]
     
    Muokattu: 5.2.2018
    tzampy tykkää tästä.
  17. xarper

    xarper Gearhead

    Aika levysiä renkaita ootte kyllä laitellu, musta tuntu jotenkin hassulta jo kun laitoin 255/60/15 tjsp tommoselle 7" vanteelle. Ja kasille sit laitellaa jo 295 :eek:

    Pitäis jostain vaan löytää 2kpl leveempiä Slotteja...
     
  18. MudMax

    MudMax Gearhead

    Meinasin jo ensimmäisen viestin jälkeen heittää, että vaatii peränkavennuksen tai vahvan etunojan.
    Kun tuo 8.5" leveä vanne on 4.75" backspacella, niin se on offset 0.
    Eli Gragarilla renkaan keskilinja siirtyisi vielä 32mm ulospäin ja kun vanne on leveämpi, niin voisi arvioida, että renkas levenee vielä n. 2cm leveimmältä kohdalta.
    Eli sisälle tulisi 22mm lisää tila ja renkaan ulkoreuna olisi 42mm ulompana, mutta kulutuspinta tietenkin vain sen 32mm ulompana.
     
    jakulepi tykkää tästä.
  19. max

    max Double Gearhead

    Hyvin oot mitannu,ja ei raappaa kiinni lokkariin.Hyvää takatukka kasarilookkia tulee noilla Hoosiereilla.
    Meikäläisellä on 9" tuumasella peltivanteella Camarossa 295/50/15 ja lisäksi pudotettu 1,5" ja rallia ajaessa raapii kiinni lokkariin.Pitäis olla lähempänä jousta kuten sulla.
    Mulla on 4.75 spacerit jouten jos ottaa kiini jouseen.
     
  20. jakulepi

    jakulepi Double Gearhead

    Kiitän laskelmista, sir.
    Menis aika tarkalle. Ameriikan pojat ovat olleet sitä mieltä, että ilmaiskareiden kanssa noita on ollut ilo ruuvailla, mutta minä tulin nyt siihen lopputulokseen, että meikäläisen alle 400hp tehoilla ei vielä 295 renkaita tarvita. Paitsi jos haluaa vähän huomiota ja päteä...hm...

    No juu, mä laitoin tilaukseen tuollaisen kombon, jossa 8" vanne 4,25 backspacella. Taakse tulee 275/60/15" ja eteen 245/60/15".

    Ja tässä vielä kaupan päällisinä havaintokuva miltä se näyttäis about livenä.
    Mielestäni toimii aivan saakelin hyvin.
    Puhun siis nyt pussihousut lepattaen, museotarkastajan numero näppäiltynä kännykkään ja mieli valmiina aloittamaan Mobilisti-lehden kestotilauksen hetkenä minä hyvänsä.

    [​IMG]
     
    Selli, MudMax ja Vuppe tykkäävät tästä.

Kerro tästä muillekin!