3.0 saratogan laatikkovikaa taas

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja GARAGE_INC, 26.1.2008.

  1. Impala71

    Impala71 1st gear

    olisko kova homma lorauttaa ne öljyt ulos ja tutkia se ja suodatin löytyykö irtometallia? niin terveessä laatikossa kuin koneessakin ei pitäisi irrota metallia öljynsekaan juurikaan ollenkaan varsinkaan yhtään isompaa palaa. kerran nyt on päästy siihen asti ettei tuohon lootaan mene suoraan vaihdevipua vaan siellä lootan sisällä olevas solenoidit ohjaa lootaa->jokin sähkövehje ohjaa niitä solkkuja->voisiko sen sähkövehkeen älyn nollata?
     
  2. GARAGE_INC

    GARAGE_INC Gearhead

    ei ole kova homma... mutta kun auto pitäis saada sitten ensin kuskattua johonkin missä sen voi tehdä. No, ok ei paha sekään, kunhan saa aikaa ja aikaiseksi..

    Joo jokseenkin hullu juttu että kokeilin taas tänään tota, kun kiihdyttää n. 30km/h ja heittää nopeasti vapaalle, antaa kierrosten tippua ja lyö sitten deelle , löytyy kyllä isompi vaihde. Joko tippuu piakkoin kun painaa kaasua, tai sitten se pysyy päällä , ja tippuu vasta n. 60 vauhdissa , ilmeisesti kun yrittää vaihtaa isompaa, jonkunlaisen nykimisen/rykimisen saattelemana. Sitten ei löydy enää mitään pykälää. Ei edes pakkoykköstä. Mikä kumma tommonen välitila on. Vai onkohan kakkoseksi luulemani vaihde sittenkin kolmonen, kakkonen paskana ja jotain.. prkl kun ei tuollaisella ole päässyt ehjänä ajamaan. en oikeasti tiedä. vaihdan koko laatikon kohta ihmettelemättä.uutta suoleen kun vanha kuolee....

    Ainiin.. milläs tuon laatikkoöljyn voi vaihtaa kokonaan, siis millä sen lootan saa ihan tyhjäksi?
     
  3. härpätin

    härpätin 1st gear

    Viitsitkö, Mudracer, ystävällisesti liittää tänne sivun 9 siitä ATSG A604 manuaalista josta toi sun solkku kuvakin kai on. Itse kun olen tietokonetumppu enkä osaa :oops:

    Siinä puolivälin paikkeilla lukee varsin selvästi että ilman sähköjä laatikosta löytyy parkkilukko,peruutusvaihde, vapaa, 2-vaihde ja jopa lukko-1.

    Ja laatikkoon menee myös taatusti valitsimelta vaijeri. Ihan aikuisten
    oikeasti.

    Se2-4/reverse solkku liittyy pakkiin vain siten, että se ESTÄÄ peruutusvaihteen päälle menon yli 8 mph nopeudessa.

    Ja mä olen myös itse käytännössä koittanut että ehjä loota toimii noin. Ja jopa nähnyt omin silmin selvin päin sen vaijerin joka tulee valitsimelta.

    Ja ton ATSG manuaalinkin voi ihan jokainen tilata vaikka JN Tradingista ja lukea koko opuksen, sit on edes jotain pohjaa miltä esittää tietämystään.

    Ugh, olen puhunut :eek:
     
  4. GARAGE_INC

    GARAGE_INC Gearhead

    No ok okok uskon uskon uskon.. kumma kun missään ei ole mainittu mitään mistään vaijereista tms.. olisiko sitten niin että nuo sähköreleet sitten vaan ohjaa lootan toimintaa muuten..??

    Jo on tuossakin laatikossa saatu toteutus vaikeasti aikaan...
     
  5. GARAGE_INC

    GARAGE_INC Gearhead

  6. GARAGE_INC

    GARAGE_INC Gearhead

    ai niin... mitäköhän tapahtuu kun vaijeri katkeaa. käsky menee että jee nyt on pykälää ja jotain kuitenkin puuttuu yms......öh. Vai minne tuo laatikon vaihde anturin toinen pää lienee kytketty..
     
