3.8 v6 katkoo/pätkii 3500-5000rpm

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Karpov, 25.3.2019.

  1. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Groaar

    Kysellääs täältä vaihteeksi.

    1990 bonneville etuveto ja 3.8 v6 mallia ln3.


    Vika: ajaessa täyskaasulla kun kiihdyttää, 4000-5000rpm välillä katkoo ja sätkii.

    Jos kiihdyttää maltillisemmalla kaasulla niin 4000rpm kohdilla sama peli mutta ei niin rajusti.


    Käy hyvin, starttaa hyvin ja muulla kierroslueella toimii. Mitään tiettyä kierroslukua missä kakominen alkaa ei ole, mutta se on aikalailla 4000-5000rpm välillä vaihdellen.


    Tyhjäkäynnillä nopea kaasun polkaisu ja kierrokset 5000rpm ei aiheuta ogelmia yleensä, hitaammin kierroksia nostaessa alkaa 4000rpm tienoolla.



    Tunerpro rt ja lukija käytössä. Mitään erikoista en ole huomannut missään luvuissa.



    Autoon vaihdettu icm ja puola kun kipinä katosi sekä maf koska tyhjäkäynti humppasi ja nyki tasakaasulla. Uudet osat korjasivat ongelmat.


    Bensapumppu pari vuotta vanha, suodatin myös. Bensanpaine mittarilla katsottuna hyvä tyhjäkäynnillä kaasutellessa (ajon aikana en ole voinut mitata).

    Tps toimii ja voltit skaalaantuu ok tyhjäkäynniltä täyskaasulle. Lämpöanturi uusittu aiemmin.
    Suuttimet myös putsattu eivätkä edes tukossa olleet, sumukuvio hyvä ja hieno.



    Eri tulpilla ja johdoilla kokeiltu, myös erilaisilla bensoilla 92-98okt ei eroa. Lambda uusittu ja elää 200-900 väliä kokojan.



    Mikä helvetti tätä tekee? Ihan joka kerralla se ei ole tullut kun testiajolla olen ollut, sanotaanko 7/10 kerrasta kakoo ajossa täyskaasulla.





    Parkissa kaasu pohjaan arvoja 5000rpm:
    Lv8 load variable n 230
    Tps 4.41v
    Maf 142 gm/s
    BlM ja INT 128
    Ijector bpw + 18ms
    Spark advance n 8 deg
    Targer afr 12.45

    Kone menee täyskaasulla open looppiin kuten pitääkin mitä netistä luin.


    3800rpm tasakaasulla tyhjäkäynnillä vika päällä:
    Tps 1.2v
    Lv8 98
    Maf 42
    Blm 129 int 135
    Spark advance 42deg
    Injector bpw 7ms
    Target afr 14.7

    Nämä videosta pysäyttämällä katsottu, arvot elää mutta ovat kutakuinkin noissa skaaloissa kuin tuossa. Tps siksi matala kun varvaskaasulla paikallaan kierroksia nostettu.




    Apuja?
     
    Muokattu: 25.3.2019
  2. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Ja ajossa kakominen on sellanen, että esin kierroksia 4500 sitten rytkää ja pitää ääntä kuin wrc autont turbo ja jenka tippuu n 1000rpm sitten vetää uusiksi ylöspäin ja joskus toimii tai joskus uudestaan sama. Joo ei hyvältä kuulosta eikä hyvää tee mutta testata on ollut pakko.
     
  3. xarper

    xarper Gearhead

    Imuvuoto.

    Ainaskin vastaava teki toi kaverin Riviera. Siinäki se oli vähän omituista välillä, saatto toimia paremmin tai saatto toimia huonommin.

    Ota tankin huohotukselta töpseli irti ja kato auttaako, se laskee ainaskin ylimäärästä ilmaa tossa Rivierassa kokoajan imusarjaan, huomattavasti parani Buickissa ainaskin toiminta, vahingossa löysin sit imusarjan välistä imuvuodon kliinerin kanssa.

    Imusarjan ja tulipellin välistä (Ahtimen ja tulipellin tossa) löytyy joku musta mötikkä mistä lähtee letku/putki bensalinjojen kans samaan suuntaan ja toinen pää menee imusarjaan vai olikohan ahtimeen tossa ja sähköliitin tietenkin.
     
    Sierra tykkää tästä.
  4. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Tossa rivierassa eri imusarja (muovia) ja muita härpäkkeitä


    Alipaineet oon tosta mitannut mittarilla myös ja ei poikenneet normaalista. Toki tuo pitää kattoa tästäkin. Ap vuotoa ei myöskään muualla ollut kun sammuttaessa toimii hetken lämppärin suuntasäädöt.
     
  5. Ihan vaan heittona, että voisko EGR temppuilla?
     
  6. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Sen olen testannut myäs ei ongelmia.
     
  7. Tukkimalla vai miten?
     
  8. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    [​IMG]

    Musa vähän sotkee mutta kun kuuntelee ja kattoo viisaria niin näkee mitä se tekee. Tossa oli suht lievä ja räpellyksen jälkeen kulki taas. Pahimmillaan tulee uudestaan sama jos ei kaasusta höllää ja jenkaa laske.
     
    Muokattu: 25.3.2019
  9. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Netissä oli testausohjeet sille + putsasin sen myös. Sähkönen solenoidimalli.
     
  10. Okei, noissa vanhemmissa GM:ssä taisi olla, että ecu on tyytyväinen, että pääsi liikuttelee sitä solenoidia. Se ei ymmärtänyt, että jos se itse venttiili oli karstassa eikä toiminut. Mut jos oot senkin putsannut, niin tuskin se vika sitten siinä on.
     
  11. 59Kingswood

    59Kingswood Double Gearhead

    Tuotanii... Kiinnitin tossa videossa huomioni käyntikatkojen lisäks yhteen toiseen yksityiskohtaan...
    Vaihdappa öljynpaine anturi, bensapumpun sähköt kulkee sen kautta ja vikaa näyttäis olevan...
     
    xarper tykkää tästä.
  12. xarper

    xarper Gearhead

    Ei siel mitää muovisa imusarjoja oo, ainaskaa tos remmiversios.

    Mut suihkisin kliinerillä imusarjan tienoot läpi ihan huvikseen/varmuuden vuoks.
     
  13. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Jos väpätystä meinaat, niin se on tehny sen jo vuosia. Ilman tota ongelmaa.
     
  14. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    En muista oonko jo jossain kysellykin, muta saatko siihen bensalinjaan painemittarin niin, et näkisit sen ajossa? Paikallaan kaasutellessahan taisit jo ne kattoo, mutta kuormalla sitä menee aikas paljon enemmän.
     
  15. exchevelle

    exchevelle Gearhead

    Sanoisin näin että ei alipainevuoto näy mittarilla. Cleanerin tms ruiskuttaminen on hyvä tapa varmistaa / poissulkea se mahdollisuus, niinkuin tässä on jo aikaisemmin neuvottu tekemään.
     
    xarper tykkää tästä.
  16. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    Vaikka olisikin alipainevuotoa niin oireileeko se täyskaasuajossa, läppä on selällään... alipainetta ei juuri ole.
     
    Sounderi ja Mikkis tykkäävät tästä.
  17. xarper

    xarper Gearhead

    Se vetää silti ylimäärästä ilmaa moottoriin mikä ei näy ilmamassamittarissa joten kyllä huomaa...
     
  18. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    Jaa. Veikkaisin että ei saa sitä tarpeeksi. Suti tukossa.
     
  19. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    hyvä, että tarkkoja silmiä! Tosiaan vika ollut aina mutta uudelleen tinaus rauhotti mittarin normiajossa, täyskaasulla vaan lähtee väpättämään.

    ei oo niin pitkää letkua/sähköistä mittaria, että vois. Toki voiko tuotto olla heikkoa vaikka painetta löytyis?

    Se tosin hämää, että paikallaan kun mittasin niin kakomisen keskellä bensanpaine pysyi. Luulis, että olis tässä jo viisarissa näkynyt vaikka kuormalla menee enemmän tottakai, mutta tämä kun katko jo paikalla ollessakin.

    suti tuore ja oon kokeillut myös kartiosuodattimella.





    Suihkin cliineriä tänään ap vuotojen etsimiseksi
     
    Muokattu: 26.3.2019
  20. rb

    rb Double Gearhead

    Jaa!!..... Että Karpov on taas löytänyt uuden pätkivän ja sammahtelevan g-ämmän... :odroll:
     
    FuryIII '71, sdfsd, Gary Grand ja 1 muu tykkäävät tästä.

Kerro tästä muillekin!