  7. härpätin

    härpätin 1st gear

    Se on juurikin se kepukka. Pikanttina yksityiskohtana sen akselin päässä on vieläpä laatikon huohotin.

    Ne solkut säätelee siellä sopivat vaihteet päälle oikeaan aikaan, laatikon ohjausboksi saa moottorin boksilta kaasupolkimen asento-kierros- ym. tiedot, laatikon pyörintäantueilta sisäänmeno- ja ulostuloakselin pyörintä -ym. tiedot ja niiden perusteella aktivoi solkkuja jotka ohjaa karoja joiden kautta öljy virtaa kytkimille. Se vieläpä laskee aikaa solkun aktivoitumisesta pyörimisnopeuden muutokseen ja kompensoi kulumia ja painevuotoja määrättyyn rajaan saakka aikaistamalla vaihteen kytkennän alkamista.

    Toi Moparin solkkuhomma on oikeastaan jopa simppeli, esim. VAG tuotteissa samoihin toimintoihin tarvitaan 7 kpl. solkkuja kun tuossa riittää 4 kpl.

    Siellä on toosassa sisällä vivun päässä ihan manual valve niinkuin sähköttömässä laatikossakin, jos vaikka vaijeri katkeaa niin sinne jää juuri se asento päälle missä vipu laatikossa on kun vaijeri katkeaa.
    Eli jos jää vaikka OD asentoon niin matka jatkuu iloisesti eteenpäin ja vaihteetkin toimii normaalisti kunnes tulee tarve peruuttaa tai bensa loppuu.
     
  8. GARAGE_INC

    GARAGE_INC Gearhead

    ok. miten hoidella tilanne. mihin varautua?
     
  9. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    Tässä vähän parempi kuva "kepukasta"

    [​IMG]
     
  10. härpätin

    härpätin 1st gear

    Varautua voi että laatikko on yllättävän paljonkin rikki. Tiputa pois ja avaa, jos olet laatikoita joskus aiemmin korjannut. Ja tilaa se kirja.
    Jos osoittautuu kovin lohduttomaksi niin toinen aski tilalle.

    Ja turbiini ehdottomasti kunnostukseen, noi hajoaa usein niin, että turbiini korkkaa ensin, se paskoo lauhduttimeen ja venttiilikoneistoon, lauhdutin tukkeentuu, seurauksena planeetat hajoo voitelun puutteeseen ja loput venttiilikoneiston sekoamiseen. Lopputulos täystuho :(
     
  11. GARAGE_INC

    GARAGE_INC Gearhead

    Korvasin koko tämän viestin tekstin uudella.. hetken kävi mielessä täysi antautuminen koko laatikkoon kun siellä voi olla milijooonia asioita pielessä... tuskin se sähkövika on, kun ei löydy kunnolla vaihteita..
    Eikä voi olla niin hieno tuuri että olis öljyvika.. oli kuitenkin hajonnut ajossa kuulemma...(nojoo... :odroll: ). Ihan rehdin oloinen kaveri kyllä oli.
     
  12. GARAGE_INC

    GARAGE_INC Gearhead

    Tuota.. jos kierroksia on 1500-2000 , ja vauhtia 40-50 niin olettaisin että pesässä on kakkonen? Siis kun jokin ykköstä isompi kun kuitenkin löytyi jo laatikosta kun ajoi pienellä kaasulla D:llä.Onko olettamukseni metsässä...? jos kakkonen löytyy ylipäätään , ja pakki ei, ollaankin jo vianhaussa ehkä päästy johonkin..
     
  13. Kauko

    Kauko Gearhead

    Löytykös tähän mitään ratkaisua et mikä tuolta laatikosta oli mennyt. Mulla olis tossa pihassa -93 vojakeri samalla lootalla, laatikko hajosi kuukausi sitten ja oireet on presiis ihan samanlaiset kuin topikin aloittajan autossa. Mitään en oo ehtinyt tehdä sille muuta kuin laittaan seisoon ja tekeen liikennekäytöstä poiston, kesälomalla oli sentäs niin paljon muutakin tekemistä. Mut nyt kun on työt alkanut niin vois tuotakin alkaa jossakin vaiheessa ihmetellä taas..
     

Kerro tästä muillekin!